{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Er det mest naturlige/oprindelige altid det bedste? {{forumTopicSubject}}

Jeg læser ofte i debatter her på HG at det er en dårlig ting at vi mennesker har ændret så meget på hunden som vi har. Men er det nu også det?
Jeg personligt ville nødigt have en ulv liggende i sofaen, ligesom jeg ikke føler mig rustet til at eje en af de meget gamle racer som fx. Azawakh eller Thai Ridgeback.

Denne diskussion handler ikke om ekstremavl. For det er jeg helt enig i er noget skidt, uanset hvilke race det drejer sig om.

Men hvad mener i, er det oprindelige altid at foretrække?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det mest naturlige/oprindelige altid det bedste?
  • #1   6. apr 2013 At noget kan deles i nutidig og oprindelig siger jo allerede noget om at objektet har rykket sig. Her hunden. At forsøge at avle tilbage til noget oprindelig vil blot tage objektet endnu længere fra det oprindelige. For noget oprindeligt kan ikke nåes via udvikling.

Jeg mener både udvikling og stilstand kan være godt og skidt alt efter situationen.

• #2   6. apr 2013 Et eksempel er den engelske bulldog. Den var ikke så tung og trykket oprindeligt ( som i øvrigt må defineres?) at avle racen lettere gør ikke disse hunde mere oprindelige end de tunge hunde. Sundere måske. Men ikke oprindelige.

• #3   6. apr 2013 Vi har jo selv ændret os særdeles meget sideløbende med at hundene har gjort det. Så hvis hundene skal have et ok liv i den tilværelse, de fleste af os kan tilbyde, er/var meget af den ændring nødvendig.
    Men man kan også gå for langt. Her tænker jeg både på de ekstreme racer og på den måde nogen mennesker behandler deres hunde som dukker eller tilbehør.

Om det oprindelige er at foretrække, kommer nok an på hvor langt tilbage, man tænker, når man siger det oprindelige. Er det på det tidspunkt racen blev skabt med et formål for øje, eller er det tilbage til de stadig var ulve ?

Jeg tror ikke man kan svare bare ja eller nej på det spørgsmål, det skal være meget mere nuanceret. For øvrigt er der vel heller ikke mange af os, der ønsker at gå tilbage til at leve i huler, selv om det var det oprindelige.

• #5   6. apr 2013 Det var da nogle uheldige vinkler og benstilling hos den boxer.

• #6   6. apr 2013 Jeg synes ikke nødvendigvis DET oprindelige er det bedste, men jeg mener at oprindelighed er en hamrende vigtig faktor i avl.

Jeg synes man bør holde fast i oprindeligheden - at brugshunde er brugshunde og ikke begynde at avle den slags ud for at vi kan have en variation af 400 FCI-godkendte sofakartofler.

• #7   6. apr 2013 Vildt kryds den har, den boxer der!

• #8   6. apr 2013 Jeg ville gerne have en ulv liggende i sofaen :b

• #10   6. apr 2013 Jeg er helt enig i at en brugshund skal kunne bruges. Jeg synes det er enormt synd når man laver en brugshund der er så driftfattig (er det overhovedet et ord?) at den kun kan spadsere rund i en udstillingsring. Vil man have en sofakartoffel må man finde en race der er det, i stedet for at lave brugsracerne om.

Omvendt, så er det rimelig rart at vi ikke står med 400 toptunede brugsracer. smiley

Kommentér på:
Er det mest naturlige/oprindelige altid det bedste?

Annonce