{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Hundeluftere omkring heste {{forumTopicSubject}}

.. nogen gange forstår jeg altså ikke folk.

Vi var nede for at ride en morgentur, og prullerne står i et område hvor folk lufter hunde - og det er sådan set fint nok.

Vi trækker ismulerne op hvor vi skal strigle osv. og på vejen kommer en dame gående med 2 løse gøende sheltier - det var så heller ikke noget problem, for bamserne er sådan set rimeligt kolde i måsen. Men efter at damen er drejet om hjørnet, ned af den sti vi kom fra, som kom de der sheltier altså fisende tilbage, gøende og gik efter haserne på 'min' hoppe.
Det resulterede i en ret fin klassisk øvelse, hvor hesten hopper op fortil for at få fuld smæk på bagbenene når de knaldes bagud.
De der sheltier var PÆNT heldige at hun ikke ramte, for selvom hun er lille og ikke går med sko, så røg de der baghove sgu bagud al den kraft hun kunne lægge i dem - for det der ville hun ikke finde sig i.

Og her er det at jeg ikke forstår nogen hundeejere... at det kan knibe med forståelsen for at få styr på sin hund og holde den i fornuftig afstand af sådan et par hestehove (og tænder). Det er jo sådan set ikke hesten der kommer til kort, men hunden... og evt en rytter der kommer til skade.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundeluftere omkring heste
  • #2   8. jul 2013 Jeg har prøvet det samme. Fatter det heller ikke.. Har været ude for diverse løse hunde, bla. En labrador som synes at den skulle charge hen imod mig og min fuldblods araber som jeg på daværende tidspunkt var igang med at ride til!!
    Jeg tænkte også bare at hvis hesten hopper eller render ind i hunden så er det fandme deres egen skyld,- men egentlig tænkte jeg mest på min egen sikkerhed.. Skittish heste and all..


  • #4   8. jul 2013 har jeg en dressurpisk med, så er jeg ikke for fin til at vappe hunden én - hellere det end en smadret hund og/eller en smadret mig.
    Og fra ryggen af 133cm ismule og med ekstra lang dressurpisk, så vil jeg uden problemer kunne nå selv en chihuahua smiley

    Jeg har endda været ude for, for nogen år tilbage hvor jeg red en kold fjollebolle, at komme ridende på en ridesti, hvor der kom en jogger løbende imod mig på grusstien - men hans hund løb inde på ridestien. Og jeg fik kommentaren *pas lige på hunden*. Excuse me - den har sgu ikke noget at gøre på ridestien.


  • #7   8. jul 2013 Og det er derfor man skal tage snor på sine hunde, som loven siger det.
    Kun frit løb på privat område eller i hundeskov.
    Så kunne vi også undgå bidskader og trælse møder med løse hunde. Det kunne være skønt.


  • #8   8. jul 2013 Utroligt at folk ikke sætter større pris på deres hunde.

    Jeg har desværre set, hvad 1 stk. hestehov kan udrette, når den rammer plet i et boxerhoved. Hele munden og det halve kranie smadret - og nej, hunden overlevede ikke. I et andet tilfælde på en rideskole fik en hesteejers hund flået huden i ryggen næsten af, da en pony bed til.

    En del heste er absolut ikke venligsindede eller bange for hunde, jeg kender adskellige, der ville "go for a kill".

    Det sidste sted jeg havde opstaldet, da jeg havde heste, der så ejerens hoppe det nærmest som en sport at jage hunde, havde hun kunne nedlægge dem, ja så havde hun gjort det. Jeg holdt altid mine hunde langt væk fra hende.

    Så snor på og pas på hundene! Og tag hensyn til heste og ryttere, det er det bedste for alle parter.


  • #9   8. jul 2013 Mine bliver bange når vi møder heste, og de går en stor bue udenom.

    Mine forældre har et sommerhus, hvor der en masse heste. Nu er Gaby den store blevet van til dem, men hun er ikke intraserret i dem, den lille er stadig bange.

    Jeg forstår godt at det må være mega træls når folk ikke har styr på deres hund. Jeg oplever også mange ting hvor jeg tænker, åh så få dog styr på din hund. menneske.


