{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.128 visninger | Oprettet:

Dansk/Svensk Gårdhund/DSG {{forumTopicSubject}}

Er ved at være en lille smule træt af, at den har fået et ry for at være en hidsig lille sag.
Det er der bestemt ingen af mine der er, hvor møder folk disse hunde henne og er det dsg'er med stamtavle. Eller er det en hvid hund med prikker, så kalder vi det en dansk/svensk de har mødt...

Mine løber heller ikke på vægene hvis ikke lige de får så meget motion den ene dag, ved ikke hvor folk har disse begrundelser/meninger fra.

Høre gerne fra jer...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk/Svensk Gårdhund/DSG
  • #1   27. dec 2012 Er der ikke fordomme om alle racer ?

Nogen mere rigtige end andre

• #2   27. dec 2012 Jeg kan kun svare for mig selv.

Dina er stille og rolig, kælen og meget glad for alle mennesker (både børn, voksne, skraldemanden, postbudet og skorstensfejeren).

Hun elsker at gå tur i skoven, gå spor og lege med bolde og bamser.
    Og, så elsker hun at lære nye øvelser.

Hidsig, nej bestemt ikke. Men andre vil nok sige, at hun er hidsig, hvis de lader deres løse hund, spæne hen til hende, når hun går pænt på plads i snor.
    Hun hader fremmede løse hunde, som buldrer hen i hovedet på hende.

Livlig, ja meget, men hvis vi slapper af, så gør hun det også.
    Hvis hun synes vi har slappet af for længe, så gør hun opmærksom på sig selv (hun henter en bamse, og vil lokke os til, at lege).

Hun kommer i skoven hver dag (ca 2 timer) og på vores mark (7000 kvm) hvor hun jager mus og leger og går spor.

Hun gøer sjældent. Dog pt lidt, af en drilagtig krage, som hakker på vores vindue i hundehøjde (den sidder på trappestenen foran terrassedøren).
    Hun sagde ikke en lyd, da vi havde indbrud. Hmm.
    Hun kan også finde på at gø, når der går en fremmed hund forbi haven.

Den største fejl hun har, er at hun er så skudræd. Desværre bor vi et sted, hvor der bliver skudt eller fyret af hele året rundt.
    Åh jo, hun vil helst ikke løftes. Det er hun ikke vant til, så hun spræller som en vild.

Jeg kender fem andre gårdhunde fra hundeklubben. De er alle stille og rolige, og løber hverken på væggene eller er sure på andre hunde (heller ikke de løse), dog er der en af dem, som ikke bryder sig om andre tæver. Ingen af dem er skudræde.

Måske tror folk, at Dina er hyperaktiv, når vi får gæster, for så springer hun rundt af glæde, og alt efter hvem det er, så kan hun finde på at hyle af ren spænding og glæde. Men når folk har været her i fem minutter, så er hun faldet helt til ro.
    Hun elsker når der kommer nogle mennesker på besøg.

• #3   27. dec 2012 Tror det er fordomme.. Jeg syntes de er en super skøn race og jeg har aldrig set nogle rigtig surer hunde eller hidsige.. !!

• #5   27. dec 2012 Ja, der er fordomme ved alle racer. Men en gårdhund uden tavle er i ca. 94% af tilfældende ikke ægte. Derfor er de hunde, der ikke er ægte ikke en RACE. Det er en blandingshund, og alt kan være blandet i, som kan give et hidsigt og iltert temperament.
    Men de bliver skåret over en kam og kaldet en DSGer. Det er vi nogen der til tider er meget trætte af. Når vi har hvalpekøbere inde over ved et kuld hvalpe, så skal vi altid svare på, at de har hørt, at de er gøende. Nej de er ikke. De er ganske normale og sunde hunde, som enhver anden hund, som også vil gø, når der kommer gæster eller fremmede på besøg. Det gør andre hunderacer også. Når gæsterne er budt inden for, så er der ingen der gør, og sådan er andre racer vel også.
    Som min mand siger, mand bestemmer selv hvor meget man vil tillade at en hund gø. Det er ligemeget om den er raceren eller en blandingshund. Men man bestemmer ikke hundens temperament. Det ligger i generne. Man kan arbejde med det, hvis man har de evner, og det kan gå gruelig galt hvis man bare lader stå til. Men statistikkerne siger, at der kun er omkring 6% af det samlede antal reigstrerede DGS'er i Dansk Hunderegister, som har stamtavle. Hvor er det så myterne kommer fra, jeg spørger bare. Det er det vi er så møgtrætte af.

