{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.993 visninger | Oprettet:

Collie {{forumTopicSubject}}

Hvilken ansigtsform er mest ønskeligt hos collien, hvis man ser på udstillingsegnede hunde? Jeg synes, nogle af dem, jeg ser, er så smalle i ansigtet, at de kommer til at se lidt retarderede ud (forhåbentligt uden at fornærme nogen...)

Hvor førerfikserede er de? Får man spat, hvis man er vant til spidshunde og egentlig godt kan lide den selvstændige hund, men gerne vil have en træningsmakker, der virkelig gerne vil arbejde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Collie
  • #1   22. sep 2013 Mht. udseende kan jeg kun hjælpe dig med link til racestandard
    http://collie.dk/files/156-collie_lang-standard.pdf

    Nu er collie jo en hyrdehund, og ja den er meget førerfikseret. Om du får spat, må du undersøge smiley
    Om en collie er selvstændig ? nej.


  • #2   22. sep 2013 Julie På udstillinger er det mere de "kort" snudet, med kraftig kortere pels som er inde nu. De lidt langsnudet collie har en længere mere fin pels. En collie er det du gør den til smiley Du kan forme den som du vil, den elsker at træne, det er en hund som lær hurtig og tåler ikke en hård tone (heldigvis) Dem jeg har haft og har hviler meget i sig selv, de udviser en ro som får omgivelserne til at harmonere. De er politihunde hvis der er optræk til ballade mellem to hunde, de går stille og roligt mellem de to, og vupti er der fred. En collie har det bedst når hele familien er samlet, den er mere hengiven, intens end andre racer, elsker at ha øjnkontakt, blinker bare roligt med øjnene (sidder og bliver helt forelsket) Collien er god til børn, og mindre hunde idet de er meget forsigtige og ikke leger voldsomt. Min Maggie (alle de collier jeg har haft) er blevet brugt som terepihund til bange hunde i DCH og til børn alle andre steder. Den er enorm trofast, kærlig men ikke klistret. Undskyld men det er svært at stoppe igen, når man først kommer igang med at beskrive en collie smiley

    profilbillede
  • #3   22. sep 2013 Bella Jeg har trænet collier i over 25 år på højt plan, både i lydighed og agilly. Selvom Det er en hyrdehund, kan en collie arbejde selvstændig, tro mig og det kan de fordi de er så lærenemme og lydige, at de gør alt for deres ejer. Det eneste hyrdehund jeg har set i mine collier, er at når de leger, render de, i en cirkel og hyrder de andre ind. Modsat til andre racer, som har en tæt kropskontakt i leg.

  • #4   22. sep 2013 Dette er en collie som er fra mit første kuld, han går til lydighed ( han har LP 2 + brugshund ) rally og udstillet mange gange, hans ejer har MS, han elsker alt og alle, han tager selv kontakt med folk ( hvis han gider ) han er det man kalder en allround hund smiley og jeg som opdrætter er stolt af at ejeren har forsat det arbejde som jeg begyndt på mens han var her på adr.
    Så mange ting der siges om collien er en skrøne også ang. pels arbejdet smiley den er nemmer at ordne end en lille bomuldshund, nemmere at samle hår op efter en collien med langt hår end en hund der har kort hår o.s.v.


    profilbillede
  • #5   22. sep 2013 Marianne T
    Jeg mener ikke at den slet ikke kan arbejde selvstændigt, men at det ikke er en selvstændig hunderace.


  • #6   22. sep 2013 Hoved: Hovedets kvaliteter er af stor vigtighed og skal vurderes i forhold til

    hundens størrelse. Set forfra eller fra siden ligner hovedet en stump, renskæret

    kile med bløde konturer. Skallen er flad. Hovedets sider tilspidses gradvist

    og blødt fra ørerne til den sorte næse, uden fremtrædende kindben eller

    indsnævret næseparti. Set fra siden danner skallens og næsepartiets

    overlinier to parallelle, rette linier af samme længde, adskilt af et let men

    tydelig stop. Midtpunktet mellem de inderste øjenkroge (samtidig centrum

    for et korrekt placeret stop) er balancecentret for hovedets længde.

