Butiks oplevelse... Butiks oplevelse...
Jeg var idag forbi en af mine yndlings butikker til hunde - jeg skulle have byttet noget, men da der kun var 1 ekspedient/sælger som var ved at hjælpe nogen før mig, gik jeg og kiggede lidt imens og kunne ikke undgå at overhøre dele af samtalen.
Det var en ung knægt (jeg vil gætte på 18-22 år) og hans mor der var ude. Knægten havde købt en rottweiler blanding.
Da de har været en masse ting igennem (hvilken seng, bur osv), spørger denne unge fyr så hvornår man skal begynde at bruge et kvæler halsbånd....
Ekspedienten svarer at det kommer an på hvor stor hunden på nuværende tidspunkt er og hvordan den er oveni hovedet..
Moderen til fyren spørger så om ikke det er lidt synd at bruge kvæler halsbånd.
Ekspedienten svarer at det synes hun ikke - tvært i mod synes hun det er mere synd at gå en hel tur nede i knæ fordi man skal stå imod når hunden trækker.
Dertil tilføjer hun at hun ser hellere at hunden får flere små ryk i et kvæler halsbånd, end lange seje ryk i et fastgjort halsbånd.
-Jeg må ærlig erkende jeg synes at jeg havde det meget mærkeligt med at overhøre denne samtale, en helt grøn fyr med sin første hund, moderen der ikke aner noget heller, med en ny hvalp i hjemmet (som der på intet tidspunkt var nævnt noget om skulle trække).
Efter min mening er ryk i halsen (kvæler eller ikke kvæler), ikke måden at lære en hund at gå pænt. Og en kvæler i sig selv stopper altså ikke en hund fra at gå og trække en hel tur.
Jeg er udmærket godt klar over at nogle racer, kræver en mere konsekvent opdragelse og måske til tider en lidt fastere hånd, men jeg brød mig ikke om hendes udtalelse.
Er det bare mig der er sippet/pylret?
Jeg har med vilje ikke nævnt navn på butikken, da der kun er en af dette navn. Det skal også nævnes at jeg har været i denne butik mange gange før og altid fået god hundesnak, råd og service, derfor blev jeg også så overrasket over denne udtalelse.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 912
På intet tidspunkt spurgte hun hvorfor det skulle være et kvæler halsbånd - et af de spørgsmål jeg ville have spurgt om.
Der blev ikke snakket om et alternativ halsbånd...
jul 2010
Jeg har selv haft en Rotte for mange år siden, købt hende på hendes 1 års fødselsdag, hun trak meget hvilket var grunden til at forrige ejer skulle af med hende, de kunne ikke holde hende.... hun blev meldt til hundetræning, ja vi havde et kvælerhalsbånd kort (havde det på til træning), hun endte med at få første præmie i lydighed, derefter var der kun brug for almindelig halsbånd :o)
jun 2007
Det lyder bare lidt for "gammel skole" til mig.....
jul 2010
jun 2007
Men igen, det er måske bare mig der er sær.
Jeg syntes simpelthen det var så mærkeligt, hun stod gladelig og remsede op sammen med knægten hele tjeklistet.
Kurv - tjek
Foder/vand skåle - tjek
Bur - tjek
kvælerhalsbånd -tjek
Det var bare så malplaceret i min verden at der ikke blev taget en snak om, hvorfor det skulle være kvæler halsbånd kontra alt muligt andet.
Bare det at knægten spørger som om der ikke er andre valg, lugter lidt af at det ville se skide fedt ud på hans nye potens forlænger.
Sorry, alle mine fordomme løber totalt løbsk
jul 2010
jul 2010
Synes det er en meget smuk ting at se en hund og ejer træne, især når hunden er helt tændt, at den prompte gør hvad den får besked på og det lyser langt ud af dem de elsker det begge 2 :o)
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 6 Emner: 2 Svar: 48
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.511
Desuden er en sele som sidder ordenligt langt sundere for en hund som trækker eller udsættes for træk i linjen end et halsbånd.
