{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.694 visninger | Oprettet:

Annemarie J
Annemarie J
Tilmeldt:
27. jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16

Samojede/Euraiser/finsk lapphund {{forumTopicSubject}}

Hej Alle jer erfarne hundeejere.

Jeg søger folk med erfaringer inde for disse race. jeg har læst bøger søgt på nettet efter diverse racer. og generalt om hunde. jeg vil ikke vælge en hund før jeg støder på den perfekte hvalp til os. og timingen skal også passe:)

Jeg har altid været helt skudt i hunde hele mit liv og synes alle hunde har hver sin charme.

Jeg siden jeg mistede min barndoms hund (en westie) ville have en i mit liv igen. Men har aldrig haft en i mit voksen liv. så jeg er første gangs hundeejer og jeg vil vælge den hvalp/ hund der passer bedst til min min datter (3 og et halvt år) og jeg. vi bor i lejlighed. men jeg er indstillet på at den skal aktiveres. da jeg helst så en hund man kn være ektiv med, der elsker at være udendørs. Min datter elsker at gå tur i skoven osv. hun er en meget mild pige og rolig og god mod dyr. og den skal kunne med katte da vi også har en meget rolig og doven smuk koksgrå kat. Jeg vil være væk 4-7 timer om dagen. og ellers ville jeg altid kunne have den med mig.

Generelt har jeg en svaghed overfor spidshunde, elsker deres selvstændige personligheder. Og den intelligens jeg har stødt på indtil videre.

Men siden jeg var 12 har jeg været helt vild med chow chow'en. jeg har altid synes den var nuttede på billeder men da vi flyttede var der en ældre dame der havde 2 en sort og en rød. jeg gik altid forbi deres have da jeg gik hjem fra skole. og hun lod mig altid prøve at klappe dem. de var ikke sky eller noget men de lod mig aldrig røre dem kun den ene lod mig klappe hende til sidst men det var kun lige et hej og så gad hun ikke det mere. Nøj hvor har jeg været fascineret af dem siden. Men jeg tænker at det nok en hund jeg skal have en gang i fremtiden og ikke som min første hund og ikke med kat.


jeg kender nogle der har en finsk lapphund. jeg glemmer aldrig første gang jeg mødte den og jeg kastede bolden 2 gange og så gad den det simpelthen ikke mere syntes det var så sødt og skægt. Jeg fandt ud af senere at det bare ligger til racen smiley

jeg har aldrig mødt en euraiser og vil selvfølgelig besøge opdrætter før jeg tager den endelige beslutning. og det gælder alle racer. og det jeg læser frem til lyder den til at passe godt til hvad jeg forventer i en hund.

Dog er jeg er helt vild med samojeden. Det glade væsen. og udseendet i hunden er bare en bonus. Men der delte meninger om hvor vidt den passer i en lejlighed?

Håber at jer der har efaringer med disse 3 racer vil give en indput. så jeg kan blive klogere både på mig selv og racerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samojede/Euraiser/finsk lapphund
  • #1   25. jan 2013 Jeg kender ikke så meget til den finske, men lidt.. Har mødt en et par gange, og han er en rigtig nussetrold.

    Samijeden er jo en af de mere aktive hunde, og der vil jeg bestemt mene du skal prøve at snakke med nogle flere der har hunden og opleve den (ved ikke hvor godt du kender den), men det er en hund der meget gerne vil være ude, min erfaring siger at den ikke egner sig helt så meget til at være inde, men de kan godt være alene.

    Eurasieren, er en god mellem ting. Det er en rolig hund, der også kan være gang i. Eurasieren, er jo en forholdsvis ny race og er sat sammen af Keeshond, Chow Chow og Samojeden. Den har også træk fra alle 3 racer, og vil mene den godt kan fungere fint i en lejlighed, da den har et roligt væsen. Samojeden, er kommet ind i racen, da den ellers ville være for rolig og afslappet.
    Jeg kan ikkel ige huske hvad Chow'en har været brugt til, men det er normalt en hund der kan virke reserveret og ikke tager kontakt til fremmede, og det kan man derfor også oplave med Eurasieren.
    Så vil du have den, så find en avler, der laver mental test på hvalpene inden salg, for det kan være med til i får lige den hund fra kuldet der passer bedst ind i din familie. Der kan godt være noget forskel på hvalpene i kuldet, men tror det mest er fordi racen er så forholdsvis ny som den er.

