{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mental beskrivelse
  • #2   3. nov 2013 Søren, dig kan jeg sku godt li, du er ærlig og meget direkte.

    I øvrigt er jeg meget enig. Kig på en Amstaff ring til en udstilling der er meget lidt drive tilbage i de hunde. Der hersker nærmest total dovenskab. Og det er naturligvis ganske praktisk i en moderne verden, men også trist at se.


  • #3   3. nov 2013 Jeg synes mentalbeskrivelse er et godt supplement til udstilling, brugsprøver og sundhedstests. Jeg synes der skal være positive resultater over hele linien.
    Derudover er jeg enig i meget afd et Søren skriver.
    Min race er drevet i begge retninger, så nogle hunde slet ikke ligner den oprindelige type længere. Det er trist.


  • #5   3. nov 2013 Jeg ville foretrække at hundene passede på standarden ja.
    Ellers skal man lave tre standarder for min race : en til oprindelig type, en til løbstype og en til udstillingstype. For man kan faktisk ikke se at de tre hører til samme race efterhånden.


  • #7   3. nov 2013 Udstillingskrav gør, at racen fastholdes på en standard.
    Uden udstilling vurderes eksteriøret ikke. Og sammensætningen af kroppen + bevægelserne er essentielle for om hunden fungerer.


  • #8   3. nov 2013 Tjah, udstillinger sikrer jo, at individet, der påtænkes til avl, passer til racestandarten.. Og det er så dét. Udstillinger handler for meget om eksteriør og for lidt om racestandarten.. Bare se schæferen, der fx kommer i to "typer" - en til fornøjelse/udstilling og en brugshund, hvor man i linjerne skal lede efter en, der virkelig kan arbejde og ikke "bare" egner sig til hyggetræning..

  • #9   3. nov 2013 Jeg er forholdsvis ny opdrætter, og jeg kan se både fordele og ulemper ved UHM. Jeg har fået to af seks hvalpe testen foreløbig, så er der tre hvalpe herfra der kan testes om 1½ år, det ved jeg ikke om ejerne ønsker, men jeg håber det.

    Jeg har en race, der har været kendt for at være nervøs, noget der er avlet ind i dem efter Lassiefilmene blev så populære, at der blev avlet alt for mange dårlige eksemplarer af racen. Den dårlige mentalitet kan stadig ses, men heldigivs er vi noget et godt stykke i den rigtige retning, så racen nu er knap så nervøs som efter de film.

    Jeg har som opdrætter et behov for at kunne "bevise" at mine hunde er stærke mentalt - alle skriver på deres hjemmesider, at de avler mentalt stærke hunde - det passer bare ikke altid, men man kan jo påstå hvad man vil på ens egen hjemme side.
    Jeg har valgt at bruge UHM fremadrettet, for selvom den slet ikke er fyldestgørende og nogen gange faktisk lidt misvisende, så er jeg dog glad for, at mine hunde er gået igennem med fint resultat - så kan man da se, at de ikke er fuldstændige nervevrag, for så var de ikke gået igennem. De to gange jeg har været afsted er der hunde fra andre opdræt/andre racer, der ikke har kunne gennemføre og har været meget bange og rystende, så "et eller andet" fortæller testen i det mindste.

    Jeg synes slet ikke testen er fyldestgørende, og nogle ting kan man slet ikke bruge til min race - men så må man bare se bort fra det når man læser testresultatet.
    Som et eksempel på noget jeg synes ikke fungerer særlig godt i testen for min race er jagtdelen - min race løber som regel ikke efter "haren". De kan se det er en uinteressant klud, og langt de fleste collier står bare og glor på den. Havde det været en kat eller en hare ville de have sat efter, men jeg har kun set et par stykker løbe og jage "haren" - en af dem var min Diesel.
    Et andet aspekt, hvor jeg har oplevet at testen ikke beskriver hunden er den i håndtering. Min Alba leger ikke med andres legetøj, hun ved det ikke er hendes - så ruskelegen (som hun ellers elsker) blev lidt tam, og viste slet ikke at hun faktisk er en hund med meget energi og leg i. Noget andet hun ikke ville var at gå med testpersonen, hun er ikke bange for testpersonen, men hun går jo med mig og er meget førerfikseret - så selvfølgelig forlader hun ikke sin "hyrde" - men dette og det at hun ikke vil ruske tov med andres tov kommer i testen til at stå beskrevet som om, hun ikke er særlig "håndterbar" - og det synes jeg er problematisk, for hun er ikke bange for fremmede og hun elsker at lege og har masser af energi, men ud fra testen ses dette ikke.

    Alligevel bruger jeg UHM, for jeg har ikke noget alternativt, og jeg synes trods alt den er bedre end ingenting, så har jeg også en form for dokumentation for, at jeg går op i mentalitet og folk kan se, at det ikke kun er mig selv der påstår, at hvalpe herfra er mentalt stærke.



  • #10   3. nov 2013 Det var Rottweilerejer der tog den hjem fra Sverige for over 30 år siden så flere af dem der ibland Åge Kresten Sten Søndergår og Karsten Henriksen redte den ind efter vores hunde her i landet så den ser ud som den gør nu ,der er jo også AK som der er flere ting lagt ind i ,som regel kan man se på de hvalpe der er Hvalpe teste og kommer til UHM der er der en rød tråd der følger den ,,vil anbefale at folk bruger den selv om i ikke skal avle hvalpe på jeres hunde,

  • #11   3. nov 2013 ved også at hunde fra andre lande så som Italien kommer her op og får teste deres hunde da de ikke er så gode til det andre steder ,i verden efter Rottweileren klubben havde verdens udstilling i maj i år her i Rødding er der flere lande der er blevet opmærksom på vores test

  • #13   3. nov 2013 Mentalbeskrivelsen er jo et værktøj som så meget andet, men indenfor min race, beauceron, har jeg virkelig svært ved at se, hvad den kan bruges til. Det er helt åbenlyst at det er indført som anbefaling af specialklubben (som er KHKG - vi har ikke vores egen), fordi det er en nem måde at opfylde avlsanbefalingerne under påskud af at man avler mentalt stærke hunde med gode arbejdsegenskaber. Derudover synes jeg selvfølgelig det er problematisk, at der indenfor min race er nogen, der bevidst avler væk fra ønskeprofilen, fordi det er nemmere at sælge familiehunde. Hvis mentalbeskrivelsen skal bruges, så gør da i det mindste racen den tjeneste at bruge avlsdyr, der ligger tæt på ønskeprofilen, ellers er det da helt hen i vejret, som værktøj.

    Personligt vil jeg gå efter brugsprøver, ikke mentalbeskrivelse..


Kommentér på:
Mental beskrivelse

Annonce