{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

JRT/DSG {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og kiggede på nogle billeder, da jeg ville se om jeg selv kunne finde forskellen, mellem DSG og JRT, og nu sidder jeg og glor lidt på Morgan, og overvejer lidt om han nu også er ægte DSG o.o

Fyi, jeg har ikke den store sans for de små detaljer, når det kommer til hunderacer, der ligner hinanden smiley

Anyway... Han har ikke tavle, og jeg kan simpelthen ikke huske, om det var noget vi kunne vælge at få med, eller om der bare ikke var tavle på ham. Sælger sagde han var ren DSG, og han passer da også fint på racebeskrivelsen, måske lige bortset fra at han ikke gør når der kommer mennesker, hvilket jeg læste DSG'ere gør, for at fortælle deres ejer der kommer nogen. Sælger sagde også noget, om at det var en race der gøede når der kom mennesker, men han har kun gjort det da han boede hos svigerforældrene. Aldrig hjemme hos os o.o
Når der kommer folk, og enten banker på el.lign. så reagerer han kun ved at rejse sig og glo ud mod døren, mens han venter på vi rejser os.

Sorry, det var et sidespor smiley Spørgsmålet er egentlig: Hvis der skulle være JRT i ham, er der så noget andet man skal tage særligt hensyn til? Nogle andre aktiviteter eller sådan noget? Han fungerer jo fint, og er en glad hund, så det er ikke fordi der er nogen problemer, men er JRT så meget anderledes?

Sorry, for min klodsede formulering smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  JRT/DSG
  • #1   6. maj 2014 Er der ingen tavle på ham har du ingen jordisk chance for at vide om han er ren og det er han næppe. Men det betyder jo ikke det store i dagligdagen.

    En jrt har - som oftest - et noget mere iltert temperament end en dsg, de er mere selvstændige og som regel også mere driftige... Når det er sagt, så min den yngste en dsg/jrt blanding og mindre driftig hund skal du vist lede længe efter :ruller med øjnene: - hun kunne leve sit liv i sofaen uden kvaler...



    profilbillede
  • #2   6. maj 2014 DSG er en antalsmæssig ret lille race, så er der ingen tavle så er den næppe raceægte.
    Og en tavle kan ikke vælges til eller fra. Det ville heller ikke give meget mening.


  • #3   6. maj 2014 Anna, når du siger driftige, mener du så med hensyn til jagt? o.o

    Anne Julie, jeg tror du misforstår ^^ Hvad jeg mener er, at vi ikke fik tavle i papirform, men at vi vist kunne bede om at få papiret, hvis vi ville have det. Det er trods alt halvandet år siden, og jeg husker ikke det store fra de tidspunkter, hvor min depression var værst smiley


  • #4   6. maj 2014 Julie S - En stamtavle skal følge hunden, så fik i ikke en, har den ikke haft en smiley

  • #5   6. maj 2014 Driftig mener jeg i alle former for aktivitet. Men ja, der kan være en hel del selvstændig jagt i en jrt også...

    Men det er jo den samme arbjdsiver vi bruger bår vi træner med vores hunde. Og der har min den yngste desværre ikke meget at byde på... Jojo, hun er da sød og flink og arbejder fint... Men der er ikke noget drift bag, ikke som den ældste som elsker at arbejde mere end livet selv smiley


  • #6   6. maj 2014 Tucksen, se så har jeg lært noget nyt i dag smiley Tak ^^

    Anna, jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår forskellen på DSG og JRT o.o Jeg hr hørt JRT skulle være mere stædige, og at de er jagthunde, hvor DSG er en rottehund.

    I'm so confused! smiley


  • #8   6. maj 2014 Nej, det er vist dig der har misforstået noget.... smiley

  • #10   6. maj 2014 En DSG er en pincher smiley

  • #11   6. maj 2014 Og hvor er det egentlig træls når folk siger man har misforstået noget, uden at forklare yderligere. Undskyld.

  • #12   6. maj 2014 E jack russel er lavet til gravjagt. De er akabt til at arbejde selvstændigt i graven og jage ræven ud til jægeren. For at kunne gå head to head med en ræv, når man selv er en bette pjevs, så skal man have mod og mandshjerte og et temperament hvor man ikke giver op...

    Disse egenskaber forsvinder ikke, selvom man tager terrieren ud af rævegraven og sætter den i en lejlighed på nørrebro.

    En dsg er skabt til at bo på bondegården som rottefænger, selskabshund og alarmhund der giver lyd når der kommer gæster - velkomne som uvelkomne. Den skal stadig arbejde selvstændigt ja, menden har en meget mindre radius og en større tilknytning til der hvor den hører til.

    Med de liv hunde fører idag vil su måske ikke nødvendigvis kunne se den store forskel på de to - og en jack er iøvrigt også en habil rottejæger smiley - men jagtinstinktet og selvstændigheden vil som regel være langt større hos jrt. Ligeledes vil den som regel være modigere og mere "ilter" i temperamentet, lige egetkønsaggressivitet også kan være fremherskende hos terrieren i større grad end hos pincheren.


