Kastration af hanhund Dårligt. Skrøne eller fact? Kastration af hanhund Dårligt. Skrøne eller fact?
God morgen.
Jeg ser gang på gang at der bliver talt imod kastration af hanhunde her inde på HG.
Nu står jeg selv i situationen og vil derfor gerne vide, hvad er skrøne og hvad er fakta.
Jeg kender godt alle argumenterne med at hunden kan blive usikker, aggressiv, Mister sit hanhunde præg osv. Men hvor mange har egentligt kendt en hanhund hvor det faktisk gik galt i den virkelige verden? På hvilken måde gik det galt? Hvad skete der med hunden?
Er det hele blot et spørgsmål om skrøner og sentimentalt følerig (ikke for at fornærme nogen) Eller er der hold i argumenterne mod Kastration?
Håber på nogle gode svar som kan hjælpe mig med at træffe et valg.
Folk med gode erfaringer er naturligvis også velkommen til at komme frem med dem. hehe
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
I sidste ende har jeg den holdning, at medmindre hunden er syg, ikke spiser over længere periode pga tæver... hvis den skriger og hyler konstant pga løb, så forstår jeg ikke dette udnødvendige indgreb.
Hvorfor så købe en hanhund... og jeg er kvinde så har intet forhold til de to små kugler
dec 2008
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Jeg har faktisk ikke hørt det om kasteration før, og hvis der er nogen som ligger inde med links eller bøger hvor man kan læse mere om det ville jeg meget gerne høre det. Skader jo aldrig at lære nyt
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
1 Calle går helt fra sin mad når en tæve i nærheden er i løb, og der bor 5 lige rundt om os. Sidste gang i januar/Feb var han så tynd det var uhyggeligt.
Han piber og vil helst vandre vagt 24/7 udenfor den udvalgtes hoveddør.
2 vi får snart en tæve i huset og de skal IKKE have hvalpe
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Det kan jo også ske, hvis det er en race med underuld.
jun 2010
dec 2008
Men igen Calle... det er jo heldigvis dit valg, og ja der findes helt sikkert massere af velfungerende kastrater
jun 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Hunde: 3 Emner: 42 Svar: 287
Jeg er ikke imod kasteration af dyr hvis der er en oversag, samt at dyret er fuldvoksen .. Kato har ikke mistet sit maskuline look ..
jun 2010
dec 2008
dec 2012
jun 2010
En sætning som glæder mig meget er denne
"Hundens grundlæggende personlighed ændres ikke"
Det er egentligt min største frygt lige der. At Calle ville ændre sind. Det ønsker jeg bestemt ikke.
dec 2012
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 93
Ville heller ikke som skrevet ovenfor kastrere en velfungerende hanhund. De lugter anderledes, og bliver moppet af andre hanner og tæver.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 226
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
Det er ikke mig der har valgt at kastrere ham, men er virkelig glad for at han er.
Langt de fleste han-hunde jeg kender som er kastrerede er vel-afbalancerede. Kender faktisk kun en enkelt der har temperament - og jeg aner ikke om han også var sådan tidligere.
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 100
I flere år døjede vi(jeg var 14 da vi fik ham, så føler også at han er min) med at han knurrede, snappede og endda bed, han har også parret folk, hvor han virlede besat.
Intet virkede, intet!
Så til sidst snakkede vi med dyrlægen og i samråd med hende valgte vi at prøve kemisk kastration(den hvor man føre et implantat ind i nakken), og sikke et valg, Chip blev roligere, hans trælse adfærd blev sjældnere og ja, en skøn skøn hund fik vi, så vi besluttede derfor at kastrere ham.
Og i dag er han 10 1/2, og aldrig har vi haft en så harmonisk hund som nu
Men som jeg påpeger var det dét bedste valg for ham, det er ikke nødvendigvis det bedste valg for andre hunde
jun 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 58
sep 2012
Hundefrisøren blev helt overrasket
Og så holdte han op med at lugte forneden, vi måtte vaske ham konstant forneden fordi han stank a h til da han stadig var veril o.O
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
Min hanhund kunne ikke med andre hanhunde før han blev kastreret, han havde altid markeret hjemme ved andre, men begyndte så også at gøre det dagligt hjemme ved os selv. Han kommer fra et dårligt sted og det har kræver meget træning at rette op på skaderne.