Mine hunde går i seler (og de trækker ikke) Går jeg i halsbånd bruger jeg et bredt halsbånd for at trykfordele (men igen ingen af mine hunde trækker i halsbåndet).
jun 2010
helt enig - halsbånd /både kvæl og ikke kvæl giver de samme skader når de briges forkert (når det trækkes i dem eller hunden trækker i dem). Desværre oplever meg utrolig mange som anvender halsbånd forkert og også bliver instruret i det til fx hundetrænnig osv...
jun 2010
hvis hunden trækker i et kvælerhalsbånd så strammer det til - jeg har bestemt hørt en hel del hunde hoste osv. i det og har set en hundetræner som bevist brugte det til at kvæle med - så jo kvæle kan det mestemt godt når snoren strammes. Og selvfølgelig kan man bruge det hvis man buger det rigtigt (og i min verden er det at lade være med at trække i det (både hund og ejer)) Bruger man det dermed forkert kan det bestemt gøre skade - har slev oplevet to hunde få varige skader af et sådan halsbånd
Grunden til at jeg et imod det er at det det kan som et almendeligt halsbånd ikke kan er at stramme om hundens hals når jeg eller hunden trækker. Det er ikke noget jeg skal bruge så ser igen grund til at komme det på mine hunde. Desuden synes jeg de er alt for samlle til hunde som kan finde på at lægge vægt i snoren. Bruger ikke halsbånd af metal og ej eller liner osv. af metal... Så jeg ser ingen værdi i at anvende det - tværtimod.
jul 2010
jun 2010
De skader jeg oplevede var en hund som fik knust sit strubehoved og en som fik ødelagt noget som påvirkede dens hormonproduktion. Hundene blev naturligvis tilset af en dyrlægen – hvilket nu ikke var nødvendigt med den som fik knust strubehovedet da den fik tydelige varige skader. Hos begge hunde blev halsbåndet brugt på en måde som jeg vil betegne som forkert. Men dog en måde som var MEGET almindelig hvor jeg trænede.
Det er korrekt at et halsbånd lægger trykket samme sted hver gang, og ja det er ikke sund at det sker (ved gentagende ryk eller vedvarigt tryk). Dog er det muligt at fordele trykpunktet ved at vælge brede halsbånd. De kvælkæder jeg har set har alle været meget smalle og dermed haft et meget lille trykpunkt. Undersøgelser viser da også at de skader ryk i halsbånd og kæder laver er stort set de samme.
Med hensyn til seler så er det vigtigt at slå fast at der findes en del dårlige seler. Dernæst er en del seler ”gå-seler” som er lavet til at hunden går (uden at trække). De er mere skånsomme end et halsbånd (forudsat at hunden trækker lige meget naturligvis) men ikke beregnede til at hunden bare trækker der ud af. Men der er også seler som sidder på en sådan måde at hunde kan trækker – også uden at hoste og hive efter vejret – går den det i disse seler sidder de forkert.
Naturligvis er et kvælerhalsbånd som ikke anvendes til at rykke i og ”kvæle med” ikke mere skadeligt for hunden end et fast halsbånd eller en sele. Hele pointen er at hunden ikke bør trække hverken i halsbånd eller sele (med mindre selen er lavet til dette). Hvordan man lærer huden at gå pænt er så forskelligt. Jeg har aldrig anvendt tyk osv. Og har aldrig oplevet det som nødvendigt. Derfor har en kvælkæden ingen funktion for mig og derfor anvender jeg dem ikke. Ser igen grund til det i forhold til de ulemper jeg oplever den har. På den måde jeg træner hunde på kan jeg simpelthen ikke se værdien i det.
Desuden synes jeg (set i forhold til emnet) det som væsentligt at slå fast at de let kan anvendes meget forkert og det derfor ikke ”bare” er noget man giver til en eller anden 19 fyr til at smide på sin hvalp uden yderligere info. Så jeg forstår skam godt * Camilla *s undring.
jun 2010
helt enige bliver vi ikke om brugen af kvæl. Det bliver påstand mod påstand.Jeg ser, alt andet lige, bestemt ikke et kvælerhalsbånd som lige så skånsomt som en ordenlig sele.