  • #10   8. jul 2013 Helt enig i jer andre. Få snor på hunden. Jeg forstår virkelig heller ikke hvordan folk tør og tage den chance..

  • #11   8. jul 2013 eller som minimum kende sin hund nok til at vide om den tænder af på heste eller ej... og der skal ihvertfald ikke pives fra ejer, hvis sådan en ukontrolleret hund ikke kommer helskindet fra mødet med hest.



  • #12   8. jul 2013 Min hest er en af dem der har nul-tolerance overfor fremmede hunde på hans fold.. De bliver jagtet nådesløst og får gerne en pedal i str STOR hest..

    Jeg kan ikke se problemet i det!! Hvis folk er dumme nok til at lade deres hund rende ind på folden, så er de selv ude om at vovse potentielt ikke overlever den udflugt..
    Af samme årsag er der skilte på vores hegn...
    Kommer jeg ridende reagerer han ikke på hunde, før de går efter ham.. Så får de til gengæld også en pedal.. Eller et haps..

    Når folk så brokker sig og siger at det er hundens " natur" at jagte heste smiley konstaterer jeg at det er hestens natur at forsvare sig... End of story!!

    Mine 2 Jacks er derimod fredet i klasse A og må ALT, incl at stjæle hans mad og gulerødder smiley


  • #14   8. jul 2013 når vi en sjælden gang møder heste, tager jeg lucky op og går forbi. (han er en chihuahua) Det er fordi, når han f.eks. møder andre hunde, begynder han at farer rundt i sin snor og gø, og for sikkerhedensskyld for alle ryger han op på armen til vi er forbi, deroppe er han nemlig stille.

    Nu skal det også siges at der hvor vi går, er stierne så små, at man kommer til at gå helt op af hinanden når man går forbi, især når det er heste, så vi kan ikke lige trække ud i en side og stå til de er forbi.


  • #16   8. jul 2013 Tucker synes heste er super spændende - så længe de ikke er opmærksomme på ham. Jeg er 100% sikker på, at han ikke vil gøre en hest ondt.
    Han har været med ude og hilse på nogle, hvor han gik løs og holdte sin afstand.

    Kommer vi forbi en fold med heste, så sætter han sig ned lidt, går videre, sætter sig osv.. Her vil han altid være i snor, for jeg ved ikke om han kan finde på at rende under hegnet og ja.. jeg ved godt hvem der kommer mest til skade af hesten og Tucker.

    Vi mødte 3 ponyer på vores tur forleden. De passerede os på samme fortorv og Tucker gik ligeså fint ved siden af mig - kiggede kun lige op smiley Dygtig dreng


  • #17   8. jul 2013 Ja det er møgtræls. Til gengæld er det også møgtræls når folk skal hive deres hest med i hundeskoven, hvor man ikke lige forventer at møde den slags dyr...


  • #18   8. jul 2013 det kan vi osse godt blive enige om - i min hundeskov er der opsat et skilt med hvor ridning må foregå, og det er teknisk set KUN på den stribe ridesti der går igennem hjørnet af hundeskoven og fører over i den store skov. Alligevel kan jeg ret ofte spotte friske hovspor alle steder i hundeskoven - osse der hvor stierne er så smalle at det vil være ufedt både at være hest og hund når man skal passere hinanden.

  • #19   9. jul 2013 Klunte er rimelig kold overfor heste, højest nysgerrig på afstand. Men kalder hende altid til mig og tager hende i snor. Så ved rytteren også, der ikke pludselig kommer en hund farene. Ofte advare jeg også om at hun kan finde på at gø(selvom det er sjældent hun gør det). Så rytteren kan tage de forbehold, hvis det nu er en nervøs hest. Alt andet er idioti. Synes der skal være plads til alle, og man må tage hensyn til cykler, løbere, gående bør OG de løse hunde, hvor det er tilladt.

  • #20   9. jul 2013 præcis - hvis alle tog hensyn til hinanden, eller ihvertfald prøvede på det, så ville meget være bedre her på planeten.

Kommentér på:
Hundeluftere omkring heste

Annonce