1.169 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Lortetråd Lortetråd

Undskyld overskriften, men det var, hvad min fantasi rakte til smiley

Jeg har en lille hundehvalp på nu 12 uger, hun bliver fodret med Acana hvalpefoder (er vant til Acana fra opdrætter). Jeg synes, hun har ALT for meget afføring, så jeg tænker jo på, om det skyldes, at hun ikke udnytter sit foder godt nok.
Nu er jeg jo en halvgammel krage og har haft en del hvalpe i mit liv, og jeg har virkelig aldrig oplevet en hvalp, der skider så meget (undskyld mit franske). Vi taler nok om ca. 10 gange i døgnet, og sådan har det været fra dag 1, jeg fik hende. (Normal afføring - ikke tynd mave).

Jeg vil skifte foder og overvejer Essential, men jeg vil gerne høre, hvilke erfaringer I har for, hvad der IKKE giver ekstrem meget afføring. Min voksne hund har hidtil fået Royal Canin (jeg er nemlig ikke kornforskrækket), men hun er nødt til at skifte, for hun er blevet en smule overvægtig efter sterilisation, og til hende har jeg besluttet mig for Essential Contour. Min voksne hund har på Royal Canin kun afføring 1-2 gange i døgnet.

Hvad har I gjort jer af erfaringer?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lortetråd
  • #1   27. sep 2013 Jeg fodre selv med Essential, og mine har afføring max 2 gange i døgnet, oftest kun 1. Og det er ikke ret meget der kommer ud,og det er fast og blød.

Mine er så 4½ år, 2½ år og 11 mdr.

• #2   27. sep 2013 Det er jo egentlig et godt foder du bruger. Men alligevel er der hunde der ikke fungerer på det, man ellers synes er så godt.
    Har hvalpen adgang til foder døgnet rundt, det kan nemlig godt gøre at der er afføring flere gange dagligt.
    Jeg vil sige at 3-4 gange er max antal for en hvalp, 10 gange er voldsomt.

Jeg har ingen erfaring med Essentials, men har hørt positive meninger om det.

• #3   27. sep 2013 En lækker: Det lyder virkelig godt - tusind tak for dit input.

A&D: Ja, jeg ved godt, at det i teorien er et godt foder, men jeg har virkelig aldrig oplevet noget lignende. Hun har ikke adgang til foder døgnet rundt, da min voksne hund så stjæler det, og hun har virkelig ikke brug for at få hvalpefoder smiley Hun får mad 3 gange dagligt + godbidder (træning) + tyggeting, højst én pr. dag, der bliver helt konsumeret, resten er noget, hvor hun mere får opfyldt sit gnavebehov. Jeg synes nemlig også, 10 gange er alt, alt for voldsomt.

• #5   27. sep 2013 vi skiftede foder på vores hvalp fra olivers til essential da han var omkring de 10-11 uger. Han er 21 uger nu.
    Reaktionen var at han i starten sked mere (normal afføring ikke tyndt..) end han gjorde på olivers, men det ændrede sig efter et par dage. Jeg tænker at det var fordi der lige skulle "renses" ud. Nu har han 2 gange, max 3 gange i døgnet.. ca. En om formiddagen efter morgenmad og en om aftenen.
    Han får essential large breed puppy.
    Han fungerer super godt på det, og dyrlægen er meget imponeret allerede over hvor fin han er med pels og alting. Vi er derinde til ugentlige vejninger smiley

anyways, pointen med mit indlæg var, at hvis du skifter så lad dig ikke afskrække hvis den skider ekstra lige pludseligt. Jeg tror virkelig bare at det er udrensning de første par dage. For det er meget hurtigt overstået smiley

• #7   27. sep 2013 Susanne: Det lyder virkelig, virkelig godt smiley

Lucila: Tusind tak, den pointe var jo væsentlig at få med smiley Her er der afføring hele natten igennem også smiley Hun trives alligevel fint, er ekstremt livlig og tager fint på - jeg vejer også én gang ugentlig hos dyrlægen, hvor vi går til hundetræning.

Jeg prøver at bestille det - mange, mange tak for jeres input smiley

• #8   27. sep 2013 Jeg havde samme oplevelse med Acana... Ja, undskyld men for satan hvor de sked meget. Det var helt åndssvagt. Så prøvede jeg kingsmoore hvilket var okay, men de gad ikke æde det efter en måned. Nu får de Olivers og de skider max 2 gange om dagen, så det fungere fint for os.

Essentiels synes jeg også de sked meget på. Zoey måske 3-4 gange i løbet af dagen.

