1.474 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
Pelspleje af krævende racer Pelspleje af krævende racer
Hej.
Jeg bliver aldrig træt af at høre om hvordan andre arbejder med deres hundes pels.
Så holder du din pelshund i fuld pels, eller klipper du den?
Hvordan og hvor ofte børster du - og med hvilke redskaber?
Hvordan og hvor ofte vasker du?
Andre gode fif og tips.
Binder du pelsen op?
Oplever du pelsen er mere filtret eller ødelagt efter strand, sne, vand eller andet?
Alt i alt en snak om hvordan vi holder vores pelshunde lækre i pelsen
0 synes godt om

feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 619
Hun bliver vanligvis børstet x 1 i ugen, i fæld dog hyppigere.
Har bedst erfaring med en ganske almindelig hårbørste til mennesker, af og til en bredtandet kam/karte. Har en gang forsøgt med Furminator, hvilket totalt ødelagde pelsen som knækkede, så den bruger jeg kun til labradoren nu.
Samtidig med børstning tjekkes kløer som evt. klippes hvis nødvendig (de slides ikke selv nok).
Pelsen på poterne samt "underben" studses ca. hver 3 uge eller efter behov så de ikke ser usoigneret og sjuskede ud.
"Møllen" klippes lidt af og til, da der i den lange pels godt kan sættes sig lidt gris, men ellers kun børstning.
Bad, tja ca. 1 x om året, men elsker stranden og her i varmen har hun fået hyppige overbrusninger, dette dog uden sæbe.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Bolognese
Børster ca. 1 gang i ugen, mynte kan gå længere, Asger nogen gange oftere.
Foretrækker bredtandet kam, som udbørster og når evt. filter er løsnet en le Poosch karte til at få de små nullerne ud af pelsen. Dog sjældent.. Ugentlig bruges 1/2 time pr. hund. begge tar ca. 2 timer til sammen ved vask. Giver som regl balsam efter børstning.. Klipper kløer, og plukker ører. Evt studses poterne, rumpe og ansigt.
De filtre værst på forben. Og værst i frost.
Vasker hver 3 uge, og giver her balsam.
Især mos og burre har det med at sidde i pelsen, men heldigvis filtre mine ikke så let. Dog er sne hård ved pelsen og filtre det meget.
Bruger af og til spænde til Asger, men ikke altid.
Fjerner øjenklatter daglig.
aug 2008
Følgere: 1102 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.759
Vi havde selvfølgelig problemer med sneklumper i pelsen i vinters, men det gav faktisk ikke meget ekstra arbejde.
Som 9 måneders var pelsskifte igang, så han blev børstet hver dag, der kom meget nemmere filter og jeg var igang med at finde det bedste redskab mod det.
I samme alder fik han sit første korte klip, så han kunne holde sommervarmen ud, så nu er vi tilbage på 3-4 gange om ugen.
Nu skal Tucker ikke bruges til udstilling, så jeg plejer ikke pelsen derefter.
Han børstes igennem med en pigbørste. Derefter en grov kam, til at finde filter, som tages med filterknuser - eller saks. Slutter af med fin kam og svinehårsbørste.
Han holdes kort omkring øjne, på hovedet, ved de private dele og bagi. Jeg er desuden meget efter hans ører, da han døjer en del med "betændelse"/overdrevet mængde ørevoks.
Det skifter meget, hvor ofte han bades, det bliver når han trænger. Man kan måske sige en gang om måneden. Det bliver bare en omgang shampoo og derefter føntørres han. Han bliver heller ikke børste inden bad.
Jeg synes ikke jeg oplever tidspunkter hvor pelsen filtre mere nu. Om han har været i hav/sø, mudder eller sne, skal der ikke meget ekstra arbejde til. Hvis han bliver meget våd + mudret, er det bare om at lade ham tørre, så er han stortset ren igen. Pelsen bliver heller ikke træls og se på efter at have været i vand, uden at komme hjem i bad.
Jeg kunne dog godt tænke mig nogle fif til hvad man kan gøre, så han ikke bliver så farvet om øjnene og i skægget.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.021
Hun bliver børstet hver/hveranden dag for tiden. For det første fordi hun ikke kan lide at blive børstet og skal vende sig til det, for det andet fordi hun faktisk har rigtig meget filter i pelsen.
Udover det er jeg kommet lidt dårligt fra start med at tage underuld, så de næste par dage skal det gøres hver dag, men ellers regner jeg med én gang om ugen.
Dertil kommer så ting som klør (behov), klippe pels under fusser (hveranden uge faktisk..), holde øjnene rene (dagligt), klippe spejlet bagpå (behov) og så den egentlige trimning, men der er vi jo slet ikke endnu
Der er mere arbejde med hende, end jeg lige havde tænkt først, men tror nu især, det er pga. hun ikke er vænnet helt til at blive børstet igennem endnu..
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.111
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.757
I det daglige bliver han børstet godt igennem med en karte et par gange om ugen for at fjerne skidt og møg. Han er 4 år og har aldrig fået bad. Trimmehunde skal helst ikke bades for tæt på en trim, da pelsen så bliver blød og umulig at arbejde med (desuden tror han at han skal dø bare han skal have skyllet poter). de redskaber jeg bruger til ham er en god karte, en god stålkam og så min elskede trimmekniv fra Pearson samt en klippemaskine til poter og udstyr.
... min dobermann kan vist ikke kaldes en pelsrace. Hun har da pels, men plejen kan klares med en gummistrigle til løse hår og så en blød strigle til at polere hende med. Hun bliver så tilgengæld topnice blød og lækker hvis hun får et bad
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
Jeg klipper hendes poter da det skal ligne løvepoter. Hun har dobbelte ulvekløer på begge bagpoter, disse klippes hver 6 uge.
Hun har rigtig meget pels på bagpoterne, og der samler sig rigtig meget skidt og sne! Jeg synes pelsen filtre mere når der er sne
feb 2013
feb 2013
Pelspleje af krævende racer