Jer med boldfikserede hunde læs her {{forumTopicSubject}}
Dette er en artikel fra Pressefolden, ville ønske jeg havde læst den for år tilbage, i dag står vi med en 6 år gammel hund med flossede ledbånd pga. boldspil, vi gjore det i bedste mening og hunden elsker det jo men gid jeg dog vidste hvor meget det slider på en hund at spille boldt hver dag for 5 år siden, håber artiklen kan redde andre for at begå samme fejl som mig.
Boldgale hunde har det ikke sjovt
Udgivet 14. juli 2012 | Af Dorte Schmidt
En hund, der er fuldstændig fikseret på at kaste bold, pind eller andet, er i virkeligheden en meget stresset hund. Men mange hundeejere ved ikke, at de kan skade hunden ved at fortsætte med lige netop den leg. De forveksler stress med glæde.
Stort set alle hundeejere kaster bolde eller pinde med deres hund. Men for nogle af hundene gør legen faktisk mere skade end gavn. For hvis hunden er så fikseret på for eksempel bolden, at den er fuldstændig ligeglad med alt andet, er det i virkeligheden et tegn på, at den er dybt stresset af legen. Og så er det på tide at holde op.
– Det er især jagthunde og hyrdehunde, der kan blive boldfikserede, men det kan ske for alle hunderacer. Årsagen er, at hundens jagtinstinkt tager overhånd, så hunden ikke har øje for andet end at jage byttet. Det frigør stresshormoner i hele kroppen, og det tager faktisk et par dage, før stresshormonerne igen er nede på et acceptabelt niveau. Så hvis du spiller bold med en boldfikseret hund hver dag, får du en hund med et konstant forhøjet stressniveau. Og det er bestemt ikke sundt, siger veterinærsygeplejerske og hundeadfærdsinstruktør Caroline Holse, der til daglig arbejder på Skovshoved Dyreklinik.
Ejerne ved det ikke
I sit arbejde møder hun med jævne mellemrum hunde, der er stressede, og som har svært ved at falde til ro.
– Desværre er ejerne som regel ikke klar over, at hunden ikke kan tåle at spille bold. De fleste tror, hunden bare er glad, så derfor fortsætter de med legen i den bedste mening, forklarer Caroline.
Hunden er ofte alene hjemme i mange timer. Når ejeren så kommer hjem, er hunden fuld af energi, og for ejeren er det helt oplagt at motionere hunden ved hjælp af en bold. Måske oven i købet med bolde, som bliver kastet med en plastikarm, der sender bolden rigtig langt væk, så hunden virkelig kan spæne af sted.
Slider kroppen
Problemet er ikke alene, at den boldfikserede hund får stress af det. Den bliver heller ikke stimuleret mentalt. Den får hverken snuset til noget eller oplevet noget som helst andet end at jagte bolden. Resultatet er en fysisk træt og stresset hund, der ikke får brugt sin hjerne, siger hun.
Et andet problem ved boldlegene er, at de rent faktisk slider hårdt på kroppen.
– Hunden laver voldsomme opbremsninger, når bolden skal fanges. Og det kan gå ud over ben og led. Hvis man så oven i købet bruger tennisbolde, risikerer hunden også at få tandskader. Overfladen på en tennisbold bliver nemlig fyldt med skidt og grus, der ødelægger tænderne, understreger Caroline.
På nedtrapning
Hendes råd til ejere af en boldfikseret hund er at sætte den på nedtrapning. Det vil sige, at du skal spille mindre og mindre bold med den for til sidst at stoppe helt.
I stedet er træning og stimulering samt de daglige gåture det bedste for din hund. Spred for eksempel dens tørfoder ud på græsset, og lad den selv finde det.
– Hunde har godt af også at bruge hovedet, hvis de skal blive trætte på den gode måde, siger hun.
Læs din hund
– Og så skal man i øvrigt lære at læse sin hund, inden det er gået så galt, at hunden er blevet fuldstændig fikseret på en bestemt leg, siger Caroline, der også taler af egen erfaring. Hun har selv en borderterrier, som ikke kan tåle boldlege.
– Det opdagede jeg ret hurtigt. Hun kommer helt op at køre og splitter i øvrigt bolden ad bagefter. Så i dag får hun højst lov til at lege med en bold en gang om måneden, og når jeg så kan se, at hun er ved at blive stresset, bytter jeg med en godbid og tager den igen, fortæller hun.
