{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

Ødelægger alt - mental træning uden mad?? {{forumTopicSubject}}

Hej Hundevenner smiley

Jeg er ved at blive vanvittig over at komme hjem hver dag, og se at Mynte har holdt fest! Mynte er en lille Boston terrier på 7 mdr.

Hver morgen går vi en lang tur på 40-60 min. Her øver vi forskellige kommandoer, og øvelser, i håbet om at trætte hende lidt.

Når vi kommer hjem fra morgenturen, går der ca 20 min. før jeg går. Hun har alt sit legetøj, marvben, aktivitetsbold, guffer gemt forskellige steder osv osv. .. Men højtalere, sofabord, stearinglys, magasiner osv osv bliver inviteret til fest!
Der er lyd fra tv eller radio mens hun er alene (i ca. seks timer)

Jeg har søgt i dette forum og på hele nettet efter råd, men alt handler om mental træning .. og det er skide svært at få hende til at bruge hovedet når hun ikke er særlig madglad! Bolden er interessant indtil en fugl flyver forbi, eller hun lige vil noget andet.

Hun får ikke skældud, medmindre vi fanger hende i det (og det er kun sket en gang) Men man kan straks se på hende hvis hun har lavet ballade når man kommer hjem.
Hun har aldrig gjort noget, stjålet sko, stearinglys, magasiner eller lign. mens vi har været hjemme.

Vi er nået deril hvor vi overvejer en babylåge ind til stuen, hvor alle godterne er. Så kan hun være i gang, køkken og evt. soveværelse. .. Men ville nu helst løse det uden. Frygter at det hele bliver værre når hun altid har været vant til at være i stuen?

Er der nogle der kan råde mig???

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ødelægger alt - mental træning uden mad??
  • #1   23. jan 2013 Hvor meget plads har hun?
    Her hjalp det at mindske pladsen hunden skulle være alene på. Så nu er han bare i soveværelset med lukket dør


  • #2   23. jan 2013 Går hun i hele huset?

    For min labrador blandning kunne altså ikke rumme at have alt for meget plads, når hun var alene. Det kostede en sofa, jakker, pynte genstande osv, før vi fik det råd at begrænse pladsen.

    Og det havde en KÆMPE effekt. Hun var meget mere rolig når hun var alene.
    Og så fik hun sit mad på græsset, i stedet for i en skål, så hun brugte tid på at søge.
    Og så gik vi til alm. lydigheds træning for at få brugt de små grå.
    Det er lige de råd der virkede her.

    Og ellers standard spørgsmålet - I har vel trænet hende i, at være alene i små etaper?
    Og ikke bare gået fra hende sådan lige VUPTI...


  • #4   23. jan 2013 Væk med alle de aktivitets-ting når hun er alene... Når en hund er alene hjemme skal den sove.
    HUn har lært, at når hun er alene skal hun lave alt muligt, og reklamer og højtalere er lige så sjove som aktivitetstingene.

    Og hun tager ikke skade af at være lukket i gangen og køkkenet.
    Nogen unde har det bedst med at de ikke har så meget plads de skal "passe på" når de er alene.
    Sørg for hun har en lækker kurv i gangen og adgang til vand, og når i går kan evt. give hende en dentastix el.l. som er let at tygge. Noget som hun synes er lækkert.
    På den måde vil hun forbinde det med at i går som noget godt...

    I starten er i kun lige væk 30 sekunder/1 minut, og når i kommer ind igen hænger i bare overtøjet, åbner de forskellige døre og hvad i ellers skal.
    Når i er færdige med jeres "gøremål" sætter i jer f.eks. i sofaen, og først her hilser i på hende.
    I øger så stille og roligt tiden...
    Og i skal ikke rose for at hun ikke har ødelagt noget... Hun skal lære, at det at hun er alene ikke er noget specielt, og at det er en ganske naturlig ting smiley

    Det er ihvertfald mit råd til jer.


  • #5   23. jan 2013 Altså vi bor i en lejlighed på 52 kvm, og soveværelsesdøren, og wc døren er lukket. Så det er meget begrænset hvor meget plads hun har i køkken, gang og stue.

    Maden på græsset fungerer desværre ikke. Hun er simpelthen så ligeglad.

    Vi har gået til lydighedstræning med hende, og trænet aktivt selv.
    Alene hjemme træning gjorde vi et stort nummer ud af da vi fik hende.
    Hun hylede de første par gange, første dag vi prøvede det (hvor vi forlod hende i 30 sek.), men det har hun aldrig gjort siden, hun gør heller ikke eller piver.
    Vi havde ferie begge to i flere uger demgang, og gjorde alt efter bogen.


  • #6   23. jan 2013 Og ja, 40-60 min er nok lige langt nok som Solstråle også siger...

    Jeg ville nøjes med 15-20 min efterfulgt af enten fodersøg i haven eller mad i en flaske.


  • #7   23. jan 2013 Bine havde et bryggers på 2x3 meter hvor hendes kurv og vandskål var.
    Når de bare skal sove, behøber de ikke mere plads end det.

