{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.861 visninger | Oprettet:

Se forskel på kamp og leg? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation, at jeg er blevet i tvivl om, hvor alvorlig mine to tævers leg er. Jeg har Luna, en dansk spids på 10 år, og Chessie, en samojedehvalp på 11 uger.
De har fra dag et leget ret voldsomt og med meget lyd på - dvs. Luna knurrer meget og Chessie gør.

Men det er nok mest deres kropssprog jeg er i tvivl om, for jeg har aldrig set hverken Luna eller andre lege så voldsomt før - og jeg har heller ikke set hunde i kamp, så jeg ved ikke præcist, hvordan det 'skal' se ud.

De har nemlig ofte begge åbne munde med blottede tænder, som de nærmest slår med hinanden. Luna har ofte fat omkring Chessis snude, eller 'napper' hende i pelsen omkring hovedet.
Jeg har læst mig frem til, at hundeleg som regel ikke indebærer, at hundene er i tæt kontakt, men det er de to her altså det meste af tiden. Chessie står på bagbenene op ad Luna, og de slår tænderne mod hinanden. Luna får Chessie ned at ligge, og har fx fat omkring snuden, eller napper hende i pelsen, eller slikker hende på maven. Nogle gange finder Chessie sig i det, andre gange brummer hun og vrider sig.

Andre gange foregår legen sådan, at de løber efter hinanden, og bider hinanden i bagbenene. Oftest Luna der gør det. Hun kan generelt godt tage fat omkring Chessies poter, når hun ligger på ryggen.

Nogle gange stopper denne leg af sig selv, andre gange fortsætter den, indtil vi stopper dem. Nogle gange er der voldsom lyd på - knurren, gøen, brummen, hylen. Andre gange er det kun lidt knurren og brummen.

Det der får mig til at tro, at det ikke er kamp, er fx lydene de laver. Chessie bruger sin høje gøen, ikke den dybe, hun fx bruger når hun vil have mad eller når der kommer fremmede. Lunas knurren varierer meget i styrke og tone - den kan være helt dyb eller meget høj, og nogle gange ende ud i et hyl.

Derudover - altså når de ikke leger - kan de fint sammen. De sover ofte i samme kurv, eller helt op ad hinanden, da kan drikke af vandskålen på samme tid, går ind/ud ad alle døre, helt op ad hinanden uden at markere, de slikker hinanden og er glade for at se hinanden, hvis de har været adskilt.

Men hvad siger I? Hvad er forskellene på leg og kamp, hvordan kan jeg se forskel på det? Og er det ok at skille dem ad, når det bliver for vildt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Se forskel på kamp og leg?
  • #2   26. sep 2013 Det lyder som helt uskyldig leg smiley De leger som mine to gør, jeg har en hvalp, der bliver 12 uger i morgen og voksen hund på 5½ år. Og ja, det ser nogle gange lidt voldsomt ud og der er også ofte lyd på. Men tro mig, når det er alvor, så er du ikke i tvivl. Min Luna og min datters japanske spids har et par gange været i clinch med hinanden. Den ene gang undgik de hinanden hele resten af dagen. Det er ved at være længe siden, og der er aldrig kontroverser de to imellem længere. Men jeg var IKKE i tvivl, da det var alvor.

• #3   26. sep 2013 Hov, ingen af dem havde en skramme, men jeg måtte have fat i kravetøjet på dem begge og skille dem ad, alt imens de sad og snerrede af hinanden med fuldt blottet tandsæt.

• #4   26. sep 2013 Ud fra beskrivelsen lader det ikke til at være kamp. Hvalpe på 11 uger slås normalt heller ikke for alvor. Hvalpen bliver jo større og dermed bliver legen også lidt mere voldsom. Det kan være den prøver lidt grænser af og du skal måske hjælpe din voksne hund, med at sætte grænserne for hvalpen. Det er ikke alle voksne hunde, der kan det helt selv.
    Når det er rigtig kamp mellem to tæver er man simpelthen ikke i tvivl og det kan være en meget voldsom oplevelse (har selv haft to tæver der ikke kunne udstå synet af hinanden smiley ).