Andre fikseringer
Der er meget andet end lige bolde, som hunde kan blive fikseret på. Nogle er helt besat, når de får et pivedyr i munden. Andre bliver stressede af trækkelege. Og både hunde og katte kan rent faktisk også blive fuldstændig kulrede af at lege med lysstråler.
– Især for katte er det dybt frustrerende, hvis ikke en jagt afsluttes med, at byttet fanges. Så selvom det er sjovt, skal man lade være med at lege med sine kæledyr med laserstråler, lyder rådet.
Artiklen har været bragt i Dyrefondet 3/2012.
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.190
Hellere en hund med flossede ledbånd, end en der taber småkagerne fordi dens ejer keder den ihjel på baggrund af sådan en gang VÅS
Alt er med måde når man har dyr OGSÅ boldspil..
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 518
At det dog kan give skader på led og ledbånd HÅBER jeg da kan få dem til at stoppe...
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 566
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 965 Svar: 18.380
I den hundeskov jeg kommer er der 2 hunde som helt klart viser disse skader, den ene med dårlige led, og den anden helt klart med stress og en overdreven fokusering kun på kaste/hente leg ....
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
hun ville nok bare få fjernet boldene og så bare sidde i haven en hel dag
nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.203
Så ja alt med måde, for vores hund var løb efter bold hver dag på den ene luftetur nok, om sommeren dog kombineret med bold leg i haven også,
nov 2008
- den beskriver jo netop alt det andet man kan lave med sin hund, endelig kan man jo også lege mere stille og skån somme bold lege med sin hund, vores Aslan har ikke manglet oplevelser eller anden træning, vi har bare i bedste mening ræset ham af med kaste bold hver dag inden han kunne bruge knolden til at koncentrere sig om andre opgaver/lege.
okt 2012
Mine hunde leger med bold, men deres skema er sgu så tætpakket, både med gå tur, træning, spor, løbeture med mig osv, så tvivler på at de får tid til at lave skader ene og alene pga boldlege..
Alt skal jo gøres med måde og hvis man UDELUKKENDE aktiverer med at stå og kaste bold, så ja, bevares er det da usundt, men det burde en hver idiot da kunne regne ud, HELT uden en artikkel
At der så er forskel på at ha en hund der arbejder bedst med en bold-belønning og en vovse der kun bliver underholdt ved hjælp af en kastearm og en tennisbold i 20 minutter om dagen. Tja, så er vi tilbage til ting, man burde ha indset UDEN at læse en artikkel
nov 2008
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
Når hun ikke gider løbe med den i cirkler mere, så lægger hun sig oven på den.
Den anden kan man være heldig at kaste bolden til 5 gange, hvor hun aflevere. Så er det ikke sjovt mere :b
nov 2008
- det er vist også mest jagthunde som vores der kan blive total fikserede, men ingen regel uden undtagelser, dog hører dine vist ikke ind under undtagelsen
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
Det har ikke være alle dage året rundt,men at snakke om at helt droppe bold leg er for mig totalt misforstået.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
At kalde Lia boldfikseret ville være synd. Det er mere noget i retning af at hun allernådigst henter bolden til mig en enkelt gang. Kaster jeg den igen, så står hun og glor på mig som om "Jeg har LIGE hentet den! Den der henter du selv."
Min første tæve var meget glad for sin bold, men blev den lagt væk, så var den glemt indtil næste gang den blev fundet frem.
Omvendt har jeg haft en kat der blev laserlysfikseret og det var meget tydeligt at det ikke var sundt for ham, han kunne slet ikke slappe af, så han fik en kold tyrker og vi fik købt en ny fjernbetjening uden laser i. Vores andre katte synes også lyset var sjovt, men ikke mere end al deres andet legetøj.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
På den anden side har jeg nu en hund hvor jeg har skulle styre legen noget mere for at hun ikke skal koge over.I begge tilfælde giver det mine hunde en livsglæde vi ikke ville være foruden.
okt 2012
Jeg tror simpelthen ikke på at en sund og rask hund kan opnå at få flossede ledbånd af at løbe efter bold, på en daglig tur- medmindre det er den der intensive leg i 45 minutter og så intet andet
Så må det altså være en hund der ikke har grundformen i orden, har været nederdrægtig uheldig eller noget andet tilsvarende.
