1.609 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Blæresten? Blæresten?

Nogle her inde der har prøvet deres hund har haft blæresten og i det her tilfælde tænker jeg på Oxalatsten som man desværre ikke kan opløse med special foder.

Micki fik nemlig fjernet nogle for en måned siden og er nu på special foder der forebygger stendannelse (RC Urinary S/O), desværre er der jo moderat til høj risiko for gendannelse, hmmm...

Tænkte måske andre kunne fortælle lidt om hvordan det har set ud for jeres hunde med blæresten. Er det noget i døjer meget med? Eller hvor hurtig er de kommet tilbage osv? Eller nogle råd omkring det? Håber nogle vil dele deres erfaringer smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blæresten?
  • #1   16. jan 2013 Hvordan viser blæresten sig ?

• #2   16. jan 2013 Jeg opdagede det her ved et tilfælde. Der var først mistanke om diskusprolaps fordi han var så stiv i kroppen, først ved røntgen opdagede dyrlægen det... smiley

Men ellers er det blod i Urinen, at urinen stopper eller delvist stopper, at hunden ikkekan holde på urinen, men igen ingen af de tegn havde Micki endnu.. Men han gjorde sig mere rent end normalt og fik jo så meget ondt en nat.

Du kan læse her.
    http://www.roslevdyreklinik.dk/Pages/vis.asp?id=113&s=0

• #3   16. jan 2013 Tak for dine svar .

• #4   16. jan 2013 Så lidt da smiley

• #5   16. jan 2013 Hvordan ser pH i urinen ud?

• #6   17. jan 2013 Caroline
    Åhhh det husker jeg ikke lige, men Calcium Oxalat sten er konstateret ved analyse af stenene. Der var lidt blærebetændelse så efterfølgende blev behandlet også. Er egentlig bare interesseret i at høre andres erfaringer med blæresten og gerne Oxalat sten, bare for ar blive lidt klogere smiley

• #7   17. jan 2013 Så fand jeg det lige, den typ af sten kommer når urinet er for syret, dvs pH for lavt. Så en god ide er måske at finde et tilskud (som tranebærspulver man giver til mennsker når de har for basiskt pH og nemt får uvi). Da min hund blev konstatered at have struvitkrystaller (dog ikke sten) så forskede jeg meget indenfor emnet så jeg skriver det jeg lært her også, hvis nu du måske ikke har hørt noget af det smiley vatten er det allre viktigeste!! Det diluterer urinet, det er jo meget koncetreret urin der bilder krystaller. Så hvis hunden er dårlig til at drikke, bland vand i maden. Hved ikke hvis du giver ham vådfoder eller tørt, men i tørfoder er det max 10% vand, og i en hunds føde hvis den skulle jagte selv vil det vare 70%, så det er jo nemt at regne ud at de får altfor lidt vand i sig, og de er ikke alltid så gode til at drikke nog. Lad hunden tisse så tidligt som muligt om morgenen når du står op og så sent som muligt om aftenen, så bliver ikke urinet i blæren for lang tid och når ikke at blive så koncentreret.
    Yderligere en ting. Jeg kan se at det findes to forskellige orsager til calciumoxalatstene, behandlingen er ca den samme men det der er anderledes er at hvis det er fordi kalciummængden i blodet er for lav (en hel process stertes af hormoner) så skal man se over foder til hunden så at det er nog kalcium. I urinary s/o erdet meget lave niveauer af kalcium. Det er godt at dobbeltjekke de her ting hvis du ikke har fået svar fra veterinøren ang det, da de mange gange glemmer ting. Det er også min oplevelse at de tit bare siger at man skal gå på en typ af foder og så skal det hele blive godt, når det er andre ting man også kan gøre for at gøre det nemmere smiley

• #8   17. jan 2013 Hej Caroline,

Mange tak for svar.

Ja det fik jeg også at vide at vand var rigtig vigtigt, masser af vand smiley

Jeg fodre 3 gange om dagen med tørfoder, men jeg blander også vådfoder (urinary s/o både tør og vådfoder) i hans mad + lidt vand, han er nemlig ikke så god til at drikke nok væske, desværre.

Jeg prøver også at gå ud og tisse med ham oftere en jeg gjorde før så urinen ikke bliver for koncentreret.

Men jeg har faktisk ikke lige fået svar på hvorfor stenene er kommet, så ved faktisk ikke hvilken en af årsagerne han har, eller kan ikke huske om jeg har fået det at vide, det vil jeg lige høre min dyrlæge om smiley

Jeg vidste ikke det med tranebærpulver, det vil jeg lige undersøge nærmere smiley

MANGE TAK for dit svar Caroline smiley

• #9   17. jan 2013 Det var så lidt! smiley Tranebærpulver er dog for dem med struvitkrystaller, når urinet er for basisk, i din hunds fall er urinet for syret, så derfor skal man finde et kosttilskud der gør urinet mer basisk smiley Altså den modsatte effekt af vad tranebærspluver har. Jeg håber du finder noget, og at din hund vil have det godt! smiley Held og lykke!

• #10   17. jan 2013 Åhhhh oki, så misforstod jeg med tranebærpulver,synes heller ikke jeg lige havde læst det, men tror lige jeg vil høre min dyrlæge om der er noget ekstra man kan gøre med kosttilskud når det drejer sig om Oxalatsten smiley

Mange tak og i lige måde med din hund... Håber aldrig vi får de blæresten igen, derfor vil man også bare gerne gøre forarbejdet så godt som muligt så stenene IKKE kommer igen.. smiley

Kommentér på:
Blæresten?

Annonce