• #5   26. sep 2013 Spidshunde leger som beskrevet i startindlægget smiley
    Du skal se vores når de leger. Uvidende vil tro at de æder hinanden.

Kig på kropssproget. Da kan du se om det er sjov eller alvor.

Leg giver flydende bevægelser og lyde afbrudt af pauser. Leg giver legebuk og snap efter ben, kindpels og ører.

Kamp giver stift kropssprog og bid direkte efter hals eller ryg. Kamp giver lyde i længere strofer med mere alvor bag. Tænderne er blottede på en måde hvor det øverste tandkød trækkes op. Kamp efterlader sår.

Ovenstående er groft trukket op, og der er naturligvis variationer.

• #6   26. sep 2013 Malene - Der er ofte pauser på et par sekunder, hvor de bare står og kigger, eller hvor Luna slikker Chessie på maven eller i hovedet.

Men andre gange kan det godt se ud som om, at de går efter struben, men det kan være svært at se, om det rent faktisk bare er pelsen de bider efter. Ingen af dem har haft sår, men Chessie har haft blod på kinden et par gange. Der har som sagt ikke været noget at se, så vi tænker at hendes spidse tænder har revet hul på Lunas tandkød, og så har det efterladt mærker.

Især Luna har meget blottede tænder. Også så man kan se tandkødet.
    Men de er lette at skille ad. Luna reagerer som regel på 'nej', så stopper hun. Men Chessie er sværere at stoppe, hun kører sig selv op i højt gear, og stopper først, når hun nærmest falder om af træthed, eller når man fjerne dem fuldstændig fra hinanden.

Men jeg tænker også - når de kan være så fint sammen ellers, så kan det vel næsten ikke være noget alvorligt? Måske Luna bare irettesætter Chessie, uden at vi lige kan se forskel på det? Det er dog tydeligt, at når Luna har sagt nej, og Chessie så bliver ved, så bliver Luna gal, med tænderne fremme, ørerne tilbage og stift kropssprog, og det forstår Chessie også godt.

• #7   26. sep 2013 Mine leger også sådan. Du vil ikke være i tvivl hvis de slås. Du kan tydeligt høre forskel.

• #9   26. sep 2013 Det ville være lidt nemmere hvis du kunne lægge en video op, men det lyder som leg. Man er som regel ikke i tvivl hvis det er for alvor. Første gang min første tæve kom op at toppes med en anden hund, nåede jeg slet ikke bevidst at registrere at det var alvor for jeg havde råbt "RØV!" for at få den til at stoppe. Det var rent instinktivt. Det lyder helt anderledes end leg og hundene er lynhurtige med meget "økonomiske" bevægelser.

Leg har ofte overdrevent mimik (vidt åben mund osv.) og kluntede bevægelser, for at der hele tiden gøres opmærksom på at det er leg. Der er slet ikke de samme skarpe bevægelser som ved en kamp.

• #10   26. sep 2013 Vores leger også med sindsyge lyde, men alligevel kan jeg høre forskel på alvor og leg. Det er en helt anden lyd.

• #11   26. sep 2013 M.I.: Her gik det også så stærkt, at jeg slet ikke nåede at se, hvad der gik forud. De var begge ved mine fødder, og jeg TROR, det handlede om ressourceforsvar (mig). Jeg handlede helt instinktivt og hev fat i nakken på dem begge to, så sad de dér og spruttede smiley

Jeg støtter min voksne hund, da hun ellers aldrig ville få fred, hun siger fra ind imellem, men generelt er hun simpelthen alt for god af sig.