• #6   27. dec 2012 Gitte - Kunne ikke have sagt/skrevet det bedre selv!!

• #8   27. dec 2012 jeg må sige at jeg har jo købt en DSG for knapt 3 mdr siden og havde undersøgt og snakket med mange mennesker og besøgt DSG inden og jeg til dato ikke har mødt el. hørt om en gal DSG..... og min lille Nicki har bare et vidunderligt temperament og ligeså hans forældre.

Men fordomme el. ej, så er en hidsig hund vel også ejeres skyld.......en stor del mangel på opdragelse/socialsering.......man finder vel hidsige hunde i alle racer...

• #9   27. dec 2012 *Skønhederne med hjerne* & den lille skovtrold: er det ren dsg du har købt syntes jeg så et sted, at den er blandet med sheltie...

Rikke aka rapanden: det skriver vi heller ikke, men det er sku trælst når alle bliver taget over en kam...

• #10   27. dec 2012 De er skam ikke mere aktive end man gør dem til, mine de kravle ikke på vægene hvis de en dag eller i et stykke tid ikke kommer på en gåtur. Så laver jeg bare andre ting med dem.

• #11   28. dec 2012 Kathrine, har kun et spørgsmål, hvis du altså har læst mit indput. Hvor mange DSG'ere har du mødt som havde stamtavle?

Selvfølgelig findes sådanne hanhunde, men det er ikke mange af dem jeg kender, der er sådan. Har selv en, og han er helt og aldeles normal hvad det angår.

• #14   28. dec 2012 Det var egentlig meningen, at jeg ville prøve at få indmønstret min Dina.
    Men det droppede jeg, da jeg fandt ud af hvor skudræd hun var.
    Hvis hun var blevet indmønstret, kunne jeg også godt tænke mig, at få et kuld hvalpe på hende. Det droppede jeg sammen med drømmen om, at få hende indmønstret.
    Jeg vil nemlig ikke risikere, at hun påvirkede eventuelle hvalpe med sin nervøsitet, og at jeg så derved kunne medvirke til, at nogle hunde i racen kunne få et dårligt ry.

Efter min mening, skal man kun avle på en hund, hvis man er sikker på, at kunne tilføre racen noget godt.

Det skal lige siges, at Dina er meget meget skudræd. Nærmest panisk.
    Desværre bor vi et sted, hvor der bliver skudt hver dag året rundt, enten af jægere eller af elektroniske fugleskræmsler (samme type som i lufthavne) på markerne, for at jage fugle væk. Der bliver desuden skudt fyrværkeri af i hele december og januar, og hver fredag og lørdag hele året, og til folks fester.
    Desværre er hendes angst eskaleret, så hun er overbevist om, at bare en bildør smækker, så er det et skud.

• #15   28. dec 2012 Jeg har ikke de fordomme om DSG'ere, men nu kender jeg også en del. Ingen af dem er hysteriske eller mere gøende end andre hunde.
    Især min venindes to drenge er jeg helt vild med. De er de sødeste hunde og selvfølgelig med tavle

• #16   29. dec 2012 Kathrine, der er ca. 6-8% med stamtavle. De kan ikke ligge til grund for at der er så mange der synes de er hysteriske, bange, utrygge og jeg ved ikke hvad.