    Ellers vil jeg også foreslå en Keeshond til jer. Det jeg selv har læst om racen, og har mødt et par stykker og snakket med ejerne, så vil den også passe ind til de krav du har, og er ikke en race der er så langt fra de andre racer du har set på.

    Det eneste jeg lige vil tilføje, er at du skal have trænet det med at gø fra en start, da det jo er racer der siger til når der er noget. Men med træning, skulle det ikke være et problem.
    Alle hunde kan lære at være sammen med katte, når de er det fra start af. Og det er en god idé med de racer du har set på. Men når katten allerede bor hjemme, burde det ikke være et problem smiley


  • #2   25. jan 2013 Finsk lapp hund er bare en super dejlig hund. kærlig og elskelig mod børn. Og den kan med vores kat, til trods for hun ik er vant til(hunden) Vi passer selv en hver sommer når de tager ud og rejser. Men hun elsker at lege med bold.

    Havde en kammerat med en samojede, også alle tiders hund. De Boede i lejlighed, men den skal du tænke meget med trapper med hd. Også en en børne venlig hund

    Men samojeden kræver nok noget mere ind en finsk.

    Begge racer er fantastiske de andre kender jeg ik så godt.


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #3   25. jan 2013 Tak for svar smiley
    Ja jeg så også helst at jeg fandt en opdrætter der ventede med at vælge hvilken hund der skulle videre ud til hvilken familie, når personligheden træder i kraft hos hvalpen. Da jeg jeg langt hellere vil finde en hund der passer bedst ind personlighedsæggigt og så udseendet en bonus. Har også haft set et par stykker der gjorde det. smiley Men det var med den finske smiley

    Mht. samojeden kender jeg ikke nogle personligt . har kun mødt dem og synes bare de virker glade og venlige uden at de hopper op af en. Jeg har ikke selv noget i mod det når jeg kommer hjem til andre og deres hunde gør det (jeg elsker det) men ville bare ikke ønske en frembrusende hund selv. Og så synes jeg det er en smuk hund. Men det skulle jo også være den der har mest tendens til at gø.


  • #4   25. jan 2013 annemarie, generelt vælger vi opdrættere altid hvalpen ud sammen med familien, så man får den i kuldet, man passer bedst med.

    Hvor i landet bor du? Så kan jeg skrive et par opdrættere ned, du kan besøge og møde racen.


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #5   25. jan 2013 Ja har du ret i smiley men ikke for at generalisere men har set eksempler hvor de vælger ud fra udseendet. men det har nok mest været chihuahua osv. ikke for at støde nogen smiley

    Jamen jeg bor i næstved smiley Jaah det må du meget gerne.


  • #6   25. jan 2013 De lapphunde, jeg har mødt, larmer. Ikke bare sådan vuf- men gør helt ekstremt. På spidshundeudstilling var det nærmest kun dem man kunne høre, men man kunne tilgengæld høre dem hele tiden og over alt. Det er måske værd at tage med i forhold til at bo i lejlighed.

    Der er også keeshonden, som er helt vildt lækker.
    Samojeden er ret stor, hvis du bor i etage ejendom, og de har tendens til hd. Så de skal bæres.


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #7   25. jan 2013 Lisbeth jeg har et spørgsmål til dig ang. hvad du mener med en eurasier i lejlighed.

