Hvis min hund er i snor, og møder en løs hund? Hvis min hund er i snor, og møder en løs hund?
Hej HG.
Jeg har lige et spørgsmål som jeg ikke føler jeg kender svaret på. Forestil jer dette senarie:
Jeg går med min hund i snor, i et grønt område - ikke en hundeskov, hvor jeg ved at mange går med deres hunde løse.
Jeg møder så en (for mig ukendt) ejer med en ukendt løs hund, og hunden kommer løbene hen til min hund og jeg (og min hund er altså er i snor) og ejer kan ikke kalde sin hund til sig.
Så er der to uheldige og trælse situationer som kan opstå her:
A) Min hund er usikker og vælger at bide fra sig i form af selvforsvar, hvilken situation står jeg så egentlig i?
Den løse hund løber i flæsket på min hund - altså den bider og angriber min hund som er i snor. Min hund vælger at bide fra sig og måske laver den større skader på den løse hund end de skader min hund har fået, hvilken situation står jeg så i?
Og det er selvfølgelig rent lovmæssigt hvilken situation man står i, hvem har sorteper?
Vi antager at begge hunde i de tænkte situationer IKKE er listehunde.
- Dette er som sagt bare tænkte signaler - og der er ingen der hverken kan eller skal hænges ud.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
En hund skal være under kontrol, når den er løs... ergo er det den ejer med den løse hunds hovedpine.
okt 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 242
Mit indtryk er at så er man pænt dårligt stillet....
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 533
dec 2008
okt 2012
jan 2008
okt 2012
jan 2008
dec 2008
Loven siger, at hunden uden snor har skylden...
maj 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 82 Svar: 488
- Bliver bare så usikker på sådanne ting, når snart alle hunde kan blive dømt til aflivning på (det er hvad jeg mener) ret så tynde grundlag.
jan 2008
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 14
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.509
Mit store dilemma i denne sag er altid hvis det er ord mod ord - altså hvor der ingen vidner er.
okt 2012
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
Denne situation har jeg desværre kendskab til, og der blev hunden i snor aflivet
jan 2008
okt 2012
maj 2005
okt 2012
jan 2008
Trist at høre du er blevet "ramt" forkert i en "strid"
maj 2005
jan 2008
maj 2005
mar 2009
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Har prøvet nogle gange, at Buddy bliver rigtig rasende på mindre hunde. Der er 2 specifikke dansk/svensk/foxterrier blandinger, som han hader synet af.
Og har prøvet en chi i en fleksline, som kom tæt på os og kunne ikke lide at Buddy blev helt stiv i sin kropsholdning og pelsen rejste sig i nakken og det forreste af ryggen og han ligesom pustede sig op mens hans bagben skælvede let.
Han virkede oppe og køre, måske endda en smule presset? Er ikke sikker, har kun set den adfærd et par gange. Men gad vide hvordan vi ville være stillet, når begge hunde er i snor, men den ene (med den mindste hund) ikke har låst flekslinen, hvis der altså pludselig skete noget.
Mht chien så holdte jeg ham i kort snor, mens hun prøvede at fiske hunden i hendes retning. Men den løb frem en gang til og jeg hev op i Buddy, da han prøvede at springe fremad. Med det resultat at han fik et hosteanfald, fordi jeg prøvede at holde ham væk fra den lille. Men det kan ikke være rigtigt at jeg skal "kvæle" min hund i en retriverline, fordi en anden ikke har styr på sin hund.
Jeg overvejer at købe en sele med ringen foran eller en grime til ham i stedet. Men ved ikke om de har andre ulemper, som jeg ikke kender til i øjeblikket.
maj 2005
mar 2009
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Der er også den hvor en mindre hund fiser ind til en ambull i dens have og angriber den - der aflives ambullen selvom den var i sin egen have og den anden hund ikke havde snor på. Som historien er mener jeg ikke at ambullen forsvarede sig det store(men er dog ikke sikker).
(Prøver lige at trawle nettet for sagerne)
Det ses igen og igen at politiet IKKE overholder loven i hundesager, trods det for enhver må være hunden der angriber(der i øvrigt er løs) der bærer skylden.
Jeg går uden om løse fremmede hunde så vidt muligt, selvom det var dén der angreb min hund(og den ikke var i snor) ville jeg ikke stole på at min OBS-liste hund ikke ville få skylden, uanset hvor uskyldig hun måtte være
aug 2012
http://www.fairdog.dk/danish.html under artikler og så "Anton's sag i Jyllandsposten", hvor en lab skræmmes af en fremfarende gøende fransk bulldogg og bider den i øret. Labben bliver aflivet.
