{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

Anderledes adfærd hos amstaffhvalpe? {{forumTopicSubject}}

Ja, det er måske et sært spørgsmål, men jeg undrer mig lidt over adfærden på en 18 ugers hvalp som lige er startet på mit træningshold.

Denne hvalp er flyttet til mit unghundehold fra hvalpeholdet hvor den var utroligt voldsom i sin adfærd overfor de andre hvalpe og stoppede ikke sine "angreb" når de andre hvalpe sagde fra, hvilket havde gjort at ejere og hvalpe var blevet utrygge ved amstaffen og den blev derfor flyttet over til os.

På mit hold er der ikke hunde under 10 mdr, den ældste er 15 mdr, 3 hanner og 2 tæver og så betteskiden her på 18 uger som er en tæve.

Jeg havde forventet at se en ydmyg vaps, med tonsvis af hvalpeadfærd med underkastelse, slikken i mundvige og så fremdeles. Hvad der kom stormende var en lille dame der ikke stod tilbage for noget, hun startede faktisk timen med at komme drønende og hoppede op af den store, ældste weimaranerhan og bed ham i øret så han hylede (okay, han er MEGET øm overfor sine ører, men alligevel).
På den time træningen foregik fik hun samtlige store hunde til at bakke baglæns og trække sig fra hende ved at hun hoppede op og bed dem i halshuden og med sådanne sylespidse hvalpetænder kan det ikke have været en særligt sjov fornemmelse for dem.

Man kunne se på de andre hunde at de slet ikke kunne greje hende, var nysgerrige og snusede til hende men brød sig samtidig ikke om hendes voldsomme adfærd. Ikke én af dem satte hende på plads, eller knurrede af hende dog. Hun var dronningen af Saba i hele timen!

Jeg var vildt forbløffet over hendes frembrusende adfærd, og kan godt sætte mig ind i de andre hvalpeejeres følelser for når hun styrede de store her med hård hånd, hvordan har hun så ikke været overfor andre hvalpe?!

Så er det jeg tænker om dette blot er et eksemplar af en almindelig amstaffhvalp, en alfatæve med stort A eller en potentiel senere problemhund?

For jeg må da indrømme at jeg gruer lidt ved tanken om hende som 6-7-8 mdrs med samme engagement for at ville styre det hele på samme træningsplads som Karla og jeg!

(Ejeren er ikke-eksisterende i opdragelsen af hunden, idet han er i slutningen af 60'erne, dårligt gående, dårligt seende og ikke aner det mindste om hundehold og hundeopdragelse! Han har ydermere haft to amstaffs før (kaldte dem + hvalpen pit bulls (??)) som med hans egne ord "ikke gik så godt", men ikke blev uddybet nærmere!)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anderledes adfærd hos amstaffhvalpe?
  • #1   29. nov 2006 nu kender jeg jo ikke manden, men det lyder uhyggeligt og kun dømt til at gå dårligt...

    Men Abby, min bulldog var på samme måde, ikke bange for nogle og den eneste hund der har sat hende på plads er Nilsson, da hun var 4-5 år.....

    Tror ikke det er hunden der er noget i vejen med, men manden...


  • #2   29. nov 2006 Mie: nu mødte du jo Tabu da han var omkring de 18 uger, så du kan jo evt samligne de 2 med hinanden.

    men nej, for mig lyder det som en hvalp der ikke har lært grænser, og tyder i mine øjne som en hund der kan gå hen og blive et stort problem senere i dens liv


  • #3   29. nov 2006 Mette, jeg er helt klar over at det desværre er ejeren der er helt i hegnet i denne her situation..

    Min undren gik også mere på om adfæren fra denne hvalp var typisk amstaff-adfærd, generel atypisk adfærd eller hvad det var, for jeg fandt den godt nok temmeligt fremme i skoene!

    Min træner er også meget splittet omkring hund og ejer, for de generer mere end de gavner på de hold den indtil nu har været på, fordi ejeren ingen kompetence har. Samtidig føler min træner også et vist ansvar overfor at denne hund ikke udvikler sig til et omvandrende helvede, og ender i den sørgelige statistik..


  • #4   29. nov 2006 Janne, ja det er rigtigt, det gjorde jeg jo.

    Der er INGEN sammenligning de to hundes adfærd imellem! Hvor Tabu godt nok var en hvivelvind og med fuld turbo så var han harmonisk og god til sit hundesprog, denne lille dame skelner overhovedet ikke til hvad de andre hunde kommunikerer...



  • #5   29. nov 2006 Mie: det jeg mener, Tabu var typisk hvalp/drengerøv

    her kommer jeg, men jeg har sq osse respekt for jer ældre hunde

    har han så heldigvis stadig


  • #6   29. nov 2006 Mie det lyder lige som sådan en hund jeg kan bruge til min træning *gg*

    (link fjernet)


  • #7   29. nov 2006 Altså, lige for at pudse glorien....sådan er Macho slet ikke.
    Når vi møder fremmede hunde sætter han sig på rumpen og snuser forsigtigt til den anden hund. Og jeg har heller ikke oplevet ham voldsom i sin leg.

    Jo sammen med en malamut der er over dobbelt så stor som ham, der er han voldsommere. Men slet ikek sådan som du har beskrevet den tæve der.

    Jeg skal ikke gøre mig klog på om det er almindelig Amstaff adfærd, det lyder i hvertfald voldsomt....og sært at de andre hunde har fundet sig i det...


  • #8   29. nov 2006 Lucky, af hundene? Nej, ingen af dem satte hende på plads, de bakkede væk fra hende istedet.

