482 visninger
|
Oprettet:
Gøen {{forumTopicSubject}}
Hej hundevenner.
Min Cavalier Tipsy er begyndt at gø en del synes jeg. Har været hjemme med hende idag, og kunne så hører at hendes gøen var i forlængelse af andre hundes gøen i kvateret.
Jeg er i tvivl om hendes gøen skyldes kedsomhed? Hun gider ikke rigtig at lege hverken hjemme med mig eller ude med andre hunde. Katten løber hun lidt rundt efter, men det er også det.
Hvordan kan jeg få hende til at holde op med at gø, hvis det er løsningen?
Vh. Trine
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Jeg har selv en gøende race (islandsk fårehund) og min erfaring er at han bliver mere gøende, hvis han i en periode ikke får så meget at lave (f.eks. færre gåture, mindre træning osv), mens han stort set ikke siger noget indenfor, når han er passende aktiveret og motioneret.
Hvad laver din hund i det daglige? Hvis det skyldes kedsomhed, så kan mere mental aktivering være løsningen. Problemløsning, søgeopgaver og alm træning (lydighed, tricks e.l.) er gode måder at køre hunden træt på.
Denne side har nogen forslag til hvordan man kan aktivere sin hund: http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/aktiverings-guiden.html
Det er langt fra alle voksne hunde der gider egentlige lege -altså med legetøj o.l. Min hanhund gider ikke. Men træning og problemløsning DET synes han er fedt (der er jo godbidder som belønning ;))
Hvis ikke det er et spørgsmål om kedsomhed/rastløshed, kan det være du simpelthen skal øve "ti stille" med hunden.
Begge mine har tidl boet i hus, hos mig bor de i lejlighed, og for at lære dem ikke at gø af larm i opgangen o.l. har jeg lært dem at komme hen til mig når der larmes. Så udfører de en simpel øvelse (sit eller what ever) og får en kiks.
I dag får de self ikke kiks hver gang nogen går i opgangen, men i begyndelsen gjorde de. De fandt hurtigt ud af at de, istedet for at gå til døren og gø, skulle gå hen til mig, for det kunne langt bedre betale sig.
-banker det på døren, så bliver der fortsat sagt vov, og det sker da osse at der ryger et vov ud på andre tidspunkter, men i det store hele siger de ikke ret meget, skønt begge faktisk ikke betragtes som stille racer.
Gaia har taget skridtet videre... på tidspunkter hvor hun tidl ville have gøet, siger hun nu nogen "hrmf-lyde istedet -for det må man jo godt, det er jo ikke at gø *G*
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 2
Efter det du har skrevet til mig, så tror jeg at jeg skal træne lidt mere med hende. Min udfordring er dog, at fordi hun tager let på, så må der heller ikke være for mange godbider. Så tænkte jeg faktisk, om jeg kunne tage hendes aftensmad, som trænningsgidbider, og så virkelig træne igennem med hende?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 2
Gøen