{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
803 visninger | Oprettet:

Legetøj som belønning {{forumTopicSubject}}

Hej Hg'ere
Jeg har cavalier, som egentligt godt kan lide at lege nogle gange, men ofte så vælger hun det fra. Især udendørs hvor der er mere spændende ting, men det sker også ofte indendørs. Jeg er simpelthen så ærgerlig over det, da det kunne være fedt at kunne bruge legen som belønning i træning for at øge energien, motivationen osv.
Jeg har købt 100 forskellig slags legetøj (ægte pels, lang snor, snackdummy, bolde, flettet reb osv osv), men lige lidt hjælper det. Hun vil altid hellere have godbidder og det er som om at hun i stedet for at tage legetøjet bare venter på at få en godbid.
Jeg synes jeg har prøvet enormt meget med det legetøj. Løbet rundt på hele træningsbanen med en kaninskind efter mig, prøvet at klikke det frem osv., men jeg er efterhånden lidt opgivende. Derudover har hun ikke noget legetøj liggende fremme til fri afbenyttelse.
Har i nogle gode råd/forslag? Det vil blive modtaget med kyshånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Legetøj som belønning
  • #1   22. okt 2018 Ikke alle hunde er motiverede af legetøj, og det er ikke noget, man altid kan ændre.

    Jeg tænker, at du har prøvet ihærdigt, men hvis interessen ikke er der fra hundens side, så er det en kamp, du er dømt til at tabe, og jeg ville ganske enkelt bare bruge, hvad hunden er motiveret af. I din hunds tilfælde ville det være godbidder.


  • #2   22. okt 2018 Min han gider heller ikke legetøj. Efter at have prøvet længe så opgav jeg og brugte bare godbidder. Der kan jeg tilgengæld få masser af motivation og energi i ham med de rigtige godbidder.
    Men for nylig fandt jeg ud af at det var muligt at legetøj ikke kan bruges, men en ganske almindelig karklud vil han gerne lege med smiley


  • #4   22. okt 2018 I stedet for at være skuffet over, at hun ikke gider legetøj, som belønning, så vær glad for, at hun gider godbidder.
    Det er op af bakke, at motivere en hund i træningen, hvis den hverken gider legetøj og godbidder smiley


  • #6   22. okt 2018 Det er ekstremt få, der ikke kan lære at lege - til gengæld er det ofte et projekt, der er sværere for ejeren end for hunden.
    Det kræver noget teknik og giver ofte lidt sved på panden.


  • #7   22. okt 2018 Hvorfor skal hunden tvinges til det?
    Min race leger ikke med legetøj efter de er fyldt et år, og kan på ingen måde motiveres via legetøj, ej heller ved de allerede nævnte metoder. Racen bærer af sig selv ikke andet end mad i munden, og skal de lære det, skal det indlæres nøje helt fra fødslen.
    Nyd i stedet at du har en hund, der kan køre højt på spiselig belønning. Det er langt nemmere at træne sådan en hund smiley


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.949
    #8   22. okt 2018 enig med ch. som lærte min det. hans byttedrift er lille og belastningsgrad mini så det handlede om at jeg skulle finde det rette træk. trak jeg for svagt gik han, for hårdt gik han... man kan lære at mærke det når de har det i munden...og måden jeg trækker plus retning.... ch kan langt bedre forklare det

    en fiskestang var et hit her og så

    det sjove var at det vakte noget i ham. han stak endda af efter mus og slog den ihjel

    min var 4 år og dansk spids. når han kan så vil jeg påstå alle kan. racen ejer ikke drift i den retning


  • #9   22. okt 2018 Tak for kommentarer, og de opmuntrende historier smiley
    Jeg vil gerne have hende til at lege, så jeg får endnu et værktøj til belønning. Jeg elsker at hun er så opsat på godbidder, men hvor ville det være fedt at have begge dele.
    Det "sjove" er lidt at hun faktisk godt kan finde ud af at lege og også synes at det er rigtig sjovt til tider, men det er som om, at hun i træningssituationer altid forventer en godbid (fordi det har hun altid har fået), hvorfor hun ligesom ikke godtager godbidden.
    Hjemme i stuen (udenfor en træningssituation) kan jeg godt NOGLE gange (bestemt ikke altid) få gang i en vild trækkeleg hvor hun knurrer, rusker osv, mens hun andre gange bare ligger og glor på mig, når jeg finder det samme legetøj frem.
    Jeg vil virkelig gerne arbejde på at hun altid tager legetøjet og er engageret i leg når jeg tilbyder det. Ligesom jeg forventer at når jeg tilbyder en godbid, så tager hun også godbidden.
    Har i nogle gode råd til det? Måske især dig CH, som har lyder som om, at du har erfaring med at etablere legebelønning?