Rapanden, jeg kan godt finde på at spørge. For hvis jeg møder en helt fantastisk gårdhund uden tavle, så vil jeg da høre om de er interesseret i at få den indmønstreret, hvis den kan opfylde racebeskrivelsen. Vi mangler hanhunde til at gøre avlsmaterialet større. For en 4 år siden blev en han indmønstret. Han er far til nogle af de mest racetypiske hvalpe, selvfølgelig sammen med tæver af fin kvalitet.

Jeg tænker lige, hvilke fordomm har I så for andre racer, som f.eks. Chihuahua, Labrador, Shæfer osv. For det kan da ikke kun være DSGere, som ikke er særlig velsete som race.

• #18   29. dec 2012 Jeg har faktisk ingen fordomme om nogle racer, andet end at nogle bestemte racer prutter og snorker mere end andre. Om det er rigtigt, aner jeg ikke.
    Åh jo, så har jeg lidt antipati mod savlende hunde, men mon ikke jeg kunne overvinde det, hvis jeg selv fik en race der savlede.

• #20   30. dec 2012 Jeg spørger faktisk også tit om de dsg lignende jeg møder om de har stamtavle, af samme grund som Gitte beskriver...

Jeg har selv en der er indmønstret, og hendes fejl er hendes hoved. Men putter man så en hanhund på hende, der kan opveje denne fejl så har man jo gjort det godt... Men Jackie har et rigtigt godt sind, som hun har givet videre til hendes hvalpe der hverken er aggressive eller meget kønspræget(nu tænker jeg hanhundene).

• #21   30. dec 2012 Ja, "desværre" har jeg også fordomme omkring DSG'er og går også normalt en stor bue udenom dem..
    Jeg har kun sådan kendt to stk, racerene, og den ene var simpelthen mere hidsig end den anden. Desuden var hannen meget meget sexfikseret og humpede alt og alle! (Og en humpende DSG hængende på benet, er altså en meget stor mundfuld når man er 9 år gammel og spinkel :s), desuden var de hamrende bidske når jeg kom for at lege med min veninde og også bidske når jeg gik igen. De var også meget udfarende overfor andre hunde (og vi skulle ALTID lufte dem alene!) og vi kunne næsten ikke holde dem, hvis vi mødte andre hunde :s

De andre DSG'er kendte jeg ikke, men er kun rendt ind i på gåture med min gamle hund, og de var også enormt hidsige når vi passerede, trods at min hund aldrig reagerede på deres hysteri.

Så desværre. Og det er jo synd for racen (som det er for andre racer med "skidt ry" også), da jeg da stadig ved at der findes gode individer af dem.
    Men det er slet ikke en hund for mig. For meget "terrier-look-a-like, for meget "stor hund i en lille krop"-attitude og tja, den er bare ikke mig smiley

• #22   30. dec 2012 Der er altid brådne kar i blandt alle racer. Men adfærd kommer både af avl og miljø. Jeg har aldrig nogen sinde i mit liv, hvor jeg har haft mange hanner af forskellige racer og også blandingshunde haft en eneste hanhund som har humpet nogen. Det er uønsket adfærd, og har man en der gør det, så skal det stoppes, og det kan man også, hvis man ellers er leder overfor den pågældende hund.

Men dårlige livsbetingelser kan gøre alle mere eller mindre skøre, bidske eller hvad de nu bliver, og det er uanset race. 2 ud af mange, det er jo ganske lidt i forhold til hvad der er eller har været af gårdhunde med tavle.

• #23   30. dec 2012 Det har du helt ret i Gitte smiley
    Jeg snakker også kun om mine eneste erfaringer med lige netop DSG'er, da det jo er tråden. Og desværre har jeg ingen gode erfaringer med dem at berette om smiley
    Men jeg har også både gode og dårlige erfaringer med andre hunderacer. For som du siger, meget er avl, men - mindst - lige så meget er jo miljø og prægning.
    De DSG'er min venindes forældre havde, fik fx aldrig fortalt, at de ikke måtte humpe, gø som tossede eller trække når man gik tur. Så set med voksne øjne nu, var det jo egentlig ikke hundenes skyld, men ejerens manglende opdragelse smiley Og det er jo synd, for folk der møder dårligt opdragede hunde, kan jo netop, som jeg, ende med at få et skidt syn på selve racen.

