{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.564 visninger | Oprettet:

Begynderhund {{forumTopicSubject}}

HG er nu et godt sted at få råd, hvilket jeg også tror andre mener. Ofte stilles der spørgsmål omkring race af vordende hundeejere som besvares både af de kyndige og andre med mindre (men dog lige så interessant) erfaring. Min opfattelse er at det oftest drejer sig om hunde der klassificeres herinde som *ikke for førstegangs ejere*.
Hvad ville i mene er en god hund for førstegangsejere, bare generelt (jeg ved godt at det kommer meget an på personen, men bær over med mig).
Synes i at det gør en forskel hvis man er vokset op med hunde, eller er alle førstegangs-ejere lige uerfarne?

Personligt mener jeg at f.eks labbe, golden eller cavalier king charles (og schæfer hvis man er moden) er gode start-hunde og at hund i teenage-årene, hvis man vel at mærke har været med til træning/opdragelse gør at man ville kunne tage en <i>lidt</i> mere krævende (motions/pelspleje/aktiverings/trænings-mæssig) hund som border collie, cocker spaniel, dobermann og engelsk bulldog.

Jeg ville nok aldrig anbefale amstaff, ambull, GD, broholmer eller afghansk mynde til en person der aldrig havde haft hund før. Dette er dog også i høj grad præget af at jeg ikke selv ved så meget om dem.
Hvad mener i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Begynderhund
  • #1   30. jun 2006 Jeg vil bestemt også mene at Cavalieren er en god begynderhund.

  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 120
    #2   30. jun 2006 Ved det ik rigtigt. . . det er nok forskelligt. . . en beagle er heller ik en der anbefales som en "førstegangs" hund, men det er gået fint med min og jeg har aldrig haft hund, så jeg tror ik det kommer an på om man er vokset op med hund i hjemmet, hvorvidt man ka håndtere en mere "krævende" hund som den første, når man står alene.

  • #3   30. jun 2006 tror man kan dele det lidt op sådan her..
    stort set allle selskabshunde er gode "begynder" hunde
    mens alle brugshunde ikke er og anbefale til folk der ikke har haft hund eller har anden erfaring inden købet.


  • #4   30. jun 2006 jeg syntes labber og retriver er gode begynderhunde , men det kommer jo også meget an på hvem man er , jeg ville ikke mene at dobermann var begyndehund, har selv forelsket mig i doberen, men mente selv at jeg ikke havde erfaring.

    men eller - syntes jeg det kommer meget an på personen smiley


  • #5   30. jun 2006 især hyrde hunde vil jeg mene er en farlig coctail for en begynder, med mindre den skal bruges til og drive med eller lign. for den har en meget stærk arv som nemt kan blive et problem hvis man ikke bruger den eller har forstand på at føre deb energi og drev over på noget andet konstruktivt.

  • #6   30. jun 2006 men der er jo også stor forskel på hunde af samme race, lige som der er forskel på de hjem hundene kommer til så det er meget svært og sige.

  • #7   30. jun 2006 Dobermann var også på min "ønskeliste" var dog meget i tvivl om jeg kunne klare en sådan uden nogen erfaring.

    Jeg lod tvivlen komme hunden til gode smiley


  • #8   30. jun 2006 Rene - LOOOOOOOVE doberne ...

    jeg tror også det var godt jeg ikke farede ud og anskaffede mig sådan en ... men ok - Feiek er nu også en ldober i en forkert krop smiley - han tror i hvertfald højt og fast på at han er lige så farlig ...


  • #9   30. jun 2006 Ja min dyrlæge sagde på et tidspunkt til mig at han ville ønske at han kunne anbefale alle børnefamilier og førstegangs ejere at købe en cavalier... For en nemmere hund findes ikke (i følge ham!!) Og jeg kan jo kun give ham ret, Gizmo er klart den nemmeste hund jeg nogen sinde har haft.. (havde schæfer, pointer og leonberger før)

  • #10   30. jun 2006 Jeg tror der er nogle racer der ikke er til begyndere, men jeg tror også at det kommer an på personen, fx hvor meget og i hvor lang tid vedkommende har interreseret sig for hunde, altså at interessen ikke lige er kommet et halt år før anskaffelsen af en hund. Og med meget bagrunds viden om hunde generalt og om den bestemte race og også omgang med andre hunde tror jeg godt at en person kan anskaffe sig en lidt mere krævende hund, end lige fx en retriever, selvom personen ikke har haft hund før.