  • #10   22. okt 2018 Der er vel også en ret stor forskel på at lære en hund at lege, og så få den så begejstret for legen, at den altid kan bruges som motivation og belønning for træning.

    Mine hunde leger heller ikke meget med legetøj, når de først er voksne. Og selv de, der har været mest interesseret i at lege med mig, har ikke gidet lege på en træningsplads. Det er kun noget, jeg har kunne få dem til derhjemme. Heldigvis er de glade for godbidder.


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.949
    #12   23. okt 2018 Enig med Bodil. Som udgangspunkt, for det er jo individuelt. Men mad skaber ro, pga fordøjelsen, mens leg skaber intensitet pga adrenalinen.

    En meget madglad hund kan dog også vækkes af mad smiley

    Og en hund, der ikke har lært værdien af at lege kan total slukkes med legetøj


  • #13   23. okt 2018 Bodil og Aslan: det er jeg helt enig i - derfor jeg gerne vil have gode råd til at opnå motivation for leg smiley

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.949
    #14   23. okt 2018 Jeg er slet ikke så god til at forklare det som CH, men jeg startede med at trække legetøjet langs jorden. så fulgte han det lidt. Så løftede jeg det. Så tog han det kort. I starten slap han men fik en masse ros. Jeg gjorde mig også rigtig sjov - sprang rundt og lignede en tåbe smiley

    Fordi han blev nysgerrig tog han fat. I starten slap han ret hurtigt, men jeg fandt ud af, at jeg skulle trække lige frem i hans højde dvs ikke op eller ned. Og så kunne jeg lige som mærke, hvornår han havde et tilpas greb om det - jeg kunne så gradvis trække mere og mere til i små ryk og lange seje træk på skift.

    Til sidst kunne han hænge i det imens jeg trak og endda vinde det fra mig

    Han fik lov at tage en sejrsrunde, selvom nogle advarer imod det. For min hund var det at lege så nyt og svært, at jeg egentlig syntes det var ok fordi han elsker den runde. Vi er så også bare glade amatører, så vi mister ikke noget ved at han stikker med det smiley

    Jeg mener dog, at CH sagde, at jeg ikke skulle starte på jorden? Lad os håbe hun kommer i tråden.

    Er det en yourkie du har TS? Sådan en vil RIGTIG gerne lege og trække, når de lærer det! Jeg har haft glæden af at arbejde med tre, og de overraskede mig total. Der er meget mere power i sådan en bette en end i min! De er skønne og vil gerne arbejde smiley


  • #15   23. okt 2018 Jeg vil lige stemme i med, at det KAN lykkes.
    Som Malene skriver længere oppe, så leger vores race normalt ikke med legetøj. Alligevel er det lykkedes mig, at lære den yngste det. Han elsker at lege sammen med mig i en grad, så jeg også kan bruge det som belønning.

    Jeg har brugt mange forskellige lege, både kun med mig selv, med godbidder og med legetøj, og det betyder, at jeg nu har en hund, der synes, at det er supersjovt. Men det kræver, at man giver sig helhjertet, og faktisk selv synes, at det er sjovt at lege med hundene.

    Jeg havde en enetime med en spidshund i weekenden, hvor vi stort set ikke lavede andet, end at lege forskellige lege, og endte med at have en hund, der strålede af glæde, fokus og samarbejdslyst. Så fedt at se!

    Når vi står med en hvalp/unghund på pladsen, der slet ikke er interesseret i legetøjet, så plejer i at give ejeren en opgave om, at de den næste uge, skal lege med legetøj 3x2 minutter om dagen, men hvor det primære formål er, at hunden IKKE må tage det.. Det plejer at tænde de fleste hunde på et par dage smiley


  • #16   23. okt 2018 Et lille tip kan være at bruge en 'flirt pole' - her er google din ven smiley Det plejer at tænde langt de fleste hunde på at lege. Man efterligner ret beset en jagt på et lille dyr. Men det kan virkelig få tændt op under legelysten uden at føreren 'presser' hunden. Min oplevelse af manglende lyst til at lege er at det ofte går galt fordi føreren nærmest forsøger at stoppe legen ned i halsen på hunden og derved kommer til at virke meget overvældende på hunden når vedkommende forsøger at få hunden til at lege trækkeleg smiley

  • #17   23. okt 2018 Enig Mette - det hjælper generelt, hvis man skifter attitude fra "Tag den, tag den" til "Naaaahnanananaaaaah du får den bare IKKE!.

  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.949
    #18   23. okt 2018 enig man skal ikke servere den men lade hunden jagte den

    fiskestangen er super smiley jeg købte bare en af de der stænger med kattelegetøj på. jeg har jo en lille hund hahaha


Kommentér på:
Legetøj som belønning

Annonce