Efter kasteration kan han nu gå forbi og endda hilse kort på andre hanhunde. Han kam endda lege med hanhunde der også er kastreret
Adfærdsmæssigt er han faldet til ro og sammen med træningen er han blevet en meget bedre hund. Han er stadig meget mærket af hans dårlige start på livet, men det har faktisk hjulpet.
Det eneste dårlige ved kasterationen er at han har taget et kilo på
jul 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 204
Den anden er en terrier/samojede blanding, og han er fuld af selvtillid, livsglæde og legelyst. Har aldrig haft problemer med andre hunde, hverken aggression, "dominans"/usikkerhed eller andet. Glad hund der kan med absolut alle!
De eneste bivirkninger jeg ved af er, at begge hunde let tager på i vægt. Men igen, begge hunde kan let tabe sig igen, hvis ellers de blev skåret ned i madrationen og fik færre godbidder/rester (; (Og nej, IKKE mine hunde, så ikke min beslutning).
Min ex + familie kastrererede altid deres hanhunde og har aldrig haft problemer med hverken adfærd eller andet. I USA er der større "tradition" for at kappe kuglerne på ikke-avls-materiale
Ingen af dem har pelsproblemer, Golden skal trimmes lidt, fordi han er langhåret og har mange faner og blandingen har jo slædehundepels, men sådan er det jo, så ellers ikke.
jul 2012
Hvorfor er det egentlig, at kastration af hunde er sådan en lidt "fy fy" ting, når de fleste (inkl hundeejere) gladeligt cutter både deres hingste, hankatte osv. ER der bare en forskel eller er det bare hvad "traditionen" siger? For har i al fald aldrig mødt hverken katte eller heste der blev problematiske efter en kastration. Hverken i temperament, pels eller personlighed. Den eneste bivirkning jeg har set gennemgående af arter er fedme. Altså at man virkelig skal tænke lidt mere over fodring af kastrater end af fertile dyr, hvad enten det er vallakker, hunde eller katte.
dec 2008
Og som skrevet før, så ser jeg ingen grund til at udsætte sin hund for noget uden der er meget god grund til dette.
Hvis man ikke gider en hanhund, så køb en tæve.
aug 2006
Og det er da også stadig i den brede befolkning noget, man gør lidt pr. automatik.
Det, man i sidste ende skal gøre op med sig selv er, at der ER en risiko og at man må opveje den i forhold til fordelene ved indgrebet.
Desværre er det umuligt at sige hvilken hund, der ender rigtig godt ud, og hvilken, der ikke kommer til at trives med det.
jun 2010
Jeg har arbejdet hos en dyrlæge. selv kastreret og set mange kastrater. Jeg har aldrig oplevet en han hund som blev aflivet på grund af virkningerne af kastration.
Og alligevel giver tanken om at kastrere min lille Calle hund mig mareridt.
Mærkligt
aug 2006
Det er jo netop det, de undersøgelser, der har været foretaget - få, men dog - har "gjort op med" ved at vise den objektive side af sagen.
Kastration er jo ikke noget, vi før har overvejet som værende et issue for hunde overhovedet, så hvorfor spekulere over det i det daglige.... Indtil der pludselig var nogle adfærdsinteresserede, der begyndte at kæde tingene sammen.
Jeg har selv kastrerede hankatte. Det handler om, at de er udekatte og ikke skal reproducere sig.
Der er også nogle bivirkninger der, men det har vi måttet æde... Og kattene også
jul 2012
Og er også helt enig i, Louise, at det selvfølgelig ikke er noget man "bare" gør. Det er trods alt et indgreb og ville da heller aldrig selv gøre det, medmindre det virkelig var nødvendigt, opvejet i forhold til fordele og ulemper.