    Julie ja har lige været inde kigge keeshond. og det skulle ikke være gøende, vidst også der euraiseren har fået det af´:)


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #8   25. jan 2013 og desuden jeg regner med at flytte til stue plan. gerne i rækkehus. så overvejer om jeg skal vente med hunden til jeg er flyttet. som sagt så vil jeg vente til den rette hund og rette timing. selvom jeg higer efter en smiley

  • #9   25. jan 2013 Vi plejer faktisk at sige på spidshunde udstillingerne at det er Keesh-erne der larmer... Altså os med Lapphundene..

    Der er massere af folk på sjælland der har Lapphund, og gerne vil åbne hjemmet så andre kan se/føle/høre hvordan Lapphunden er i virkeligheden og ikke bare på billeder..

    Havde du boet i Nordjylland havde vi gladeligt inviteret, men tror helt sikkert du finder en masse på "øen" der vil hjælpe.. Jeg kan evt. høre nogle inde på FB hvis det har interesse? smiley


  • #10   25. jan 2013 Annemarie, jeg har solgt eurasier til lejlighed, men nogle opdrættere gør ikke.

    prøv, hvis det er sjælland, kennel skovagergaard ved haslev, de sælger til lejlighed smiley men de har vist allerede en del skrevet op til næste kuld.

    Keeshonden og samojeden gør, derfor gør enkelte eurasiere det også, men det er noget lettere at lære dem at lade være, bare man starter tidligt smiley


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #11   25. jan 2013 MelanieH (min datter hedder Melanie) ja tak. Det må du gerne smiley

    Men jeg har et spørgsmål til jer opdrætter mht. det første besøg ville i mene det var bedst at jeg ikke tog min datter med første gang. eller skal jeg endelig tage hende med? jeg ville selvfølgelig have hende med hvis jeg beslutter mig for hvilken opdrætter jeg er interreseret i at få hvalp fra så de også kan lære hende at kende. Hun er dog meget rolig og nem, men min tanke er dog at så skulle jeg ikke være så fokuseret på hende og bedre få snakket med opdrætterne. Ved ikke hvad i tænker og føler med det ?


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #12   25. jan 2013 Mange tak Lisbeth. Jeg venter gerne hvis det er en god opdrætter smiley Men vil helt klart prøve at tage kontakt. tror sådan som det ser ud nu hælder jeg mest til eurasier. nu skal jeg bare lige møde dem i virkeligheden.

  • #13   25. jan 2013 jeg ville vente til du er sikker på racen, mere for hendes skyld så hun ikke bliver forvirret?

  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #14   25. jan 2013 Okay ja det har du nok ret i smiley

  • #15   25. jan 2013 Hvor er det dejligt at se, at du laver så godt et forarbejde smiley så øger du virkelig forudsætningerne for at få en hund der passer til jer, som I kan ha i mange år fremover.

    Min veninde har samojed i lejlighed, hun kører på tur med den HVER dag enten i skov, strand eller hede, og gerne forskellige steder hver gang. Og så er hun begyndt at øve lidt træk med den her om vinteren smiley men det er en hund, der kræver ret meget, og det kan måske blive for meget, når du også har en lille datter, for det er ikke en hund der stiller sig tilfreds ved at tøffe lige så stille ved siden af en klapvogn smiley

    De andre racer kender jeg desværre ikke meget til. Held og lykke med det smiley


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #16   25. jan 2013 Nej har tænkt tanken. Vi bruger ikke rigtig klap vogn mere. Men vi cykler til gengældt meget. men ved godt at hunden ikke kan løbe med vedsiden af før den er fuldt udviklet. men det havde jeg tænkt som en mulighed mht. samojeden smiley samtidig med jeg løbe træner også et par gange om ugen inden jeg henter min datter smiley men ja jeg er stadig meget i tvivl med hensyn til racen smiley

