{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Beagle vs dansk svensk gårdhund
  • Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 1.496
    #1   14. mar Jeg har har ingen erfaring med dsg, men jeg har haft en Beagle engang og jeg ville nødig bo i en lejlighed med sådan en smiley

• #2   14. mar Jeg var til træning i sidste uge, med 2 beagler på holdet. Pleasere er de ikke, tilgengæld kan de gø smiley Jeg tror ikke, der er noget i vejen for at bo i lejlighed med en velstimuleret beagle (medmindre de også gøer indendørs)

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#3   14. mar Min var også glad for at gø og bide i ting og stikke af hvis den kunne komme til det, men den så Sød ud smiley

• #4   14. mar Beagle kan være en udfordring at træne til at være alene hjemme. De er udprægede flokhunde og kan hyle noget så heftigt, når de er alene hjemme. (Ikke alle selvfølgelig! ) Men det er en af de svære racer at lære at være tilpas alene.

Det er en drivende jagthund. Den er meget styret af sin snude og sit indstinkt. Opspore og jage vildt.
    (Prøv at Google beagle Hunting videoer)
    Den er langt sværere at træne med end en dsg. Fordi den udover sin drift er meget selvstændig.

MEN det er en skøn og glad lille hund, med meget energi.
    Den kan trives i en lejlighed, lige som andre hunde. Det afhænger af hvad du lægger af energi i opgaven.

• #5   14. mar Altså...Har haft en af hver smiley
    Det er vidt forskellige hunde du stiller op..
    De har gøen til fælles, de vil gerne bruge hovedet begge to og have lov at løbe stærkt (i en lang line for beaglen).
    Men beaglen kræver langt mere stimuli hver dag end dsg. Min Beagle krævede 2-3 timer dagligt. Zakho kræver 1-2 gode gåture og træning 1-2 gange dagligt af alt fra 10-30 min. smiley
    Men han kan sagtens leve med en sofadag, Især hvis jeg har fri en hel dag og han så er med i haven og går i måsen af mig hele dagen smiley

Beaglen er træt når den er træt, så sover den. Dsg'en er altid klar på mere og mere og mere. Zakho kan være helt flad men nævner jeg ordet tur så spæner han op smiley

Mht træning er dsg meget lydig og følsom overfor kropssprog, altså mega træningsparat smiley Beaglen... not so much smiley Min han kunne godt li det, men kun når han selv havde lyst..

• #6   14. mar Orv og vælger du Beagle er det slut med mad på bordet.. vores forcerede køkkenbordet hvis der lå den mindste bid smiley

• #7   14. mar Haha, jeg kan godt lide din beskrivelse Caroline smiley Hvordan bruger man dem til drivjagt, hvis de ikke kan kaldes hjem?

• #8   14. mar Min mand er vokset op med et hav af beagler, og svigermor har stadig to. Alt, der er sagt i tråden indtil videre, passer på de små søde køtere. De er ikke synderligt trænbare, til gengæld kan de gø og stikke af når de snuser til ting, og de er utroligt dygtige counter surfere, altså madtyve. De kan sagtens bo i lejlighed eller på lille plads, til gengæld trives de bedst når de er i en flok på to eller flere. Og svigermor kigger undrende(/beundrende) på Balder, når hun er på besøg, og han går i den uindhegnede forhave uden at stikke af efter en duft. Hendes er aldrig uden for et hegn uden halsbånd.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#9   14. mar Nåå ja maden..
    Minder mig om dengang vi fik sådan en prøve pakke med Hill’s hundefoder ved dyrlægen som han gerne ville sælge en masse af, hunden fik en smagsprøve da vi kom hjem og resten af pakken stillede jeg naivt nok på køkkenbordet og så tog jeg på arbejde, da jeg kom hjem lå den tomme pakke under sofabordet og hunden lignede en der var ved at flække smiley

• #10   14. mar De beagler jeg har kendt, har alle været destruktive, og splittet hjemmet ad, så jeg vil ikke anbefale, kun at have én, i en lejlighed.

• #11   14. mar Nu har jeg dsg og han kunne sagtens bo i lejlighed. Han er aktiv udendørs og rolig indenfor. Han elsker at træne og kan blive ved og ved. Kan gå frit overalt og er en nem, sjov og kærlig lille hund. Han går rally og løber agility.
    Beagler kender jeg kun fra klubben. De larmer allesammen meget, især ved afbinding. Og så styre deres næse ret meget. Så nemme er de ikke at træne.

