{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.831 visninger | Oprettet:

Ville du kunne levere hvalp tilbage? {{forumTopicSubject}}

Kom til at diskutere følgende med en bekendt, og vil egentlig gerne høre hvad i mener.

Tænkt senarie smiley

Du køber en hundehvalp med stamtavle. Dit ønske er at hvalpen på sigt skal bruges til avl, såfremt den udvikler sig racetypisk og er et fint eksemplar.
Da du har haft hvalpen nogle måneder eller mere viser det sig at hunden har en sygdom, der gør at den ikke bør avles med. (f.eks. Hårsækmider, AD/HD, allergi).
Dette ses jo som en alvorlig fejl, der gør, at du enten kan levere hvalpen tilbage og få den fulde købesum retur, eller beholde hunden og få halvdelen af købesummen retur.

Hvilken løsning ville du vælge og hvorfor?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ville du kunne levere hvalp tilbage?
  • #2   15. jun 2013 Lige de ting du nævner er nok til at jeg kunne finde på at aflevere hvalpen tilbage. Det er ting der i fremtiden er dyre at behandle, og som kan forringe hundens livskvalitet.
    Jeg har selv en allergiker med dårlig ryg - det er ikke altid en dans på roser...

Jeg tror det for mig kommer rigtig meget an på hvor længe jeg har haft hunden, og dermed også hvor dybt jeg har knyttet mig til den.

• #3   15. jun 2013 Det håber jeg, at jeg kan, men jeg ved det simpelthen ikke. Jeg knytter mig djævelsk hurtigt til dyrene og der går jo måneder inden meget af den slags viser sig....

• #5   15. jun 2013 Jeg kan ikke levere den tilbage, hvis der er gået flere måneder. Man knytter sig jo utrolig meget til en hund. For mig betyder hunden og dens selskab også mere for mig end formålet med at jeg anskaffede mig den.

• #6   15. jun 2013 Hvis du har anskaffet hunden med henblik på avl, så ville jeg skynde mig at levere den tilbage hurtigts muligt.
    Jeg ville så overveje om jeg ville have en erstatningshvalp fra samme linjer eller finde nogle andre genetiske forudsætninger.
    Hvis ønsket om avl kun er sekundært, så afhænger det af om hunden vil kunne se frem til et godt hundeliv eller skal leve som invalid resten af livet

• #7   15. jun 2013 Jeg påstår hårdnakket at jeg kan, men ved ikke om det så også er sådan i virkeligheden.
    Har pt en super skøn hvalp på 10½ uge herhjemme. Hun er udvalgt til at skulle være udstationeringshund fra kennelen af.
    "Kom til" at tag hende med hjem (hjælper med at passe kennelen lige for tiden).
    Vi vil så gerne købe hende, i stedet for en udstationering (vi gider ikke at der skal lægges masser af kuld på hende), men jeg har endnu ikke talt med opdrætter om det.
    Hvis opdrætter fastholder at hvalpen skal være en udstationering, er jeg nød til så at sige, at så må opdrætter få hende tilbage.
    Surt hvis det kommer til at gå sådan. For udover at hvalpen allerede nu viser at hun er kvik, har vi jo også knyttet os meget til hende (og omvendt)

• #8   15. jun 2013 Jeg ville nok ikke levere tilbage;) jeg har det med at blive glad for mine dyr;)

• #9   15. jun 2013 Jeg har haft en allergi hund. Og jeg håber sandelig, at får jeg en hund som allerede som hvalp viser tegn på allergi, jeg så vil være stærk nok til at aflever den tilbage. Det samme gælder ved HD/AD og andre potentielt dyre og indvaliderende/smertefulde sygdomme.
    Dette har intet med avl at gøre, da jeg aldrig skal avle. Men klart fordi jeg ikke igen ønsker at stå med en syg hund, hvis det på nogen måde kan undgås.

Hvis du gerne vil høre, om man af avls hensyn vil aflevere tilbage. Så skulle du nok have spurgt om noget mindre alvorligt men diskvalificerende, end lige de ting du nævner. Tandstilling, Ørefejl, Halefejl, Kryptokid eller anden mindre fejl, som ingen indflydelse vil have på hundens sundhed.

• #10   15. jun 2013 Amalie G det er kun 25% af HD der er arvelig resten er foder og Miljø ,,Man må godt bruge en hund med både D og E i hofterne hvis den anden har HD A, .Det med håre sækmider kan man bed handle for har aldrig hørt det var arvelig ,

• #11   15. jun 2013 Dårligt immunforsvar som er årsag til Genereliseret Dermodex er arvelig. Men alle hunde har hårsækmider.

• #12   15. jun 2013 jeg ville håbe at jeg havde en skide god sygeforsikring på den, for jeg ville ikke kunne levere den tilbage smiley

jeg knytter mig alt for meget til den, på meget kort tid, så efter et par måneder ville jeg ikke kunne klare tanken.

