Gammel hund, gangbesvær Gammel hund, gangbesvær
Det er ikke rart at se sin hund blive gammel...
Min hund er ved at blive noget stivbenet. Det kan godt være et problem, når hun skal rejse sig op.
I går lå hun på køkkengulvet (et glat trægulv), og da hun prøvede at rejse sig op, var det lige som Bambi på glat is. Det ene bagben gled ind under hende, så hun skvattede om igen.
Hun forsøgte et par gange, indtil jeg bar hende ind på gulvtæppet, hvor hun så fik fodfæste. Da hun så havde fået fodfæste og fik rystet stivheden af sig, kunne hun fint gå på det glatte gulv igen.
Det er stadig alt for tidligt at overveje aflivning, men hvor lang tid lader I der gå? Hvor svage har jeres hunde været, før I er blevet nødt til at få dem aflivet?
Min hund bliver 16 år til foråret, er halvblind og stort set døv.
Den er radmager, men spiser godt og vil stadig gerne nusses og have opmærksomhed. Man skal dog passe på med at klappe den for hårdt
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.420
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.626
vores 14 års lab golden blanding blev aflivt for fem år siden, og vi aflivede hende fordi hun havde dage hvor hun gik dårligt, og hvor hun peb hvis hun skulle gå op af to trin. sammetidig havde hun mammatumorer som var blevet en irritation for hende (slikkede lidt på dem) men den væsentligste årsag var at vi følte hun havde de her dage hvor hun ikke rigtig kunne være hund uden at være forsigtig
dvs 5 af ugens 7 dage ville hu stadig gallopere på tur, var frisk og rejste sig uden problemer
jeg har det i dag godt med at hun fik fred inden det blev alt for invaliderende for hende, inden kræften havde spredt sig til lunger og inden hun begyndte at ligne et skravl, hun var til den sidste dag en hun med blank pels og liv i øjnene
mit billede er to dage før vi havde planlagt aflivning i hjemmet
okt 2011
Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 1
Det er kun når hun har lagt ned i et stykke tid, så skal stivheden lige rystes væk. Hun virker ikke til at have smerter.
Det eneste "store" problem er, at jeg ikke kan kalde hende til mig fordi hun er døv.
Derudover er det en udfordring med aftenturene her om vinteren, fordi hun ikke ser så godt i mørke.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Selv om hun kom sig helt, så besluttede vi det var tiden, så vi også havde mulighed for at planlægge at være hjemme til det. Hun var knap 16 år og af sin alder frisk og glad. Lidt stivbenet og gammel ja, men i fin kondition.
Vi ville ikke risikerer en større blødning, f.eks. mens vi ikke var hjemme, mens hun gik på trappen til haven eller andet..
Og hellere en dag for tidligt end en dag for sent..
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
(normalt er jeg til foder uden korn - men må ærligt sige at netop Hills JD gjorde underværker for Janas mobilitet). Fiskeoliekapsler fik hun også dagligt om vinteren for at give bedre led.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.626
jeg kunne godt være bekymret for om en blodprøve ville vise problemer med nyrer eller bugspytkirtel eller sukkersyge eller andet
hunde er rigtig gode til at skjule smerter, så hos mig ville det nok komme an på en prøve, noget smertestillende i 5 dage og så nøje observere om der er forandringer til det bedre, men tror også jeg ville lade en blodprøve være medbestemmende til hvor rask/syg/gammel min hund var
så har du nogle andre parametre end at det er dig alene der står med fuld ansvar for hvornår beslutningen skal træffes, det er rart at kunne få noget objektivt på som fx at der er en markant bedring ved måske smertestillende,
eller at blodprøven måske viser at nyrene er ved at stå af og at hun har begrænset levetid og dermed vil få det dårligere og dårligere
eller lignende - men det er forslag til hvordan du lettere kan se og dermed beslutte hvornår hun skal have fred
på det sidste billede på hendes galleri ser jeg en hund med mat pels, meget muskelfattig på bagparten, og måske knap så meget liv i øjnene:
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
Hunde er forskellige og kan også ændre behov med alderen og beslutningen skal tages ud fra den enkelte situation.