• #24   30. dec 2012 Jeg har ellers godt nok mødt mange hidsigpropper af racen - både med og uden tavle - især tæverne har tendens til hysteri synes jeg... Men hvad værre er, så synes jeg, at jeg møder enortm mange nervøse eksemplarer....

Jeg vil langt hellere have en skarp hund end en nervøs en.... Jeg har to DSG blandinger og de er som nat og dag.... det eneste de har tilfælles er sådan ca. størrelsen og glæden ved at grave...

Den ene har max drift og arbejdsiver, et hidsigt temperament men er fantastisk at træne med... Hun har en god on/off knap, men skal lave noget - ellers bliver hun hyper...

Den anden er det sødeste væsen sat på denne jord, elsker alt og alle og så blid som et lam. Desværre er der bare nærmest heller ingen drift i hende overhovedet og hun giver mig grå hår træningsmæssigt... Hun gør hvad hun bliver bedt om - bevares, hun er jo sød og artig... men der er bare ingen tænding!

• #25   3. jan 2013 Jeg må ærligt indrømme at jeg altid har haft "fordomme" om racen.
    Da jeg var yngre, kom jeg meget på en gård, hvor jeg hjalp med pasning af dyrene mm.
    Der avlede de DSG'er, og de var virkelig gøende, de for forvildrede rundt, jeg blev bidt af dem op til flere gange, og jeg syntes ikke de var særligt kønne, de var nærmere bare "små og virkelig fede".
    Efter dengang, havde jeg kun mødt 2 dsg'er jeg faktisk brød mig om.
    Den ene var Hanne's Dina, og den anden var min bonusfamilies lille tæve.
    Men udover de to, sagde racen mig stadig ikke så meget.
    Jeg har da mødt mange søde og dejlige eksempler på racen, men de har alle været sådan nogle små tykke pølsehunde, hvilket jeg bare ikke syntes var særlig kønt.
    Og jeg havde faktisk altid sagt at jeg aldrig skulle have en DSG.
    I september mdr 2011, måtte jeg dog bide ordene i mig igen, for da opdagede jeg jordens sødeste og dejligste lille hvalp, Chico, og ham var jeg bare nødt til at have med hjem.
    Han har virkelig ændret mit syn på racen, han er en lækker og spinkel men muskuløs dreng, han er for det meste en utrolig stille og rolig hund, der er meget selvstændig.
    Dog har han, som de fleste andre hunde, nogle punkter som vi arbejder på at få forbedret, han er bl.a. meget ivrig når vi møder andre hunde på gåturene, han vil utrolig gerne over og hilse på dem, han gør når der går nogen rundt ude i gården, og han vil utrolig gerne hilse når der kommer gæster, og så kan han finde på at være efter kattene, hvis de gør noget de ikke må.

Jeg ville rigtig gerne have ham indmønstret, men da han har underbid, som dyrlægen mener er kommet efter han blev ramt af en hest, må dette desværre nok blive ved drømmen.
    Han er dog ved et uheld, blevet far til et kuld på 4 hvalpe. (Dette vil jeg ikke diskutere her, skriv en privat besked i stedet hvis i vil vide noget om det)
    Moren til kuldet havde også en smule underbid, men ud af de 4, har hvalpene normal tandstilling.
    Fra kuldet beholdte jeg selv Onyx, som jeg så håber vil kunne blive indmønstret når han bliver ældre.