    Hunden skal jo aktiveres SAMMEN med jer, og ikke når den er alene hjemme smiley


  • #8   23. jan 2013 Det er meget plads, for sådan en lille ung vaps smiley
    Hun kan sagtens være bare i gang eller køkken.
    Hun skal slappe af og har jo ikke brug for pladsen smiley


  • #9   23. jan 2013 Tusinde tak for råd! (kom endelig med flere:-)

    Vi køber et babygitter og sætter op indtil stuen, så hun har køkken og entre. Og så kan hun måske nøjes med et stykke legetøj og et marvben?

    Det kommer bag på mig at turen på stranden om morgenen på 40-60 min er for meget .. Hun er jo en aktiv lille teenager smiley men den må vi skærer ned på, og se om det skulle hjælpe!

    Er det vanen der skal brydes, eller skal man forvente at have gitter op altid?


  • #10   23. jan 2013 Det er helt forskelligt om hunden kommer over problemet med plads senere i livet.
    Men ellers, hvis der er en dør, så luk den og slip for gitteret smiley
    Det gjorde vi smiley

    I kan jo prøve at ændre 1 ting af gangen, så ved I også hvad der har haft effekt smiley


  • #11   23. jan 2013 Vi har desværre ikke dør ind til stuen, men en åbning. Så vi må nøjes med babygitter. Hun kan så se ind i stuen fra entren .. Skal vi sørge for hun ikke kan det?

    Det ville være helt fantastisk hvis vi kunne komme hjem til det hjem vi forlod smiley


  • #12   23. jan 2013 Du har allerede fået masser af gode råd. Og jeg er i øvrigt enig, at det kan være en god idé at begrænse pladsen en lille smule, så det hele bliver lidt nemmere at overskue for den lille vaps. smiley

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du/I har trænet "alene hjemme" med hende? Og om problemet med, at hun ødelægger ting, har været der hele tiden, eller om det er noget, som er kommet pludseligt?

    Du skriver, at det er svært at mentaltræne din hvalp, fordi hun ikke er særlig interesseret i mad. Men er der så ikke andet, hun har interesse i, som du kan bruge som belønning? Eksempelvis legetøj? smiley


  • #13   23. jan 2013 Vi har trænet alene hjemme træning, ved at tage overtøj på, tage nøgler i hånden osv, gået ud af døren og låst op med det samme. Så har vi øget tiden langsomt, henover 2 uger (startede med 1 minut, så 3 minutter, så 5 min. osv), hvor vi til sidst var væk i 4 timer. Så startede vi på arbejde, hvor den ene af os kom hjem i frokosten og gik med hende, og forlod hende først igen når hun sov.

    Efter ca. 2 mdr, ændrede vi arbejdstider, så vi ikke længere behøvede komme hjem i frokosten.

    Vi har altid ignoreret hende inden vi går, og aldrig hilst på hende før hun er helt rolig når vi kommer hjem.

    Hun har stort set altid lavet lidt ballade, men jeg synes at det er blevet meget værre med tiden.

    Som jeg skrev, er legetøjet kun interessant i få minutter, og maks 10. Så det 'driver' hende ikke ligefrem til at 'arbejde', og derved bruge hovedet.



  • #14   23. jan 2013 Hm... så tror jeg, det første, du skal fokusere på, er at finde ud af, hvordan du motiverer hende. Det vil ikke blot komme til gode i denne her sammenhæng, men også i forbindelse med anden træning. Er der slet ikke nogen former for godbidder, som hun er helt vild med?

  • #15   24. jan 2013 Ja, hun kan sagtens nøjes med 1 stykke legetøj og et marvben smiley
    Og det kan sagtens være det er nok med et børnegitter.

    Ture om morgenen er forskelligt fra hund til hund... Nogen kan "tåle" en lang tur, og nogen kan ikke.

    Bine som er en schæfer af brugslinier og som virkelig er energi-bombe, hun får/fik kun en tur på ca. 20 min. efterfulgt af fodersøg i haven hvis vejret var til det, eller fik hun det i en flaske.
    Og så var hun derefter alene i 8-9 timer uden nogen problemer.

    (Grunden til jeg skriver fik er, at jeg mere eller mindre er flyttet sammen med kæresten som arbejder nat, så hun er stort set aldrig mere alene hjemme, og mad i en flaske tør jeg ikke når hans hund også er der)


  • #16   24. jan 2013 Vi har igår fundet et børnegitter, som vi henter senere idag. Hendes kurv har jeg flyttet ud i entreen, hvor den kommer til at stå når gitteret er oppe, så hun kan vænne sig lidt til den nye plads.

    Og vupti, idag havde vi et gennembrud! Jeg gik en meget kortere tur med hende til morgen, og havde taget frikadeller med, i håbet om hun ville have dem (det er meget forskelligt om hun vil eller ej) .. Men, da hun opdagede at fuglene snuppede dem, når hun ikke gjorde (havde spredt dem ud så hun kunne søge), så kunne hun godt nok få dem slugt smiley

    Så vi har bare haft en så god morgentræning, og hun har oveni købet både lært at dreje rundt, og bakke.

    Hun gik bare så flot, da vi gik hjem efter træningen - fantastisk.

    Hun tog sit eneste legetøj da vi kom hjem, og lagde sig op i kurven.

    Jeg takker for alle de gode råd, og tager gerne imod flere. smiley


  • #17   25. jan 2013 Dejligt at høre smiley

Kommentér på:
Ødelægger alt - mental træning uden mad??

Annonce