{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.434 visninger | Oprettet:

Amalie C
Amalie C
Tilmeldt:
10. jul 2010
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24

HJÆLP mig! Fejl på hund {{forumTopicSubject}}

Kære Hundegalleri

Jeg er i den sørgelige situation at jeg har købt en hund, der viser sig at have en masse fejl.
Hunden der er 9 mrd har fejlbid, som skal justeres(ca 18.000kr) - eller hvor tænder skal trækkes ud eller files og rodbehandles(6.500-12.000kr) for at kunne leve uden smerter. Derudover mangler hunden i øjeblikket 6 tænder.
Hunden har generelt et godt temperament og godt ydre, men et lidt skrantende helbred. Hun har ofte infektioner som blærebetændelse, ørebetændelser osv.. Og vi er ofte til dyrelægen.. Om det er noget generelt, eller hun bare har været uheldig kan vi og dyrelægen ikke sige..

Hun har tavle og er solgt med kontrakt osv. Jeg ønskede at udstille hende, men dette er nu ikke muligt med alle de tandfejl, og er selvfølgelig rigtig ked af at min udstillingsdrøm ikke blev til noget.
Vi har dog købt hende på kontrakten som familiehund. Af vores kontrakt fremgår at fejl der påvirker hendes "evne" til at være familiehund skal der kompenseres for - eller noget i den stil.
Spørgsmålet er om hendes sygdom er nok til kompensation.

Opdrætter har tilbudt at købe hende tilbage for (væsentligt) formindsket sum, vi gav ca 13.200kr, og føler at denne løsning ville være rigtig dum for os. Både fordi jeg elsker hunden og ikke ønsker at miste den, og fordi vi har haft langt flere dyrelægeudgifter end hvad kompensationen ville dække - og da slet ikke købssummen.

Hvad ville i mene var en fair(og den bedste) løsning i denne situation?
Det skal siges at jeg er på god fod med opdrætter(ind til videre ihvertfald), og er ret fortrolig ved at det ikke er den tætte familie som (mor/far, bedste og oldeforældre) der har samme fejl idet de er udstillede med fantastiske resultater..


Kommentarer på:  HJÆLP mig! Fejl på hund
  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #1   18. jun 2013 Nu lyder det måske lidt for nøgternt. Jeg elsker selvfølgelig min dejlige hund, og ser helst ikke at hun skal flytte tilbage til opdrætter..

    I øvrigt er alle hunde i hendes stmatræ min 6 generationer gennemtjekkede for alt..


  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #4   18. jun 2013 Christina: Hvis man tager hjørnetanden burde hun ikke få nogle gener af tænderne - først når hun bliver gammel og evt. taber andre tænder kan de manglende tænder blive et problem i forhold til spisning. Nu er de ikke et problem.. Synes bestemt ikke hun er syg nok til at blive aflivet - det er helt sikkert..

    Isabelle: Ja det er rigtig uretfærdigt smiley Både for hende mig, og egentlig også opdrætter. Om jeg er naiv ved jeg ikke, men er ret sikker på at de er reelle. Vi har altid haft ugentlig og god kontakt. Og har kigget både moster, mor og halvsøster ind i munden - og der var ingen fejl overhovedet. Og fars side af familien er alle champions - så ved ikke om det simpelthen bare er et "lune" smiley
    Opdrætter har aldrig haft problemer med hvalpe før. Hvis vi siger du tog ca 13.000-13.500kr for dine hunde, hvad ville du så betale i kompensation?
    Vi har jo haft hende længe og er meget knyttet til den lille trold.


  • #5   18. jun 2013 Når hunden er solgt som familiehund, kan køber ikke kræve kompensation for manglende tænder. Var hunden solgt som udstillingshund vil opdrætter skulle refunderer.

  • #6   18. jun 2013 hvis det er en hund med DKK tavle så tag kontakt til dem deres Jurist kan råde og vejlede jer ,i hvad i skal gøre

  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #8   18. jun 2013 Pomtoy: Men nu har hun jo også et bid der giver hende smerter - og dermed forringer hendes kvalitet som familiehund og et skrantende helbred..

    Laika: Hun er importeret, så det kan vi nok ikke - men vi har selvfølgelig fået overført hendes tavle til DKK, tror du det er nok? Ville nu helst finde en "fredelig" løsning med opdrætter uden at skulle "i krig" smiley


  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #9   18. jun 2013 Pia h: Sundhedstruende? Er det noget med at de manglende tænder kan indikere andre fejl og mangler?