    Pernille


  • #11   30. jun 2006 Begynderhund mener jeg er et relativt begreb, da mennesker er individuelle *s*

    Dermed ikke sagt at jeg mener at div. muskelhunde og visse molosser er gode emner til en førstegangs hundeejer, men man bør også have med i sine betragtninger, hvilke hunde der tiltaler en *s*, og ikke udelukkende efter, et par få racer, som har et godt ry som begynderhunde..

    Ingen af de nævnte racer tiltaler mig voldsomt, og Weimaraneren vil nogle måske mene, ikke er en begynderhund, men ikke desto mindre, var min første hund Agge..(LH. Weim.)
    Og der har ikke været større probs.!

    Jeg mener at det er individuelt, om man er i stand til at magte en hunderace, der har hmm visse mentale karakteristika..*s*

    Og der har OPDRÆTTEREN, 50 % af ansvaret, for at eventuelle købere vælger korrekt race !!

    /Moster


  • #12   30. jun 2006 det kommer jo and på om man kan holde til at gå lange ture . man skla jo ikke anskaffe sig en stor hun fordi at den er ihh så dejlig man skal jo også have tid til dem !

    cairn terrier hvis man ikke underholder dem så finder de selv på noget
    ja mine stikker a (:


  • #13   30. jun 2006 Jeg vil under alle omstændigheder, og uanset hvisken race man vælger som begynderhund, anbefale en hvalpetest.

    For der kan man finde ud af om en hund vil være en god begynderhund.

    Binka er labrador, men absolut ingen begynderhund!
    Der er alle slags hunde i alle kuld.
    Men det ændrer nu ikke ved at jeg heller ikke mener at alle hunde kan bruges som begynderhunde.

    Der er racer, der kræver at man har haft hund før, og ved en del om opdragelse.

    Men vi bliver jo heldigvis allesammen klogere for hver hund vi får.

    Hmm, blev vist lidt indviklet, håber i kan se pointen..


  • #14   30. jun 2006 Det er nemlig det. Jeg er opvokset med Golden, de gamle fik en Hova da jeg var teenager (jeg gik til træning med hende) men jeg valgte alligevel en race der har ry for at være født velopdragen. Jeg synes dog alligevel at jeg har måttet arbejde med ham, men er lykkelig for at han pr instinkt er venner med alle.
    Min bror taler om at han godt kunne tænke sig en hund (om nogle år, han er stadig i gymnasiet), men jeg er 100% på at amstaff og ambull ikke er for ham selvom den er den type han hælder mod. Han er for *sød* og formår ikke rigtig at sætte sig i respekt hos stærk-sindede hunde. Han elsker dog også Goldens (han er vild m hunde med store hoveder, for det har vores barndoms-hunde haft), så jeg tror det er lidt dér den ender.
    Heldigvis respekterer han min mening og søger råd omkring den slags hos mig, så vi sammen kan sætte os ned og se hvad der passer til ham.
    For nok som vi har haft de samme hunde i løbet af vores liv, så har det altså ikke haft samme indflydelse på vores måde at være på med hunde. Og det synes jeg sætter *jeg er vokset op med hunde* i perspektiv.

    Men altså, der går nok nogle år før vi skal ud og kigge på hvalpe så det er ikke derfor jeg spørger.


  • #15   30. jun 2006 Min første hund var en Amstaff - og jeg ville ikke tøve med at anbefale dem som førstegangshund til dem der nu har gjort deres rescearch på denne race.

  • #16   30. jun 2006 Ja der er alle slags hunde i et kuld og Fie blev også valgt ud fra hvalpetesten til mig.

    Men derfor var jeg stadig meget i tvivl om jeg ville kunne "klare" en dobermann.

