Allergivenlig hund? Allergivenlig hund?
Hej!
Min veninde vil virkelig gerne have en hund, men hun er desværre en smule allergisk over for deres pels:( Vi ville derfor høre om der var nogle af jer der kunne anbefale en bestemt hunderace der er forholdsvis allergivenlig? Hunden må meget gerne være 'stor':) På forhånd tak for hjælpen:)
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 11
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.493
Er din veninde testet? Ellers bør hun sørge for at blive testet inden hun gør mere. Hvis hun er allergisk overfor hunde (hår, spyt, skæl etc.), så bør hun ikke anskaffe sig en hund. Hvis hun ikke er allergisk som sådan, man alligevel reagerer på hundehår, så bør hun besøge nogle opdrættere (eller andre, der har flere hunde) af en af de såkaldt allergivenlige racer, gerne flere gange og i flere timer. Hvis der ikke er nogen reaktion, kan hun gå videre med den race. Dog skal man huske, at selvom man ikke reagerer på én fx malteser, så kan man godt reagere på en anden, så der hvor man beslutter sig for at købe sin hvalp, skal man også på besøg flere gange og i flere timer:-)
Det ville da være rigtig synd for både din veninde og hvalpen, hvis det skulle blive nødvendigt at finde et andet hjem til hvalpen.
Af de allergivenlige racer, som jeg lige tænker på findes følgende (der kan sagtens være flere): Maltese, Yorkshire Terrier, Havaneser, Bomuldshund, Puddel, Affenpincher. Der er sikkert mange flere, som jeg ikke lige har tænkt på:-)
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.324
Jeg kender flere opdrættere som har solgt til endog temmelig allergiske mennesker og der har ingen problemer været.
apr 2012
Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
http://www.petwave.com/Dogs/Dog-Breed-Center/Hypoallergenic.aspx
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.282
SKAL det være en stor hund, ville en mellem- eller storpuddel jo være oplagt. Klipper man dem jævnligt er pelsen ikke svær at holde, de tåles af mange allergikere, og så er det hunde der kan bruges til det meste -de er lærenemme og vil meget gerne samarbejde.
Der findes ingen racer som er garanteret allergivenlige, da det kan være forskelligt hvad det er folk reagerer på (skæl, spyt, hår osv), og der er osse nogen allergikere der fint tåler en race, men ikke en anden, uden at der er tale om de såkaldt allergivenlige racer.
Så man må prøve sig lidt frem -besøg hunde af den race der ønskede, og meget gerne i nogen timer af gangen, og over flere gange, og se så hvordan hun reagerer.
Og så skal det i øvrigt helst ikke være en drægtig tæve der besøges, da hormoner osv, kan gøre at hun reagerer anderledes på den end på ikke-drægtige hunde.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
dec 2012
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
jul 2009
jul 2009
dec 2012