2.074 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Dsg er den samme som foxterrier Dsg er den samme som foxterrier

Ja jeg kiggede lige på dsgk (dansk/svensk gårdhundeklub.

Ind under "om racen" står der at dansk/svensk gårdhund er det samme som den gamle danske foxterrier...

Jeg tjekkede så lige hvordan en foxterrier så ud på google...

Og beklage men jeg kan ikke se at dsg og foxterrier ligner hinanden... Jo farven, men tag nu bare hele dens hovede.. Der er jo tydelig forskel. Snuden er mere stor/lang/fin/markant hvor jeg sys dsg'en er mindre og mere fin/kompakt ?

Lidt svært at forklare, men er det mig der er forkert på den, når jeg ikke mener at en dsg og foxterrier er samme hund??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dsg er den samme som foxterrier
  • #1   1. jun 2013 "Dansk/Svensk Gårdhund er det samme som den gamle danske foxterrier. I Sverige kaldte de den Skånsk Terrier, men det er slet ikke nogen terrier, det er snarere en pinscher. Gårdhunden har ikke det iltre terriertemperement."

Sakset fra www.dsgk.dk

Læs den GAMLE dansk foxterrier, altså en anden end den foxterrier vi kender idag. Men jeg kan godt se at det kan misforståes.

• #2   2. jun 2013 Den er nu god nok -som Bella skriver står der den GAMLE DANSKE fox terrier... ikke = "den almindelige" fox terrier for det er rigtignok en helt anden race.

Men det er sikkert den navneforvirring der gør at ingen egentlig kan finde ud af hvordan en dsg ser ud og at det er ret tilfældigt hvad folk ser som værende fox og DSG'er

• #3   2. jun 2013 Præcis Michelle, det er egentlig ikke så smart. Set i forhold til at rimelig mange ikke fatter forskellen

• #4   2. jun 2013 Jeg har snart vundet mange væddemål om "Kvik" fra Matador, som var en korthåret foxterrier - de fleste tror det var en DSVG, og derfor kalder mange den også en "matadorhund"....

Jeg syntes faktisk det er underligt, at DSVG-klubben skriver "gammel dansk foxterrier" - for Terrieklubben nævner intet om den race ....!?

De 2 racer ligner overhovedet ikke hinanden smiley

• #5   2. jun 2013 Smydi -nu har DSG jo aldrig været en terrier. Så det er vel meget naturligt at den ikke nævnes af terrier-klubben. Den blev bare af mange førhen kaldet for dansk foxterrier, selvom det jo er noget misvisende

• #6   2. jun 2013 Kvik fra matador er en Foxterrier, den hvalp der kommer et kort øjeblik i afsnit 17 eller 18 det er en DSG. Kvik kommer igen i afsnittene efter det, hvalpen er kun med i det ene klip.

DSVG er der ikke noget der hedder.

DSG'en er i Pincher familien, så derfor er der sikkert ikke noget om den gamle danske foxterrier derinde.

En DSG skal være kompakt.

• #7   2. jun 2013 Googlede billeder med den gamle danske foxterrier, og så kom der billeder op af foxterrieren...både den ruhårede og glatte... Er der en gammel dansk foxterrier og så bare en foxterrier?? Altså 2 forskellige foxterrier? Sys det er ret forvirrende

• #8   2. jun 2013 fox terrier. både glat- og ruhåret er en helt anden race og har intet med DSG'e at gøre.
    Dsg'en blev godt nok kaldt en dansk foxterrier, men har altså aldrig været en "rigtigt" foxterrier

• #9   2. jun 2013 Nej, kan sagtens se forskellen fra en dsg og foxterrieren.
    Men det lyder bare so m om der er forskellige slags foxterrier.. Er der ikke kun en slags den ruhåret og glatte?

Hedder det bare en foxterrier nu?
    Der er ikke noget der hedder dansk eller gammel dansk foxterrier??

• #10   2. jun 2013 snuden -glat- og ruhåret fox terrier er de eneste fox terrier der er (de har, mig bekendt, aldrig heddet andet end bare foxterrier)

"dansk forxterrier" hedder dansk/svensk gårdhund -det andet er bare noget man kaldte dem førhen.