    Ja det er det godt nok. Ventede 2 år på den rigtige hund efter rigtige linjer med rigtige resultater - og tanken var at udstillle og evt. søge kennelmærke når jeg engang føler jeg er nok "inde i det" og har taget div. uddannelser. Så formålet med hunden er HELT skudt i sænk, desværre. Men min drøm lever stadig smiley
    Dyrelægen kan slet ikke vurdere hvad der kommer til at ske, det kan være at de mange infektioner/sygdomme når at komme før den anden går væk og hendes immumforsvar aldrig helt kommer sig - og det simpelthen bare er uheld at hun er ofte syg. Hun kommer sig dog altid lynhurtigt, og hun er generelt ikke så generet af sit helbred. Men det er svært, for er jo meget knyttet til det lille kræ smiley


  • #10   18. jun 2013 Jeg ville kontakte dkks jurist og høre hvordan dd står.
    Men ta en stille og rolig snak med opdrætter om en go kompentation, måske har opdrætter et forslag og du har sikkert også selv en ide og måske i kan mødes derimellem...
    Håber i sammen kan finde en go løsning både for jer selv og ikke mindst den lille vovse. Rigtig meget held og lykke


  • #12   18. jun 2013 Har du haft hunden fra hvalp eller er den først overtaget som unghund?

    Hvis det sidste er tilfældet, tænker jeg at tandfejlen ville være noget du burde have opdaget ved undersøgelse af "varen" (man har jo undersøgelsespligt som køber) i hvert fald hvis det er så grelt som du skriver.

    Ang blærebetændelse o.l. "småting" er det vel et af naturens luner, jeg har svært ved at se hvorfor opdrætter skal kompensere for den slags.

    Hvad tænder angår, tvivler jeg på du får dækket dyrlægeregninger på 18.000. Typisk vil man få 1/3 eller måske 1/2-delen af købsprisen retur ved fejl og mangler som ikke har betydning for hundens evne til at være familiehund.
    Og en hjørnetand kan fjernes for ret få penge -du skriver at fjernes hjørnetanden burde der ikke være problemer.


  • #13   18. jun 2013 Hov -havde ikke set hunden var importeret. I så fald kan du ikke bruge den danske købelov til noget. Så skal du finde ud af hvilke regler der gælder i det land hunden er købt, og self forholde dig ti hvad der står i din kontrakt.

    Men i får jo næppe en højere kompensation end hvad hunden er købt til. Og herhjemme vil det normalt være sådan at hvis man får det fulde beløb retur, skal hunden osse leveres tilbage.


  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #17   18. jun 2013 Ville slet ikke have købssummen igen! Hvis jeg har skrevet det er det bestemt en fejl.. den med en ny hvalp var at man evt. kunne få en ny til reduceret pris i stedet for en kompensation - men der er en del at tænke over mht. det..

    Krumme og Isabelle: Ser helst at jeg får en form for kompensation, nu når hun har SÅ mange mangler. Kan ikke se at det er til hundens bedste at hun ryger retur. Så skulle det være forn at skåne os for fremtidige dyrelægeregninger - men en del af ansvaret ved at have hund er jo udgifterne - men SÅ store fysiske skavanker på en så ung hund synes jeg er meget.. og det lader opdrætter til at være enig i. Det er dog første gang de har problemer med en hvalp, så hun har henvendt sig til NKK for at høre ad hvad kotymen er..

    Håber nu at det kan løses fredeligt og stille og roligt, ville bare gerne vide hvad i andre mente jeg burde gøre/få i kompensation


  • #19   18. jun 2013 Amalie -men længere oppe skriver du "Hvis man tager hjørnetanden burde hun ikke få nogle gener af tænderne"

    Så kan eg da ikke se der er tale om store fejl og mangler. Der er et tandproblem ja. Men der er skam mange hunde der lever fint med at mangle nogen tænder. Reiki mangler 4 efter en påkørsel, mine forældres hanhund mangler 3-4 stk (heraf 1 hjørnetand) efter et slagsmål, ingen af dem har problemer.
    Blandt de hårløse er det meget almindeligt at mangle nogle tænder (nogle gange en hel del), osse uden at hundene lider af den grund.

    Og blærebetændelse og lignende infektioner er jo ikke arveligt betingede, og kan derfor dårligt kræves kompenseret.

    Så hvis jeg har forstået dig korrekt, synes jeg da 1/3 af prisen retur for tandfejlen ville være en fair løsning. (eller samme beløb trukket fra prisen på e ny hvalp hvis det er det man vælger)


  • #20   18. jun 2013 min lever fint med stort underbid, manglende tænder, og blivende hvalpe tænder smiley den gamle jeg havde fik fjernet 6 tænder, og det blev kun 2000, fordi de knækkede i munden på hende, hun klarede sig også udemærke, så kan ikke helt forstå en hjørnetand bliver til 18.000, eller har jeg misforståe noget?