Men ja, fordommene er alle steder, og det er bare noget man må lære at lade gå ind af det ene øre, og ud af det andet. smiley
    Men som sagt, så er mine fordomme ændret. Dog kan jeg stadig stille mig uforstående når jeg møder andre DSG'er, som er "småfede", men er glad for at mine hunde er mere spinkle og muskuløse end dem man så for bare 10-15 år siden. smiley

Her er mine 2 dejlige drenge. smiley

profilbillede
  • #26   3. jan 2013 Ja fordomme er der mange steder, det ved jeg...

Tazz: fine drenge du har, nu skal en dsg være lille og kompakt men det ved du sikkert også godt.

• #27   3. jan 2013 Måske ikke lille lille, men den skal være kompakt.

• #29   3. jan 2013 Carina, det var jo så ejeren af DSGens skyld, at din Kato blev overfaldet. Det vil jeg til enhver tid mene. Uønsket adfærd bliver ikke stoppet, hvis ejeren har travlt med noget andet, eller er ligeglad med, at hunden kan finde på at overfalde andre hunde. Det kan ske med enhver anden race, vil jeg vove at påstå.

• #30   3. jan 2013 Anne Mette: Ja, det ved jeg godt. smiley
    Men der er også stor forskel på om den er lille og kompakt, eller om den er direkte fed. smiley
    Chico har jeg prøvet at måle, han er ca. 39 cm høj, og omkring 39-40 lang.
    Det der er med ham, er at han er spinkel og muskuløs.
    Vi har haft en dyrlæge som har haft DSG i mange år, og mange af hans har været med stamtavle, efter hvad han sagde, var Chico en racetypisk DSG, det eneste der var en hindring (efter hans mening) var hans underbid.

• #31   3. jan 2013 Ja ok... Ja underbid er no go...

Så er han nok også li i det højeste, de må max være 39...

• #34   3. jan 2013 Maria D.: de skal skam IKKE være hidsige, det er mine bestemt ikke...

• Merete L
    Merete L Tilmeldt:
    mar 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #36   24. mar 2016 Jeg har en dsg med stamtavle. Da den blev 1 1/2 år, var min søde og rare tæve - pludselig en hysterisk og fuldstændig ukontrolabel hund, når hun mødte en anden tæve. Kan ikke have hende løs, da hun jager alt der bevæger sig. Når hun bliver luftet på marken fanger hun hele tiden mus og mosegrise, hvilket dyrlægen har forbudt da disse dyr indeholder nogle farlige sygdomme som også kan smitte mennesker.
    For at komme af med al hendes overskudsenergi har jeg købt et hundeløbebånd (dog pacer). Dette har gjort min tilværelse på gåture meget lettere.
    Hun har gået til alle former for hundetræning og agillity og rally, men kun på hold med hanhunde, og disse dominerer hun alle på et øjeblik. Selvværdet er højt.
    Hun er jordens rareste mod børn, elsker alle mennesker, og store sorte hanhunde. Gør kun når hun skal. Er en rigtig vandhund, springer i usserød å hele tiden.
    Øver mig i at blive flokleder. Og ikke blive nervøs når de andre løse hunde stormer mod hende og hun går amok.
    Har lært ,at hvis jeg ikke ved hvad sindstilstand jeg selv er i, så kan jeg bare se på min hund den viser det.
    Jeg har haft hund hele mit liv (også 2 beagler og det var vand ved siden af min dsg) Men da jeg nu er 70 år, må jeg sige at en dsg er en stor mundfuld. Jeg tror man helst skal være lidt yngre når man har en dsg. En dag hev hun så hårdt da hun så en hundeven, at jeg gled og brækkede håndledet.Men samtidig er Mille den sjoveste og rareste hund jeg har haft. Og den dejligste varmedunk om vinteren i sengen.
    Selv 3 timers gåtur om dagen kan ikke få energien ned. Så derfor løbebåndet.
    Hun er 5 år, og blevet steriliseret (pga. Sygdom) . Måske kunne jeg i tilgift få en lidt mildre hund mente dyrlægen, men nej tværtimod.

Kommentér på:
Dansk/Svensk Gårdhund/DSG

Annonce