{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.815 visninger | Oprettet:

Legetøj som belønning {{forumTopicSubject}}

Vi startede i onsdags til agility træning. Vores træner nævnede, at det er en god ide at belønne sin hund med legetøj.
Min første tanke var, at det da lyder som en super ide. Meeen min hund er ikke voldsomt glad for legetøj. Eller jo noget legetøj er han meget glad for, men det er som regel noget der siger en lyd. Så tror ikke det er en god ide at anvende det til agility.

Hans apport er ikke så god som den burde være, så tit betyder et boldkast at hunden tror, at han må spasse helt ud, men uden at skulle aflevere igen. Det dur jo ikke på agilitybanen.
Så derfor søger jeg noget andet legetøj. Tænker noget hvor man f.eks kan lege trækleg sammen. Hvad anvender i i træningen? (gerne med et link)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Legetøj som belønning
  • #1   5. apr 2013 Mange bruger legetøj med piplyd, f ex kong wubba (google, jeg kan ikke sende link lige nu smiley ) eller så er de her man kan lave hjemme til trækkelej meget populære da man kan lave dem i lige den størrelse man vil. (Se billede, lånt fra google)

    profilbillede
  • #2   5. apr 2013 nu er det ikke specifickt agility (det er det af og til men ikke kun.) men vi bruger frisbees. De er i høj kurs hos alle herhjemme. Ellers veksler vi mellem godbidder, bolde, 1½ l flasker, frisbees, bidetov osv. Alt der kan leges med eller spises.
    Billedet: nova på vej retur til bilen efter rondering. Frisbee som belønning.


    profilbillede
  • #3   5. apr 2013 Og husk at hunden tit skal lære at man også kan få legetøj og leg som belønning for træning, hvis hunden ikke er van til det fra starten. Så du kan med fordel træne de nemme ting hunden allerede kan hjemme, f ex sit, og belønne med legetøj, så kopplar hunden det snart sammen smiley

  • #4   5. apr 2013 Da jeg startede til agility, var min heller ikke ret glad for bolde f.eks.

    Men jeg valgte at træne det, med at belønne ham med godbid når han kom med bolden. Det fandt han hurtigt ud af.

    Og nu belønner jeg med at kaste bolden, som han gladeligt kommer og afleverer. Dog får han ikke godbid hver gang den bliver afleveret.
    Det er en bold med en klokke indeni, som han kan høre.

    Ellers bruger jeg også bare almindelige træktove.



  • #5   5. apr 2013 Min den lille på 5 måneder, belønnes med et træktov af en art, lige som "Bettan" viser, (vi laver hvalpeagility og hun vil hellere have legetøj som guffer som belønning)

    Min Aussie jeg løber med der er 2 år, han får en gul bold http://www.avifauna.dk/fantastic-foam-ball-p-10992.html sådan en, og han ELSKER den, og gør alt for at få den! ...

    Så jeg har kan man sige, to forskellige belønnings legetøj, og synes nu også træktov er det mest effektive til den lille ihvertfald, men den store vil bare have hans bold, han arbejder bedre når han ved den er belønning, så den tager vi også med ud i konkurrencer i den spand ved mål smiley


  • #6   5. apr 2013 Bettan- Vi belønner ham en lille smule med legetøj ved f.eks. indkald. Men eftersom kan bare løber rundt med legetøjet og ikke afleverer, så er det ikke så tit.
    Når vi træner lydighed har legetøjet ikke en stor nok værdi for ham, til at det kan bruges som belønning.

    Jeg er sikker på, at han vil nyde at få hans gule bold med piv som belønning, men gider altså ikke en hund, der render rundt på banen med bolden istedetfor at aflevere hehe. Så det må vente indtil vores apport er blevet bedre smiley


  • #7   5. apr 2013 Jeg bruger en langt hjemmelavet træktov i fleece, da min border collie ikke synes det er spændende at aflevere bolde osv igen, men bare smider det på jorden. Jeg har lært hende at slippe det igen ved at klikke og så belønne når hun slipper.

  • #8   5. apr 2013 Du skal jo have vist hunden at den bedste leg med legetøj foregår sammen med dig.

    At bruge legetøj som belønning kræver lige lidt grundarbejde.

    Drift på legetøj og kontakt, samarbejde og leg med hinanden..


