{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

ØV nytår! Hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Øv for en dårlig oplevelse vores hvalp lige havde. Vi fik hende for næten 2 uger siden, og vi har trænet meget nytårslarm inde, og det går altid super godt. Vi leger mens vi lytter til nytår, gradvist højere og højere.

Vi var så lige ude og tisse lige udenfor gården, da vi går hjemaf starter et batteri lige ovenover hovedet på os. Der brager løs og Maggie går i panik, løber, skriger og hyler som jeg aldrig har hørt noget før. Hun kom vidst også til at "skide i bukserne af skræk" smiley
Jeg prøvede at opmuntre hende til det ikke var farligt, snakkede roligt og opmuntrende og tilbød en guf. Intet hjalp.

Nu er vi oppe, jeg ynker ikke men opmuntre til leg og gør som jeg plejer. Men intet virker, kødben, mad, legetøj - intet.
Hun har gemt sig i hjørnet i køkkenet og vil intet.

Hvad bør jeg gøre nu? Og hvordan kan jeg hjælpe hende i morgen og nytårs aften? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ØV nytår! Hvad gør jeg?
  • #2   29. dec 2012 Du finder en dyrlæge eller dyrlægevagt og får noget medicin. Hvis hun reagerer sådan nu, så forestil dig, hvordan det bliver, når det først går løs nytårsaften

    Nogle apoteker skulle have zylkene, prøv at se om du kan finde dem, hvis du ikke kan få fat i en dyrlæge


  • #3   29. dec 2012 Jeg er ude at køre lokey træt om dagen, meget mere end almindeligt - disse dage op til nytårs aften. Mellem kl ca 19-24 er vi ikke ude overhovedet. Tv'et kører for fulde drøn, så han hører kun nogle få brag. Jeg bor i en meget lille flække i det mørke jylland, Det ER ret begrænset, hvor meget fyrværkeri her fyres af - men bæstet hader det...

    Nytårsaften skal han i pension. Det har jeg vurderet er bedst for han og jeg.



  • #4   29. dec 2012 Anette: Har desværre ingen mulighed for at forudse når der fyres. Bor i byen, og med en masse små gårde tæt på hinanden med kanaler imellem, så kan hverken se eller høre når de stiller an til at fyre smiley Var nødt til at løfte hende op og tage hende indenfor, for hun løb bare VÆK i alle retninger mens hun sked og skreg. Kunne dog næsten ikke holde hende, da hun var så meget i panik smiley
    Vil selvfølgelig prøve at træne videre, men vi havde trænet nytår og hørt fyrværkeri HØJT uden der var det mindste - så må indrømme jeg blev lidt chokeret over den voldsomme reaktion.

    Godt nytår til dig også smiley

    Jeanette og Luna: Har du erfaring med Zylkene selv? Tror vi ringer til Københavns dyrehospital og hører om de har det, og så kører vi ikke før der er "fri bane" for fyrværkeri smiley
    Kan kun frygte nytårsaften nu - håber dog det ikke bliver SÅ slemt. Hun skal IKKE ud nytårsaften, og vi kører tl forstaderne hvor der er knapt så meget fyrværkeri som her i storkøbenhavn i vores glaslejlighed smiley

    Lokey: Ligger pensionen da et sted hvor der ikke fyres så meget eller? Har prøvet at skrue op for tv'et så hun ikke så let hører bragene udenfor, og nu sover hun.. Tror bare vi dropper renlighedstræningen om aftenen så, vil ikke have hun skal tvinges ud hvis hun bliver SÅ bange smiley


  • #5   29. dec 2012 Nej, Det ER virkelig ikke let smiley Pensionen ligger langt ude på landet i et skovområde, så derude er det begrænset hvad de hører. Jeg bestilte hans pensionsophold i januar måned, for der er rift om pladserne...


  • #6   29. dec 2012 Ja, jeg bruger zylkene til Luna. Men Luna reagerer sådan set kun selve nytårsaftensdag. Og de virker fint smiley

    Det er ikke alle hunde, det virker på. Men ja ring til Kbh Dyrehospital og få noget til hende.