    Og ingen af os andre ejere fandt at det (lige idag, til første møde) var på sin plads at opdrage på en anden mands hund! Men jeg skal da ikke afvise at det kan komme på tale i fremtiden, alt efter hvordan den udvikler sig.. (eller mangel på samme)


  • #9   29. nov 2006 Team grimme ører: for mig så det ud som om at de andre hunde forsøgte af al magt at greje denne lille dame.

    Desuden er alle hunde unge og enormt glade for andre hunde, og uanset hvalpens adfærd ville jeg finde det voldsomt hvis en af de andre begyndte at sætte en 18 ugers ny hvalp på plads.
    De forsøgte jo af al magt at løse konflikten med hende fredeligt og med deres kropssprog, den lille dame overså dem bare ganske elegant! *GG*


  • #10   29. nov 2006 Jeg havde da været lige glad med om det var første gang.
    Havde snakket med ejeren og træneren og træneren skulle have stopppet den hver gang den førte sig frem. Det er da der for man går til træning.
    Og det samme skulle de andre hundeejere.
    Men det kan I jo så prøve næste gang.


  • #11   29. nov 2006 Lucky, det jeg var i tvivl om var om denne adfærd "blot" var alm. hvalpeadfærd, blot fra en der var fremme i skoene eller om dette er unormal adfærd, og derfor tror jeg at jeg valgte at observere snarere end gribe ind.

    Hvis det havde været en ældre hund der havde udvist anormal adfærd havde jeg også grebet ind, men når en 18 ugers hvalp for første gang kommer på et hold med lutter store og rimeligt voksne hunde, så skal de vel også lige have lov at tune sig ind på hinanden?!


  • #12   29. nov 2006 Tja - man må nok erkende der bliver født hunde med hæklefejl....sådan er dyreverden også skruet sammen.

    Men held og lykke


  • #13   29. nov 2006 Watson er også A hund.. Og jeg kunne godt forestille mig at sådan en ældre gangbesværet uden viden om hundehold ville have lige så meget vrøvl med min bette skid... (selvom han ikke er lige så *farlig* skal han stadig opdrages)

    Hvem sørensen er de mennesker der sælger den slags hunde til den slags mennesker?


  • #14   29. nov 2006 Søster, det spekulerede jeg også på..

    Hvem har dog set på denne mand og tænkt "finno, han kan da sagtens købe en af mine amstaff-hvalpe"??


  • #15   30. nov 2006 Med al den avl der foregår på amstaff uden bøger, kunne man godt forestille sig der er en lille vævfejl hist og pist ;-/

    Men min egen hund var os frygtløs da han var 8-10 uger, men efter 10 uger var han mere påpasselig og var en af dem som var MINDST fremme i skoen på hvalpeholdet.

    Så det kan også godt være han bare ikke har lært grænserne endnu, og han stadig er på hvalpelicens hos de ældre hunde.

    Men har mødt mange amstaff hvalpe, som opføre sig "normalt" så tror ikke det er generelt de er SÅ frembrusende.


  • #16   30. nov 2006 mie
    jeg har an blanding mellem amstaff og ambull og hun har hvalpesprog, smasker og slikker om/i mundvigen på den anden hund, så det ikke fordi de er anderledes, men hvis han intet har trænet med hende før nu, ja så er hun jo dominant og er han så dårlig er jeg ret sikker på hun styre hjemmet også og så vil hun da forsøge at styre alt udenfor, det ærgeligt at der ikke er nogen der siger fra overfor hende,
    men det er desværre for let at købe en amstaff idag og en amstaff høre ikke hjemme hos en ældre mand som ikke kan gå lange ture og aktivere den


  • #19   30. nov 2006 hmm jeg har amstaff, fordi det var synd den skulle gå på et værksted, kendte absolut intet til dem, da jeg fik ham og min mand som havde haft en var smuttet en tur til udlandet, men kan kun sige at jeg idag ELSKER racen og kunne slet ikke leve uden mine 2 hunde

  • #23   30. nov 2006 Mie.......*griner* nu kan man jo sætte på plads uden at gå fuldstændig amok. Jeg tænker også mere på at det er da vildt at de gider at finde sig i det.....Men som nogen siger, hun er vel stadig på hvalpelicens.

  • #24   30. nov 2006 hehe...hun lyder virkelig til at være en lille bulldozer.......Lidt for over ivrig.

  • #25   2. dec 2006 Jeg synes det lyder som om hunden ALDRIG bliver stimuleret hjemme, den har ingen grænser og får SLET ikke al den tid og opmærksomhed som den størrelse kræver. Ydermere har hvalpen formodentlig i forvejen været Alfa-hun i sit kuld, og dette gør slet ikke hendes opførsel bedre.

    Det er slet og ret skide synd for hvalpen, hun ender med at blive et rigtigt dårligt eksempel for den i forvejen så udskældte race. Jeg vil skynde mig at sige at hvalpe af ALLE racer kan have den opførsel hvis de understimuleres og ikke bliver domineret af deres menneske. Jeg gik selv til hvalpetræning med en labrador og en schnauzer der var som du beskriver. Lidt samme ejer-profil og opvækst. Hertil skal det siges at min egen labrador var MINDST ligeså frygtløs og ustyrlig dengang hun var den størrelse. Hun krævede en meget fast opdragelse, og er idag en ønskehund! Den eneste der dengang VIRKELIG kunne sætte hende på plads så hun fattede det, var hendes egen mor, der gik på senior-holdet.

    Det er mennesket, IKKE hunden den er gal med! Stakkels lille hvalp, hun går formodentlig en grufuld fremtid i møde...


Kommentér på:
Anderledes adfærd hos amstaffhvalpe?

Annonce