1.824 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Fodervært Fodervært

Jeg læste for nylig en artikel i Hunden om det at være fodervært, og så blev jeg nysgerrig på hvordan sådan noget egentlig forgår.

Hvilke erfaringer har i med det? smiley

Det skal lige siges at det ikke er noget jeg har på tegnebrættet, men jeg udelukker ikke det kunne live en mulighed senere i livet. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodervært
  • #1   13. sep 2013 Hmm? Mon ikke man skal have en anden uddannelse med noget speciale i foder? Tror ikke der er en uddannelse alene der hedder fodervært?

• #3   13. sep 2013 Vi talte med nogen til "Vild med" messen i Fredericia, ang. det at være fodervært for en kommende servicehund.

Det fungere på den måde, at du skal have hvalpen/hunden indtil den er klar til at udføre jobbet som servicehund. I korte træk så skal du sørge for at den har en god og kærlig hverdag, og så sørger foreningen for at den bliver trænet til servicehund.
    De kræver ikke noget specielt, men de skal selvfølgelig godkede familie.

• #4   13. sep 2013 NÅÅÅEH! Hehe smiley

Jeg troede det var inde for foder smiley

• #5   13. sep 2013 Haha jeg troede det var for at hjælpe folk uden penge smiley

• #7   13. sep 2013 Jeg er fodervært for Babette. Opdrætter står som ejer og betaler for alle undersøgelser i forbindelse med avl (...og der er mange jvf. racen). Jeg står for det daglige, alm. sundhedsundersøgelser, foder, forsikring osv osv. Hun er "min" hund i dagligdagen smiley Opdrætter og jeg er i tæt kontakt, så Babette kender hende rigtig godt. Hvis hun er perfekt skal hun i avl og i den forbindelse rejser hun evt. med opdrætter for at blive parret og hun bor hos opdrætter 2 uger før fødsel og 10 uger efter. Hun kan få 2 kuld og så overgår ejerskabet til mig, dog senest i juli 2017.

Jeg synes det er en spændende opgave.

• #8   13. sep 2013 Man kan også være fodervært for internat katte. Og nogle hunde kommer i livslang pleje. Så man får en internat-hund hjem og har den som sin egen, men de hunde det sker med er oftest dem som er oppe i alderen og derfor svære at finde hjem til smiley

• #9   13. sep 2013 De udstationeringsaftaler jeg er stødt på (inkl min egen med Reiki) indebærer at opdrætter har ret til et aftalt antal parringer/kuld på hunden. Hunden er typisk gratis eller i hvertfald en hel del billigere.
    Som fodervært har man de daglig-dags udgifter til hunden og har hunden som sin egen, men der vil jo så være nogen krav om f.eks. udstilling og diverse tests i forbindelse med avlsgodkendelse. Hvem der afholder udgifterne til dette afhænger så af aftalen -i mange tilfælde betaler opdrætter helt eller delvist for udgifter i forbindelse med avl.

Typisk vil hunden overgå 100% i foderværtens eje når kravene til avl er opfyldt -altså når hunden har lavet det antal kuld/parringer som opdrætter har rav på (eller altefter aftale, hvis hunden nu f.eks. ikke kan avlsgodkendes)

Jeg synes da det er en fin aftale -personligt ville jeg ikke være interesseret i en tæve på de betingelser, fordi det jo ville betyde at jeg enten skulle have en masse arbejde med hvalpene, eller at jeg skulle undvære hunden mens opdrætter har hvalpe på den.
    Men er man f.eks. selv interesseret i avl, kan det jo være en rigtig fin måde at få lidt erfaring med den slags under vejledning af en kyndig opdrætter...

• #10   13. sep 2013 Jeg skal have min Buffy om tre uger som udstationeringshund. Kort fortalt får jeg hende gratis, men opdrætter har ret på nogle kuld på hende. Når hun har fået dem eller Buffy fylder 5 år, bliver hun juridisk min.

Ergo bliver Buffy som en "almindelig hund", men skal så have nogle kuld når hun bliver ældre. Vi har samarbejdet om at udarbejde en kontrakt, hvor vi bl.a. aftalte hvem der står for hvad økonomisk og hvordan det kommer til at foregå når hun skal have hvalpe.

For mig er det en unik chance for at få et tæt samarbejde med en dygtig opdrætter, få oplevelsen af at have hvalpe uden at have mange af bekymringerne (jeg står ikke for sundhedsundersøgelser, find af hvalpekøbere, find af avlshan osv.). Derudover har jeg altid opdrætter i ryggen, hvis jeg får brug for det eller har spørgsmål.

• #11   13. sep 2013 Du kan se en udstationeringsaftale fra DKK her.

http://www.dkk.dk/xdoc/120/Opdraet_Udstationering.pdf

• #12   13. sep 2013 Jeg har for første gang en hund udstationeret, han bor hos en familie, som betaler de daglige ting og forsikringer, jeg betaler alle nødvendige sundhedsundersøgelser i forbindelse med avl, betaler udstillinger og trim, og passer ham i ferier. Familien gav ingenting for ham og får ham overdraget, når han er 5 år (med avlsbetingelser), hvis han når han er 2 år ikke opfylder mine kriterier som avlshund, overgår han også til familien.

• #13   15. sep 2013 Tak fo alle jeres fine svar smiley
    Dejligt at høre at det er en fin ordning.

Umiddelbart kan jeg godt lide tanken om at støtte et godt opdræt uden selv at skulle kaste sig ud i at avle.
    Og så vidt jeg har forstået overgår hunden til foderværtens ejerskab når, hvis der er tale om en tæve, at denne har fået det aftalte antal kuld.
    Er det normalt at man som fodervært kan tage del i udstillinger, hvis dette har interesse?

• #14   16. sep 2013 Hvis min fodervært, har lyst til at udstille, er hun hjertelig velkommen, det ville da glæde mig, og de få han (hunden smiley ) har været på ind til videre, har foderværten været med, men det er ikke et krav fra min side.

Kommentér på:
Fodervært

Annonce