Eller også er jeg præget af at ha jagt/brugshunde i en sådan grad at de kan køre selv en tri-atlet træt
nov 2008
Så et video klip af en der havde lavet et boldkaster/boldkanon som ejerens gravhund så løb gang på gang og hentede, det var endnu værrere end det boldt vi har leget med Aslan, for den kanon skød bolden ud præcis samme sted hver gang, hunden lavede så det samme stop og drej gang på gang når den havde fanget bolden, på den måde må skaderne komme endnu hurtigere.
okt 2012
Ret interessant, egentlig at komme til at overveje hvad jeg definerer god grundform som...
Sådan overordnet set, så må det vel være at vovse er i stand til at klare de udfordringer den møder i sin dagligdag.
En egentlig definition i min verden, må være at jeg ikke oplever decideret fysisk træthed hos mine vovser- hjernen er den der bliver flad først og så er jeg tilbage til " fri leg med bold" uden et decideret formål.
Jeg belønner jo med bold og derfor er det som oftest i trænings-sammenhænge at jeg bruger det, ergo vil den mentale stimuli, i form af træning, kunne ses før en decideret fysisk træthed- her undtaget varme dage osv..
Jeg læste lige mit sidste indlæg igen og jeg beklager hvis jeg lyder som en fordømmende spand
Jeg har det bare en smule stramt med hele den der " Leg dig træt med bold"
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 860
Mine BC bliver også trætte i hovedet inden de bliver fysisk trætte og det er som det skal være efter min mening. Ændrer det sig, ja så vil jeg sige der skal bygges kondition på.
De elsker i øvrigt deres bolde og jeg kunne aldrig drømme om at fjerne bolden. MEN jeg bruger dem som regel i forbindelse med belønning. Men de har en stor bold i haven, som de leger med selv og med hinanden og det får de lov at fortsætte med
nov 2008
- Ikke for at støde nogen og ikke ment på nogen bestemte, jeg skriver jo selv om min lille oplevelse og hunde erfaring og det er også rart at høre andres, men står man stejlt på det er min holding og det er så din, bliver trådene hurtigt kedelige og uinspirerende.
nov 2008
http://www.youtube.com/watch?v=4PcL6-mjRNk
nov 2004
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 356
nov 2004
nov 2008
http://www.pressefolden.dk/boldgale-hunde-har-det-ikke-sjovt/
nov 2004
okt 2012
Hånden på hjertet, så er min ene hund ikke mere manisk med sin boldleg,hvis vi fokuserer på stressdelen af artiklen, end han er med i omgangen med fx vores lokale Frengle, der er 10% dummere end pap..
De 2 har opfundet en leg som går ud på at Giz løber efter Frengle og Frengle spæner for livet. Når den forsøger at sætte farten ned, så får den lige et vov og bliver bedt om at fortsætte, hvorefter den så løber videre..
Frengle ender med at folde landingstellet ind af udmattelse, hvorefter legen sættes på pause, indtil Frengle igen kan trække vejret uden der er fare for hjerteanfald.
Jeg kan sagtens se at den leg stimulerer EN ting hos Giz og det er byttedriften. Frengle fatter bjælde og ÆLSKER at lege fangeleg, men hånden på hjertet så er det her jo bare LureCursing med lalleglad hund som " Bytte"..
( den hund har seriøst psyke som Futte fra Garfield O_o)
Jeg ved godt hvor jeg stejler og sadler kæphesten mht denne artikel og det er LIGE der, hvor JEG får fornemmelsen af at det er "forbudt" at bruge/stimulere den naturlige byttedrift hos vovserne
Jeg får seriøst lange patter af hele den der "Fri hash og vindmølle-mentalitet" der eksisterer hos visse " adfærds-eksperter" og det harmonerer særdeles dårligt med min mere evidens OG lærings-teoretiske tilgang til hundetræning.
Jeg har jagthunde, jeg har VALGT at ha en hunderace som er i besiddelse af disse egenskaber, der i blandt en veludviklet bytte/jagt drift, fordi det gør dem til DEN hund, der passer til mit liv osv.
