2.202 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"? At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"?

Kia skal have dryppet øjne 5 gange dagligt. Men hvordan kan jeg komme til at gøre dette på en måde der ikke gør at hun får en så dårlig oplevelse at hun ikke vil samarbejde?

Der er normalt ingen problemer med at røre hende og udføre forskellige former for sygepleje. Hun er ligeglad med at få fjernet flåter, renset ører, renset øjne (hvor man lige bruger en klud eller lign.), få lagt drop etc.

Nogen der har en god erfaring med hvad er virker bedst så man kan holde vovsens hoved i ro og samtidig ramme øjnene med dråberne uden at man bruger "tvang"? :o)

Dramatiske optagelser fangede øjeblikket, hvor en hval kolliderede med en lille båd i Barnegat Bay, New Jersey, den 2. august. Sammenstødet fik båden til at vælte og kastede en kvinde i vandet. Det blev senere bekræftet, at en vågehval døde som følge af kollisionen nær kysten. Der er ikke rapporteret om andre tilskadekomne.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Træfældning 6.500 kr.
  • Fjerne bunddække, primært efeu 2.502 kr.
  • Sætte rullegardiner op 1.000 kr.
  • Hænge 4 billeder op på betonmur 300 kr.
  • Tilslutning af vaskemaskin 830 kr.
  • Spots på badeværelse virker ikke 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"?
  • #2   11. maj 2013 Det vil jeg prøve. Men hvordan holder du hovedet med du trækker huden tilbage og samtidig drypper?

• #4   11. maj 2013 Vi har faktisk udnyttet hundens evne til at gå i spænding.

Coffey accepterer at stå stille i det øjeblik det varer mod at få en monster-bonus bagefter. Og vil er temmelig gavmilde med det. Det kan både være legetøj og noget superlækkert.

Vi har gjort sådan med flere hunde nu og jeg synes egentlig det har været ok. Det er aldrig hamrende sjovt, men under accept.

• #5   11. maj 2013 Ulla: Jeg vil prøve. Men Kia er ikke en der holder hovedet stille ret længe. Hendes allergi kommer altid til udtryk ved voldsomme smerter i ører og øjne så hun trækker hovedet til sig ...

CH: Hvordan træner I det?

• #6   11. maj 2013 Min gamle hund var klikkertrænet og fik grøn stær. Det betød drypning af øje to gange dagligt.
    Jeg indlærte en rutine, hvor hun sad foran mig og holdt øjet i den rette vinkel mens jeg støttede hendes hoved med den ene hånd og dryppede med den anden.
    Klikkeren var erstattet af en hundefløjte som jeg havde i munden ligesom delfintrænerne.
    Hver øjendrypning blev gennemført 3 til 5 gange og det var forskelligt hvornår selve dråben faldt.
    Det blev en hyggelig rutine for os begge.

• #7   11. maj 2013 Det er lidt et ritual.
    Noget med at pakke de gode sager ud først - eksempelvis en ordentlig bunke lækkerguffer i småbitte bider.

Jeg lader altid hunden snuse til bøtte/tube/saks, hvad det nu kan være, der skal anvendes allerførst.

Indtil hunden er tryg ved det, så tager jeg en lille bid ad gangen - rører hovedet, slipper igen, belønner. Rører igen, med begge hænder, slipper, belønner - og så fremdeles i små afdelinger indtil det første dryp, så kommer der en bonus belønning. Efter behov gentages hele skidtet med den anden side.

Efter nogle gange når man hurtigere til målet og man kan nøjes med at belønne bonus efter hvert øje/øre/klo smiley

• #8   11. maj 2013 Ja starten er aldrig let!
    Da jeg startede ud skulle Benson have dryppet øjne 9 gange dagligt, og det var en kamp hver gang smiley han var dybt ulykkelig og mente helt bestemt at jeg mishandlede ham.

Min løsning er: jeg begyndte at sætte ham op på en stol, også satte jeg mig på hug - på denne måde er vi i øjenhøjde, derefter viser jeg ham tuben, jeg sætter lige foran ham uden at fastholde ham, så han kan se alt hvad jeg laver. Får jeg drypper hans øje holder jeg med en hånd hans øje åbent og drypper en dråbe i - hurtigt - og derefter tager jeg straks det andet. Det tager max 10 sek at dryppe begge.
    Inden jeg gik igang har jeg taget en klat leverpostej som han får så snart det sidste øje er dryppet.

