{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.122 visninger | Oprettet:

Hudben,, det står på svensk, men er til at forstå. {{forumTopicSubject}}












































Cutie Pie Polly















Blogg Om Tina och Polly ?



Startsida ?

























































Döden i knuten: så förgiftar vi våra hundar utan att veta om det





Vi ser dem i djuraffärer, i matbutiker, på nätet, i tv-reklam, i tidningar. Ja, överallt. Vi uppmuntras till att ge dem till våra hundar och de flesta hundar tycker mycket om dem. Så vi antar att de är säkra. De borde ju vara det, eller hur?




Jag brukade tycka att de var en perfekt lösning för att tillfredställa Pollys tuggbehov och samtidigt inte riskera mina skor eller möbler. Jag brukade också använda dem till att köpa mig lite tid.




Efter att hårmineralanalysen visade att Polly har förhöjda halter av aluminium, arsenik och kvicksilver tänkte jag genom och kollade upp varenda sak jag hade stoppat i min hund. Allt från vacciner till livsmedel till godis till tuggben i torkad hud. Det jag har lärt mig om det sistnämnda fick mig gråta av skräck.

Vad har skor med tuggben gemensamt?

Svar: De kommer från samma fabrik.




Precis som de flesta hundägare hade jag för mig att råhud (och torkad hud) var en bi-produkt av köttindustri och kom från nöt. Därför blev jag ohyggligt förvånad över att lära mig att i själva verket har råhud (och torkad hud) inte så mycket med nöt att göra utan är faktiskt bi-produkt av läderindustri. Det är det som är kvar från läder som inte används.

Från råhud till tuggben: tillverkning i korthet

Råhuds produktion börjar på ett slakteri eller en utsmältningsanläggning där den separeras från djuren och konserveras med natriumklorid (industriellt salt) i minst 18 timmar. Detta för att skydda dem mot bakterier och röta.

På Discovery Channel fanns det ett fascinerande program som hette 'Dirty Jobs' där programledare Mike Rowe fick "prova på" olika skitiga jobb. Avsnittet nedan visar en typisk utsmältningsanläggning där Mike hjälpte till med bl.a. att ta hand om en kohud.








Efter att hudarna konserverats med salt packas dem i lastbilar och fraktas till hamnen där de lastas i stora containrar och exporteras med båt ut över världen. Det kan ta allt från några veckor till flera månader innan hudarna kommer fram till deras slutdestination - ett garveri. Där ska hudarna med hjälp av kemiska processer göras till läder.




Oftast när hudarna kommer fram är de stenhårda och smutsiga. Därför kalkas de så fort de kommer till garveriet. Det innebär att hudarna läggs i en basisk lösning av natriumsulfid (eller arseniksulfid i vissa länder) och kalk. Denna process mjuknar upp hudarna, förstör cystin i proteinerna och avlägsnar håret.




Sedan måste hinnor och kött- och fettrester skavas bort från hudarna. Och när de blir rena måste kalken avlägsnas. Så hudarna utsätts för avkalkning.




Efter det delas hudarna i två lager: överhud och underhud. Överhuden är det som blir senare till bilsäten, bälte, möbler och skor. Medan underhud är det som blir till tuggben (den "naturliga" varianten, kallad råhud).




I princip så matar vi våra hundar med något som inte dög till ett bilsäte.




Efter splitting rengörs hudarna med en lösning av natriumklorid och svavelsyra för att minska deras pH-värde och förbereda dem för garvning med kromsulfat.




Sedan höjs hudarnas pH-värde tillfälligt tillbaka och de eftergarvas. Efter det återställs fettnivåerna och pH-värdet sänks på nytt.




Slutligen torkas hudarna, skärs och sorteras efter kvalitéer. Alla små bitar och remsor som inte har något värde, pressas ihop och återanvänds som tuggben (sådana vita, kallade torkad hud).




Här är en video om ett typiskt tredje världens garveri. Detta ligger i Bangladesh. Det finns dock tusentals likadana i andra länder, bl.a. Kina, världens största exportör av läder och tuggben.




Bangladesh: Toxic Tanneries: en kort video säger mer än 1000 ord.