    Og det er det bare jeg mener er man det mindste i tvivl om man kan magte en sådan hund, så lad tvivlen komme hunden tilgode, således at man ikke bliver et tal i statistikken over omplacerings hunde.

    Desuden skal man også være ærlig overforsig selv, når man sidder og skal finde ud af hvad man kan tilbyde en hund, træning o.s.v


  • #17   30. jun 2006 René, PRÆCIS!

  • #18   30. jun 2006 ***René** *

    Det var meget godt sagt egentlig.
    Watson var også valgt til mig ud af et kuld på 5. Jeg ville oprindelig have haft en Tricolor tæve, men endte med en Zobel han, og jeg er ikke det mindste ked af det fordi jeg har fået den skønneste hund i hele verden (for mig altså).


  • #19   30. jun 2006 Nemlig René smiley

  • #20   30. jun 2006 min første hund var en rottweiler bla. en kanon lækker hund som jeg ikke havde de vilde problemer med......jeg er ikke vokset på med hund, men har hele min barndom luftet hele nabolagets hunde.....jeg måtte jo ikke få hund derhjemme........jeg syntes også at der er stor forskel på mine børns forståelse for hund.....de er jo vokset på med hund.....min søn som er 15 har ingen speciel interresse i emma......han har ikke rigtig fornemmelse for det.....min datter på 11 derimod spørger om ALT.....vil være med i ALT....hun træner med emma.....leger alt muligt med hende......og hun ved en hel del om hunde og går allerede og planlægger nu hvilken hund hun skal have engang......så at vokse op med hund betyder ikke at man har flair for det......tror aldrig min søn får hund ;o)

  • #21   30. jun 2006 Hmm - generalt sagt og hvis jeg skal nævne hunderacer/typer, så vil jeg ikke anbefale jagthunde og vagthunde til uerfarne første gangs hundeejere.


    Der findes så mange gode selskabshunde og hyrdehunde, der både er meget blide (generalt) og meget "føre søgene". Det vil jeg mene må være et plus for første gangs hundeejeren, i forhold til træning og det at have og holde kontakt med sin hund.

    Men det hele kommer jo an på, som mange også har skrevet, hund og ejer - de SKAL være et godt match og her har opdrætter rigtig meget ansvar for at det lykkedes at finde lige dén hund - til lige dén ejer, vil jeg mene sådan generalt smiley


  • Tina&Simo .
    Tina&Simo . Tilmeldt:
    jun 2006

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 242
    #22   30. jun 2006 Min kæreste og jeg er snart førstegangs hundeejere. D.v.s. vi søger hvalpe smiley
    Vi har fundet frem til at det skal være en boston terrier eller en fransk bulldog. De passer simpelthen bedst til vores temperament. Vores kriterier var:
    - korthåret,
    - gerne "kortsnudet" -boxeragtig næse
    - og ikke de store motionskrav.
    - ikke for stor, da vi er afhængige af offentlige transportmidler.

    Nu får jeg sikkert en masse på nakken, men vi ville hellere være 100% ærlige for hundens skyld, og vi ER ikke de store motionister smiley Vil MEGET gerne gå ture og lange ture, men synes bare det er vigtigt ikke at tage hænderne for fulde. Har f.eks. passet en amerikansk bulldog, og det var bare super dejligt at gå lange ture, men ønsker bare ikke selv en hund der kræver lige så meget motion...

    Hvis der er nogen der har ideer til andre racer vil de blive taget imod med kyshånd smiley


  • #23   3. jul 2006 Jeg tror i den grad at det har meget at gøre med om man er opvokset med dyr.. Har altid selv haft MANGE dyr.. Man får jo pålagt sig et ansvar, når man får sig et dyr og synes faktisk det er engod ting at gøre.. Synes ozz at en labrador er en alletiders beynder hund.. Eller faktisk en alletiders hund i det hele taget smiley

  • #24   3. jul 2006 min svigermor har ozz norwish terrier.. og tror også at det er en rigtig god hund til en begynder smiley

  • #25   3. jul 2006 adresse for ebt. interessedei at se:

    (link fjernet)


Kommentér på:
Begynderhund

Annonce