{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
630 visninger | Oprettet:

Dominanstegn overfor andre hunde {{forumTopicSubject}}

Der er lige flyttet en med en fransk bulldog ind, lidt længere nede af gaden.
Min hund har en enkelt gang snakket med den, hvor de begge var uden snor. Det er en unghund på 10 mdr, og den er sprængfyldt af energi.
Under legen humpede den min hund, hvor ejeren sagde, at det er okay, for det er bare et dominanstegn.
Vi valgte at gå vores vej, for naturligt nok fik min hund hurtigt nok. Dog fulgtes vi lidt hen ad vejen med dem, og her var der ingen forsøg på at humpe.
Bagefter kom jeg til, at tænke lidt over hele situationen.
Så vidt jeg erindrer så kan det være et tegn på, at hunden er stresset, og behøver ikke have noget at gøre med, at hunden dominerer. Er jeg helt galt på den?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dominanstegn overfor andre hunde
  • #1   2. jun 2013 Det er ikke dominans, det er stress/opkørthed. Men jeg synes det er uheldigt at damen synes det er ok at hendes hund gør det. For en eller anden dag, så møder den en hund der giver den nogle gevaldige bank, og det vil da være synd. Især når nu det så nemt kan undgås.

• #2   2. jun 2013 Vores hunde bruger det som opdragelse på unghunde.

• #4   2. jun 2013 Vi kan se det så tydeligt herhjemme - når mindstefisen har haft det lige morsomt nok længe nok, så humper hun.
    Det falder fuldstændig i tråd med, at hun skal have hjælp til at falde ned, for når hun dertil, så går der spin i den smiley

Alt for meget aktivitet, der må ro på smiley

Det er sandsynligt at humperi også virker som en form for kommunikation mellem hunde. Hvad de siger til hinanden vil jeg ikke ud i at gætte på, det tror jeg ikke vi mennesker skal kloge os for meget i - vi har det med at tage fejl.

• #5   2. jun 2013 Så vidt jeg ved kan det både være dominans og stress alt efter sammenhængen?

Og så har tæverne tendens til det hvis de møder en anden tæve i løbetid. Helt præcist hvad det betyder ved jeg ikke?

• #6   2. jun 2013 Der er noget hormonhalløj indover.

Men dominans? Nej, det vil jeg ikke lægge over på hundene... Det er en mennesketing.

Men man kan jo observere den hund "det går ud over" og se, om det er en positiv måde at kommunikere på eller ej.

• #7   2. jun 2013 Hunde dominerer vel hinanden?

Min egen hund gider ikke finde sig i humperi ret længe. Så snerrer hun meget bestemt.

• #8   2. jun 2013 KD - er det dominans da?

Eller er det bare kommunikation? "Skrid, jeg synes du er irriterende"...

En kommunikation alle hunde bruger, når de gerne vil have fred.

• #9   2. jun 2013 KD: Hvorfor skulle de dominere hinanden og hvorfor på den måde? Fremmede hund er jo ikke flok med hinanden.
    Desuden så er man heller ikke sikker på at hunde der bor sammen ser sig selv som værende en flok.

• #10   2. jun 2013 Jeg har ikke det endegyldige svar smiley

Men ville da mene at der er en rangorden som skal sættes hundene imellem.

CH min hund synes i hvert fald det er irriterende og siger "skrid"

Anne Julie
    Kan vel også være med et påtrængende kropssprog og hvor de lægger hovedet oven på den anden hund. Det er vel også en måde at prøve at vise at man som hund synes man bestemmer over den anden?

• #11   2. jun 2013 KD - er du sikker på, at der skal være en hund, der bestemmer?

Hvad er det, den skal bestemme over?

Er du sikker på, at hunde beskæftiger sig med rangorden?

Forskerne er faktisk ikke enige og har kastet alfa-teorien langt bort.

• #12   2. jun 2013 Nej jeg er ikke sikker smiley Som sagt sidder jeg ikke inde med noget endegyldigt svar smiley

Tror der er et behov for en slags rangorden inden for alle dyr. Også mennesker. Der er jo en rangorden på en arbejdsplads.

Der er så også en rangorden for hvem der spiser først hvis der kun var en madskål. Og eksempler på hunde der blander sig i andres hundes leg, og mener den skal bestemme at de ikke skal tosse rundt.