Varför tillverkas läder i tredje världen? För att arbetskostnaderna är låga. I hela USA finns det drygt 30 garveri. Medan i bara en liten stad i Kina kan det finnas över 100.

Vänta, jag är inte klar än! Här är den värsta tuggbiten...


När hudarna exporteras med båt till andra länder transporteras dem som vanliga gods, inte livsmedel. Därför ligger de inte i frysboxar. Det finns resultat från 30-tal prov som visar att under de långa transporterna kan hud smittas med salmonella och E.coli.




När hudarna kommer till garveriet är de oftast svarta och på väg till att ruttna. De är i osäljbar skick alltså och för att de ska återfå sitt värde bleks dem. Blekmedel förbättrar både lukten och utseendet. Om hudarna ruttnat och blekmedlet inte gör någon skillnad, då färgas dem med titanoxid.


Och detta giftiga hopkok får våra hundar som belöning...

Problemet är att det är nästan omöjligt att spåra tuggbenet hela vägen från affären tillbaka till slakteriet. Eftersom tuggben inte klassas som livsmedel, är tillverkarna inte skyldiga att ange ingredienserna. Det enda som står på förpackningen om sådan överhuvudtaget finns är benämningen - råhud eller torkad oxhud. Ibland bryr de sig inte ens att ange tillverkningsland, utan skriver bara landet där tuggbenen packades. Det är inte samma sak.




Tuggsaker av torkad hud leder till kemisk överbelastning av hundens kropp, orsakar allergiska reaktioner och matsmältningsproblem med symptom som aptitlöshet, buksmärtor, diarré, kräkningar (min mammas hund Patty kräktes varje gång efter hon fått ett sådant vitt tuggben), låg kroppstemperatur, dehydrering. För att inte prata om att de sväller dåligt eller tvärtom sväller för mycket i magen och kan fastna i tarmarna.

Tuggsaker i torkad hud är listade bland de 20 vanligaste förgiftningsorsakerna hos hundar. Dr. Karen Becker förklarar: "Rawhide chews, especially those manufactured outside the U.S., which are often advertised as 'all natural,' are usually anything but. And they can pose a number of health problems for dogs, including choking, vomiting, diarrhea, exposure to chemical residues, salmonella poisoning and stomach torsion."




Och för att inte prata om att tuggsakstillverkarna tillsätter ofta i deras produkter färg- (den ökända Red #40) och smakämnen samt natriumbenzoat vilka är cancerframkallande.





Det finns också data om att tuggben gav positiva resultat när de testades för aluminium, arsenik, bly, kvicksilver, kromsalter, formalin och formaldehyd.


Säkra alternativ
Våra hundar kan leva lyckligt och LÄNGE utan hudben. Det finns andra BÄTTRE saker du kan ersätta de där tuggbenen med. Tuggsaker som aktiverar, borstar tänderna, ger en meningsfull sysselsättning, funkar som belöning, godis eller mellanmål. Här är mina förslag: råa köttiga ben (oxsvansar, nötnake, kalkonhalsar, revben), älg- eller hjorthorn sågade i bitar, märgben, tjurmuskler, kongleksaker med någon god fyllning... Listan kan göras lång.


Håll svansen viftande,

Tina

Referenser:

1.Finding the Right Rawhide Chew For Your Dog från www.whole-dog-journal.com
2.Detention Without Physical Examination and Intensified Coverage of Pig Ears And Other Pet Treats Due To The Presence Of Salmonella US FDA rapport
3.The Dangers of Rawhide från www.petplanethealth.com
4.The Dangers of Rawhide Dog Chew Toys från The Bark Magazine
5.Rawhide Chews & Rawhide Bones: More “Soylent Green” for Our Dogs?
6.Läder en.wikipedia.org/wiki/Leather och garvning en.wikipedia.org/wiki/Tanning
7.Environmental, Health, and Safety Guidelines for Tanning and Leather Finishing
8.Rawhide Chews: How Do You Make Sure They are Safe? (läs om 'the right ingredients')












?????? ?? ??? ?????????

Skapa en länk




Startsida

Visa webbversion






















Drivs av Blogger








Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Hudben,, det står på svensk, men er til at forstå.

Annonce