Men ja indefor hundeverdenen har vi forskellige holdninger til hvordan vi træner og hvilke metoder vi anvender - anderledes bliver det nok ikke.
jul 2010
"Desuden synes jeg (set i forhold til emnet) det som væsentligt at slå fast at de let kan anvendes meget forkert og det derfor ikke ”bare” er noget man giver til en eller anden 19 fyr til at smide på sin hvalp uden yderligere info. Så jeg forstår skam godt * Camilla *s undring. "
En hvalp har ikke brug for et kvælerhalsbånd, det burde være muligt at lære den at gå pænt uden sådan et :o) og kan man ikke indenfor rimelig tid, så bør man melde sig til hundetræning, så man ikke pludselig en dag står og måske sælger hunden fordi man ikke kan holde den.....
jun 2010
taler vi om halsbånd som kan kvæle men ALDRIG bliver brugt til dette så ser jeg det som sådan som et almendeligt men meget smalt halsbånd (med visse specifikke fordele og ulemper) Og ja så gælder der naturligvis det samme som ved andre lignende halsbånd.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.173
jun 2010
Man ja samg og behag er forskellig
jun 2010
anvendelsen af ryk i snoren som middel i træningen mener jeg nu sagtens kan undgås.
Det samme kan en hund som ofte trækker i snoren (en sådan hun har netop ikke lært at gå "pænt" )
At hunden fx bliver forstrækket og springer ud i linen så denne bliver stram kan rigtig nok ikke undgås. Men ved at anvende en ordenlig sele og line kan belastningen fra sådanne episoder mindskes også i en sådan grad at det vil være svært at tale om belastning hvis man ønsker dette. Jeg oplever det dog som sjældent at snoren bliver stram og meget sjældent at der er tale om decidere ryk i snoren fx hvis en hare springer frem tæt på hunden eller lignende.
jun 2010
I indlæget som starter denne tråd og som jeg rettede mit første indlæg imod står der desuden beskrevet hvordan kvælerhalsbåndet bruges (kombineret med ryk) til at få hunden til at lade være med at trække - altså som metode, så helt den eneste som taler om taler om det er jeg nu ikke.
jun 2007
Og at hun bare tager for givet at selvfølgelig skal det være et kvæler, hvorfor ikke finde ud af hvorfor knægten vil have et kvæler? -Er det fordi det ser sejt ud? Er det fordi han har fået at vide fra andre, at det helst skal være sådan et? Eller er det fordi han evt har kigget på trænings steder der har påkrævet det?
Hun får jo også tegnet et helt forkert billede, nemlig kvæler=hund trækker ikke. Det er jo ikke nødvendigvis rigtigt.
Nu var det heller ikke selve kvæleren jeg så som værende "gamle skole" men det var hele det billede hun fik malet for knægten, den måde som hun jo faktisk rådede ham til at træne i - nemlig ryk i snoren/halsbånd hver gang hunden trækker. Og jeg havde da haft ligeså stor en undren, hvis der havde været tale om et almindeligt fast halsbånd.
jun 2010
Eksempeltvis har en ekspedient hårdnakket NÆGTET at sælge mig voksenhundefoder til min malteser på 12 måneder. Fordi hun mente der stod på posen at hunde skal have det til de er 24 måneder. Jeg fik simpelthen ikke lov at købe det. Sagen var den at der rigtigt nok stod på posen at der skulle gives hvalpefoder til hunden var 24 måneder men her var der altså tale om gigantracer og ikke en 2,5kg tung malteser...
jun 2010
ja som sagt smag og behag og forskellige træningsmetoder. Som jeg har skrevet så kan vi godt blive enig om at det metoden som er afgørende og ikke så meget halsbåndet. Er metoden dårlig er halsbåndet dårligt (her er det dog min påstand at et smalt halsbånd alt andet lige er dårligere end et bredere.
Anvender man kæden til små ryk og korrektioner i træningen - ja så er det da selvfølgelig bedre end at kraftige ryk eller konstante træk. Men uanset så er det ikke sådan jeg træner gåi snor. Og som jeg skrev så buger vi forskellige metoder og fred være med det.
Den måde jeg træner på gør brugen af kvælerhalsbåndet helt unødvendig så derfor bruger jeg det ikke - da jeg synes det har en del ulemper.