Efter 2-3 uger kom han selv løbende så snart han hører jeg rasler med pakken med øjendråber smiley

Den dag idag, skal jeg bare rører ved leverpostejen eller medicinen så springer han op og er klar smiley

• #9   11. maj 2013 Har aldrig skænket det en tanke. Jeg har bare holdt hovedet fast med en hånd og lige fjernet pandehår og evt. Øjenklatter. Og så dryppet.. Men de er så også vandt til at blive ordnet og dit og dat i ansigtet..

• #10   11. maj 2013 Ååååh det er bare min dårlige samvittighed. !!

Jeg beder dem komme og må indrømme blankt jeg bare tager omkring hovedet og trækker ud i nederste del af øjenlåget og drypper. Ikke særlig pædagoisk, men jeg har aldrig haft nogle problemer med det. Det er som om de acceptere det fordi jeg udstråler at der ikke er nogen vej udenom. Hvis jeg først begynder at lokke med alt muligt lækkert så er det svært at holde dem i ro da de bliver for ivrige efter lækkerier.
    De får naturligvis en belønning for at opføre sig pænt, men jeg må indrømme, jeg gør det nok ikke helt efter bogen.. og har været heldig at de alle hver og en bare finder sig i det

• #11   11. maj 2013 Det er lidt det samme med at klippe kløer. Det har jeg som sådan aldrig lært dem, det er bare noget jeg gør uden at gøre et stort nummer ud af det. Løfter poterne som var det hove på en hest og klip klip... færdig.

Her er det faktisk ikke engang altid de får en belønning for det... smiley

Ej, hvor er jeg egentlig en dårlig hunde ejer

• #12   11. maj 2013 Jeg synes det er vigtigt at signalere at man tager over og dette bare skal gøres. Så finder mine sig i hvad som helst.. Mens hvis jeg begynder at vil du ikke være sød at stå stille, og virker usikker, så kommer der en diskussion ud af det..

• #13   11. maj 2013 Vi er to til det.. èn til at holde hunden og give godbidder, og én til at dryppe øjet!
    Qira fik en grim rift på øjet den anden dag(dog intet der skader syn mm.) og skal have dryppet øje to gange dagligt den næste uge.. Hun var ikke glad for det i går, men allerede i dag kommer hun vimsende når hun skal have det dryppet - fordi der er guf, kæl og nus indblandet smiley

• #15   11. maj 2013 Da Louie som lille skulle have dryppet øjne, da.. hvis jeg selv skulle gøre det på ham, holdte jeg ham op mod en væg.. et hjørne, for ellers bakkede han.. Så hovede bagud og to fingre for at åbne øjet og dryp.. Det gik godt mens han var lille og jeg kunne styrer ham.. Men da han blev større fik han så mange kræfter i øjenlågene, at jeg næsten ikke kunne åbne hans øjne.. Ha ha.

• #16   11. maj 2013 Tina - Jeg gør det nu på samme måde som du fortæller smiley
    Hvis jeg begynder og pyller om min og vil give guffer så bliver hun bare endnu mere distraheret, og så får vi det aldrig gjort ..

Så må vi være dårlige hunde ejere sammen smiley

• #17   11. maj 2013 Det ene udelukker ikke det andet smiley
    I al træning er det jo sådan, at beder man hunden om noget, så er der ikke andet valg end det, man siger.
    Så udstrålingen af sikkerhed skal være der.

For vores vedkommende handler træningen om en let indføring så hunden ikke oplever det som et overgreb - for konsekvenserne af det gider vi ikke at have og at arbejde med.
    Det har vi prøvet, det gør man kun en gang (Cassius fik en voldsom ubehagelig oplevelse med negleklip efter han var blevet skadet og det tog en krig at rette op)

• #18   11. maj 2013 Men som udgangspunkt skal man gøre det, der virker... Og så er det jo ligegyldigt hvordan det er.

Vores første hund havde ingen problemer med at acceptere ubehagelige ting, vores to andre har skullet se sin fordel og have forventning for at det har kørt som olie. Hunde er så forskellige smiley

Kommentér på:
At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"?

Annonce