{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  border collie
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #1   2. feb 2023 Tænker ikke du bliver taget særlig seriøst hos opdrættere, når farven er et vigtig element, når du er ude efter en brugshunderace.

  • #3   2. feb 2023 Hvis den rigtig hvalp er der er farven ikke alt afgørende. Og ville blive brugt til hunde sport og få flere daglige små træningspas

  • #4   2. feb 2023 Altså nu skal i huske at når i vil have en rød border collie skal der ikke være nogle anden Merle farve i da der så er chance for at hvalpen bliver døv/blind. Men farve har jo intet med hunde at gøre. Der er avler der dsv mener at det eneste der er vigtig med hvalpen er deres farve, for deres hvalpe har samme "temperament og sundhed" så man skulle bare vælge hvilke farve man helst ville have. Hvilket er forkert.

    Jeg ved godt at rød Merle er rigtig flot, men jeg ville ikke vælge en rød usikker hvalp som ikke ser sund ud frem for en sort/hvid (eller hvilken anden farve) stærk, sund hvalp som glad kommer hen til folk.


    profilbillede
  • #5   2. feb 2023 Og så er det ikke så tit at der kommer rød Merle hvalpe, især fordi man ikke kan tage to rød Merle hunde og lave et kuld, for så vil de hvalpe med meget stor sikkerhed have "fejl" som blindhed eller døvhed. Og vis man finder en hund med en blå Merle i forfaderne og en rød Merle i forfaderne er det heller ikke godt da det er selve Merle genet der er det "farlige".

  • #6   2. feb 2023 Mon ikke du kan finde de seriøse opdrættere på www.købhund.dk

  • #8   2. feb 2023 Tror ikke der er nogen der avler BC efter farve.
    Du skal nok se efter nogle tæver i den farve og det temperament du ønsker og så skrive dig op der.
    Men om der kommer en hvalp i den farve og som passer til jer er jo uvist.
    I en race som BC vil jeg råde jer til at kigge grundigt på temperament ved forældredyr. Da der kan være stor forskel på dem.
    Håber I finder den rigtig hund i den rigtige farve


  • #9   2. feb 2023 Hvor er det en arrogant tilgang at fravælge kunder med et hvalpefarvevalg. Det ville svare til, at man fravalgte at handle hos hende, fordi hun var/er grim.
    Jeg ville fx gerne have en grønlig irsk terrier, som ville matche oprindelseslandets "signaturfarve". Det kunne jeg ikke få, men blev stadig ikke fravalgt.
    #snobberi


  • #10   2. feb 2023 Er det useriøst at gå efter en bestemt farve? Tjae måske. Men i så talrig en race som BC burde man godt kunne finde en rød som opfylder de øvrige krav man har til den ens fremtidige hund smiley
    @Trine: TS skriver rød ikke red-merle. Det er to forskellige farver.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 372
    #12   2. feb 2023 Det kender jeg nu en del schæferavlere der vælger folk fra på, jeanette o.
    Og heldigvis for det.


  • #13   3. feb 2023 Jeg har et råd til jer -DON'T smiley

    De røde bordere er 100% vanvittige - undrer mig faktisk at ingen har fundet ud af at de har et syndrom ala det de røde cockere (måske engang) havde smiley

    Det er bare pjat - de er fuldstændig som deres sorte, merle, blå og alle muligt andre farvede søskende.

    Border collien er en meget uhomogen race og du finder alt fra sofa-kartofler til top-tunede sports- og hyrdehund.
    Det er masser af bordere som har problemer med fx lydfølsomhed mm og der er også flere sygdomme at være opmærksom på når man vælger racen (fx ocd og epilepsi)
    Det første at finde ud af er hvad du gerne vil have, hvad du skal bruge hunden til og hvad du på ingen måde ønsker hos din kommende hund.
    Og så finde en opdrætter med hunde der passer til det du gerne vil have.

    Jeg ville gerne have haft en sort border, men dem var der ikke nogen af i det kuld jeg valgte, så jeg måtte tage en brun bandit i stedet smiley


    profilbillede
  • #14   3. feb 2023 #5

    Trine: Red merle får man hvis hunden både har et merle gen og et red (ikke ee-red/australian red, men den farve der kaldes red på engelsk - brun på dansk).
    Det betyder at man ikke skal have to red merle for at få red merle hvalpe - et merle gen fra den ene forælder og et red/brunt gen fra den anden.

    Den flotte fyr her kaldes red på engelsk og brun på dansk. HUnde med lys rød/gul farve er australian red og den har lettere ved at gemme på et merle gen end de andre farver. Man kan sige at australian red genet slukker for merle genet.


    profilbillede
  • #15   3. feb 2023 Min næste hund bliver forhåbentlig en portugisisk vandhund.
    Det SKAL være en sort/hvid tæve smiley
    Jeg gætter på, at jeg ender med en brun hanhund smiley
    Jeg synes, at det er ok at foretrække en bestemt farve, men det skal helst ikke være det eneste kriterie.


  • #16   3. feb 2023 Randi: ved godt at det ikke skal være to red Merle hunde for at få red Merle hvalpe.

  • #17   3. feb 2023 Jeg synes til gengæld også at farve kan være et kriterie, men det bør samtidig være et man er villig til at gå på kompromis med, hvis alt andet spiller smiley

    Jeg har altid ville have en sort/hvid papillon. Jeg har 2 zobel smiley Næste gang vil jeg sige at jeg skal have en i drømme farven fra min drømme opdrætter smiley


  • Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 120 Svar: 6.954
    #18   3. feb 2023 kan man ikke blive skrevet op hos en der bruger hunde i den farve i avl?

    jeg foretog en hurtig google søgning og fandt fire kuld fra 2022 i brun og hvid.

    fra dkk opdræt.

    jeg ved ikke om det er den farve du søger men jeg ville snakke med nogle af de opdræt om mulighederne, samt sundhed og forklare at farve er sekundært men at du bare synes de er smukke og det tror jeg da godt de kan forstå. de har dem jo selv kan jeg se.


  • #19   3. feb 2023 Jeg ville absolut finde ud af hvilke linjer i ønsker, og derefter temperament samt sundhed hos forældredyr.

    Racen døjer meget med lydsensitivtet og stress. Derudover skal i være opmærksomme på OCD og epilepsi. Jeg importerede i 2021 en BC af arbejdslinjer, som desværre viste sig at have OCD i hasen, og det ligger desværre til racen. OCD status er vigtig.

    Jeg ser intet galt I at ville have en bestemt farve - der opdrættes rigtigt mange gode BCer i hele Europa, og har man sundhed og temperament som 1. Prioritet, så synes jeg ikke at farven er et problem. Jeg er personligt mest til de "kedelige" sort/hvid eller tricolor.

    Jeg ville holde mig fra Only Stars I DK og Astra i England. Det er imo farveavl.


Kommentér på:
border collie

Annonce