  • #13   6. maj 2014 Generelt så er DSG en hund med lyd på, det er bl. a. det de blev avlet til at kunne, netop gøre opmærksom på når der kom folk på gårdene. Men derfor er det ikke altid de lever op til det. Min 5 mrds kan lave mange lyde, men det mest når vi leger, er der nogen der ringer på eller larmer i nabolejlighederne eller på opgangen, ja så kan man da se han hører dem, men lyd det kommer der ikke. Min brors skal bare tro han hører noget, så er der lyd, og der kan du ganske rigtigt se at han bare ikke kan styre sig. Når man siger nej, eller lign for at irettesætte ham når han gør, så kan du se han bare ikke kan lade vær, det bliver måske lidt mere dæmpet, men instinkterne tager altså over.
    Jeg syntes så umiddelbart ikke at de JRT jeg har set ligner DSGen, eller jo de minder der hen ad med er ikke ens. Terrieren er mere langpelset og ruhåret (i hvert fald når de ikke er trimmet, og stadig mere ruhåret) Hvor DSG har kort glat pels. Ja typen ligner hinanden, men syntes stadig der er nogle forskelle i typen.


  • #14   6. maj 2014 Anna, super fin beskrivelse. smiley

  • #16   6. maj 2014 Ikke for at være lyseslukker Belinda, men min den ældste sagde ikke et kuk før hun var 7 mdr... Nåede lige at vær selvfed førstegangshundeejer og tænke: bah, svært at lære en gårdhund ikke at fø? Så en morgen rømmede hun sig vist lige og ud kom et vov... Og så var damen forelsket i sin egen atemme hahahaha

  • #17   6. maj 2014 Nej en Jack kan sagtens være glathåret

    profilbillede
  • #18   6. maj 2014 Racen har famdtes i en eller anden afart i hundredevis af år, men døde ud omkring krigen. Man har så genskabt den og den blev fci godkendt i 83(? Tror jeg deromkring), så helt ny er den jo altså ikke længere....

    Men du har ret i, at man stadig kan få lov at fremstille og evt få godkendt noget der bare ligner....


  • #20   6. maj 2014 Tjaaa.... Den er jo ikke oprindeligt skabt af mennesker, udover dens brugsevner. Landmanden som havde en supergod rottefangende tæve har parret hende osv. På den måde har man forsøgt at skabe en rottehund, som var aktiv og arbejdsvillig, men so. Også gad lege med børnene og havde god lyd i sig.

    Den blev kaldt dansk foxterrier (sikkert fordi den oignede den engelske foxterrier lidt), skånsk terrier i sverige eller rottehund. Hvem ved hvad de har bestået af dengang. Alt man ligesom har af billedmateriale viser dog en kompakt hvid hund med mørkere aftegninger i glat pels. Tydeligt stop og knækører.

    Dette gør sig gældende for både den danske og svenske model, som man så har lagt sammen til een race da man genskabte den - så vidt jeg har forstået. Men jeg er langt fra ekspert, jeg har bare læst lidt om det, da jeg overvejede at fremstille min yngste på et tidspunkt. Hun endte dog helt forkert i forhold til racestandarden da hun voksede til, så det røg ud af vinduet igen smiley


  • #21   6. maj 2014 Men har DSG også generel tendens til at tage større dyr, end rotter/mus? Altså som f.eks. harer? For Morgan stak af den ene dag, fuldstændig væk i jagten på den stakkels hare o.o
    Jeg tænker dog lidt, at alle hunde vel har en tendens til den slags? Eller er jeg helt galt på den? o.o


  • #22   6. maj 2014 Anna: Mambo kan nu sagtens gø, det er endnu bare ikke sket i de situationer med larm i opgang/hos nabo eller hvis der ringes på eller lign. Skal da ikke sige det ikke kommer. Men det ikke fordi han ikke kan gø og lave andre lyde. For det kan han udmærket.

  • #23   6. maj 2014 altså selv Cody render efter harer hvis han kan komme til det smiley
    Derfor er han aldrig løs.


  • #25   6. maj 2014 Lille Cody? smiley Men harerne er jo større end ham! xD

  • #26   6. maj 2014 Altså en Jack har jo et større jagtinstinkt end en DSG, så er den helt ustyrelig omkring vildt, så har du enten end lidt usædvanlig DSG eller rent faktisk en med lidt jagthund i sig. Det er som sagt før, ikke rigtig til at vide medmindre man har stambog på sin hund. Jeg ville sagtens kunne give dig nogle tip til at kunne se forskel, men en blanding ville også kunne give de samme udslag, så klogere bliver du nok ikke.