  • #17   25. jan 2013 Jeg er den heldige ejer af en Keeshond, som minder meget om Euraiseren... Han er en ubeskrivelig dejlig hund. Altid i godt humør og meget elskværdig. Og han lever til fulde op til racens øgenavn "velcro-hunden".
    Men han er en vagthund og derfor har han et meget højt og skingeret gø. Han gør en del, både når han "holder vagt", men også når han vil lege. Min kammerat har en Euraiser (som jo bl.a. er blandet med kees) og han siger, at det har den kopieret fra vagt-genet fra kees'en...
    Bare til info, når I bor i lejlighed. smiley
    Held og lykke med din kommende vaps smiley


  • #20   25. jan 2013 Er du stadig interesseret i at jeg spørger på FB? Er først lige kommet hjem fra skolen, og kan læse at det er Eurasieren der "trækker" mest i dig :o)
    Det er også en dejlig race så kan absolut godt forstå dig smiley


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #21   25. jan 2013 Jo jeg er stadig interesseret smiley og det godt nok også nogle smukke hunde du har var lige inde og kigge på dem tidligere. mystique er rigtig smuk smiley

  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #22   25. jan 2013 Ja jeg er lidt nervøs for gøen. Men tænker at en hund der gør meget af natur er svære at træne det.

    Isabelle jeg ikke i tvivl om at eurasier kan løbe ;D


  • #23   25. jan 2013 Jamen det gør jeg så smiley
    Tak smiley Ja Mystikken er vores lille skønhed og glædesbombe - altid med et stort smil og et frækt glimt i øjet smiley


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #24   25. jan 2013 Åh mange tak det sødt af dig. Det kan næsten ses gennem billederne ;b

  • Louise A
    Louise A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 25
    #25   25. jan 2013 Jeg har selv en samojede. han ELSKER at være ude! selvom vi har have, så er vi tit i hundeskov mm. da det bare er lykken for ham. Jeg tror det ville være svært at opfylde hans behov for at være ude i en lejlighed.- men har selvfølgelig ikke prøvet.


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #28   25. jan 2013 Louise ja det er lidt ærgeligt. Jeg vil ikke tage imod en hund hvor jeg ikke kan opfylde dens behov.

    Isabelle jeg mente keeshond mht gøen smiley Men ja jeg står og vakler mellem en eurasier og finsk lapphund. så må bare ud og besøge nogle opdrættere inden for disse racer smiley


  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #30   25. jan 2013 Mange tak smiley

  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #32   25. jan 2013 Ja den har jeg også haft kigget lidt på smiley

  • #33   25. jan 2013 Mht gøen

    Vores berner var en værre gø hund. Så min træner sagde at jeg sku lære hende at gø, for af jeg kunne kontroller det. Og det hjælp rigtigt meget

    Nu har vi to aussier den ene gør og har meget volumen på, den anden gør stort set aldrig. Skal være meget heldig, hvis hun gør. Så lige nu kæmper vi en kamp for at få hende til at halse. Så det kan være meget forskelligt, men selvfølgelig lægger det mere til nogen ind andre

    Men være over det fra dag et af, og stop hunden hvergang den gør og du ik syntes det er ok. Brug måske stiller eller hvad du vil bruge. Hunden stopper rose og god bid, det vil du komme langt med.

    Evt du kan lukke til så den ik kan være i gangen, når i ik er hjemme.

    Held og lykke med at finde drømme hunden.


  • #34   25. jan 2013 Lykke på kennel Happy Lapp vil meget gerne vise sine Lapper frem smiley Hun bor i Borup(Ved ikke lige hvordan det er i forhold til Næstved) og send du hende bare en mail på happylapp@stofanet.dk smiley

  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #35   25. jan 2013 Sara tak for rådet smiley

    Åh mange tak melanie. Det ligger ca en times kørsel herfra vil jeg mene men det passer mig helt fint smiley og hvis jeg en dag i den nærmeste fremtid skal besøge familien i Århus kunne jeg komme forbi og se dine hunde smiley


  • #36   25. jan 2013 Og det er du helt velkommen til smiley

  • Annemarie J
    Annemarie J Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #37   25. jan 2013 Det jeg glad for smiley

Kommentér på:
Samojede/Euraiser/finsk lapphund

Annonce