Skulle jeg så groft sagt sætte mig i en rundkreds med en klikker, en spand kiks og bare tæer, alt i mens jeg tålmodigt ventede på at kunne shape og belønne for " tilbudt" adfærd, eller skulle jeg tage konsekvensen af det min hund fra naturens side indeholder OG benytte det i træningen, som den ultimative belønnings-form?
Jeg vælger, qua indsigt i MIN race, at "udnytte" de naturlige instinkter/drifter til at kunne udføre, IMO, den ultimative positive forstærker, nemlig hundens instinkt/drift/behov for et BYTTE..
Jeg bruger bold, både som belønning, afledning osv og det gør jeg ud fra nogle særdeles velovervejde tankerækker OG min erfaring..
For hånden på hjertet, jeg kunne sat'me sidde barfoddet i rundkreds med selskab af kiks og klikker til jeg groede fast, hvis der kom en kat forbi
Hvis jeg derimod stod med en bold i hånden, så kan i være helt sikre på at den kat, blev valgt fra til fordel for bold.
Operant eller klassisk betingning? Who cares- DET VIRKER
Men igen, alle trænings-metoder kan "misbruges", selv hvis det handler om fri hash og vindmølle-strategien, for det kan nemlig også resultere i stressede hunde der ikke aner hvad der bliver forlangt/krævet af dem, hvis fx træneren har timing som en stiv svensker i Nyhavn
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 860
nov 2008
Jeg læser heller ikke i artiklen at det er forbudt eller skidt at bruge hundenes naturlige instinkt, blot at man skal være opmærksom på at netop bold kast kan skabe stress og skader på hunden hvis man bruger det for meget, Igen skal man jo huske på artiklen er skrevet ud fra man har en over bold fikseret hund og de konsekvenser man skal være opmærksom på i de tilfælde.
Forstår ikke du udtaler dig så skarpt om en artikel når du ikke har eller har haft problemet/essensen i artiklen, alle har da ret til at udtale sig og komme med deres meninger, og læsere må jo så selv sortere hvad de finder brugbart eller ej, men forstå du stejler sådan over artiklen forstår jeg ikke, den giver dig da netop ret i at der er mere end en metode at træne/udnytte sin hund evner på og at variation netop er godt, ligesom at jeg synes den fortæller meget godt at det er ikke familiens labrador der gider hente en bold max. 5 gange i træk der er tale om, for den vil aldrig opleve den stress i forbindelse med bolde som artiklen beskriver, måske med mad, men så er det nok en anden artikel man skal læse om det.
okt 2012
Det gør jeg da, MED MÅDE
Mine lange patter, bliver fremprovokeret fordi boldkast bliver udråbt til både stressende OG direkte farligt for hundene..
Hvis du er en tilpas skarp hunde-fører, så formår du også at DOSERE, men det bliver der sjovt nok ikke nævnt noget om..
I virkeligheden burde artiklen ha som overskrift :
TILBYDER DU DIN HUND VARIATION I HVERDAGEN
( eller er du et dovent røvhul
Det handler jo ikke om drifter eller fysik- det handler om at vi som hundejere skal være vores vovsers personlige trænere og sørge for varieret motion og stimuli..
Men okay, det giver nok ikke så mange kunder i biksen, hvis man sådan skærer det ud i pap
Og hvis du nogensinde fanger mig i at sige min hund ikke er boldfikseret, så gå udfra at min promille er over 8
okt 2012
Men igen, JA jeg burde pensionere den kæphest
Det er bare så skide-svært når man bliver mødt med artikler som denne OG sådan en badehat som CM, fx..
Så tag dog ansvar for jeres hunde, folkens og indse at JA, du er en herredoven hundeejer, når kræet ikke lystre OG ja, en hver idiot må da kunne rationalisere sig frem til at SÅ ensidig motion er usundt på flere planer..
Hold OP med at give vovserne prædikater, som " dominerende" og "boldfikseret" for at kunne lave en total ansvars-fralæggelse og konstatere at samtlige fejl er vovses skyld, og ikke fordi at man som ejer ikke ville være i stand til at træne en død rotte til at ligge stille
Og nu trækker jeg vejret HELT ned i maven og forsøger at få min hund til at holde op med at trille rundt med en foderkugle- JEG har nemlig ikke formået at træne kræet til at støvsuge efter sig selv
nov 2004
Jer med boldfikserede hunde læs her