• #12   14. mar når jeg har beagler i rådgivning er det fordi de stjæler bla. Jeg elsker dem lidt for de er kvikke smiley

der var en der løb ud og gøede ved døren når ejeren havde sat maden på bordet... han faldt for den gang på gang hahaha

den tillærte sig og så at åbne skuffer og kravle op på borde. da jeg kom havde den på vej op vef et uheld tændt et komfur og sat ild til huset så de tænkte de havde brug for lidt hjælp...

en vild hund og aldrig en for mig smiley men jeg elsker den opfindsomhed og problemløsningsevne!

• #13   14. mar Min genbo havde en, som jeg somme tider luftede, når han havde lange vagter.
    Den åd alt, hvad den fandt på vejen og havde snuden konstant i jorden.
    Når den stak af, var det eneste positive, at man kunne høre den jage på kilometers afstand.
    Man skal virkelig vide, hvad man går ind til med sådan smiley

• #14   15. mar Du skal vide, at en beagle sjældent kan gå løs. Den har et eminent jagtgen og får den fært, så er alt andet ligemeget.

Og ja før I går til angreb på mig, så læs, at jeg skriver SJÆLDENT!!!

De to racer kan slet ikke sammenlignes.

• #15   15. mar Beaglen er en skøn hund.

Jeg opfatter den som noget mere robust en DSG´en. Der er meget stor forskel på jagt-lysten i linjerne. Hende jeg havde kunne uden problemer gå løs - det eneste hun tog fært af var ræv (så hvis der var fare for ræv, skulle hun selvfølgelig være i snor) og så alt tilberedt mad (en madpakke, der var smidt i et buskads opsporede og fortærede hun på rekordtid - og hun elskede at svømme rundt mellem ænder og andre fugle, og stjæle det brød, der var smidt ud til dem)

Hun var ikke specielt gøende, og var faktisk en utroligt nem hund, at have med at gøre. Hun var YDERST trænbar (løb bla. agility), fordi hun seriøst ville gøre alt for en godbid.

Af negative ting indrømmer jeg, at alt hvad der med god vilje kunne kaldes spiseligt (inkl. f.eks. dej, der stod til hævning) skulle lukkes hermetisk væk, hvis man efterlod hende ude af syne. Og jeg tror ikke, hun ville have kunnet trives som enehund. Vi passede fx. hendes storebror, da ejerens anden beagle skulle tilbage til opdrætteren for at få hvalpe, og han kunne slet ikke være alene hjemme.

Og så skal man altså være opmærksom på, at det nuttede ydre normalt dækker over en jernvilje, og en stædighed der langt overskrider fx. de fleste terrier og spidshunde smiley

• #16   15. mar Min kunne godt gå løs de steder hvor jeg var 100% sikker på det ikke var fært af vildt smiley
    Han var faktisk mere lydig på det punkt end Zakho er.. indkald er en by i Rusland for ham smiley
    Men så snart de får fært lukker de ørene, beaglerne. Jeg brugte fløjte til mig, tror faktisk jeg har en video liggende herinde smiley

• #17   15. mar Sofia A.
    Det gør man oftest på hesteryg.

• #18   15. mar Aslan da jeg var barn, havde bagben en Beagle. Den stak også hele tiden og stjal mad.
    De havde indhegnet deres have på 160 tråd. Den kravlende lodret op af hegnet smiley
    Og fandme om ikke den én gang stjal min mors kylling, der lige var stillet på vores havebord. Vi skulle lige ind og hente sodavand smiley smiley

Så satte bagben en vinkel på deres hegn.
    Den var sgu ihærdig på alle plan. Men sød

• #19   15. mar På hesteryg smiley Nu ved jeg ikke om gravjagt også er drivjagt, men når onkel bruger gravhundene til jagt, så sidder han ikke på en hest smiley Kunne ellers se sjovt ud smiley

• #20   15. mar Jeg så en film om jagt med en Drever (flot hund!), den vidste instinktivt, at den skulle drive råvildtet mod hf. Måske det er det samme med beagle?

profilbillede
  • #21   15. mar Jeg har kun set dem i action på film smiley
    Til de store rævejagter. Med fine ryttere i røde jakker og jagthorn. Så sendte de beaglerne ud i en stor flok. De fandt fært og så glammede de ellers bare efter ræven. Og rytterne red efter.
    Rytteren der først fandt ræven fik halen.
    Om det foregik på den måde i virkeligheden aner jeg ikke.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#22   15. mar smiley ..den ser sjov ud, som en Beagle med for korte ben.
    Altså, min erfaring er at Beagler lever mere i deres egen verden, men når man ser de der youtube videoer hvor de bruger dem til kanin jagt må jeg indrømme at de lader til at have styr på dem og de har jo fært meget af tiden.
    I forhold til Beaglen er min JRT peace of cake, der er ligesom kontakt, virker meget klogere og nemmere at håndtere..Beaglen var lidt som en kat, den havde det bedst når den bare rendte rundt i sin egen verden smiley

• #23   15. mar AG, det er da foxhounds, ikke? dem på film.

