Jagthund eller ej. Jagthund eller ej.
Syntes I det er synd for en opdrættet jagthund kun bliver brugt til familiehund - når den nu har de gode jagt muligheder i den?
Fx. en Labrador, den er opdrættet til at Aportere byttet, men her de senere år har den været UTROLIG meget IN som familiehunde (Det er den jo netop også god til) Men jeg har lagt mærke til noget ... nu er jeg jo hel vild med Kleiner Múnsterlánder og det er en ''Stående jagthund''. Men jeg læser meget, især om hunde og deres adfærd, men der står at Labradoren skal have Meget mere motion end Kleiner Múnsterlánderen og der står at Labradoren og Kleiner Múnsterlánderen begge er fremragende familiehunde og de elsker begge børn og kan fint med andre husdyr!
Syntes I så det er synd for (fx.) Kleiner Múnsterlánderen at den kun er familiehund, og for den sags skyld også alle andre ''Stående jagthunde''?
Smil fra Ida
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.892
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 34 Svar: 143
feb 2005
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 2.019
aug 2006
Følger: 1 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 37
Lav noget der minder om jagt, men ikke er det -
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Når racerne bliver "ødelagt" så er det oftest fordi, der går mode i racen ! Og eks. en jagthund bliver ikke benyttet til jagt. (tjeck evnetuelt Gitte´s westier, hvormange var/er klar over, at det faktisk er en gammel jagtrace ?) Se på Cocker Spaniel´s, hvormange bliver i dag benyttet til jagt. ? Næsten ingen, jeg har endnu ikke set en Cocker på jagt, og mon ikke det er fordi, der er avlet mere på udseende end egenskaber og temperament *ss*?
Der ligger generationers seriøs avl, til grund for en jagthunderace. Det er spicifikke egenskaber, som hundene bliver avlet på. Disse egenskaber glider ud, når hunden "bare" bliver benyttet som alm. familiehund, da man så ikke længere har grund til at gøre brug af dem.
Dette er også en stor grund, til at mange jagthunderacer også er delt op i 2.. Trist.
Måske lyder dette noget dobbeltmoralsk, jeg jo selv en hund "Agge" som er jagthund, men ikke bliver brugt til noget, andet end at være selvskabshund og med opdrager af lilleskiden. Han tåler ikke megen aktivitet, og derfor dette valg istedet for en aflivning.
Den langhårede weim. er ikke voldsomt udbredt, og heldigvis for dette. Jeg kan lige se i "ånden" at den bliver modehund pga. et smukt udseende, det samme gælder egentligt også for den KH weim..
Når alt dette så er sagt, så vil der altid være uegnede jagthunde, inden for racerne også münsterlænder *s*
Der kan være probs med manglende jagtlyst, de kan være skudrædde, eller andet, jeg ikke lige har fantasi til at forestille mig *s*
Det jeg prøver at sige er: at der med 100% sikkerhed er en Münsterlænder et eller andet sted i landet, som ikke kan benyttes til jagt, og defor muligvis, ligger latent op ad en aflivning *s* og ind i mellem er disse hunde, jo ret godt trænet inden man i eks.
mdr´s alderen finder ud af, at den ikke egner sig til jagt *s* Sådan en "basse" vil da helt sikkert være værd af få fingrene i.
Mit råd vil være, at opsøge specialklubberne, og hør om der ikke er en hund til omplacering. *s*
Venlig hilsen Moster
jun 2005
Sådan et indlæg, kan jeg sgutte sidde overhørig 's*
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 254 Svar: 2.832
Jeg har 2 border terriere som jo oprindeligt også er lavet til jagt.
Den ene - den ældste's familie er mig bekendt aldrig blevet brugt til jagt.
Den anden - den yngstes er hele moderens familie jagthunde. Jeg valgte netop denne af den grund.
Hvis man anskaffer sig sådan en hund skal den bruges. Men jeg synes ikke nødvendigvis til jagt. Den skal bruges - og om det så er til flyball, agility, lydighed eller jagt ser jeg som uvedkommende - bare den får lov til at bruge sin hjerne og bliver aktiveret.
Så derfor - en kleiner Münsterlænder som ren familie hund - ja det er synd. Men hvis den nu bare blev brugt til et eller andet - så er svaret et andet hvis du spørger mig..
jun 2005
Bare de bliver brugt til noget !
Min kæphest i denne sag er, som ovnestående beskrevet.