Jeg har haft lucky i snart 2 mdr nu, og jeg kan ikke forestille mig et liv uden ham. Nu fejler han heldigvis ikke noget, og han er uden stambog. men hvis han havde stambog og han havde fået en sygdom, ville jeg ikke levere ham tilbage. smiley

• #13   15. jun 2013 Hvis formålet med hunden var avl, ville jeg kunne. Alternativt omplacerer hunden til et familieliv.
    I samråd med opdrætter efter hvad denne syntes..

• #14   15. jun 2013 Puha, jeg er nok ret sikker på jeg ikke ville kunne....

Ville ihvertfald sammen med opdrætter tale om hvilket liv hunden ville kunne få... ville den bare ende som kastebold, eller er det en opdrætter der i givet fald selv beholder hunden, eller har virkelig godt styr på hvem den kommer til næste gang ...

Har jeg ikke fornemmelse for at der er et godt liv for hunden fremover, så ville jeg beholde .... var det en sygdom der stærkt påvirker hundens livskvalitet ville jeg "nok" selv tage beslutningen om evt aflivning .....

• #15   15. jun 2013 Er igen enig med CH. Jeg tror dælme ikke at jeg kunne aflevere den tilbage.

Men så kan man vel se det på en anden måde.. Hvis man er opdrætter, så er man på et eller andet punkt tvunget til at tage de beslutninger, og jeg er næsten sikker på at en opdrætter ville kunne gøre det. Ellers ville de vel sidde med "overskuds" hunde.. For at sige det pænt.

• #16   15. jun 2013 har faktisk en dejlig tæve på snart to år der aldrig kommer i avl da hun har underbid, men ville/vil ikke levere hende tilbage, hun er jo ikke syg, er glad for livet her, og vi er glade for Mulle.....;)

• #18   15. jun 2013 Jeg ved jeg ikke kan. Har den dejligste chihuahua med totalt flap øre. Med stamtavle, købt til udstilling og evt. avl. Ørene væltede da hun var 4 mdr.

• #19   15. jun 2013 Pernille Linda N: Det gør de nogen gange omkring den alder.
    Tapede du dem ikke op med det samme? Det hjælper som regel, og det ville jeg da havde gjort når hun var købt til udstilling.

• #20   15. jun 2013 Hun havde dem tapet op 2 uger af gangen indtil efter hun havde skiftet tænder. 2 dage uden tape og de væltede igen. Så til sidst opgav jeg.

• #21   15. jun 2013 øv smiley ja det var noget skidt.
    Om jeg ville kunne gå af med en hvalp jeg havde haft et par måneder for noget kosmetisk, det ved jeg ærligt talt ikke. Måske hvis man virkeligt brænder for udstilling.

• #22   15. jun 2013 Så meget går jeg ikke op i udstilling. Min lille flap ørede chi bliver her. Hun har den skønneste personlighed smiley

• #23   15. jun 2013 Efter flere måneder ville mit hjerte nok ikke kunne bære at aflevere hunden tilbage. Men var der kun gået et par dage for "fejlene" blev opdaget ville jeg sagtens kunne, og nok også gøre det.

• #25   15. jun 2013 Jeg ville ikke kunne, jeg knytter mig meget hurtigt til en ny hund, og jeg ville resten af mine dage tænke på den hund, jeg sendte tilbage. Så et klart nej herfra.

• #26   15. jun 2013 Jeg ville ikke gøre det.
    Der er intet der er så vigtigt for mig at det gør at hunden skal leveres tilbage.

• #27   16. jun 2013 For mig ville det komme helt an på hvad der var galt med hunden, jeg knytter mig hurtigt til mine dyr, så det ville være rigtig svært, men var det en sygdom der ville forkorte hundens liv eller gøre det i lange perioder ville have det dårligt, med smerter eller lign, så røg den retur, for hellere det gør ondt efter et par måneder, end efter flere år hvor man må sige farvel alt for tidligt smiley

Var det en simpel skønhedsfejl, forkert bid eller lign så blev den her uden tvivl.

• #28   16. jun 2013 Tak for alle jeres svar.:)

Tanken var mest om man ville levere en hund/hvalp tilbage såfremt den havde en sygdom eller andet der kan betegnes som en alvorlig mangel, og derved give ret til afslag i prisen/ophæve købet. Eller om man som ejer blot må bide dyrlægeregningen i sig, fordi man har påtaget sig et ansvar.

• #29   16. jun 2013 NEJ aldrig,kunne jeg leverer en hvalp tilbage.

Gudskelov,jeg ALDRIG har tænkt i

udstillings tanker
    avl
    aggility.

kun "hyggehund".Gider ikke andet.

Jeg har mopsen,med de "småskavanger" som sådan en har.Verner har faktisk først fået sin skavang ,potesvamp i højre pote som 4 årig,små svamp i næsefolden,også for ca.1 år siden.Så,det må der betales for og leves med.

m.v.h.
    vibeke

Kommentér på:
Ville du kunne levere hvalp tilbage?

Annonce