• #9   27. sep 2013 Ok, Kathrine. Men ja, du har ret, det, der fungerer for en ene, gør ikke nødvendigvis for den anden. Jeg måtte også gå fra Olivers til min voksne hund, det trivedes hun slet, slet ikke på, fik mat pels og fældede meget, meget voldsomt.

• #10   27. sep 2013 Interessant, alexandra, nu prøver jeg, så må vi prøve noget andet igen, hvis det ikke duer, men jeg har noteret mig dine erfaringer. Tak smiley

• #11   27. sep 2013 Da vi fik vores Alaskan Malamute hvalp, fik vi foder med som hed HIKE og det skulle hunden absolut have, men hold da op den stakkels hund sked jo 5 x om dagen og sikke mængder. Vi skiftede til Olivers, og så var det helt normalt max 2 x om dagen.
    Nu bruger vi en kombi af BARF (råt) om aften og Olivers om morgen - og det funger på alle vores hunde!

• #12   27. sep 2013 Jeg oplevede det samme som dig Bente. Da King var på Acana, kom der usandsynlig meget ud af rumpen på ham. Han får RC nu, og har afføring 1-2 gange dagligt.

• #14   27. sep 2013 Jeg har fodret med Olivers fra mine hunde var små..... ( + de får lidt revet gulerod og kyllingtern ... tun ... eller hvad jeg nu lige har )

Hundene er nu 6 og 7 år..... spiser 2 gange om dagen....( kl. 10 om formiddagen og kl. 20 om aftenen ).....
    De skider 1 gang om dagen..... kl. 11 om formiddagen...
    De har aldrig haft dårlig mave... smiley

• #15   27. sep 2013 Vi har været ualmindeligt tilfredse med Olivers, som jo er i samme kvalitet som Essentials.
    Det er jo desværre ikke til at garantere at den enkelte hund også fungerer på det.

Bellefisen skider 2 gange dagligt og har en pels, der virkelig ligner en million. Coffey fungerer godt på det, hun endnu bedre.

Men det er naturligvis lidt bøvlet - afhængigt af, hvordan du fodrer, at de to hunde får hver sit mærke.

• #16   27. sep 2013 Er det ikke meget normalt at der kommer mere ud hos hvalpe, end hos voksne hunde?

• #17   27. sep 2013 Dejligt, Veronica smiley

Kingbøf: Jeg er nu på en måde lidt glad for, at jeg ikke er den eneste med den oplevelse - forstå mig ret smiley

Det lyder dejligt, Gurli, jeg har bestilt det nu, så må vi se smiley

Det er jo præcis sådan, det skal være, Bitten smiley

CH: Luna er desværre nødt til at få noget andet, da hun skal tabe sig, så de kan under ingen omstændigheder alligevel få det samme smiley Så ja, det er frygtelig bøvlet, når jeg ofte laver fodersøg, men sådan er det så bare.. Luna er let nok at beskæftige imens, den bette søger, det er værre den anden vej rundt, men hun bliver jo også ældre. Eller måske, når den lille er blevet voksen og Luna er kommet ned i vægt, at det så kan lade sig gøre med samme foder - det må vi se smiley Og nej, der gives netop ikke garantier for, at de trives på det.

• #18   27. sep 2013 Anne Julie: Jo, det er det, men ikke 10 gange i døgnet. Det har jeg i hvert fald aldrig nogensinde oplevet før.

• #19   27. sep 2013 Hvalpe skider vel omkring 4-5 gange om dagen, alt efter hvor mange gange de fodres og får ben og godbidder mv. men 10 gange er for meget.

• #20   27. sep 2013 Netop, En Lækker Kælling.

• #22   27. sep 2013 Allergisk: Det kunne jo være en mulighed, men jeg tror det ikke i det her tilfælde, for hun er ikke en slughals og er faktisk ikke særlig vild med sit foder. Jeg har haft schæferhund, der ville have ædt alt, hvad jeg stillede foran hende, og hun ville ikke have stoppet. Hende her spiser faktisk ikke særlig store mængder, i starten var det endda svært at få hende til at spise noget. Men godt bud smiley

• #23   27. sep 2013 Kato får Arion og han har afføring 2 - 3 gange i døgnet. smiley
    Arion er det eneste foder Kato vil spise og han har foder i hans skål døgnet rundt også kaster jeg noget ud på græsset til ham. smiley

• #24   27. sep 2013 Tak for input, Rikke smiley

Kommentér på:
Lortetråd

Annonce