  • #7   29. dec 2012 Prøv at se om du kan få fat på dyrlægen eller dyrlægevagten. men Zylkene er nok ikke det rette, da det 1) kun virker for nogle hunde 2) skal gives i 14 dage før virkningen kommer.

    Men jeg er ikke i tvivl om at de har noget andet, som er det rette. Hvis du forklarer situationen skal de nok vejlede dig.

    Måske du kender nogen med en fyrværkeri-sikker hund, som kan være mentor nytårsaften??


  • #12   29. dec 2012 Vi tager til vagtdyrelægen her senere, så må vi se hvad de siger om vi skal have angstdæmpende eller bare Zylkene. Vi vil overveje Baldriandråberne også.

    Lokey: Det er godt for ham, at han kan få ro et sted hvor der ikke er larm. Tror bestemt vi vil overveje noget lignende næste år. Vi kender desværre ingen der bor et "stille sted", men vi overvejer at køre ud på lars tyndskids og holde nytår i bilen..

    Jeanette og Luna: Nu kender jeg ikke Zylkene, får hun det i hele/halve julemåneden op til eller? smiley

    Anette: Jo hun er kun 10 uger, hun sover generelt fra det meste. Men hvor de har skudt her til aften vågner hun og ryster og farer sammen i sit gemmested smiley
    Min stedfar(hvor vi skal være) har en sauna, som er meget isoleret for at holde på varmen, som jeg husker det er den også relativt lydisoleret. Hvis hun reagerer voldsomt på lydene, vil jeg prøve at sætte mig derud med hende og se om det hjælper..

    Mette: Jeg kender en meget fyrværkerisikker hund, men han bor et sted hvor der VIRKELIG skydes, og tror ærligtalt ikke at en anden hund der ikke er bange vil gøre noget når hun først er i det stadie dér. Når hun først er sådan lader det ikke til at noget hjælper smiley
    I siger allesammen at Zylkene er mildt, men er dog også bange for stærkere "stoffer" smiley

    Birgitta: Men kan jo ikke ignorere det udenfor? Ellers var vi ALDRIG kommet hjem, det fortsatte i min 20min med skyderiet og så en pause på 1 minut og så yderligere 20min. Tror hun havde kvalt sig selv i sit halsbånd af at prøve at løbe væk hvis jeg ikke havde taget hende op og gået ind. Eller fået et hjertetilfælde.
    Indenfor gjorde vi som vi plejer, prøvede at få hende til at lege - men det ville hun slet ikke. Så gemte hun sig og jeg fortsatte med alt som jeg plejer.
    Men synes ikke jeg ville have kunnet ignorere udenfor, det havde helt 100 ikke gjort hende mindre bange at løbe skrigende og skidende rundt i 40min.
    Renligheden dropper vi bare de her dage smiley Hun synes alligevel det er hyggeligst at blive inde fordi hun fryser.
    Vi bliver dog ikke hjemme, her er så helt ekstremt lydt og der er SÅ mange der skyder af her, man kan slet ikke føre en samtale for bar larm. Vi tager hen til min stedfar, han bor et sted hvor der skydes betydeligt mindre.

    Linda: Kan helt sikkert ikke nå at træne mig ud af det. Og vi havde trænet flere gange hver dag, men tror det er "smidt ud af vinduet" efter den oplevelse, og vi skal starte helt forfra.

    Kathrine: Kan høre i er rigtig slemt ramt af det også. Tror man skal se panikken før man kan sige til eller fra mht. medicin. Har da set angste hunde før, som har pevet og haft halen mellem benene - men det her. Det skær mig dybt i hjertet og se hende sådan. Vores gamle hund var på samme måde, han løb rundt, begyndte at bide sig selv, kradsede, hylede, blev urenlig over alt og spiste gardiner osv. Vi overtog ham som 1½ års fra en ejer der flere gange havde skudt efter ham for at aflive ham, han blev aldrig normal med skud eller nytår trods træning, træning, træning. Han skulle dopes for at kunne eksistere. At ignorere hans reaktion ville efter min personlige mening have været direkte mishandling..






  • #13   30. dec 2012 Hos dyrelægen mente de vi skulle prøve Zylkene, så det har vi fået med hjem og blander i foderet nu smiley

    De der Baldrian dråber, hvor fåes de? Vi har været på et par døgnapoteker, men de havde desværre ikke sådan noget


  • #14   30. dec 2012 Calule - det gør mig ondt at høre, at I har haft den grimme oplevelse med skyderi.
    Jeg håber den lille kommer sig over det, og at Zylkene kan hjælpe ham.

