Fodervært Fodervært
Jeg læste for nylig en artikel i Hunden om det at være fodervært, og så blev jeg nysgerrig på hvordan sådan noget egentlig forgår.
Hvilke erfaringer har i med det?
Det skal lige siges at det ikke er noget jeg har på tegnebrættet, men jeg udelukker ikke det kunne live en mulighed senere i livet.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
Det fungere på den måde, at du skal have hvalpen/hunden indtil den er klar til at udføre jobbet som servicehund. I korte træk så skal du sørge for at den har en god og kærlig hverdag, og så sørger foreningen for at den bliver trænet til servicehund.
De kræver ikke noget specielt, men de skal selvfølgelig godkede familie.
aug 2012
Jeg troede det var inde for foder
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Jeg synes det er en spændende opgave.
aug 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Som fodervært har man de daglig-dags udgifter til hunden og har hunden som sin egen, men der vil jo så være nogen krav om f.eks. udstilling og diverse tests i forbindelse med avlsgodkendelse. Hvem der afholder udgifterne til dette afhænger så af aftalen -i mange tilfælde betaler opdrætter helt eller delvist for udgifter i forbindelse med avl.
Typisk vil hunden overgå 100% i foderværtens eje når kravene til avl er opfyldt -altså når hunden har lavet det antal kuld/parringer som opdrætter har rav på (eller altefter aftale, hvis hunden nu f.eks. ikke kan avlsgodkendes)
Jeg synes da det er en fin aftale -personligt ville jeg ikke være interesseret i en tæve på de betingelser, fordi det jo ville betyde at jeg enten skulle have en masse arbejde med hvalpene, eller at jeg skulle undvære hunden mens opdrætter har hvalpe på den.
Men er man f.eks. selv interesseret i avl, kan det jo være en rigtig fin måde at få lidt erfaring med den slags under vejledning af en kyndig opdrætter...
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 96
Ergo bliver Buffy som en "almindelig hund", men skal så have nogle kuld når hun bliver ældre. Vi har samarbejdet om at udarbejde en kontrakt, hvor vi bl.a. aftalte hvem der står for hvad økonomisk og hvordan det kommer til at foregå når hun skal have hvalpe.
For mig er det en unik chance for at få et tæt samarbejde med en dygtig opdrætter, få oplevelsen af at have hvalpe uden at have mange af bekymringerne (jeg står ikke for sundhedsundersøgelser, find af hvalpekøbere, find af avlshan osv.). Derudover har jeg altid opdrætter i ryggen, hvis jeg får brug for det eller har spørgsmål.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
http://www.dkk.dk/xdoc/120/Opdraet_Udstationering.pdf
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
jun 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 210
Dejligt at høre at det er en fin ordning.
Umiddelbart kan jeg godt lide tanken om at støtte et godt opdræt uden selv at skulle kaste sig ud i at avle.
Og så vidt jeg har forstået overgår hunden til foderværtens ejerskab når, hvis der er tale om en tæve, at denne har fået det aftalte antal kuld.
Er det normalt at man som fodervært kan tage del i udstillinger, hvis dette har interesse?
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
Fodervært