Om det er tid til at aflive din hund nu vil jeg ikke sige noget entydigt om og SLET ikke før jeg har set hunden selv. Men at begynde at overveje diverse ting i forhold til det det synes jeg godt du kan - og det kan jeg jo se fra din tråd at du også gør. Skulle jeg råde dig til noget så var det at tage til en rigtig god dyrlæge med din hund. Få dyrlægen til at vurdere hunden og komme med sit bud. Om det så er aflivning, noget smertestillende eller noget helt 3.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
nov 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 159
Det var bare et spørgsmål om tid før han faldt og slog sig eller hofterne gik afled.
Husk tænk på hunden ikke folkene der elsker den. Altid hundens bedste i første række- lige som vi alle lover os selv når vi anskaffer os den, for man bliver blind af kærlighed
dec 2013
Følger: 1 Svar: 26
Hvis du oplever, at hun er mest glad, at hun gider aktivitet, nus og ture, ville jeg sige, at hun har god livskvalitet. Jeg går ud fra, at hun er smertedækket, hvis hun har smerter.
Jeg har selv haft en næsten blind hund og en som blev nærmest totalt døv og der er ingen tvivl om, at dette gik mig mere på end hundene. De fungerede fint i langt de fleste situationer, men folk udefra kunne godt blive forargede over, at jeg ikke havde sagt farvel for længst.
En gravhund jeg lod aflive efter en diskusprolaps og genoptræning brokkede dyrlægen sig over jeg ikke fortsatte med, hvorimod en veninde skældte mig ud over at have ventet så længe. Min pointe er, at vi har forskellige tærskler for hvornår vi synes, at nok er nok og det er sikkert kun dig og din familie som har svaret.
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Når det er sagt, så tag hensyn til hende i dagligdagen.
Læg nogle tæpper rundt om på de steder, hun ligger, så hun har fodfæste, når hun rejser sig. Hold hende smertedækket, og når I går ture om aftenen, så vælg altid den samme rute, hun kender, og vær obs på, at der evt ikke står parkerede biler, hun kan gå ind i.
Undgå også at flytte rundt på møblerne i jeres lejlighed.
En af mine gamle hunde var til sidst totalt blind, men hun kunne spurte rundt i haven (hun kendte til hudløshed), og hun var forrest i snoren, når vi gik tur, vel at mærke de kendte rutineture. Kun ved at se på hendes øjne, vidste man, at hun var totalt blind.
Der findes som bekendt specialfoder til gamle hunde (også gigt-hunde).
Det lugter stærkt, for også lugtesansen bliver svagere med alderen, og et dyr, der ikke kan lugte sin mad, spiser heller ikke.
Når et dyr bliver gammel, begynder ikke alene dets sanser, men også dets organer gradvist at sætte ud, og der sker en selvforgiftning, som langsomt medfører døden. Jeg ved, at dette giver både en udtalt kvalme og hovedpine, og dertil bør det ikke komme.
Men se på din hund - Du er trods alt den, der kender hende bedst.
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Tag en tur forbi dyrlægen og få et tjek på hendes ryg/hofter/ben, så du får et reelt billede af hvordan hun har det. Så kan også få en I snak om smertedækning og evt. kostomlægning/kosttilskud samt andre tiltag du kan gøre for at stødte hende.
Og begynd så at vende dig til tanken om at sige farvel. Vi huske desværre alt for godt hvor glade og friske de var en gang, og det er let at "overse" de tegn på ælde, som vi godt ved et begyndelsen på enden.
Læs evt. "Den gamle hund" af Anders Hallgren - den er god at blive klog på:
http://bog.nu/titler/den-gamle-hund-anders-hallgren
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.853
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 832
Når det så er sagt, så ville jeg lægge et tæppe/stor pude et sted i køkkenet hvor hun stadig kan følge med i det hele og så lære hende at lægge sig der fremover. Så glider hun ikke når hun skal op, og leddene bliver ikke helt så kolde, som når hun ligger direkte på gulvet.
Prednisolon kan vist også hjælpe på leddene. Det er hårdt i længden, men med den alder er der grænser for hvor mange bivirkninger hun kan nå at få af det.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Gammel hund, gangbesvær