{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.356 visninger | Oprettet:

Lena S
Lena S
Tilmeldt:
24. aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

uenighed med opdrætter {{forumTopicSubject}}

Hej hundefolk
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har for en uge siden købt en 5 år gammel hund hund fra en DKK-opdrætter. Han er købt som familiehund og på købskontrakten er der en reducering af salgsprisen da han mangler 2 tænder og giver korthårshvalpe.
Jeg tager ham til dyrlægen for at få ham sundhedstjekket så han kan få en sygeforsikring og han skal have en tandrens da han lugter ud af munden og jeg kan se belægninger indvendigt på tænderne.
Da han er bedøvet bliver jeg kaldt ind til dyrlægen som viser mig at han har ni tænder der sidder helt løse og skal fjernes.
Tandudtrækningerne og bedøvelse hertil løber op i 2150kr.
Jeg henvender mig til opdrætter da jeg kommer hjem for jeg mener at hun skal betale regningen da det jo er hos hende at skaden er opstået og er nået til dette stadie.
Hvad er mine rettigheder lige her?
Opdrætter har ikke været opmærksom på tændernes tilstandda han har gnavet ben og spist sin mad og siger at hunden er blevet tandrenset i foråret og at der der ikke var løse tænder.
Hun har ikke definitivt afslået at betale men nævnte dog i en mail at hos hendes dyrlæge ville det have kostet 600kr......... Jeg vil dog gerne være klar på mine rettigheder (eller mangel på samme..)
Kan jeg kræve at hun betaler eller er det bare ærgerligt når han nu er købt og betalt?
Jeg vil selvfølgelig kontakte DKK på mandag men ville bare høre om nogen af jer har prøvet noget lignenede?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  uenighed med opdrætter
  • #1   19. okt 2013 Spørgsmålet er vel m ikke disse tandproblemer vil blive anset som almindeligt slid, da hunden er 5 år gammel... Jeg tror ikke du kan kræve at opdrætter betale hele regningen for dette. Jeg tænker også at opdrætter vel skulle have været kontaktet først, så denne kunne få tandproblemerne hos dennes dyrlæge...?
    Jeg synes det er en god idé at kontakte DKK men jeg tror ikke du får dækket hele regningen... muligvis en del af den smiley


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #2   19. okt 2013 opdrætter burde nok være kontaktet først, og så skal man nok også lige huske på at det er en 5 år gammel hund.

  • #3   19. okt 2013 du er altid inde under den danske købelov få talt med Juristen over på DKK

  • #4   19. okt 2013 Hvad har du givet for hunden? Og hvad står der om afslaget der er givet ? Det var jo også for noget med tænderne? Jeg synes i skal finde en fornuftig aftale ig skrive at så er reklamation på tænder ude.

  • #6   19. okt 2013 hvad er købsprisen, om man må have lov til at spørge? for det er ikke uvæsentligt, du kan ikke kræve en dyrlægeregning betalt, men et afslag i prisen, efter min mening.

  • #7   19. okt 2013 Altså hvis regningen ikke lyder på mere, så har det jo ikke kostet så meget ekstra at få hevet tænderne ud. Jeg husker det som om en tandrensning koster ml 1500 og 2000 kr... ?

  • #8   19. okt 2013 Du burde have kontaktet opdrætteren inden du fik trukket tænderne ud på hunden.

    Selvfølgelig skal opdrætteren betale for at få "udbedret fejlen på varen".
    Det vil sige, at opdrætter kunne have lavet den tandudtrækning hos egen dyrlæge til 600 kr.
    Jeg er også ret sikker på, at opdrætter kun ville have betalt 600 kr som hun siger, da mange opdrættere får gode rabatter hos deres dyrlæge.

    Ifølge købeloven er hunden en "vare" og hvis du havde købt en bil eller et par bukser med fejl, så skulle du jo også have kontaktet sælgeren inden du fik udbedret skaden.
    Som køber har man ikke ret til at gå hen det første det bedste og dyreste sted, få udbedret skaden og så kræve pengene bagefter.

    Hvis opdrætteren vil betale dig de 600 kr hun ville have betalt for den samme behandling af hunden hos hendes egen dyrlæge, så kan du ikke kræve mere.

    Og noget helt andet er, at hunden havde jo allerede det der elendige gebis da du købte den. Hvorfor tjekkede du det ikke inden du skrev papirer ?

    Hvis jeg skulle have købt den hund, ville jeg have lavet en aftale med sælger at hun skulle få gebisset ordnet hos dyrlægen og så ville jeg hente hunden bagefter.


  • #10   19. okt 2013 Jo der er en sag, opdrætteren er medlem af DKK og der er skrevet en kontrakt.

    Men selv om der er en sag, så kan man ikke bare få "udbedret fejl og mangler" uden at man først har kontaktet sælger og givet denne mulighed for selv at udbedre manglerne.

    Den samme besked vil TS også få hvis hun kontakter DKK i morgen.


  • #12   19. okt 2013 Det er sådan set ligegyldig hvad der står i kontrakten. Det er en DKK opdrætter og derfor er det DKK's regler som skal overholdes, samt købelovens,som indgår i DKK's regler.

    Så uanset hvad, så skal opdrætter/sælger kontaktes først og skal have lov til at udbedre fejl og manglerne inden køber selv gør det.