Så dansk foxterrier er der altså ikke nogen race der hedder

• #11   2. jun 2013 Jeg har skrevet til DSGK og sendt dem et link til denne tråd smiley

• #12   2. jun 2013 Michelle: godt så, så har jeg forstået det rigtigt smiley

• #13   7. jun 2013 Michelle - jeg er udmærket klar over, at DSVG intet har med en terrier at gøre, det er nemlig en pincher smiley
    Min pointe er; der er uoverensstemmelse mellem de 2 klubbers racebeskrivleser smiley <i>Hvis</i> nu, der havde været noget om DSVG klubbens påstand om, at <i>.... dansk/svensk gårdhund er det samme som den gamle danske foxterrier...</i> så havde DTK nok skrevet noget i retning af, at <i>tidligere fandtes en anden type korthåret foxterrier, der ligger langt fra den nuværende FT, det er idag den der betegnes som DSVG ..."</i>
    Tror du ikke ?

• #14   7. jun 2013 Smydi -hvorfor det? Den har jo aldrig været en terrier og har aldrig hørt under terrier-klubben. Det er jo blot noget man yndede at kalde den.

Collierne specialklub nævner jo heller ikke sheltien, blot fordi nogen ynder at kalde den en mini-collie

• #15   7. jun 2013 Michelle - LÆS nu hvad jeg skriver..... Jeg er jo ENIG med dig om, at de hunde ikke har noget med hinanden at gøre, men for at klippe det ud i pap for dig: <b>Hvis</b> de 2 racer havde været beslægtet, så havde terrieklubben nok også skrevet om det smiley

• #16   7. jun 2013 Som tidligere foxterrier-ejer, der stadig har et meget blødt punkt for racen må jeg altså korrigere: DSG og foxterrier er ikke og har ALDRIG nogensinde været det samme. At DSG-klubben skriver det på deres hjemmeside er noget sludder. Det eneste der binder de to racer sammen er at man i folkemunde i gamle dag kaldte alt hvad der var småt og plettet for en 'foxterrier'. Der har aldrig været nogen 'gammel dansk foxterrier'. Foxterrieren har jo engang lidt af samme problem som labradoren gør nu: Den er ultrapopulær, så alt kan sælges og rigtig meget der ikke er labrador bliver kaldt labrador.
    En DSG og en foxterrier er faktisk to meget lidt sammenlignelige racer: DSG'en var medhjælper på gårdene: holdt antallet af rotter og mus nede og sagde vov når der kom nogen. Fokus var på funktionalitet= udseendet var ret forskelligt. Fox'en er en hund designet af den engelske adel til at smide ræve ud fra deres grav. Den skulle ligne jagthestene i bygning (en elegangt hund med lange ben, lang hals og skulle den 'cover much ground' når den bevægede sig). Den lange smalle købe skyldes at den nok skulle smide smide ræven ud af graven men helst ikke slå den ihjel (det var foxhounds'nes job). Det var praktisk med en hvid hund med aftegn så man var sikker på hvad der var ræv og hvad der var hund. Den skulle desuden være langbenet nok til at følge med flokken af foxhounds på jagten. Den moderne foxterrier er ikke meget forskellig fra den der blev designet i forrige århundrede; hverken af sind eller skind! En moderne foxterrier har stadig et intakt jagtinstinkt og langt de fleste ved udmærket godt hvad de skal foretage sig når man tager dem med til en af DTK's prøvegrave ;-). En DSG har slet ikke et jagtinstinkt af den kalliber.
    Nå, men når alt dette er sagt så har de to racer alligevel nogle fælles rødder idet alt tyder på at schnauzere, pinchere og terriers er opstået fra den samme type hund engang ca. i vikingetiden.

• #17   7. jun 2013 @snuden: Jo, der er to forskellige slags foxterrier: Ruhåret Foxterrier og Glathåret Foxterrier. Det er stort set samme hund. Eksteriørt er det eneste der adskiller dem pelsen. Mentalt er de ruhårede lidt stridere end de glathårede.

• #18   7. jun 2013 ... den lange smalle købe = den lange smalle kæbe - ups

• #19   7. jun 2013 Smydi -jeg læser skam hvd du skriver. Jeg HAR set at du godt ved DSG ikke er terrier. Men DSG-klubben skriver jo heller ingen steder at de er beslægtet.

Jeg sammenligner det så med sheltien der jo heller ikke nævnes sammen med collien, blot fordi nogen kalder den mini-collie.

• #20   9. jun 2013 Michelle - IRM. Du år ret, og jeg får fred smiley

Mette Marie A - TAK for et super godt indlæg smiley

Kommentér på:
Dsg er den samme som foxterrier

Annonce