  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #21   18. jun 2013 Michelle: Ja af hjørnetanden, om det at hun mangler så mange tænder vil give hende problemer senere hen ved jeg ikke. Hvis dyrelægen napper hjørnetanden kommer hun til at mangle 7 tænder - men KUN i undermunden. Man kan jo ikke tygge hvis man ikke har tænder i undermunden :o) Og med det skrantende helbred og manglende tænder(ligger ikke umiddelbart til racen) tror jeg opdrætter spår at hun vil være meget sygdomsplaget i fremtiden. Dyrelæge har da også viftet med "allergi-kortet" pga de mange ørebetændelser - uden hun har været kold svømmet osv - men kun i den ene side mv. Umiddelbart lyder det som at det er derfor opdrætter vil have hende tilbage, for at skåne os for sorg og kæmpe regninger..
    Vil bestemt ikke "rippe" opdrætter for penge, lyder næsten som om du tror det smiley Synes bare det er mange fejl på en hund der er så ung, og ville gerne høre hvad jeg burde forvente og evt. gøre som køber af den lille bakteriebombe smiley

    Shih tzu: Det er ikke over eller underbid, det er tænder der vokser direkte op i ganen, så de laver huller - så det skal ordnes - ellers risikere de øverste at dø da de underste trykker på "rødderne". De 18.000 var hvis tanddyrelægen skulle rette biddet så det blev pænt (hundebøjle) og 6500 var for at hive den ud - men det lyder dyrt hvis du har givet 2000 for 6 tænder??
    Tror også problemet er at de manglende tænder og dårlige helbred siger noget om at hunden generelt har visse defekter i sig - og det kan jo være alt muligt, og vi kun har opdaget halvdelen..

    Tak for alle jeres gode råd smiley

    Og at


  • #22   18. jun 2013 øøøøøøø jeg troede det var godt, det var det rigtige, andet dur ikke end hunde med tavle smiley :( hvordan i hunden kan så noget ske ???

  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #24   19. jun 2013 Mariánne: Tavlen er aldrig en garanti, men som udgangspunkt kan man jo vælge forældre, linjer mv der er testede med gode resultater for hvad der ligger til racen. Der er meget gode resultater bagud i tavlen, mht sundhed. Biddene bagud har også været gode uden manglende tænder. Om det kan være en form for gen-fejl ved jeg ikke. Men mentalt fejler hun ihvertfald intet. Hun er en meget glad, mild lille hund med et spektakulært temperament.

    Krumme: Også selvom du havde haft den så længe? Ved ikke om det er anderledes nu det er første hund.. Jeg ved at jeg kan vente 1-3 år på en hund med samme gode resultater bagud i linjen, og samme eksteriørmæssige kvaliteter - hvis det altså ikke skal være samme opdrætter. Og det er dælme længe at være hundeløs når man har sådan en sød lille en hjemme smiley Om jeg tør samme opdrætter igen ved jeg ikke, har været rigtig glad for dem og vi har en god kontakt, og de har lækre kvalitetshunde, men frygten for at opleve det samme igen er der da.
    Allergien er hun bestemt ikke sikker på, men det er et led i mine bekymringer omkring hende. Er nu sikker på hun vil få et værdigt liv smiley Hun skal selvfølgelig have ordnet tænder uanset om vi får kompensation eller ej - hun skal ikke have ondt, det er klart. Når tænderne er fikset vil hun ikke have ondt - men måske stadig have et lidt svagt immunforsvar, det er ikke til at spå om om vi er heldige og det bare er et tilfælde - eller om det bliver værre. Men hun er relativt lidt plaget af det nu. Vi er meget opmærksomme på at forebygge, vaske hende for neden, holde øre tørre og rense osv - og være lynhurtige hvis vi ser tegn på en infektion smiley
    Puha, har svært ved tanken om at gå af med hende, hun er bare en god lille hund, og hun kan jo ikke gøre for sine problemer..


  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #26   19. jun 2013 Krumme: Hun kan sagtens fikses så hun ikke har ondt, men det bliver nok dyrt, men sådan er det bare. Måske er det lidt anderledes når man er opdrætter end hvis man kun påtænker det..
    Opdrætter var umiddelbart KUN til at få hunden tilbage og ville give 60% - evt 80% - men vi har besluttet herhjemme at vores relation til det lille hundevæsen ikke er til salg smiley
    De var umiddelbart ikke til tilbagebetaling, men da jeg kopierede teksten fra vores kontrakt ændrede det sig - jeg tror simpelthen ikke de var klar over der i kontrakten står noget om tilbagebetaling ved fejl. For nu er hun noget mere samarbejdsvillig smiley


  • Amalie C
    Amalie C Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 24
    #28   19. jun 2013 ja det er dejligt, er godt nok glad for jeg var OBS på at skrive kontrakt på hende smiley Det håber jeg også, og tak for dit svar smiley Ja, alle jeres svar til jer der gad tage jer tid til at svare smiley

Kommentér på:
HJÆLP mig! Fejl på hund

Annonce