3.581 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Ormekur til "under 8 uger's hvalpe" Ormekur til "under 8 uger's hvalpe"

Udsprunget fra en tidligere tråd om hvor mange ormekure til små hvalpe, vil jeg meget gerne spørge om hvilket mærke I bruger. Vore sdyrlæge anbefaler Welpan og jeg er ikke vildt begejstret. Det er i øvrigt 3 gange. Ved 3, 5 og 7 uger.
Kom frit med jeres produkt??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ormekur til "under 8 uger's hvalpe"
  • #1   14. feb 2013 min ormekur hedder Panacur

• #2   14. feb 2013 Bruger Panacur ved 3, 5 og 7 uger og så en Milbemax ved 12 uger.

• #4   14. feb 2013 Maj-Britt hvordan kan det være du giver en Milbemax ved 12 uger? er der nogen speciel grund til at hvalpen på det tidspunkt skal have en ormekur

mine voksne hunde får i øvrigt Milbemax

• #5   14. feb 2013 Tak for input.
    Isabelle jeg synes ikke det tager det hele. Vi giver jo ikke vores drægtige tæver ormekur - vores valg og dyrlægen er heldigvis enig. Vi har givet 2 gange ormekur nu og der kom en enkelt orm ud 3 dage efter. Den var dog død. Måske spytter de for meget ud og får sunket for lidt. Det er jo ikke så det er spaghetti der kommer ud. Ingen hvalpe er påvirket af ormene og det er max en af gangen. Jeg har lige talt med dyrlægen (som selv er opdrætter i stor stil og ligeså hendes sekretær) og vi er blevet enige om at de ved 7 uger for milbemax. Jeg har brugt Welpan i siden første kuld i 2005 - 7 kuld nu - og det er måske på tide at skifte en tid. Jeg synes det er et rigtig godt produkt til de små. Det er nemt at give osv. De bliver ikke dårlige men det skal også virke;-) Jeg ville ikke kunne tilgive mig selv at sælge en hvalp med orm:-(

• #7   14. feb 2013 Isabelle, det er der nok ikke nogen tvivl om. Jeg har det bare bedst med ikke at give noget. Hvorfor? Det kan jeg ikke svare på men under mine 3 graviditeter har jeg ej heller taget så meget som en panodil. Jeg er ikke hellig overhovedet eller noget andet, jeg bryder mig bare ikke om bevidst at give "gift" når der er anden udvej.
    'Men så mener jeg også at når der er orm til stede, så skal ormemidlet virke. Det er kun spoleorm vi ser og de er jo heldigvis døde når de kommer ud;-)

• #9   14. feb 2013 Jeg fik Panakur til mine hvalpe..
    (har kun haft 1 kuld)
    Min tæve fik ormekur inden fødsel, efter dyrlægens anbefaling..

• #10   14. feb 2013 Mht. at give "gift", så er det selvfølgelig noget man helst vil undgå, hvis det ikke er nødvendigt, men når det er ormekur, som hvalpene uanset selv skal have også, så kan jeg ikke helt se idéen i at undlade at give den drægtige tæve?

• #12   14. feb 2013 Nu er det jo ikke et spørgsmål om tæven kan tåle det men de ikke endte hvalpe! I øvrigt har jeg aldrig set orm hos mine hvalpe med mindre de har fået ormekur. Værre er det altså heller ikke. De er hverken udspilede triste i pelsen. De er ikke fyldt med orm! Det er nemlig helt korrekt at welsam ikke er bredspektret. Et hvalpekøber af os brugte bayminth tror jeg det hedder. Det er vist heller ikke til alle orm. I USA bruger de drontal ved jeg. Nogle bruger mærke hvor hvalpene skal have kur i 3 dage og så er del i orden.
    Undskyld stavefejl. Min telefon lever lige sit eget liv:-(

• #13   14. feb 2013 Jeg har givet Milbemax ved 3-5-7 uger..

• #15   14. feb 2013 Ingen bivirkninger overhovedet smiley

• #16   14. feb 2013 Connie: jeg har ikke nogen god faglig grund til det, men jeg føler, at de har godt af at få en ekstra gang. Milbemax er bredere end Panacur (og nok i virkeligheden noget bredere end nødvendigt) og vigtigst - den er nem for hvalpekøberne, at administrere, da den kun skal gives én gang. Jeg bruger Panacuren til de små, da den kan administreres nøjagtig, er smalspektret og ikke giver de samme bivirkninger, som man kan se ved Milbemax, der godt kan være noget hård mod maven.

I et normalt mindre hundehold med god hygiejne, er det primært spolorm man skal behandle mod og her er Panacuren rigelig go-fin.

Jeg behandler ikke tæven, da jeg for det første ikke bryder mig om, at fylde unødig medicin i dem og for det andet mener, at effekten er meget begrænset. Spolormene ligger og gemmer sig i tæven i "pause-stadie" og vækkes til live af hormonerne fra 3 uger før fødsel. Hvis man helt skal undgå smitte fra tæve til hvalpe, skal man give Panacur fra dag 40 i drægtigheden og til 14 dage efter. En engangsbehandling i drægtigheden tager nok nogle af ormene, man langt fra alle.
    Havde jeg en stor kennel med stort smittepres og problemer med orm (evt også andre end toxacara canis), ville jeg måske gå lidt hårdere til værks.

• #17   14. feb 2013 Tak maj-Britt
    Det var det jeg havde behov for at høre!
    Milbemax tror jeg ikke selv jeg ville give til de helt små men den med panacur til jeg tage til mig. Vi har 4 hunde og har normalt ikke problemer med orm:-P

• #18   14. feb 2013 Louise: welpan burde nu også virke... Hvorfor er det du tror det ikke virker hos dig? Fordi du ser døde orm få dage efter behandling? For mig er det et fint tegn på, at det netop virker.

• #19   14. feb 2013 Jeg har absolut intet belæg for at det ikke virker. Jeg gav ormekur sidste onsdag og for nogle dage siden kom der en død orm. Det var fra en tæve som igennem nogen tid havde kørt på rumpen og så ud til at der læs noget der generede. Hun satte sig flere gange som om hun skulle af med noget og jeg var faktisk nervøs for no det var blærebetændelse. Ringede selvfølgelig til dyrlægen med det samme og hun nævnte at de ofte gør sådan ved orm. Jeg må indrømme at efter den sidst sete orm er ude, gør hun det ikke mere. Måske det var den sidste. Jeg lavede så dette indlæg få jeg er nysgerrig og gerne vil have andres erfaringer mht præperater. Vores tidligere hvalpe har ikke før kørt rumpen af og virket som om det tag svært at komme af med. Men jeg har lært noget nyt:-)
    I øvrigt blev jeg også gjort opmærksom på at være obs på at hvalpene får fuld mængde. De spytter jo noget ud og hvor meget er svært at sige. Måske jeg skal være mere nøjagtig med dette. Men i næste uge får de milbemax:-)

Kommentér på:
Ormekur til "under 8 uger's hvalpe"

Annonce