    Som køber kan man ikke bare få lavet sin "vare" uden at kontakte sælger først og så tro at man kan få betalt hele regningen.


  • #15   19. okt 2013 Birgitta Hvorfor kan man ikke lige ringe til opdrætteren mens hunden ligger i narkose ?????

    Om det er synd for hunden eller ej, det er lovgivningen bedøvende ligeglad med.
    Ifølge loven, bliver dyr betragtet som en "vare"

    Og uanset om varen er levende, så skal man ifølge lovgivningen først kontakte sælger og give denne en chance for at udbedre fejl og mangler.
    Dette også for at beskytte sælgerne.

    Alle og enhver kunne jo ellers få lavet nogle store fiktive regninger og på den måde snyde sælger og selv score kassen.


  • #17   19. okt 2013 Det er ligegyldigt hvad hunden har kostet.
    Og med en 5 år gammel hund, så kommer opdrætter til at betale regningen.

    Spørg juristen ved DKK


  • #18   19. okt 2013 Ved ikke hvad i forskellige mener, men i øjne burde opdrætter vide at hunden har dårlige tænder og 5 år er jo ingen alder. Jeg har en på 6 år og hendes tænder er lige så fine som de altid har været. Jeg er da helt sikker på at opdrætteren skal ind over her.

  • #19   20. okt 2013 Peter: nej, det er ikke uvæsentligt hvad hunden har kostet. For har den f.eks kostet 2000 kr, så har køber ikke krav på at få betalt hele dyrlægeregningen, erstatningen kan aldrig blive mere end hunden er værd. Og hvis det er 100% erstatning, dvs alle penge retur, så skal hunden også retur, deraf er prisen vigtig

  • #20   20. okt 2013 Lykke. Det er ikke nødvendigvis rigtigt.
    Hvis opdrætter burde have set at tænderne er dårlige, så kan man nemt blive dønt til at betale dyrlægeregningen uanset prisen på hunden.

    Vi kender til en sag på Vestsjælland, hvor en dommer i Slagelse dømte en hund der blev aflivet på en tvivlsom skade. Opdrætter blev dømt til at betalle både hundens pris samt alle dyrlægeomkostninger på hunden.


  • Lena S
    Lena S Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #21   20. okt 2013 Hej igen.
    Jeg har givet 4000kr for hunden.
    Reduktionen i prisen er fordi han giver korthårshvalpe og manglede 2 fortænder der var blevet rykket ud i en tovtrækningsleg med en anden hund.
    De 2150kr er KUN for tandudtrækningerne da selve tandrensningen jo var min egen ide, fordi jeg gerne ville have at han var helt fin med tænderne.
    Jeg er da lidt overrasket over at læse at flere af jer synes at det er normalt at en 5 årig hund har løse tænder?
    Min hunds løse tænder skyldes så ikke slid men tandkødsbetændelse pga plak der havde gjort de 9 tænder løse og ubrugelige for hunden. Det kunne være afhjulpet ved tandbørstning hvorved han stadig ville have haft dem.
    Jeg har endnu ikke hørt fra sælger hvad hun reelt vil foreslå som løsning, så forhåbentlig kan vi løse det i fred og fordragelighed.
    Tak for jeres input!


  • #23   20. okt 2013 Jeg undres lige som Birgitta over at det skulle være normalt, at en 5 årig hund har 9 løse tænder og allerede mangler to fortænder!
    Hunde taber altså ikke tænderne, fordi de trækker tov smiley
    Jeg går ud fra, at vi snakker om en Chihuahua.
    Mine hunde, som også er en lille race, på henholdvis 4 og 7 år mangler ikke en eneste, men de får også renset tænder regelmæssigt.
    Jeg kender både Chi`er og Yorkier ( ikke mine heldigvis) der får renset tænder hver 6. måned.


  • #24   21. okt 2013 Peter: jeg tror det kun sker i de færreste tilfælde at en sælger kommer til at betale mere end h*n har fået for hunden.
    Så jeg holder stadig fast i det jeg har skrevet smiley

    TS: Jeg vil mene at du har krav på at få ½ af købsprisen retur på baggrund af det du har skrevet. Og vil sælger ikke betale, så gå til DKK, og lave en klagesag, så kommer sælger om hun vil eller ej til at betale, hvis hun fortsat vil være i DKK.


  • #25   21. okt 2013 Lykke
    Helt enig i at det er sjældent det vil ske.
    Det vil i så fald være en vurdering af , om opdrætter vidste/burde vide der kunne være et problem - altså er i "ond tro".



  • Lena S
    Lena S Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #27   24. okt 2013 Opdrætter vendte tilbage og foreslog at hun betalte halvdelen af de 2150kr, hvilket jeg gik med til, da jeg bare gerne vil videre.
    Nu nyder jeg bare at lære min dejlige hund at kende smiley


  • #28   25. okt 2013 ok, det er da altid noget, om ikke andet, så kan du som du siger komme videre...:-)

  • #29   25. okt 2013 Hvis du er tilfreds, så er det jo en god løsning smiley
    At begynde "at slås" for 1.000 kr. skaber bare uvenskab og dårlig "stemning".
    Så godt du accepterede og nyd din dejlige Vaps smiley


Kommentér på:
uenighed med opdrætter

Annonce