Nanna bed en hvalp... Nanna bed en hvalp...
Ja, vores nabo har jo fået hundehvalp, som de efterhånden har haft i nogle uger. De har også en anden hund på Nanna's alder (ca. 1½ - 2 år) og de fungerer allesammen godt sammen når vi er nede og inde hos dem. Da jeg ved at Nanna godt kan blive mavesur hvis andre hunde forsøger at tage hendes ben, så sørger vi jo alle bare for, at der ikke lægger ben omkring, men foder, vand og legetøj har der aldrig været noget med. Liva (nabohunden) og Oliver (hvalpen) kravler op i Nannas kurv, hvor Nanna og Liva normalt lægger og mosleleger, men idag for Nanna hen og nappede den lille hårdt nok til, at den peb og stak i et løb under bordet.
Jeg blev chokeret og tog fat i Nanna og viste hende ud i gangen, hvor hun fik en timeout på 2 minutter før hun kom ind igen. Efterfølgende var der ingenting, men hvalpen er jo overbevist om, at Nanna nu er et hvalpeædende monster og jeg bliver da også selv noget nervøs hvis jeg fx engang selv ønsker hund nr.2 og Nanna så er så utilfreds med hvalpe. Hun har aldrig haft et problem med at andre hunde er i hendes kurv eller hvalpe, kun hvis der er ben/godbidder i nærheden.
Hvordan kan det så være at der pludselig er noget nu?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Normalt vil voksne hunde ikke gøre hvalpe noget og hvis hvalpen ikke har fået sår så er det bare en normal irettesætte din hund har haft gang i.
Det bedste mn kan gøre er at blande sig uden om, medmindre den voksne er efter hvalpen konstant, sørg for at den voksne hund kan trække og væk fra hvalpen og lad dem være sammen i et rum uden din hunds kurv;)
okt 2006
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 30 Svar: 1.033
Nu så jeg jo ikke situationen, men det er jo helt naturligt at en gammel hund irettesætter en hvalp lidt - og hvalpen hyler for en sikkerheds skyld meget tidligt og meget hjerteskærende
Jeg ville normalt ikke gribe ind, men afvente situationen. Og se bare.... Den lille hvalp der skreg som om den var døden nær, den springer frækt omkring igen et par minutter efter....så mon ikke det var ok?
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 588
Benedikte: Den sprang jo ikke frækt omkring bagefter, den blev bange for Nanna. Den har et lidt skrøbeligt sind, og vi ønsker derfor at den skal have gode oplevelser med andre hunde af forskellig type.
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.125
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Hvalpen er enormt fræk og legesyg, og Luna (vores voksne hund) gider hende ikke altid, og er også engang imellem nødt til virkelig at tage fat, for at hvalpen fatter det. Så kommer der også et lille hyl, Luna slipper og de går fra hinanden. I starten kom hvalpen ikke til hende i et stykke tid, efter den irettesættelse, og kunne måske endda flugte med halen mellem benene, hvis Luna kom tæt på. Men de blev altid gode venner igen. Nu hvor hvalpen er lidt større (14½ uge), er hun ikke sådan lige at skræmme væk, så selvom hun piver og de går fra hinanden, så går der kun et par sekunder, så springer hun på Luna igen. Hvis Luna ikke gider, kan det godt virke voldsomt, både at se og høre på - blottede tænder, stift kropssprog og et alvorligt knur eller gø. Nogle gange fatter hvalpen det, andre gange ikke - så prøver hun igen. Og her tager vi så hvalpen væk, for hun skal respektere Lunas grænser, og stoppe når Luna siger fra. Det er blevet meget bedre allerede.
Så det skal I altså ikke være bekymret over. Din hund har sat en grænse, og fortalt hvalpen, hvor langt den må gå - og det har så været nødvendigt at give en irettesættelse, der for os kan virke voldsom, men ikke er det.
Hvalpe kan være utrolig ømskindede, og give lyd fra sig meget hurtigt. Det er helt normalt og fint at de gør det. Så længe den voksne hund stopper når hvalpen hyler, og ikke bliver ved eller tager hårdere fat.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
At den ungår den voksne lige efter betyder bare, at den har forstået budskabet.
Lad være med at straffe den voksne hund.
Nanna bed en hvalp...