1.194 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

ulovligt ikke at samle hundelort op ulovligt ikke at samle hundelort op

Jeg ved at det ofte er et emne herinde ifht at samle op eller ej.
Og ofte så dem som ikke samler op, tør jo selvfølgelig ikke "stå frem" og forklare hvorfor de ikke løfter den opgave som følger med at have hund.

Men faldt lige over denne her via et nyhedsbrev jeg fik.

http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/er-det-lovligt-at-efterlade-hundelort-paa-fortovet/

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ulovligt ikke at samle hundelort op
  • #1   1. okt 2013 jeg kan da godt tilstå at jeg ikke samler op alle steder... jeg kravler ikke rundt i buskadset ude i skoven f.ex. smiley

Men der hvor der er 'trafik', der samler jeg dælme op. Jeg gider jo heller ikke andres hundelorte foran min havelåge.

• #2   1. okt 2013 Jeg samler op, hvis det ligger et sted hvor der er mulighed for at nogen træder i den (: hvis det er mørkt og jeg ikke kan se den, så husker jeg hvor det var, og samler den op dagen efter..

• #3   1. okt 2013 Det kommer sørme an på hvor mine drenge beslutter sig for at besørge.
    Er det et sted hvor ingen alligevel vil kunne træde i det så samler jeg det ikke op.
    Såsom buskadset eller mellem en masse træer inde i skoven.
    Men på de steder hvor børn render og leger og folk generalt går så samler jeg da op efter mine hunde.
    Jeg bliver da selv skide sur over at træde i en hundelort, fordi folk ikke samler op efter deres hund.

Vil så osse pointere at manglen på skraldespande osse kan være årsagen til at folk ikke gider samle op = de skal gå med deres prutpose i hånden meget længe får de støder på en skraldespand.

Der er jeg af den mening så hellere lade den ligge end at samle den op og smide posen et eller andet sted, fordi du ikke møder en skraldespand.

• #4   1. okt 2013 Jeg samler op der, hvor andre kan træde i hundelorten. Jeg samler altid op på fortove, stier, veje, græsarealer osv. Og selvom jeg er dødtræt af manglende skraldespande allevegne, så slæber jeg alligevel min pose med hele vejen rundt på turen, hvis der ikke lige er en skraldespand.

Faktisk har jeg kun én gang efterladt en hundelort på et fortov - og det var ganske enkelt fordi jeg blev så vred på boligejeren, der stod og råbte og skreg af mig inde i sin have, selvom jeg både havde posen på hånden og forklarede ham, at jeg altså agtede at samle op efter min hund. Da det prellede af og jeg stadig blev svinet til (blev kaldt møgkælling, møgsvin, so, og min hund blev kaldt køter, møgdyr, beskidte kræ der skulle skydes og hænges op til offentlig skue), så puttede jeg tøsefornærmet posen tilbage i lommen og gik med hunden. Beklager! Men jeg har ikke engang dårlig samvittighed over det smiley

• #5   1. okt 2013 i vinters var der ihvertfald én sti i min by, der var frygtelig (muligt at der var flere, men jeg kom mest på denne her).
    Vi har et stisystem der er lagt i byen til fodgængere og cyklister, og der bliver som regel ryddet sne på cykelstien. Men RIGTIGT mange hundeejere, der i vinters gik på gangstien ved siden af... ja de lod deres hunde skide på selve gangstien, og efterlod det. Da sneen begyndte at smelte, så var det bare SÅ ulækkert på den sti, for der var mere hundelort end asfalt, og man skulle løbe spidsrod, hvis man ikke ville træde i det.

Lige nu ligger der faktisk en del igen... og nu har jeg lidt en teori om at det da næsten må være hunde i snor, der ikke får lov til at selv søge afsides. For på den ene side af gangstien, der er en skråning op med buskads og træer, og på den anden side er der en stribe græs ud til cykelstien.
    Jeg går med jævne mellemrum med vores hunde der... og jeg har ALDRIG oplevet at mine har sat sig på asfalten - de har altid trukket ud enten i græsset eller i buskads-siden.

• #6   1. okt 2013 Vi samler også altid op efter vores hund, medmindre han har mast sig helt ind i en busk og der ikke er fare for folk træder i den.

Syntes det er noget svineri at man ikk samler op efter sin hund hvor folk render rundt...
    Vi har en græsplæne nede foran os og der er der en ung fyr fra byen der altid går igennem og han hund får lov at besørge der men samler aldrig op og det er der vi skal sidde om sommeren. har tit konfronteret ham i det men han siger bare "ja ja" og går vidre, sådan nået kan gøre mig tosset.

• #7   1. okt 2013 Vi samler op alle andre steder end i skoven. Naturstyrelsen har meldt ud, at de hellere vil have at folk lader lorten ligge, så det gør vi.

• #8   1. okt 2013 jeg var netop lige en tur til stranden, det ligger et par hundrede meter fra mig, bare turen derhen var der fyldt med hundelorte på veje og stier... synes det er SÅ trælst.

• #9   1. okt 2013 det er ikke lov pligtigt at samle op efter sin hund (: men derimod hvis hunden lægger en lort på et fortov og der f.eks. er en der glider i den er det personen der ejer grunden der står til ansvar.

• #10   1. okt 2013 Ifølge vejloven er det forbudt at efterlade affald på vejarealer, herunder fortove, og det gælder altså også hundelort. Reglen gælder både offentlige veje og private fællesveje i byer.
    Lader du din hunds efterladenskaber ligge på fortovet, kan du straffes med bøde. Det siger vejlovens § 113 og privatvejslovens § 98.

• #11   1. okt 2013 Den der holdning med at man ikke behøver at samle op inde i busken, kan jeg sket ikke klare.
    Hvis din hund kan komme derind, så kan en andens hund også, og lort spreder sygdomme!

Så må man sgu sørge for at hunden ikke smider rumpen helt ind hvor man ikke selv kan komme ind!

Jeg samler altid op, uden undtagelser!

• #12   1. okt 2013 Jeg samler så op efter min hund også selvom det er inde mellem træer.. I sær her i byen.. Jeg VED at f.eks min store drengs dagplejemor bruger skoven rigtig meget i sær her om efteråret hvor de samler blade og nødder der er faldet af træerne.. Så der samler jeg altså også op..

• #14   1. okt 2013 Isabelle, det kender jeg godt, dog er det lidt nemmere med en chihuahua pølse, hæhæ, jeg kunne lige forestille mig hvor klamt det måtte være ved en større hund (:

Sidste sommer var jeg på stranden, hvor jeg som regel tager Eddie med, og derfor også poser. To unge fyre kommer gående med en lille hund, det var tydeligt at det ikke var deres hund (nok en venindes eller noget?). Hunden sætter sig til at skide midt på sandet (i højsæsonen fyldt med badegæster), drengene står og griner lidt, for det er jo helt vildt sjovt at se en hund der skider. Da jeg ser de skal til at gå fra "gerningsstedet" kommer jeg løbende med en pose i hånden og forklarer pænt, at som de kan se, er der mange her med bare tæer, så det er lidt klamt at lade sådan en lort ligge. De så noget forvirret ud, tog imod posen, samlede op og gik videre uden at sige noget.
    I det hele taget spørger jeg altid folk om de mangler en pose, hvis jeg ser de ikke samler op, har aldrig endnu oplevet nogen der ikke ville tage imod den (:

Kommentér på:
ulovligt ikke at samle hundelort op

Annonce