Læs også fx."Pomeranian hvalp bidt ihjel af labrador". Her er det en poms der bliver bidt ihjel, men angriberen bliver ikke aflivet da politiet vurderer det ikke er et skambid.
Det viser bare at de love bliver forvaltet så forskelligt afhængigt af sted i landet, og betjentens egen overbevisning. Øv
maj 2005
maj 2005
Jeg har personligt ikke noget problem med at skulle gå imellem min hund og den hund som skulle komme hen til os.
MEN... Min hund er kun 1 år og han vejer 35 kg. Jeg har ikke en jordisk chance for at holde ham i én arm, så langt væk fra mig, og at jeg samtidig kan gå imod den anden hund og være sikker på at den ikke kommer i nærheden af min hund?
Min hund er glad for stort set alle hunde, og han ligner altid en der ikke helt forstår det når en anden hund knurre af ham og dominerer ham, fordi han er så ung og vild, at leg er det eneste som siger ham noget.
Der er ingen tvivl om, hvor dumt det end måtte være, at jeg i en sådan træls situation vil kæmpe med næb og klør for min hund.
maj 2005
Tror sagtens det kan lade sig gøre med min, med tiden. For som det er lige nu, slår hele hans hjerne fra når der er andre hunde
Min hund er en lab blanding, og han har så meget krudt i røven at han gør al muligt og tænker bagefter
Så længe der ikke er andre hunde er han ret stabil i indkald og al muligt - også selvom der kommer andre mennesker. Men når der kommer andre hunde, så slår hjernen sgu fra
aug 2012
okt 2012
Det er en hundeskov uden for byen, hvor der sjældent er andre. Vi plejer som regel ikke at opholde os i selve hundeskoven, men hvis man går igennem dem, er der lange strækninger af skove og stier, som vi går på. Sidst vi var derude, var en uges tid efter Milles løbetid var stoppet (altså omkring dag 40 fra første blødningsdag), og jeg tænkte at det ikke var noget problem, da mine svigerforældres hanhund ikke viste interesse for hende længere.
Da vi havde gået i skoven uden for hunde-området, og var på vej tilbage igennem hundeskoven til bilen, tog jeg snoren af Mille, da der ikke var andre hunde. Men pludselig kommer en lille hund løbende igennem træerne og farer hen til Mille. Det skete der umiddelbart intet ved - Mille er god til at møde andre hunde, hun er meget tålmodig og overbærende normalt. Hun går i legestilling (den der med forparten nede og rumpen i vejret, mens hun logrer helt vildt), og vil tydeligt gerne lege. Den lille hund har åbenbart andet i tankerne, da den forsøger at humpe hende. I mellemtiden er ejerne dukket op, og de har ikke den store interesse for situationen - snakker om vind og vejr, mens de griner lidt af hundene. Da den lille hund begynder at humpe Mille, siger hun fra ved at gø efter den, men den bliver ihærdigt ved med at forsøge. Jeg kalder Mille til mig og sætter hende i snor, men den lille hund bliver fandme ved med at humpe hende, uden at ejerne overhovedet reagerer.
Hvad så hvis Mille havde sagt mere fra, eller gjort det på en anden måde, og var kommet til at bide den anden hund??
aug 2012
En lab blev "angrebet" af en fransk bulldog(den nåede dog ikke at bide), og labben forsvarede sig selv ved at markere med et bid, som krævede et par sting. Labben blev aflivet selvom det var den franske der startede og den franske ikke var i snor.
Jeg tror, hvis hanhunde-ejeren havde været emsig havde han meldt det(hvis nu Mille havde markeret med sår), så var Mille blevet aflivet, fordi man kigger på hvilken hund der er blevet bidt(skambidt) i langt højere grad end hvilken hund der starter og evt. er aggressiv. Der står i loven at man skal have herredømme over sin hund, men alligevel er der i flere sager blevet dømt til fordel for den løse hund/angriberen.
Tror det kommer meget an på hvor du bor hvordan der dømmes, desværre
maj 2005
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.712
Der står intet i loven om at hunde i snor er undtaget fra denne §, eller at skambidning af løse hunde er undtaget.
dec 2008
jan 2012
dec 2008
jan 2012
Øh disse sager bliver ikke afgjort i retten, og de sager politiet har afgjort efter ændringerne peger i alle mulige tilfældige retninger.
Så man kan vist ikke tale om at retspraksis viser noget som helst
aug 2012
Som Housebuster siger bliver disse sager ikke afgjort i retten, faktisk mister man sin ret til at få sagen for retten hvis man eks. betaler en bøde fordi ens hun(i snor) har markeret på en løs hund. Man acceptere altså forseelsen ved at betale bøden.
Hvis min hund er i snor, og møder en løs hund?