• #24   15. mar Ja Jeg ledte efter alternativer til gravhund, de efterhånden er godt skamavlede. Skrøbelig ryg, meget korte ben.
    Der virker dreveren noget mere robust smiley

profilbillede
  • #25   15. mar Så den øverste gravhund er bedre end vore dages?

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#26   15. mar Sofia, som så mange andre racer så var gravhunde i gamle dage en brugshund, nu er det blevet en race som gamle damer trisser rundt med og går meget op i hvordan ser ud smiley

• #27   15. mar Ja, selvfølgelig er den øverste bedre end nutidens gravhunde. Det er nærmere reglen end undtagelsen, at en gravhund vil få (mindst) én diskusprolaps i livet. De er slet ikke adrætte nok til det de er avlet til dvs. gravjagt. Det er da sært at jrt sagtens kan udføre arbejdet, på trods af, at de har længere ben og kortere ryg.
    En lang ryg er ikke en brugsegenskab.

profilbillede
  • #28   15. mar Ok.

• #29   15. mar Det undrer mig lidt, for DGK er ellers en meget aktiv klub med bunker af prøver:

https://www.dgk.dk/side.asp?ID=38526

• #30   15. mar Og så har diskusprolaps ikke så meget med "lang ryg " at gøre:

http://www.dgk.dk/xdoc/332/diskusprolaps_hos_de_kortbenede_racer_marts_2019.pdf

Min grosser sch. sennenhund havde flere diskusprolapser, mange racer bliver ramt, det er ikke kun dem med "lang ryg"

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#31   15. mar Sådan er det jo, en skæv kan også pisse lige smiley

• #32   15. mar Som skrevet længere oppe i tråden, så bruger min onkel hans ruhåret til jagt...

Det er ikke kun dem med lang ryg. Men dem med lang ryg bliver hyppigere ramt... hos gravhunde er det snart mere reglen end undtagelsen.

• #33   15. mar Pudsigt, for jeg kender en del med gravhunde og ingen har været ramt.

Det samme gælder corgierne, en blev ramt efter et uheld, andre kender jeg ikke, og de har også "lang ryg" eller rettere, korte ben.

• #34   15. mar Min erfaring med beagle vs dsg er at beaglen hurtigere "lukker ørene" når den har en færd af noget spændende og kan oftes ikke gå fri af den grund.

De er mere jordbundne end dsg'en er

om den trives i lejelighed kommer an på ejeren.

• #35   15. mar Men det lader jeg ligge, for gravhunde har jo ikke meget at gøre med beagle og DSG smiley

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#36   15. mar Frk. Jensen, har du også haft en Beagle ?

• #37   15. mar Holly - Nej, men jeg har venner der har haft en..

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#38   15. mar Nåå..

• #39   15. mar Er det ikke mest de røde langhårede der bliver ramt?
    Jeg synes aldrig jeg har hørt om en ruhår gravhund med dårlig ryg?
    Kun skarpt sind smiley

• #40   15. mar Holly skal man have haft en race for at kunne udtale sig?

• #41   15. mar Altså min onkel avler standard ruhåret. Han er også dyrlæge (det samme er min moster) smiley ifølge ham har ruhåret det bedste sind. Jeg ved ikke, om diskus oftere er et problem hos de langhåret.
    Ifølge onkel er det meget almindeligt, gravhunde har problemer med ryggen.
    Måske det også er hyppigere ved de små størrelser. Det ved jeg ikke.

• #42   15. mar Sofia A

Jeg har heller aldrig haft et problem med de ruhårede gravhunde.
    Men jeg vil også langt hellere have en skarp hund der ikke finder sig i noget pis, end et nervøst skravl.

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 32
    #43   15. mar Beagler beagler beagler....

I dag har lortekræet haft en fest imens jeg har lavet mad, med musikken kørende (som i, jeg kunne ikke høre hvad han lavede)!

Han havde en fest! Et styk Tromborg fodcreme "spist". Gulvtæppet er i hvertfald dejlig blødt nu. En pose the .... Puff.... Og en halv bøtte vaffelrør spist med velbehag. Er det noget der sker hver dag? På ingen måde.

Og så smelter man lidt igen, når kræet lægger sig ved siden af en og kigger med sine store brune øjne.

Er du oprigtig interesseret i en beagle, så vil jeg anbefale dig at gå ind på www.beagleclub.dk og find en opdrætter du kan besøge. Det er en fantastisk race, men som ikke er for alle.

profilbillede
  • #44   16. mar AG - jeg ved ikke om beagler er brugt på helt samme måde, men det du beskriver er sådan man jager ræv med foxhounds. Bortset fra at det oftest ikke er jægeren men hundene der når frem til ræven... Og flår den levende... så helt så romantisk er det ikke.