Det var skam bare et interesseret spørgsmål
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Jeg har ikke bagefter oplevet negative følger, hverken hvad angår pels, mentalitet eller adfærd, heller ikke sammen med andre hunde.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Jeg er ikke kattemenneske, men osse her er der i hvert fald EN væsentlig forskel set med mine øjne, nemlig den at rigtigt mange katte jo render som udekatte uden opsyn, uden indhegning osv, og derfor ville formere sig med lynets hast hvis ikke de bliver neutraliseret.
Jeg er ikke imod kastration af hanhunde, jeg mener bare det er ærgerligt når det sker sådan halvautomatisk og uden omtanke. Det har både fordele og ulemper, og jeg synes det er vigtigt man overvejer begge dele, inden indgrebet.
Mit indtryk er at mange hanhunde mentalt ikke "ødelægges" af kastration, men der er altså osse nogen der gør, og den risiko skal man være villig til at løbe, og være god til at vurdere sin hanhund og overveje om man tror den vil kunne fungere som kastrat.
Rent fysisk synes jeg osse bibirkningerne kan være et problem -for min hanhunds vedkommende, vil det bl.a. være ovrproduktion af underuld jeg ville frygte. Det kan blive pelshelvede at holde kastrat. Vores gamle collie-han måtte vi sende til hundefrisør et par gange om året, for trods ihærdig og regelmæssig børstning, tog pelsen simpelthen overhånd
jul 2012
Selvom jeg er klar over at arterne er vidt forskellige, synes jeg bare at det er "sjovt" at de fleste andre dyr næsten egentlig kun reagerer positivt, fx. hingsten der bliver mere medgørlig, harmonisk osv. Og katten der stopper med at strejfe, slåes osv. Men at hunde fx kan blive enormt usikre når de mister "manddommen".
Og det er som sagt ingen kritik overhovedet, blot ren nysgerrighed. Man bliver jo kun klogere ved at spørge folk der ved noget om det
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Her tænker jeg ikke på, det at den ter sig helt tosset over løbske tæver, men hvis hunden er usikker, har temperamentsproblemer etc., så er kasteration no go!
Jeg ville kun vælge at kasterere en stærk, valafbalanceret hanhund - og det har vi så prøvet en enkelt gang, og netop der ikke set nogen andre forandringer/problemer end en lidt kraftigere pels, men stadig i normalområdet.
Han gik nemlig totalt i baglås, når området hunhunde var i løbetid, spiste ikke, kunne ikke finde ro, og så blev andre hanhunde specielt i denne tid betragtet som dødsfjender. Efter kasterationen forsvandt alle disse problemer, og hans sind og opførsel i øvrigt forandrede sig ikke spor.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
F.eks. er der jo næppe mange af os der lige slæber vores hest med på en playdate med 30 fremmede heste i hesteskoven
Ligesom heste-adfærdsproblemer måske i højere grad tillægges den enkelte hests personlighed.
F.eks. vil en nervøs hest næppe få nogen til at tænke "det er nok fordi den er vallak" hvor det ved en hund godt kan være en af de overvejelser man gør sig når man prøver at finde grunden.
Der findes en undersøgelse (den har været i bladet Hund og Træning) som rent faktisk dokumenterer en række af de bivirkninger der kan være (mentalt) ved neutralisering (af både hanner og tæver), så helt forkert er det efter min mening ikke hvad folk siger.
Men man skal self osse passe på ikke at tilskrive AL uønsket adfærd kastrationen, ligesom man jo heller ikke skal tilskrive alverdens uønsket adfærd at hunden ikke er kastreret.
-sidstnævnte synes jeg der er langt større tendens til. Der er jo nærmest ingen grænser for hvad visse mennesker mener skyldes at hunden er intakt. Jeg er stødt på alt lige fra overdrevet gøen til ressourceforsvar til... ja, som sagt al slags adfærd
dec 2008
Hundeejere kan til tider være lidt dovne (ikke TS) og så bliver det den "nemme" løsning.
sep 2012
Da det ville være nytteløst med en kastration.hvis den alligevel ikke virkede..
Jeg synes altid man bør genoverveje kastrationer, for hvis hundens adfærd er fantastisk, og der ingen problemer er, ja så ser jeg heller ingen grund til at udsætte hunden for det indgreb
Så er faktisk enig med Louise
Kastration af hanhund Dårligt. Skrøne eller fact?