  • #27   6. maj 2014 Jeg skal ikke kunne sige, om han er "helt ustyrlig omkring vildt", eftersom jeg kun har oplevet ham lukke fuldstændig af, den ene gang o.o Men der sprang haren også op foran ham, kun et par meter væk, og han var væk på sekundet, inden jeg overhovedet kunne nå at reagere.
    Men det er vel anderledes, hvis hunden rent faktisk giver udtryk for at den har fundet noget spændende, og man så når at stoppe den før jagten går i gang? smiley


  • #28   6. maj 2014 Altså min tæve er så ustyrlig at jeg ikke tør have hende løs andre steder end på træningsbanen. Får hun så meget som en snært af vildt i næsen, så er hun løbet og kommer først tilbage når det lyster hende. Ser hun en kat eller egern, bliver hun helt elektrisk (min egen kat er dog OK). En gang har jeg sluppet hende i Hundeskoven, hvor et egern løb op i et træ og jeg var nød til at vente 30 min. før jeg kunne få hende indfanget, for der var ingen kontakt med hende overhovedet. Hun løb bare rundt om de samme 20 træer og stirrede op efter egernet

  • #29   6. maj 2014 Wow smiley
    Altså, Morgan er da meget interesseret i dyr han møder på sin vej, men fugle lærte han allerede som hvalp, at han ikke var hurtig nok til at fange, så dem gider han ikke længere, og katte er nu heller ikke et problem, udover at han reagerer lidt ligesom med fremmede hunde, for "der er jo en legekammerat lige dér!" Dog er han stadig til at komme i kontakt med, og normalt når han får øje på et dyr, der ser spændende ud, er han da også stadig til at komme i kontakt med, selvom han ikke hører synderligt efter smiley


  • #30   6. maj 2014 Jeg har nu tjekket din profil ud og hvis der er Jack i den, er det gemt meget væk. Den har hverken det brede hoved, den brede flade brystkasse, halen er krøllet og længere nede på ryggen, og i det hele taget ikke den brede fyldige lille krop som en Jack.

  • #31   6. maj 2014 Hvordan fanden kan du se det? smiley Jeg tror forøvrigt kun jeg har hvalpebilleder af ham, på min profil, men ser lige efter ^^

  • #32   6. maj 2014 Yeah, han er vokset siden de billeder er blevet taget o.o Troede ellers jeg havde fået lagt flere billeder ind, men jeg må have svedt det ud smiley
    Jeg smider nogle nye billeder op i morgen ^^ Skal lige finde mit kamera, mellem alle flyttekasserne smiley


  • #33   6. maj 2014 Nu bliver jeg ofte stoppet på gaden fordi de enten tror mine er 3 små DSG hvalpe (og hvordan håndtere jeg det) eller fordi de vil forsøge at bevise at mine ihvertfald ikke er Jacks. Jeg er efterhånden ret god til at se forskellen smiley
    Prøv at se på min hanhund tidligere i tråden og så det første billede der blev lagt op. Læg mærke til hovedet, den forreste del af brystkassen, halen og i det hele taget hvem der ser mest fyldig ud trods størrelse. Ud fra det første billede ville jeg også bedømme den til at være over de 33 cm i højden, som min egen hanhund er


  • #34   6. maj 2014 Jeg har slet ikke sans for detaljer, lader det til smiley
    Den eneste forskel jeg kan se, er halens placering, og at din ser ud til at have en lidt kortere hals o.o Måske har DSG'en også længere snude? Detaljer er bare ikke mig smiley


  • #35   6. maj 2014 Den ultimative test er brystet. På en Jack skal du kunne nå rundt om det bredeste sted med dine hænder. Tommelfinger mod tommelfinger, og lillefinger mod lillefinger. Du skal kunne spænde brystet som en tennisbold, altså det skal være fleksibelt og til en vis grad ændres hvis den skal ned i en rævegrav

  • #36   7. maj 2014 Min dsg/jrt blanding går også kun løs på udvalgte steder, da noget af det eneste hun har medtaget fra sin jrt arv er jagtinstinktet. Får hun førat færd i næsen er hun døv!

    Min anden dsg-blanding kan kaldes tilbage selvom haren løber foran hende. Det kan jeg glemme med dsg/jrt blandingen. Så hun må ikke aættes i de situationer hvor det kan ske


  • #37   9. maj 2014 Dén forstår jeg ikke helt, den med at nå om brystet o.o
    Nu har jeg haft problemer med mit net, så jeg har ikke kunnet komme på, men prøver lige at smide et par billeder op, hvis jeg kan regne med nettet i dag ^^


  • #38   9. maj 2014 Here goes, I think o.o Jeg er ikke så god til at tage billeder, og de nyeste jeg har, er da også fra en dag, hvor jeg skulle afprøve forskellige indstillinger på kameraet ^^ Men forhåbentlig kan de da bruges ^^



    profilbillede
  • #39   9. maj 2014 .


    profilbillede
Kommentér på:
JRT/DSG

Annonce