1.103 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

sterilisering fordele og ulemper sterilisering fordele og ulemper

Jeg går med overvejelser om at få min tæve steriliseret hun er 5½ år, men hun er simpelthen så "deprimeret" i sin løbetid, hun klistrer op af mig konstant, selvom jeg synes det er meget hyggeligt, så synes jeg da det er ærgeligt hun ikke vil være selv. Hun piver meget, sådan bare lige så stille for sig selv, ikke hele tiden, men bare engang imellem.
Derudover vil vi helst ikke have hende i sengen når hun bløder, hvilket jeg sådan set også synes er synd for hende, da hun jo er vant til at ligge med os, men vi er begge ret enige om at det simpelthen er for klamt at vågne op i hendes menstruationsblod.
Men når hun er i den alder er jeg altså godt nok usikker på om det er en god ide at gøre det overhovedet.
Hjælp hjælp smiley

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Siemens opvaskemaskine viser fejlkode H 01 900 kr.
  • overpudsning af rå murstensvæg i stue 6.550 kr.
  • I vores hus på Rendsagervej 38 er hovedhanen, der styrer vandtilførslen, utæt og kan ikke lukke ordentligt, så den skal udskiftes. Hanen er placeret før vandmåleren. 850 kr.
  • Samling af Ikea PAX skab 1.600 kr.
  • Hej, Jeg skal have afmonteret én ledning inde i en almindelig grå samleboks/forgreningsdåse på væggen. Den ledning går op til et gitter, som skal pilles ned – derfor skal ledningen fjernes derinde i boksen. Det skal gøres korrekt og lovligt. Jeg tilbyder ca. 350 kr. for opgaven inkl. udkørsel. Hvis det passer dig, kan du evt. sende en dato/tidspunkt du kan komme. 400 kr.
  • Havemand til lille have og ukrudt 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sterilisering fordele og ulemper
  • #1   8. feb 2013 ved ikke med hensyn til alderen hvor smart det er eller ikke er.

men jeg ville sterilisere Misha af mange årsager, nogen af dem er fordi at hun var også mega deprimeret, hun lå bare i sofaen HELE dagen. hun ville ikke engang gå ud for at drikke vand eller noget. hun kunne ikke fordrage at have ble på, selvom de sad helt vildt godt på hende og selvom vi prøvede at vende hende til det og rose hende og sige hvor fin hun var. hun var bare ikke sig selv og det var synd. så fik hun livmoderbetændelse og så skulle den jo så fjernes. men havde gjort det alligevel.. det er nok ca 1 år siden nu og hun er 2 smiley

• #2   8. feb 2013 Okay. Jeg tænker også på det med sygdommene, det er for mig en fordel at der fx er mindsket risiko for livmoderbetændelse.
    Men altså hvis flere herinde siger det er usmart at gøre det i den alder, så må jeg overveje P sprøjten.

• #3   8. feb 2013 Min families gamle westie tæve var lige sådan under løbetid, plus hun blev usikker overfor hannerne (vi forsøgte at holde os på afstand, men mange hilsetosser synes bare at deres hund SKAL hilse på alle - og gerne uden snor på) - men altså, mine forældre besluttede at sterilisere hende i en alder af 4½-5 år. Vi fortrød i en periode beslutningen da vi så hvor hårdt det var for damen at komme ovenpå operationen i den alder.

Men plus var at hun blev mere selvsikker. Jeg er usikker på om vi ville ha gjort det hvis vi vidste helningen var så hård. Men der er jo forskel på hunde.

• #4   8. feb 2013 hmmm okay.
    Jeg vil hellere så investere det mere på lang sigt også give hende en p sprøjte hvert halve år, hvis altså der er stor risiko for at det er svært for hende at hele.

• #5   8. feb 2013 Jeg ved ikke om P sprøjten var der dengang vi havde vores westie. Men ellers tal med din dyrelæge, hvad jeg skriver er jo bare vores erfaring smiley

• #6   8. feb 2013 Ja, jeg vil også have snakket med dyrlægen om det, men kunne lige så godt spørge herinde først, før jeg ringer til dyrlægen smiley

• #7   8. feb 2013 Ja Misha var ovenpå samme dag og tonsede rundt. vi kunne næsten ikke holde hende i ro, men hun var jo også meget ung i forhold til. tror også du skal tage en snak med en god dyrlæge smiley

• #8   8. feb 2013 Jeg vil helt klar anbefale dig at sterilisere din tæve frem for p-sprøjte(det bruger man gerne kun i nødtilfælde hvor tæven bor sammen med hanhunde og man påtænker at man på et tidspunkt vil have hvalpe på sin tæve), p-strøjten er også kræftfremkaldende. Det fleste tæver kommer sig rigtig hurtigt efter at de er blevet steriliseret, ofte kun et par dage, andre skal bruge en uge hvor andre igen blot en time. Når man steriliseret mindsker man riskoen for rigtig mange sygdomme.

• #10   8. feb 2013 Begge mine tøser er steriliseret. Jeg ville aldrig tøve med at sterilisere uanset alder.