    Baldriandråber, mener jeg du kan købe i Matas.

    Vores Dina er også meget bange, og er blevet det pga en dum oplevelse.
    Hun kaster sig også rundt i snoren, så hun er ved at kvæle sig selv, så på en gåtur kan man ikke ignorere, bare se at komme hjem, når det går rigtig galt.
    Hvis det kun er enkelte skud, kan jeg sommetider få Dina med videre på gåtur, og andre gange må vi opgive.

    Her til nytår får hun beroligende medicin.
    De første år prøvede vi alle mulige slags naturlægemidler, uden effekt.

    Vores gamle hund var også meget bange. Det blev han først, da der var nogle børn som smed et kanonslag ind mellem benene på ham, mens han løb ved siden af min cykel. Der gik ild i hans pels, og fra den dag af, var han også skrækslagen.

    Det kan være svært at sætte sig ind i, hvordan det er at se sin hund være så bange.
    For det er jo ikke bare lidt rysteri, gispen.
    Det er totalt panik, hjertegalop, hyperventilering, rysten, kryben sammen, gemme sig, helt i sin egen verden, vil ikke ud fra under sofaen, ikke spise eller drikke. Ikke engang en oksekød kan lokke. Man tror nærmest hun falder død om af skræk. Nogle gange kaster hun sig væk fra den lyd, som har skræmt hende, og hvis der står noget i vejen, så støder hun ind i det.

    Nogle gange kryber hun hen til os, og slikker os i hovedet og laver dæmpede signaler, som om det er os, der er skyld i, at hun er bange. Hun ser ud som om hun er blevet tæsket og nu vil slikke den hånd, der slog.
    Den er tåretrækkende, og man kan intet gøre.

    Vi har aldrig nogensinde ynket hende, men det har ikke hjulpet.
    Dette er tredie nytår, som vi skal igennem, hvor hun er bange.

    Desværre bor vi et sted (langt ude på landet), hvor der bliver skudt året rundt. Enten af jægere, fyrværkeri eller af landmændene på markerne (de sætter skydemaskiner op, som affyrer skud hvert tredie minut, for at skræmme fugle væk fra kornet).

    Som sagt får Dina beroligende medicin på selve nytårsaften, og vi fejrer nytåret med nedrullede gardiner, og høj musik pg tv og radio, for at skjule de værste skud.
    Vi kigger ikke ud af vinduerne, eller går ud. Vi lader som om det er en helt alm kedelig aften foran flimmerkassen.
    Dina bliver luftet kl 16 i haven, og så kommer hun ikke ud før næste morgen.


  • #15   30. dec 2012 Det var godt nok også voldsomt, både skyderiet men også Maggies reaktion. Ved de første par skud blev hun utryg, med halen mellem benene - men stadig afventende. Men da det bare blev ved og højere og højere så gik hun altså i panik. Normalt når hun bliver bange kan jeg opmuntre hende til at situationen ikke er farlig, og hun bare skal tage det helt roligt, og det har efter noget tid altid virket, og næste gang er hun ikke utryg ved samme ting.
    Ykede hende ihvertfald ikke, men det hjalp ihvertfald ikke, hun var helt fjern.

    Hvad er det Dina får af beroligende nytårsaften?

    Nu prøver vi Zylkene, og har baldriandråberne ved hånden hvis den vilde panik skulle tage over. Tror dog ikke den gør det, medmindre der springer et kanonslag lige i nærheden af huset - og måske omkring kl 24.



  • #17   30. dec 2012 Ja, vi har snakket med dyrelægen om det hele. Hun synes at al anden nervemedicin var for meget, og Zylkene var den bedste mulighed.
    Hvis og såfremt hun går i panik, eller hun om aftenen har været meget bange kan hun få lidt dråber omkring kl. 23. Hun foreslog at vælge dråber frem for piller da dosis kan holdes nede på nogle få dråber, og fordi en pille sjældent kan deles så det aktive stof er lige stort ikke begge halvdele.

