Adfærd overfor egne hvalpe Adfærd overfor egne hvalpe
Hej (:
Jeg har et spørgsmål omkring hundeadfærd, som jeg håber en herinde kunne besvare for mig.
Mig og min families hund, Freja, har lige fået de skønneste 6 hvalpe og de er nu 5 uger. Når de er udenfor deres "kravlegård" og lege, hvad enten det er udendørs eller i huset, så gør hun noget der ligner en blanding af at hun prøver at dominere dem (altså vil have det til at underkaste sig) og at hun leger med dem. Det hun gør er at bide(blidt) dem i nakken og trykke dem sådan lidt ned i jorden. Hvalpene reagere lidt forskelligt.. nogen vender sig straks rundt på ryggen og så slikker hun dem på maven, mens andre bliver lidt "aggressive", altså siger fra og så bliver Freja lidt forbavset og går. Nogen gang kan det også virke lidt som om hun bliver lidt jaloux når vi leger med dem i stedet for hende.
Nogen gange virker det som om hvalpene bliver lidt utrygge i Frejas nærvær, men måske er det bare helt naturlig adfærd.. det er det jeg ikke ved (:
Håber på svar, på forhånd tak!
Mvh. Anna Sofie
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.611
Det er meget svært at vide, når man ikke kan se på hundene og adfærden selv, men tror bestemt ikke, at det er skidt for hvalpene at blive opdraget af deres mor, og som du forklarer det, så vil jeg da ikke sige, det virker som noget der på noget tidspunkt kan være farligt for jeres hvalpe.
Har aldrig selv haft en hund med hvalpe, så det jeg kommer med er egentlig bare gætteri ud fra, hvad jeg har set min hunds mor gøre. Hun irettesætter ham stadig hele tiden.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.826
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
apr 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 3
Jeg tænkte jo nok at det var helt naturligt, men det kan bare godt se lidt ufølsomt og barskt ud når Freja "underviser" dem, så ville bare lige være sikker på at det var helt normalt.
Lige hurtigt et andet spørgsmål: Hvor meget skal tæven helst være hos sine hvalpe om dagen? Freja har det nemlig med ikke at søge særlig meget kontakt til dem, hun ligger aldrig derinde hos dem, bare for at ligge og hygge med hvalpene og sådan var det næsten lige fra fødslen. Er der noget at bekymre sig om her? (:
(hvis i kender en god hjemmeside som giver svar på en tæves adfærd overfor sine hvalpe, må i hellere end gerne smide et link eller noget ind!)
Igen.. tak!
apr 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 3
Adfærd overfor egne hvalpe