• #12   26. sep 2013 Men hvordan skal jeg så skille dem ad? Jeg plejer bare at bede Luna gå væk, og så give Chessie noget at lege med, indtil hun mister fokus fra Luna. Men så snart Luna bevæger sig, så er Chessie over hende igen. Og så er det, at Luna virker mere alvorlig og er hurtigt efter hende, så Chessie smutter med halen mellem benene. Luna trækker sig, men så snart hun går væk, kommer Chessie fræsende efter hende igen. Hvis jeg så tager Chessie ind i et andet rum, og får hende ned i tempo, og de så bliver lukket sammen igen, kan det starte forfra igen.
    Er det bare noget der går over med tiden? Jeg går ud fra, at det er et 'levn' fra da hun var med hendes søskende, hvor de legede voldsomt hele dagen. Men det gider hverken vi eller Luna jo at være med til. Og som I siger, så fatter Chessie ikke en meter.

• #13   26. sep 2013 Hvalpen skal jo lære at nok er nok. Du må lade din tæve sige nej tak.

• #15   26. sep 2013 Min hvalp på 3 mdr og mine svigerforældres hund på 2 år leger også sådan smiley Så no worrys smiley

• #16   26. sep 2013 Okay, jeg er mere rolig nu. :o)

Jeg synes jo heller ikke, at det kan være så voldsomt, når de fungerer fint ellers. Det virker bare så voldsomt, når man ikke er vant til det. :o)

• #17   26. sep 2013 Ja det gør nemlig smiley I starten var jeg også meget "Nejnej den dræber jo min lille baby" Men nu viser det sig at det er ham der er værst, for den gamle hun forstår jo godt hvor grænsen går. Det mere den bette lort der ikke heeelet har fundet den endnu smiley

• #18   26. sep 2013 Her er de godt igang, og det ser meget voldsomt ud, men de hygger smiley

profilbillede
  • #19   26. sep 2013 Her er jeg mest nervøs for de ridser, min voksne hund får - især hvis de små syle skulle ramme øjnene. Den voksne går ALDRIG over stregen.

• #20   26. sep 2013 Ja nemlig. De voksne hunde er så dygtige og ved godt hvornår de skal holde. Det værre med hvalpen, de kan sgu være skride de små bæster smiley

• #21   26. sep 2013 Sådan ser det ud når mime leger

profilbillede
  • #22   26. sep 2013 Og sådan...
    Tro mig, du er ikke i tvivl hvis det er alvor. Mine leger med skrigen, hylen, klaprende gebis osv. Det ser og lyder voldsomt, og folk bliver forskrækkede, men det er leg.

profilbillede
  • #24   26. sep 2013 Legestil hansdler rigtigt meget om racer.... Mine stanger rigtigt meget tænder, brydes og hopper på hinanden, når de leger indenfor med begrænset plads. På god plads leger de tek. Dvs. Løbeleg med tackling og så bytter man plads... Begge mine larmer som sindssyge når de leger. Jeg er dog ikke i tvivl om hvad de laver. Et alvorligt knur lyder helt anderledes...

• #25   26. sep 2013 Anna - Det er lidt det samme her. Indenfor er det nærmest en brydekamp, men udenfor kan de godt lege lidt på afstand med fangeleg osv. :o) Udenfor falder de også hurtigere til ro. Nok fordi de kommer fra hinanden og bliver optaget af noget andet. Så når det bliver lidt for vildt, kommer de altid ud i haven, og så går der et kvarters tid, så er de nede på jorden igen. Nogle gange starter det dog forfra når de kommer indenfor igen

Rotterne - Vi går altid ture med dem hver for sig, fordi de skal have alenetid, og hvalpen skal lære, at gå selv, uden at Luna er med. :o) Hun kan heller ikke koncentrere sig om hvad vi siger til hende, hvis Luna er med - så ihvertfald indtil hun lærer at gå ordentligt i snor, så er de alene afsted. :o)

Synes dog efterhånden at vi er ved at finde de ting, der kan adskille dem og give lidt ro på. Men som regel virker det ikke særlig lang tid af gangen.

Kommentér på:
Se forskel på kamp og leg?

Annonce