• #13   2. jun 2013 KD - du har en pointe. Nemlig den med mennesket - og ser man på andre dyr med menneskebriller, ja, så vil der være en rangorden at finde. Og det er fordi det falder os naturligt at lede efter den. Sådan er VI nemlig. Os og andre primater.

Men tager man de objektive briller på og kigger efter det samme, så bliver det lidt sværere at få øje på.

Samvær mellem hunde handler næppe så meget om hvem, der bestemmer, men hvem, der gør og kan hvad.
    Ressourceforsvar har ikke noget at køre med at bestemme - ofte er det den usikre hund, der forsvarer sin mad mest og den selvtillidsfulde, der har overskuddet til at trække sig og lade de andre komme til.

En hund med overskud er netop den, der holder sig i baggrunden og holder det forkromede overblik. Altså ikke en hund, der ser ud som om, at den bestemmer...

Her i huset får hvalpen lov til at tage ting ud af munden på den voksne. Betyder det, at hun bestemmer?
    Eller betyder det, at han har overskud til at lade hende gøre hvad hun gør?
    Når han går fra sin madskål fordi hun kommer til den, er det så hende, der bestemmer?

Eller er det ham, der giver hende rum til at være hvalp?

Jeg tror vi mennesker skal passe på ikke at få kigget på dyrene ud fra vores standarder og vores måder at gøre tingene på - for vi ER altså ikke verdens omdrejningspunkt hvad det angår.
    Og alle dyr gør ikke som mennesker smiley

• #14   2. jun 2013 Nej selvfølgelig er alle dyrearter ikke ens smiley

Lige det med maden er min lidt af en sjov en. Hvis man smider HENDES godbidder ud på en græsplæne til fællessøg vil hun blive tosset på de andre der prøver at søge hendes godbidder. Smider man tilfældige godbidder (og andre hundes godbidder) ud til et fællessøg kan hun sagtens gå og søge sammen med en masse andre uden problemer.

Så hun vil gerne have sine godbidder for sig selv og vil bestemme over dem? Tror også det kommer an på hvad man lægger i ordet smiley Hvor bogstavligt man opfatter det.

Synes det er spændene at nogle slet ikke mener at der er en rangorden. Jeg har aldrig observeret løver eller andre vilde rovdyr, men har da en eller anden forestilling om at der helt klart er en rangorden for hvem der spiser hvornår. Siger ikke at det kan føres over på andre dyrearter. Tænker dog at det samme gør sig gældende i en ulveflok, men igen.. Jeg har ikke siddet og studeret ulve så jeg skal ikke gøre mig klog på noget

• #15   2. jun 2013 Det er klart at det falder ligefor - det er jo en tanke der har været alment accepteret siden halvfjerdserne hvor David Mech introducerede den.
    Det har han så fortrudt siden.

Både fordi folk har overfolket det, han berettede dengang, men også fordi det har vist sig at være forkert på mange områder.

• #16   2. jun 2013 Har du evt. link til et sted hvor der står noget om teoretikere der ikke mener at der er nogen rangorden?

Synes adfærdsstudier er super spændende!

• #17   2. jun 2013 Jamen det lyder da spændende! Hvor og hvordan holder du dig opdateret med de nyeste teorier?

• #19   2. jun 2013 Du kan søge på David Mech på youtube, der ligger en bunke klip med ham.

Jeg gør ikke så meget andet end at stille spørgsmålstegn ved dogmerne og lytter lidt der, søger lidt her....

• #20   2. jun 2013 Humpen bliver aldrig dominans smiley det er stress eller slet og ret *host host* smiley Men i orden er det ikke... jeg ville stoppe det, for som der er blevet sagt, en dag bliver der sagt fra, og så er det den hund (din) som for balladen

• #21   2. jun 2013 Maj-Britt

Okay smiley Eller måske bare den sure og gnavne i flokken som andre lader komme til for fredens skyld?

• #22   2. jun 2013 Det var bestemt ikke en positiv form for kommunikation, set fra min hunds synspunkt.
    Min hund sagde allerede fra overfor den. De to kommer ikke til at lege mere, med mindre hun stopper hundens adfærd med det samme den starter.

• #24   2. jun 2013 Synes ikke youtubesøgning på David Mech giver ret meget

Kommentér på:
Dominanstegn overfor andre hunde

Annonce