Desuden har jeg set det anvendet forkert ALT for mange gange også af trænere osv Når du skriver "Det er i mine snævertsynet og til tider direkte ødelæggende, når jeg f.eks. ser lige så mange hunde i hverdagsbilledet som er ved at kvæle sig selv på brede halsbånd eller seler". kan jeg da kun give dig ret - en hund bør eller ikke trække i en halsbånd (brede eller ej) eller i seler som ikke er begregnet til dette. Men jeg synes også lige vi skal slå fast at det altså hverken er kvælerhalsbåndende, de faste halsbånd eller seler som får hunde til at trække eller til at lade være - det er træning eller mangel på samme. Og alt andet lige ser jeg hellere end hund trække i en sele end i en kvælerkæde (og som skrevet ingen af delene er ønskværdige).
Hvis man føler man har behov for at bruge et kvælerhalsbånd (og bruger det ordenligt - og i min verden er det ikke at trække i det) så går man da bare det. Jeg har aldrig fundet det for nødvendigt og bruger og anbefaler dem derfor da jeg som sagt synes de har en del ulemper
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 242
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.173
jun 2010
jamen du er da mere end velkommen til at møde mine hunde og nej metoden er bestemt ikke noget selvopfundet trylleri. Jeg anveder en klikker, forstærkninger, stop og en rolig kommando - ikke noget hokus pokus her.
jun 2007
Jeg undrede mig over måden at rådgive andre, som tydeligtvis ikke kan være sikker på at vide, hvordan halsbåndet bruges rigtigt.
Og så undrede jeg mig også over at man med det samme rådede til at rykke i halsbåndet for at lære hunden ikke at trække, og så er det egentlig irrelevant hvilket halsbånd der bruges.
Og ja jeg undrede mig også over at det blev taget som en selvfølge at det skulle være kvæler - det kan da vel ligeså godt være et halv kvæl, hvis det er lyden man træner ud fra - men igen, det blev ikke uddybet.
At rykke i halsbåndet for at lære en hund ikke at trække - vil helt klart stå som en af de aller sidste løsninger jeg ville forsøge mig med, hvis alt andet havde slået fejl (inkl træning hos hundeskole mm).
Men som jeg altid har sagt, noget som fungerer for mig, fungerer måske slet ikke for andre og lige sådan omvendt. Man må tage de dele der fungerer for hver især og kombinere det med den måde man har lyst til at træne.
jun 2010
ja så har vi jo oplevet det forskelligt. Du kunne ikke lære hunden det med den metode jeg har ikke oplevet jeg ikke har kunne bruge den metode - sådan er vi så så forskellige - jeg har aldrig haft brig for et sådant halsbånd
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.491
Det samme kan man jo sige om kommentarerne om grimen.....alting kan bruges forkert og potentielt gøre skade.
jun 2010
det kan man da ikke - alle mine hunde har lært at gå uden et sådan halsbånd så ser igen grund til at anvende end den hvis man synes det er enormt pænt eller ligende og det synes jeg ikke
Jeg hører enormt tit når folk taler om brugen at kval af det er for "vi andre" ikke ved hvordan de bruger det rigtigt. VIl da meget gerne have en beskrvelse af hvordan det så anvendes korret
Jeg har tit set det anvendet åbenlyst forkert (hårde ryk tilbage eller kontant stramt) men har også set det anvendt på en måde som folk synes var korrekt - lige fra at sætte det stramt øverst på halsen til mange små "tyk" i snoren som får halsbåndet til at rasle hvilket får hunden til at sætte farten ned da den ved hvad denne raslen betyder.
Men jeg vil vove den påstand at et kvælerhalsbånd intet kan som et almendeligt halsbånd eller en sele ikke kan og som jeg vil anvende i min træning
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.096
Ja, mine ved godt, hvad denne raslen betyder, det betyder sænk farten og tag kontakt, og tænk når de tager kontakt får de en godbid.
Tager de ikke kontakt stopper jeg og venter.
Jeg er så ond at smække kvæler eller halvkvæl med kæde på mine hvalpe fra første dag i hjemmet, de lærer lynhurtigt at gå pænt og det har intet med hårde ryk at gøre.
Senere bruger jeg bredt halvkvæl.
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.224
apr 2005
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.125
Jeg selv bruger sele og et løst rundsyet halsbånd...
apr 2005
Butiks oplevelse...