• #11   8. feb 2013 Din hunds alder betyder intet i forhold til at stereliserer hende- hellere det end p-sprøjter

• #12   8. feb 2013 Jeg vil klart sige sterilisere hende, det vil du ikke fortryde smiley

• #13   8. feb 2013 okay 1000 tak folkens smiley
    ved jo godt der er en masse fordele, men var bare usikker på om der var nogle ting man skulle passe på, hvis tæven nu er ældre.

• #15   8. feb 2013 Alle mine er steriliserede.

Zenta blev som 4 års. Mine forældres gamle Labrador blev soms 8-9 årig da hun fik livmoderbetændelse.

• #16   8. feb 2013 Jeg ville ikke tøve. 2 af vores 4 er sterriliserede.

Den eneste grund til de "små" ikke er det endnu er fordi begge opdrættere har udtrykt ønske om evt. at lave kuld. Men når de at blive 5 uden kuld ryger de begge bordet alligevel. Det samme gælder i øvrigt HVIS de får kuld, så ryger de i op. bagefter.

• #17   8. feb 2013 okay. så behøver jeg nok ikke være så bekymret. de kan god klare det med en kikkert operation eller hvad kalder man det ? altså et lille indgreb, de behøvee ikke grave det hele ud vel smiley

• #18   8. feb 2013 Stine:

Ikke mange dyrlæger laver kikkertoperationen. Og dem der gør, går først ind med kikkerten og tjekker hvordan livmoderen ser ud. Hvis den er fik og pæn, fjerner de æggestokkene. Hvis de er i tvivl, fjerner det livmoder og æggestokke.

• #19   8. feb 2013 Mine er steiliserede på gammel dags måde. Uden problemer.

• #20   8. feb 2013 Jeg har også kraftigt overvejet sterilisering, men jeg er mest bekymret for de eventuelle bivirkninger - inkontinens blandt andet?

• #21   8. feb 2013 Jeg ved at inkontinens kan forekomme. Men ingen af mine har det. Og så vidt jeg husker er det til at behandle?

• #22   8. feb 2013 synes bare jeg har læst at de kun tager æggestokkene som du siger, hvis det er unødvendigt at tage det hele. nå men så er det jo et helt "stort" indgreb, hvordan og hvorledes skær de ? hvor stort er det og hvorhenne sådan cirka? er det bare sådan over midten eller ?

• #23   8. feb 2013 på mine 2 er hele "motoren" taget ud.. livmoder, æggestokke hele molevitten via den gamle metode.

• #25   9. feb 2013 Jeg tror det er i karlslunde at de kan tilbyde sterilisering ved kikkret operation. Det drejer sig om 2 små huller og ikke mere.

• #26   9. feb 2013 Der er link her: (link fjernet)

• #27   9. feb 2013 så altså den "gamle" metode i snakker om er hvor de skærer op og den "nye" er kikkert ?

• #28   9. feb 2013 Stine: ja.:)

• #30   9. feb 2013 Jeg ville ikke være bekymret for at få min tæve steriliseret med den "gamle" metode, det har min egen tæve selv fået fortaget(og ville ikke tøve med at få det gjort ved den næste også). Når det hele bliver fjernet fra hunden er du 100% sikker på at den aldrig vil få livmoderbetændelse, med kikkertmetoden er der stadig en lille risiko når tæven bliver gammel. Dyrlægen skære hunden op i midterlinien(langs maven ved navlen), længden at snittet afhænger af hvor løse/faste de "sener" der holder livmoderen på plads er, men dyrlægen vil jo helst gøre det så lille som muligt. Nu er det efter hånden mange år siden min tæve blev steriliseret, men allerede et år efter var aret helt væk og man kan ikke se at hun har fået det fortaget selvom hun ikke har hår på maven.
    Jeg har faktisk en veninde som har en tæve på 7 år som lige har fået det gjort på hendes hund, den var oppe og i fuld vigør allerede dagen efter.

• #31   9. feb 2013 hmmm okay tak folkens smiley det skal gøres midt i mellem to løbetider ikke ?

• #32   9. feb 2013 Det behøver det ikke være, det er desværre lidt af en skrøne som lever i bedste velgående. Selvfølgelig skal man ikke sterilisere midt i en løbetid hvis det kan undgåes men ellers er der ikke et tidspunkt der er bedre end andre.
    Min egen nuværende tæve blev faktisk steriliseret midt i at hun var falsk drætig selvom mange siger at: det må man bestemt ikke man kan fast holde tæven i den sindsstemming osv osv, dette er ikke rigtig har snakket med adskillige dyrlæger og det har heller ikke været tilfældet hos min tæve.

• #33   9. feb 2013 okay tak smiley

• #35   9. feb 2013 *Når det hele bliver fjernet fra hunden er du 100% sikker på at den aldrig vil få livmoderbetændelse, med kikkertmetoden er der stadig en lille risiko når tæven bliver gammel*

Det er så ikke korrekt. En livmoderbetændelse kræver hormon. Det hormon får livmoderen fra æggestokkene. Når de er væk, tilføres der intet hormon smiley

Her er Kaido dagen efter sterilsationen :

http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/54560-sterilisation_

• #36   10. feb 2013 Godt, jamen så må jeg hellere igang med at spare op smiley

• #38   11. feb 2013 Mette: Beklager min forkerte udlægning, jeg mente det som Ulla har beskrevet.

Kommentér på:
sterilisering fordele og ulemper

Annonce