  • #9   5. apr 2013 TS: hvorfor prøver du så ikke en kong wubba? Den lyder perfekt til jer smiley Den kan bruges som bold, men også trækkes med og den piber smiley

  • #10   5. apr 2013 Jeg ville bruge den bold hunden elsker i forvejen og så give den lyst til at komme tilbage og lege

  • #11   5. apr 2013 Tænker det samme som CH

  • #12   5. apr 2013 CH- I må meget gerne komme med nogle gode råd smiley Vi skal først til træning igen næste onsdag, så kan ikke spørge træneren før der, men vil gerne igang med at træne det nu, hvis muligt smiley

    Jeg er på helt bar bund med, hvordan jeg kan lære ham, at vi leger sammen med bolden.


  • #13   5. apr 2013 Nu ved jeg ikke lige om den bold, du bruger har snor i. Her bruger vi altid bold med snor i, da den kan bruges til at lave trækkelege med og det er netop det, der er finten.

    At hunden ikke mister bolden, når den kommer tilbage, men derimod får lov at lege trækkelege.
    Når man leger trækkeleg er det vigtigt at hunden vinder bolden mindst 9 ud af 10 gange. At vinde er både at den får lov til at "være stærk" altså at få gevinst ved trækkeriet ved at man lader sig trække med, og at den nogle gange også får bonusgevinst, nemlig at man mister bolden og den vinder den.

    Det er også vigtigt at lære hunden at komme til hånden med bolden - det gør man også ved at vise den, at det kan betale sig - altså med leg. Husk ALDRIG ALDRIG ALDRIG række hånden ud efter hunden og prøve at fange bolden. Det er en leg i sig selv og hunden vil stikke med den....

    Drift- og motivationslege er rigtig gode. Altså at hunden får lov at jage bolden, vinde den og så derefter lave de omtalte trækkelege.
    Det giver den lyst til at komme til sin fører.


  • #14   5. apr 2013 http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/36672-boldleg

    Der er dog ikke så meget trækkeleg i det klip der, for bolden de bruger er elendig - snoren ryger af smiley


  • #15   5. apr 2013 CH- Det er super brugbart det du skriver der, og det giver jo super meget mening smiley Bolden har godt nok ikke en snor i, men mon ikke den findes i sådan en variant også.

  • #16   5. apr 2013 Det gør der uden tvivl smiley

    Vi drikker lige en kop kaffe, så går vi ud og prøver at skyde en film med trækkelegen også smiley


  • #17   5. apr 2013 CH- Det er godt nok vildt at se glæden ved din hund i den video smiley Er total imponeret.
    Du er simpelthen alletiders smiley Tusind tak for hjælpen, synes det er super fedt altid at få sådan nogle brugbare råd fra dig smiley


  • #18   5. apr 2013 Tak skal du have smiley

    Ja, hunden er glad i låget og det er så dejligt at det kan ses smiley


  • #19   5. apr 2013 Legetøj er super som belønning, da det tænder kræet meget mere end mad. Mad / det at tygge har generelt en beroligende/dæmpende effekt...

    Min den ældste tænder naturligt på legetøj og er altid blevet belønnet med det. Den yngste har skullet lære det - det går langsomt fremad - hvis hun får valget foretrækker hun dog stadig mad....

    Lidt video af den ældste - inkl. belønning med boldtræk
    http://youtu.be/DMypCih5Swk

    Lidt video af den yngste, leg med kaninskind http://www.youtube.com/watch?v=U2yge-ft8BQ

    Den yngste træning + lidt boldtræk ca. 1.10 inde i videoen http://youtu.be/XjIzKpcA6bg

    Se forskellen i intensitet på de to hunde... Den ældste (sorte) er lige så hun dirrer på startlinien... Hvor den rød/hvide yngste er nooooget mere "flad" i det....


  • #21   5. apr 2013 Det ser rigtig sjovt ud, Anna G.

    Personligt synes jeg det er mere formålstjenstligt at lade hunden trække og udelukkende belønne den (give efter eller slippe) når DEN trækker. Det giver ro i hovedet og det stimulerer dem på en naturlig måde - samtidig øger det hundens drift.

    Sådan som du gør ville faktisk stresse vores hund smiley

    Jeg kan se i klippet med den sorte, at den arbejder lidt mere end den anden, og der ville jeg give den meget mere - altså ikke trække den helt ind, men derimod gå med den og lade den være stærk.



  • #22   5. apr 2013 CH> Du har helt ret - jeg stresser hende her... helt med vilje. For hun kører endnu højere til konkurrencer, så jeg presser hende max i stress til træning, for at tjekke, at hun stadig hører efter, selvom hun er oppe at ringe...

    Normalt får hun lov både at "trække armen af mig" og tage sejrscirkler når hun "vinder".... smiley

    Når det er sagt, så er hun primært rottehund og det sjoveste for hende er modstand... så hun skal have en vis portion modstand i tovet / bolden for at synes det er en belønning...


Kommentér på:
Legetøj som belønning

Annonce