Se forskel på kamp og leg? {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation, at jeg er blevet i tvivl om, hvor alvorlig mine to tævers leg er. Jeg har Luna, en dansk spids på 10 år, og Chessie, en samojedehvalp på 11 uger.
De har fra dag et leget ret voldsomt og med meget lyd på - dvs. Luna knurrer meget og Chessie gør.
Men det er nok mest deres kropssprog jeg er i tvivl om, for jeg har aldrig set hverken Luna eller andre lege så voldsomt før - og jeg har heller ikke set hunde i kamp, så jeg ved ikke præcist, hvordan det 'skal' se ud.
De har nemlig ofte begge åbne munde med blottede tænder, som de nærmest slår med hinanden. Luna har ofte fat omkring Chessis snude, eller 'napper' hende i pelsen omkring hovedet.
Jeg har læst mig frem til, at hundeleg som regel ikke indebærer, at hundene er i tæt kontakt, men det er de to her altså det meste af tiden. Chessie står på bagbenene op ad Luna, og de slår tænderne mod hinanden. Luna får Chessie ned at ligge, og har fx fat omkring snuden, eller napper hende i pelsen, eller slikker hende på maven. Nogle gange finder Chessie sig i det, andre gange brummer hun og vrider sig.
Andre gange foregår legen sådan, at de løber efter hinanden, og bider hinanden i bagbenene. Oftest Luna der gør det. Hun kan generelt godt tage fat omkring Chessies poter, når hun ligger på ryggen.
Nogle gange stopper denne leg af sig selv, andre gange fortsætter den, indtil vi stopper dem. Nogle gange er der voldsom lyd på - knurren, gøen, brummen, hylen. Andre gange er det kun lidt knurren og brummen.
Det der får mig til at tro, at det ikke er kamp, er fx lydene de laver. Chessie bruger sin høje gøen, ikke den dybe, hun fx bruger når hun vil have mad eller når der kommer fremmede. Lunas knurren varierer meget i styrke og tone - den kan være helt dyb eller meget høj, og nogle gange ende ud i et hyl.
Derudover - altså når de ikke leger - kan de fint sammen. De sover ofte i samme kurv, eller helt op ad hinanden, da kan drikke af vandskålen på samme tid, går ind/ud ad alle døre, helt op ad hinanden uden at markere, de slikker hinanden og er glade for at se hinanden, hvis de har været adskilt.
Men hvad siger I? Hvad er forskellene på leg og kamp, hvordan kan jeg se forskel på det? Og er det ok at skille dem ad, når det bliver for vildt?
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
aug 2008
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.757
Når det er rigtig kamp mellem to tæver er man simpelthen ikke i tvivl og det kan være en meget voldsom oplevelse (har selv haft to tæver der ikke kunne udstå synet af hinanden
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.904
Du skal se vores når de leger. Uvidende vil tro at de æder hinanden.
Kig på kropssproget. Da kan du se om det er sjov eller alvor.
Leg giver flydende bevægelser og lyde afbrudt af pauser. Leg giver legebuk og snap efter ben, kindpels og ører.
Kamp giver stift kropssprog og bid direkte efter hals eller ryg. Kamp giver lyde i længere strofer med mere alvor bag. Tænderne er blottede på en måde hvor det øverste tandkød trækkes op. Kamp efterlader sår.
Ovenstående er groft trukket op, og der er naturligvis variationer.
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.549
Men andre gange kan det godt se ud som om, at de går efter struben, men det kan være svært at se, om det rent faktisk bare er pelsen de bider efter. Ingen af dem har haft sår, men Chessie har haft blod på kinden et par gange. Der har som sagt ikke været noget at se, så vi tænker at hendes spidse tænder har revet hul på Lunas tandkød, og så har det efterladt mærker.
Især Luna har meget blottede tænder. Også så man kan se tandkødet.
Men de er lette at skille ad. Luna reagerer som regel på 'nej', så stopper hun. Men Chessie er sværere at stoppe, hun kører sig selv op i højt gear, og stopper først, når hun nærmest falder om af træthed, eller når man fjerne dem fuldstændig fra hinanden.
Men jeg tænker også - når de kan være så fint sammen ellers, så kan det vel næsten ikke være noget alvorligt? Måske Luna bare irettesætter Chessie, uden at vi lige kan se forskel på det? Det er dog tydeligt, at når Luna har sagt nej, og Chessie så bliver ved, så bliver Luna gal, med tænderne fremme, ørerne tilbage og stift kropssprog, og det forstår Chessie også godt.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.137
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.974
Leg har ofte overdrevent mimik (vidt åben mund osv.) og kluntede bevægelser, for at der hele tiden gøres opmærksom på at det er leg. Der er slet ikke de samme skarpe bevægelser som ved en kamp.
mar 2009
aug 2008
Jeg støtter min voksne hund, da hun ellers aldrig ville få fred, hun siger fra ind imellem, men generelt er hun simpelthen alt for god af sig.
maj 2004
Er det bare noget der går over med tiden? Jeg går ud fra, at det er et 'levn' fra da hun var med hendes søskende, hvor de legede voldsomt hele dagen. Men det gider hverken vi eller Luna jo at være med til. Og som I siger, så fatter Chessie ikke en meter.
mar 2009
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 131
maj 2004
Jeg synes jo heller ikke, at det kan være så voldsomt, når de fungerer fint ellers. Det virker bare så voldsomt, når man ikke er vant til det. :o)
maj 2013
maj 2013
aug 2008
maj 2013
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 478
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 478
Tro mig, du er ikke i tvivl hvis det er alvor. Mine leger med skrigen, hylen, klaprende gebis osv. Det ser og lyder voldsomt, og folk bliver forskrækkede, men det er leg.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
maj 2004
Rotterne - Vi går altid ture med dem hver for sig, fordi de skal have alenetid, og hvalpen skal lære, at gå selv, uden at Luna er med. :o) Hun kan heller ikke koncentrere sig om hvad vi siger til hende, hvis Luna er med - så ihvertfald indtil hun lærer at gå ordentligt i snor, så er de alene afsted. :o)
Synes dog efterhånden at vi er ved at finde de ting, der kan adskille dem og give lidt ro på. Men som regel virker det ikke særlig lang tid af gangen.
Se forskel på kamp og leg?