Er blevet i tvivl - sterilisation? Er blevet i tvivl - sterilisation?
Hej
Min kæreste og jeg er for nylig blevet ejere af en dejlig tæve - Keiko. Vi har kendt hende siden hun blev født, idet hun er født og opvokset hos mine svigerforældre. Vi kender derfor i forvejen hendes sind, og skal ikke først til at lære hende at kende nu.
Men så ser jeg en tråd herinde hvor man fraråder kastration/sterilisation af hunde medmindre det virkelig er nødvendig, og så bliver jeg helt i tvivl om det er forkert af os at få hende steriliseret?
I kan lige få en kort beskrivelse af hende:
Keiko er en tæve på 2½, og er en lille "stor-hund" hvis man da kan sige det.
Hun har et skrøbeligt sind, og er ikke en hund man bare skælder ud på, da hun lynhurtigt virker kuet. Derudover er hun en meget glad og afbalanceret hund, og er god med andre hunde - hun forstår at trække sig/indordne sig under andre hunde når hun skal, men kan absolut også godt finde ud af at sige fra.
Hun er generelt bare en super nem hund - god som dagen er lang, nem at have med alle steder og lystrer super fint.
Hun har hos mine svigerforældre været "mor" for 2 kuld hvalpe (ikke hendes egne, men hun har passet dem 100% som om det var), men har ikke været falsk drægtig.
Ville det være dumt at sterilisere en tæve som hende?
Vi har og skal kun have hende. Vores have skal indhegnes så hun kan komme forsvarligt ud i den uden opsyn, men derudover skal hun naturligvis aldrig være uden opsyn.
Jeg skal ærligt indrømme, at den eneste grund til at vi havde planer om sterilisation er at vi havde en idé om at "det gjorde man bare" når man ikke skulle have hvalpe (hvilket vi på INGEN måde ønsker!), og derfor har vi egentlig bare taget det som en selvfølge at hun skal steriliseres.
Kan man evt. få vurderet af en adfærdsbehandler, om det kan påvirke hendes psyke i negativ retning, at få hende steriliseret?
Håber på nogle gode, konstruktive råd og at folk ikke nedgør min manglende viden på området - Man kan ikke være ekspert på alle områder, og så må man jo søge hjælp der hvor man er i tvivl ;o)
Venlig hilsen Line
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.876
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Forstå mig ret; det skal SLET ikke handle om pengene, det skal handle om, hvad der er bedst for Keiko. Vi har ærligt talt ikke lagt meget tanke bag det, andet end at vi har taget det som en selvfølge, at det gør man jo.
dec 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 79
Hvis du er i tvivl så vent til du ikke er i tvivl mere.
Min Bella er steriliseret, det blev hun fordi hun blev deprimeret både før og efter løbetid.
Jeg valgte den dyre kikkertoperation fordi den ikke skulle være så slem.
Men for Bella var det meget slemt. Vi måtte akut afsted til dyrlæge 2 gange efter operationen og jeg var seriøst bange for at miste hende.
Det er selvfølgelig ikke normalt, men det kan ske, så jeg ville ikke gøre det medmindre der var tungtvejende grunde.
maj 2004
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 52
Men men, der er også mange der har positive oplevelser med det, vi har desværre bare været uheldige...
Men hvis du er usikker, så vent..
maj 2004
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.474
Nova -blandingstæve mellem schæfer/dobermann. Mentalt ustabil pga dårlig opvækst og grim bagage, meget skarp og med samtlige adfærdsproblemer man kan opstøve. Oveni dette var hun deprimeret i 1½ måned efter løbetid og gik i sultestrejke osv. . hun blev sterriliseret da hun var 6 og jeg har fået en harmonisk hund som ikke længere var ødelagt af hormoner.Hun er stabil og glad og det er det bedste jeg nogensinde har gjort for hende.(dertil skal siges at hendes livmoder var 10 gange normal størrelse og sprang da de tog den ud, derudover var der metastaser i æggestokkene og alt blev taget ud.).
Walle: var 2. Hvid schæferpige. havde været udsat for voldsom mishandling og var bange for ALT. Hun blev sterriliseret da hun havde hos os i 14 dage og stadig var bange for alt. Grunden til dette var at hun 1 har en sort plet på øret og derfor ikke kan avlsgodkendes på trods af god bog, derudover tvivler jeg på hendes krop ville kunne bære et kuld hvalpe da hun havde en masse gamle skader fra bank. Oveni skulle hun ikke bokse med hormoner. Ligeledes her har jeg fået en god harmonisk tæve med masser af mod på livet og ikke mindst stabil sindsmæssigt.
Har aldrig haft bøvl med hverken fedme eller pels.
Og jeg ville ikke tøve med at sterrilisere en tæve igen. Hanhunde ville jeg være mere forsigtig med.
maj 2004
Min kæreste er ikke hjemme lige nu, men vil da klart vise ham tråden når han kommer hjem igen, så vi kan få en snak om det.
Tænk, for en uge siden var jeg helt sikker på at hun skulle steriliseres, og nu hælder jeg mere til at hun ikke skal - ville være så forfærdeligt ked af at påvirke det dejlige sind hun har nu.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
Der er større risiko for de små racer (under 14 kg) hvilket din søde pige vist er over.
Der er link med symptomer også her:
(link fjernet)
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Kaido var bestemt ikke noget selvsikker hund da hun var 2 år og blev steriliseret. Men jeg var nødt til det for hendes skyld. Hun var frygtelig plaget af hormoner både under løbetid og under falsk drægtighed. Nu, 3 år efter, har jeg en rimelig selvsikker og super glad hund 365 dage om året.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
For Lia har jeg valgt ikke at sterilisere med mindre der er fysiske årsager som gør det tvingende nødvendigt, for hun er en forholdsvis blød hund og hun er ikke i risiko gruppen - er ikke påvirket af løbetider, bliver ikke falsk drægtig, har ikke fået hormon behandling, er en stor hund osv.
Havde jeg derimod en kæphøj lille hund der døjede med løbetider, blev falsk drægtig og producerede mælk (alt sammen risiko faktorer for underlivsbetændelse og kræft i mælkekirtlerne), så ville jeg sandsynligvis sterilisere.
Er blevet i tvivl - sterilisation?