Dominanstegn overfor andre hunde {{forumTopicSubject}}
Der er lige flyttet en med en fransk bulldog ind, lidt længere nede af gaden.
Min hund har en enkelt gang snakket med den, hvor de begge var uden snor. Det er en unghund på 10 mdr, og den er sprængfyldt af energi.
Under legen humpede den min hund, hvor ejeren sagde, at det er okay, for det er bare et dominanstegn.
Vi valgte at gå vores vej, for naturligt nok fik min hund hurtigt nok. Dog fulgtes vi lidt hen ad vejen med dem, og her var der ingen forsøg på at humpe.
Bagefter kom jeg til, at tænke lidt over hele situationen.
Så vidt jeg erindrer så kan det være et tegn på, at hunden er stresset, og behøver ikke have noget at gøre med, at hunden dominerer. Er jeg helt galt på den?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Det falder fuldstændig i tråd med, at hun skal have hjælp til at falde ned, for når hun dertil, så går der spin i den
Alt for meget aktivitet, der må ro på
Det er sandsynligt at humperi også virker som en form for kommunikation mellem hunde. Hvad de siger til hinanden vil jeg ikke ud i at gætte på, det tror jeg ikke vi mennesker skal kloge os for meget i - vi har det med at tage fejl.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547
Og så har tæverne tendens til det hvis de møder en anden tæve i løbetid. Helt præcist hvad det betyder ved jeg ikke?
aug 2006
Men dominans? Nej, det vil jeg ikke lægge over på hundene... Det er en mennesketing.
Men man kan jo observere den hund "det går ud over" og se, om det er en positiv måde at kommunikere på eller ej.
aug 2012
Min egen hund gider ikke finde sig i humperi ret længe. Så snerrer hun meget bestemt.
aug 2006
Eller er det bare kommunikation? "Skrid, jeg synes du er irriterende"...
En kommunikation alle hunde bruger, når de gerne vil have fred.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Desuden så er man heller ikke sikker på at hunde der bor sammen ser sig selv som værende en flok.
aug 2012
Men ville da mene at der er en rangorden som skal sættes hundene imellem.
CH min hund synes i hvert fald det er irriterende og siger "skrid"
Anne Julie
Kan vel også være med et påtrængende kropssprog og hvor de lægger hovedet oven på den anden hund. Det er vel også en måde at prøve at vise at man som hund synes man bestemmer over den anden?
aug 2006
Hvad er det, den skal bestemme over?
Er du sikker på, at hunde beskæftiger sig med rangorden?
Forskerne er faktisk ikke enige og har kastet alfa-teorien langt bort.
aug 2012
Tror der er et behov for en slags rangorden inden for alle dyr. Også mennesker. Der er jo en rangorden på en arbejdsplads.
Der er så også en rangorden for hvem der spiser først hvis der kun var en madskål. Og eksempler på hunde der blander sig i andres hundes leg, og mener den skal bestemme at de ikke skal tosse rundt.
aug 2006
Men tager man de objektive briller på og kigger efter det samme, så bliver det lidt sværere at få øje på.
Samvær mellem hunde handler næppe så meget om hvem, der bestemmer, men hvem, der gør og kan hvad.
Ressourceforsvar har ikke noget at køre med at bestemme - ofte er det den usikre hund, der forsvarer sin mad mest og den selvtillidsfulde, der har overskuddet til at trække sig og lade de andre komme til.
En hund med overskud er netop den, der holder sig i baggrunden og holder det forkromede overblik. Altså ikke en hund, der ser ud som om, at den bestemmer...
Her i huset får hvalpen lov til at tage ting ud af munden på den voksne. Betyder det, at hun bestemmer?
Eller betyder det, at han har overskud til at lade hende gøre hvad hun gør?
Når han går fra sin madskål fordi hun kommer til den, er det så hende, der bestemmer?
Eller er det ham, der giver hende rum til at være hvalp?
Jeg tror vi mennesker skal passe på ikke at få kigget på dyrene ud fra vores standarder og vores måder at gøre tingene på - for vi ER altså ikke verdens omdrejningspunkt hvad det angår.
Og alle dyr gør ikke som mennesker
aug 2012
Lige det med maden er min lidt af en sjov en. Hvis man smider HENDES godbidder ud på en græsplæne til fællessøg vil hun blive tosset på de andre der prøver at søge hendes godbidder. Smider man tilfældige godbidder (og andre hundes godbidder) ud til et fællessøg kan hun sagtens gå og søge sammen med en masse andre uden problemer.
Så hun vil gerne have sine godbidder for sig selv og vil bestemme over dem? Tror også det kommer an på hvad man lægger i ordet
Synes det er spændene at nogle slet ikke mener at der er en rangorden. Jeg har aldrig observeret løver eller andre vilde rovdyr, men har da en eller anden forestilling om at der helt klart er en rangorden for hvem der spiser hvornår. Siger ikke at det kan føres over på andre dyrearter. Tænker dog at det samme gør sig gældende i en ulveflok, men igen.. Jeg har ikke siddet og studeret ulve så jeg skal ikke gøre mig klog på noget
aug 2006
Det har han så fortrudt siden.
Både fordi folk har overfolket det, han berettede dengang, men også fordi det har vist sig at være forkert på mange områder.
aug 2012
Synes adfærdsstudier er super spændende!
aug 2012
aug 2006
Jeg gør ikke så meget andet end at stille spørgsmålstegn ved dogmerne og lytter lidt der, søger lidt her....
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.393
aug 2012
Okay
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
Min hund sagde allerede fra overfor den. De to kommer ikke til at lege mere, med mindre hun stopper hundens adfærd med det samme den starter.
aug 2012
Dominanstegn overfor andre hunde