Nu om stunder er den type jagt ikke lovligt (I England. Nogen steder i verden er det fortsat lovligt). I stedet lægger man fært ud, som hundene så skal følge og rytterne følger efter.
    Men det hænder ofte, at hundene ved et "uheld" får fært af en ræv og optager jagten på denne.

• #45   16. mar Tusinde tak for alle jeres gode historier og inputs:)

Havde læst de var meget “med snuden i jorden” og svære at kalde ind.

Men at de var nogle små tyve og madører vidste jeg ikke??. Jeres historier har givet anledning til en del latter så tak for at dele jeres erfaringer??

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

#46   16. mar Mette... Der findes mange skræk fortællinger om beagler, som simpelthen ikke passer, det er desværre bare nogle sejlivede nogle af slagsen.

MEN lige præcis når det kommer til mad, så skal du aldrig stole på en beagle. Har den først én gang haft held med at stjæle noget mad, så vil den bruge resten af sine dage på at forsøge igen... Og igen... Og igen....

Tilgengæld er der absolut ingen problemer med at have dem i en lejlighed, med undtagelse af at de kan have svært ved at lære at være alene hjemme.

• #47   16. mar Julie det sidste du skriver modsiger altså sig selv en hel del.

"Tilgengæld er der absolut ingen problemer med at have dem i en lejlighed, med undtagelse af at de kan have svært ved at lære at være alene hjemme."
    Det er lige præcis essensen af det folk skriver. Sådan som jeg forstår det ihvertfald.
    Der er ikke noget mere frygteligt end at skulle skille sig af med en hund pga klager fra naboen.

• #48   16. mar Men Cf om man bor i hus eller lejlighed, så skal hunden jo ikke hyle når den er alene hjemme smiley

• #49   16. mar Næh det har du bestemt ret i smiley
    Men det jeg mente var faktisk at den reelt har et alene hjemme- problem (generelt)

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

#50   16. mar CF... Som Caroline siger så er det jo ligegyldigt om det er i hus eller lejlighed. Egentligt er vi jo enige i at de kan have svært ved at være alene hjemme smiley
    Det var for at sige, at beagler sagtens kan bo i lejlighed. Du kan jo bare have to smiley Ej pjat, men der findes også dem som godt kan lære at være alene hjemme. Jeg har dog ikke evnet at lære dem det enkeltvis.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#51   16. mar Med det energi niveau den slags hunde har kræver det vidst sin mand/kvinde at bo i en lejlighed med den..det er nu rart bare at kunne lukke rovdyret ud i haven, når man ikke selv lige gider ud smiley

• #52   16. mar Julie A

Se mit svar til anden debattør ??

• #53   16. mar Holly - det er vel ikke værre end så mange andre aktive racer. Jeg har boet i lejlighed med aussie og der findes jo rigeligt med BC'er o.l. i lejlighed. Så længe man gider opholde sig meget ude, så de kan få både fysisk og mentalt aktivering ser jeg ikke aktivitetsniveau som et problem.

Det er mere evt støjniveau der kunne blive et problem, hvis ikke hunden er god til at være alene.
    Jeg synes dog ellers ikke jeg oplever dem som hunde der gør nonstop.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#54   16. mar Michelle, jeg skrev heller ikke det ikke kan lade sig gøre, jeg skrev bare at det kræver sin M/K smiley

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

#55   16. mar C F.. Har set, deraf jeg konkluderede vi var enige smiley

Holly.. Indendørs er beagler generelt ret magelige dyr, nogen kan være grænsende til det dovne. Bestemt er det en dejlig luksus at have have, men det er jo ligegyldig hvilken race man har.

• #56   16. mar Jeg var igen til træning på et hold med 2 beagler i dag. Hold kæft, hvor kan de jamre smiley
    De blev bundet af så ejerne kunne lægge et spor, de skreg og teede sig, som var de blevet flået levende smiley
    Men altså, den ene ejer fortalte, at hendes hund de første år ikke sagde et pip. Hun forsøgte forgæves at få lyd på hunden, i forbindelse med rundering osv. Det var først efter de fik en lab, at beaglen fik lyd. Hvorfor husker jeg ikke smiley

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#57   16. mar Min kunne tude så hjerteskærende, som en mellemting mellem en ulv eller et barn der græder smiley

• #58   18. mar Min svigermor har modtaget klager over hundene to forskellige steder, de har boet, på trods af at de boede i hus (amerikanske huse lavet af ispinde, som de jo er, men stadigvæk med god afstand til de andre huse). Der er vist bare lyd på dem, og det skal man tænke over inden man får dem i lejlighed

Kommentér på:
Beagle vs dansk svensk gårdhund