    Tror også, uden 100% at vide det at man normalt giver Zylkene op til nytår, og giver noget stærkere på selve nytårsaften. Det har jeg ihvertfald læst mig frem til herinde at andre gør. Vi vil dog ikke have hende på kraftig medicin, og kun lidt dråber hvis hun går fuldstændig i panik. Dosis skal selvfølgelig være tiltænkt at hun er hvalp og kun vejer 5kg


  • #18   30. dec 2012 Dina får Diazepam og Calmivet i dagene lige omkring nytår.
    I går blev der skudt kanonslag af, så huset rystede, og da gav vi hende det.

    Det er ikke noget vi har prøvet før, og derfor fulgte jeg dyrlægens anvisninger om dosering. Den synes jeg så var for stor, for hun blev meget slinger, og det er ikke den virkning, som jeg ønsker. (Hun kunne ikke styre sine bagben).
    Hvis de skyder af på samme måde i aften, vil jeg halvere dosis.

    Sidste år fik hun Meprobamat (kan ikke fåes mere) som ikke gjorde hende slinger, men bare rolig.
    Hun lå og gumlede på et tyggeben hele nytårsaften, og reagerede ikke på nogle skud.
    Det var en rigtig god virkning, når man tænker på hvor panisk hun ellers er.

    Jeg ville ikke bruge det til en hvalp. Der ville jeg prøve alle andre alternativer først.
    Bl a adfærdskonsulent og naturlægemidler, og have tæt kontakt til dyrlægen om, hvilke midler der skal forsøges med, og eventuelt blandes sammen.

    Husk at spille ret høj musik, skru op for tv lyden, rulle gardiner ned, og ellers hyg Jer, og gør som i plejer, på en alm hverdagsaften. I skal helst ignorere hunden, og ikke se på den, når den er bange. Hvis den sætter sig op hos Jer, så bare lad den sidde, men uden at trøste.
    Jeg sidder som regel og aer Dina lidt, nøjagtig som jeg plejer på en alm aften, hvor hun ligger på mit skød, mens jeg ser tv.
    Vi går ikke udenfor, og kigger ikke ud af vinduerne. Dog går vores søn ud og kigger over markerne til midnat, mens jeg er ved hunden.
    Du kan eventuelt lave nogle søgeøvelser, og lege med bold og bamser.
    Det har ind i mellem hjulpet på Dina. Hun bliver senest luftet kl 16, og derefter kommer hun ikke ud før ved fire tiden om morgenen på nytårsdag.
    Dina har været panisk angst i over tre år, hvor vi har prøvet os frem.
    Det er grimt at se sin hund så bange, så man tror den falder død om af hjertestop.
    Og det er ingen overdrivelse. Ingen ved hvordan en panikslagen hund virkelig er, før de selv har set det.

    Vi har talt meget med dyrlægen om det, og snakker om det til alle konsultationer, og telefonisk efter behov. Alt hvad vi har prøvet, er efter dyrlægens anbefaling.

    Allerede i november måned, begynder vi at lægge planer om nytåret, sammen med dyrlægen. Mange naturlægemidler virker først efter en måneds brug.


  • #20   30. dec 2012 Hanne: Ja, det var også det dyrelægen mente. Kun naturlægemidler, ingen "hårde stoffer". Hun mener dog sagtens man kan give hende lidt dråber Baldrian sammen med Zylkenen.
    Vi tager selvfølgelig på dyrehospitalet hvis der skulle ske noget, men det mener hun bestemt ikke der gør.

    Vi ruller for og spiller musik, så hører hun det ikke ligeså godt. Mit håb er at hun reagerer mindre når vi tager væk herfra. For her er ekstremt lydt, og bare i min gård bor der snildt 300 mennesker - og så fyres der bare meget af. Hvor vi tager hen er det langt mindre, og bragene høres ikke helt så tydeligt som her.
    Vi tager hendes gode legetøj med, og også hendes aktivitetsbold som hun elsker.
    Det er vel ligesom med alt andet, at ignorere uønsket adfærd. Det virker dog somom hun let kører sig selv op når hun er bange, som hun lige skal "ruskes" ud af tanken om frygt. Fx hvis hun er bange kunne jeg sidde og spille lidt bold frem og tilbage med mig selv, og så kommer hun på bedre tanker hvis hun bare er lidt småbange.
    Er hun dog rigtig bange, i panik kan alt være ligemeget. Hun løber væk(ind i ting) for at flygte, tisser/besørger på sig selv, kramper, hyler, gemmer sig osv.
    Fra nu af dropper vi bare renlighedstræningen, hun er sku ligeglad med om hun tisser indenfor - det vil hun jo egentlig hellere hehe smiley