    Det glathårede og vel afrundede næseparti afsluttes stumpt, aldrig

    brat afskåret. Underkæben kraftig og renskåret. Skallens dybde fra

    øjenbrynsbuen til kæbens underkant aldrig overdreven (for dyb).

    Næsen altid sort.


  • #7   22. sep 2013 Jeg går egentlig bare og lurer på forskellige racer, som kunne være noget for mig, når Louie ikke er mere om en 10 år smiley
    Og så er de bare så smukke, når de altså ikke har det der meget smalle ansigt med meget tætsiddende øjne. Jeg får dog ikke ret meget ud af racebeskrivelsen- altså jeg kan ikke se for mig, hvordan de skal se ud.
    Ligegyldig race så skal næste hund være have udseende til udstilling og sundhed til hundesport.


  • #8   22. sep 2013 En collie er meget social og elsker at være sammen med dens flok/ejer, den gør alt for at behage dens menneske og selvfølgelig er/kan der være forskel på div. liner og måden at opdrætteren udsætter hvalpene for mens de er i deres hænder.

  • #9   22. sep 2013 Hanne du har fuldstændig ret ang pelsen. mange tror at det ikke er en race for dem, da den må fælde meget og skal børstes meget. Jeg oplever at en collies pels er meget selvrensende, grunden til at jeg børster Maggie hver aften er kun fordi vi hygger os, har en dejlig kontakt mellem os + der står også massage på programmet. En meget god ven, oplevede at han kunne tåle Maggie, som den første hund, det hænger jo nok sammen med at de ikke støver så meget som korthåret.

  • #10   22. sep 2013 Julie P
    Du må kigge nogen flere billede af collien, ud og se når der er udstilling med racen, kig og tal med div. opdrætter, se deres liner smiley


  • #11   22. sep 2013 Jeg plejer altid at tage til Herning, når der er DKK her i efteråret. Det er altid forskellige racer, som jeg har udkig på. Det kan være det skal være collie og sheltie i år smiley

    Pelspleje kan ikke skræmme mig. Bare jeg ikke skal trimme. Jeg elsker lang og flyffy pels og nyder at soignere pelstotten.
    Lugter collie af hund, nu hvor den er selvrensende?


  • #12   22. sep 2013 Jeg skal udstille i Herning på begge dage

  • #13   22. sep 2013 Nej, collie lugter ikke med mindre den har rullet sig i et dødt dyr ( det gør jo alle hunde )

  • #14   22. sep 2013 He he ja tak. Og der kan sidde meget rådden fisk/fugl i så meget pels smiley
    Jeg kan ikke ret godt med lugten af hund, så det er temmelig højt plus på listen, hvis de ikke lugter.


  • #15   22. sep 2013 Hanne: så kan det være, at jeg kommer over og får en snak smiley Skal lige se, om jeg kan få veninden med bilen med smiley

  • #16   22. sep 2013 Det er fint med mig smiley jeg får ikke så travlt, da jeg kun har 1 stk. collie med smiley jeg skal bo i Silkeborg hos en hunde veninde begge dage.

  • #17   12. okt 2013 At det er typen med stor pels, og som er mere "kortsnudet" der er "in" rent udstillingsmæssigt er ganske enkelt ikke korrekt.

    Nogle dommere er til den ene type, andre til den anden - og andre igen ser på helt andre ting.

    Kigger man på Årets Udstillingshunde, samt racevindere gennem de sidste år - er det ikke den nævnte type man finder der.


  • #18   22. okt 2013 Du kan da se lidt på ham her, han har været Årets Collie og Årets Racevinder flere gange.

    http://www.uglebjerg-collies.dk/

    Jeg kan ikke linke direkte til hans side men kig under Uglebjerg Berlusconi Blue eller under Uglebjerg Big Fat Snake.


Kommentér på:
Collie

Annonce