2.202 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar

8. okt 2007 Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.289
At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"? At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"?
Kia skal have dryppet øjne 5 gange dagligt. Men hvordan kan jeg komme til at gøre dette på en måde der ikke gør at hun får en så dårlig oplevelse at hun ikke vil samarbejde?
Der er normalt ingen problemer med at røre hende og udføre forskellige former for sygepleje. Hun er ligeglad med at få fjernet flåter, renset ører, renset øjne (hvor man lige bruger en klud eller lign.), få lagt drop etc.
Nogen der har en god erfaring med hvad er virker bedst så man kan holde vovsens hoved i ro og samtidig ramme øjnene med dråberne uden at man bruger "tvang"? :o)
0 synes godt om
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.289
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.022
Coffey accepterer at stå stille i det øjeblik det varer mod at få en monster-bonus bagefter. Og vil er temmelig gavmilde med det. Det kan både være legetøj og noget superlækkert.
Vi har gjort sådan med flere hunde nu og jeg synes egentlig det har været ok. Det er aldrig hamrende sjovt, men under accept.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.289
CH: Hvordan træner I det?
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 249
Jeg indlærte en rutine, hvor hun sad foran mig og holdt øjet i den rette vinkel mens jeg støttede hendes hoved med den ene hånd og dryppede med den anden.
Klikkeren var erstattet af en hundefløjte som jeg havde i munden ligesom delfintrænerne.
Hver øjendrypning blev gennemført 3 til 5 gange og det var forskelligt hvornår selve dråben faldt.
Det blev en hyggelig rutine for os begge.
aug 2006
Noget med at pakke de gode sager ud først - eksempelvis en ordentlig bunke lækkerguffer i småbitte bider.
Jeg lader altid hunden snuse til bøtte/tube/saks, hvad det nu kan være, der skal anvendes allerførst.
Indtil hunden er tryg ved det, så tager jeg en lille bid ad gangen - rører hovedet, slipper igen, belønner. Rører igen, med begge hænder, slipper, belønner - og så fremdeles i små afdelinger indtil det første dryp, så kommer der en bonus belønning. Efter behov gentages hele skidtet med den anden side.
Efter nogle gange når man hurtigere til målet og man kan nøjes med at belønne bonus efter hvert øje/øre/klo
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.400
Da jeg startede ud skulle Benson have dryppet øjne 9 gange dagligt, og det var en kamp hver gang
Min løsning er: jeg begyndte at sætte ham op på en stol, også satte jeg mig på hug - på denne måde er vi i øjenhøjde, derefter viser jeg ham tuben, jeg sætter lige foran ham uden at fastholde ham, så han kan se alt hvad jeg laver. Får jeg drypper hans øje holder jeg med en hånd hans øje åbent og drypper en dråbe i - hurtigt - og derefter tager jeg straks det andet. Det tager max 10 sek at dryppe begge.
Inden jeg gik igang har jeg taget en klat leverpostej som han får så snart det sidste øje er dryppet.
Efter 2-3 uger kom han selv løbende så snart han hører jeg rasler med pakken med øjendråber
Den dag idag, skal jeg bare rører ved leverpostejen eller medicinen så springer han op og er klar
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.874
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
Jeg beder dem komme og må indrømme blankt jeg bare tager omkring hovedet og trækker ud i nederste del af øjenlåget og drypper. Ikke særlig pædagoisk, men jeg har aldrig haft nogle problemer med det. Det er som om de acceptere det fordi jeg udstråler at der ikke er nogen vej udenom. Hvis jeg først begynder at lokke med alt muligt lækkert så er det svært at holde dem i ro da de bliver for ivrige efter lækkerier.
De får naturligvis en belønning for at opføre sig pænt, men jeg må indrømme, jeg gør det nok ikke helt efter bogen.. og har været heldig at de alle hver og en bare finder sig i det
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
Her er det faktisk ikke engang altid de får en belønning for det...
Ej, hvor er jeg egentlig en dårlig hunde ejer
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.874
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.364
Qira fik en grim rift på øjet den anden dag(dog intet der skader syn mm.) og skal have dryppet øje to gange dagligt den næste uge.. Hun var ikke glad for det i går, men allerede i dag kommer hun vimsende når hun skal have det dryppet - fordi der er guf, kæl og nus indblandet
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 55
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 246
Hvis jeg begynder og pyller om min og vil give guffer så bliver hun bare endnu mere distraheret, og så får vi det aldrig gjort ..
Så må vi være dårlige hunde ejere sammen
aug 2006
I al træning er det jo sådan, at beder man hunden om noget, så er der ikke andet valg end det, man siger.
Så udstrålingen af sikkerhed skal være der.
For vores vedkommende handler træningen om en let indføring så hunden ikke oplever det som et overgreb - for konsekvenserne af det gider vi ikke at have og at arbejde med.
Det har vi prøvet, det gør man kun en gang (Cassius fik en voldsom ubehagelig oplevelse med negleklip efter han var blevet skadet og det tog en krig at rette op)
aug 2006
Vores første hund havde ingen problemer med at acceptere ubehagelige ting, vores to andre har skullet se sin fordel og have forventning for at det har kørt som olie. Hunde er så forskellige
At dryppe øjne ... Hvordan gør man dette uden "overgreb"?