    Ja, vores gamle hund var bare så bange. Den både flygtede ind i ting, skreg, hylede, krampede, tissede og besørgede på sig selv, kastede op og bed sin pels af og huller i sig selv smiley Så synes jeg bare ikke det kan ignoreres. Han fik altid stærk medicin og var meget "væk", og min far sad altid hele nytårsaften på badeværelset med ham med radioen tændt.
    Havde dog ikke regnet med Maggie var noget nær så slem, for hun er overhovedet ikke bange når vi træner - men hun kan sagtens gennemskue når det er rigtig og når det er forkert.


  • #21   30. dec 2012 Birgitte: ja det er hun klar over, vi var inde med hende. Vi er godt nok ikke hjemme, for her brager det bare løs - men vores nytårsaften er så rolig som den kan blive smiley Ingen dans, hatte og halløj. Vi sidder bare og spiser ved bordet som sædvanlig. Hun kender også de få mennesker der bor der, min lillebror og stedfar. Det rør mig ikke at jeg skal rende rundt og tørre tis op midt i maden, vil hellere have at hun kan have en nogenlunde OK aften indenfor end at hun absoulut skal renlighedtrænes idag og i morgen smiley
    Ved ikke om du nogensiden har haft en super angst hund, for det er altså ikke ALT der bare kan ignoreres. Vi kan jo ikke lade hende tonse ind i samtlige vægge fordi hun flygter, så slår hun sig altså..
    Og vi har i samråd med dyrelægen fået Zylkene til hende så hun kan have lidt mere ro på. Hvis og såfremt der ingen større reaktion på bragene er, men bare lidt usikkerhed og uro skal hun selvfølgelig ikke have de dråber smiley


  • #23   30. dec 2012 Synes bare ikke man kan ignorere alt. Jo går den rundt og piver om ens ben, eller har den søgt skjul under sofaen - men er den potentielt skadende for sig selv synes jeg altså det er umuligt.

    Men vi træner bare nytår videre når nytåret er sluttet, må sætte subwooferen til så lyden virker ægte. Andre høje lyde er hun betænkelig ved, og løber måske væk kort tid, men hun kommer altid tilbage når hun ser det ikke er farligt. Dér er hun ikke som sådan angst, hun afventer bare situationen og evt. vores respons, og så kommer hun glad logrende tilbage når hun har fundet ud af det ikke er farligt.


  • #24   30. dec 2012 Lige et spørgsmål til medicin. Selvom man giver nervemedicin så hunden er fuldstændig afslappet, er den så stadig ikke angst når den hører det hele, den kan bare ikke udtrykke det? Er bare nysgerrig smiley

  • #25   30. dec 2012 Tror det kommer an på medicinen, hvis det er kraftigt sløvende medicin man udelukkede giver vil jeg mene at den er voldsomt bange, uden mulighed for at agere på det.

  • #26   1. jan 2013 Kan lige melde tilbage at nytåret gik over al forventning smiley
    Vi havde rullet ned så hun intet kunne se, julemusik og så fik hun Zylkene op til og under nytårsaften. Hun fik et ben lidt i 12, som hun hyggede sig med.
    Jeg synes medicinen havde en klar effekt, man kunne da sagtens høre bragene, men hun var næsten ligeglad - og det havde hun stensikkert ikke været uden medicin. Hun var dog frisk, glad og legesyg og slet ikke døsig - bare rolig smiley
    Så vores nytår forløb fantastisk smiley

    Med denne positive oplevelse i hendes rygsæk, håber jeg at vi kan træne os helt ud af angsten så hun kan være medicinfri næste nytår smiley
    Håber i andre havde et godt nytår også smiley


Kommentér på:
ØV nytår! Hvad gør jeg?

Annonce