Racerne ender med at blive delt i 2. Egenskaberne glider ud, og det er for mig den bedste grund, til at benytte racerne som de er tænkt. *s*
Venlig hilsen Moster.
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
Min lille franske bulldog er til tyrekampe og jeg tror sku hun ville hygge sig med alle tyrerene. SS
feb 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 90 Svar: 201
- det syntes jeg lige lovligt er at overdrive.
jun 2005
AnLo.. I mine termer er der fornuftige mennesker, som har skabt jagthundene, og de rene hjerneblødninger, som har fremavlet kamphunde..
Feiyls Noa V !
Det er jeg fuldstændig enig i !
Men det er så heller ikke DET der er min pointe !
Mine hunde (Agge inden han knækkede helt sammen) bliver trænet til jagt !
Og jeg glæder mig vildt til, at få lilleskiden alias Geister med ud på noget praktisk arbejde, her i efteråret ! *s*
Politihunde bliver mig bekendt også ofte benyttet som familiehunde ! Jeg ser ingen problemer i at kombinere dette, snarere tvært om !
Jeg ser det som en stor fordel, både for hund og fører, i og med at, man på den måde skaber et større nærvær/nærhed og dermed (forhåbentlig) større tillid !
Dog mener jeg også, at der kun er een som træner hunden op ! Dvs. Børn og ægtefælle, må "lære" at omgåes hunden på en hensigtsmæssig og formålstjenelig måde, så træningen ikke bliver ødelagt.
Iøvrigt havde jeg ikke selv jagttegn, og egentligt heller ikke de vilde intentioner om at gå på jagt, da jeg købte Agge ! Jeg ville have en race, som var intelligent nok, til at kunne trænes op til et forholdsvist højt lydighedsplan, jeg ville have en stor hund, og ikke mindst så ville jeg have noget smukt at se på !
Den LH weim. er i mine termer, een af de smukkeste racer, som endnu er fremavlet.
Jeg valgte så at gå til jagthunde træning, da det nu var en jagthund jeg havde købt.
Det har jo så grebet noget om sig *s*
Jeg tog efterfølgende jagttegn, da jeg syntes det var "herre nederen" ikke at kunne følge med i diverse fagudtryk. (eks. er en remise, ikke en hal man kører et tog ind i, i jagtsprog altså ! *g*)
Iøvrigt er det (hvis man er interesseret i dyr, et glimrende "kursus" i, at lære mere om vor vildtbestand herhjemme *s*)
Nå ja, og nu er jeg så også med i et jagtkonsordie, og det hele kom af, at jeg købte Agge..
Man behøver jo ikke selv at skyde et dyr, for at gå på jagt, man kan jo også sagtens "nøjes" med at være hundefører !
Der er mange jægere,som nyder glæde af "hundepigerne" til jagt, da de ikke altid selv, er lige interesseret i at træne hund *s*
Har man en dygtig jagthund, så bliver man faktisk ret ofte inviteret med på jagt, og så er det ovenikøbet gratis *s*
Og det er sgu da lidt fedt, at se sin hund bruge det, den nu engang er trænet til ! *s*
// Moster
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.714
Hun får skam lov til at bruge næsen hver eneste dag og apportere får hun også lov til og hun elsker begge ting, dog bliver hun ikke brugt til jagt, da hun er skudræd.
Måske nogen mener det er forkert, men sådan er det, vi har forskellige meninger.
feb 2006
Jeg giver dig HELT ret i det aller sidste du skriver.
Det er også dejligt at have en hund som er glad og jeg vil give dig FULDKOMMEN ret i at en Weimaraner er en pragfuld og 'flotter'-hund
Vi var engang også interessert i den, men det blev ikke til noget for som du netop siger, at den er jo en jagthund og især Weimaraneren er en fremragende jagthund og i de fleste hunde-bøger udtrykker de at det ville være synd for hunden hvis den ikke bliver brugt til jagt, fordi den netop er en perfekt og intilligent jagthund og de føler sig i de rette elementer når de er på 'jagtmarkerne'.
Og efter vi (min far) ikke er jæger mere, er det ikke den rette hund, syntes vi.
Ida
feb 2006
Alle har hele tiden forskellige meninger og hvis ikke man havde det, ville verden være et kedligt sted - hehe.
Nu når Labradoren er en perfekt familiehund, syntes jeg det er okay og det er da endnu bedre at du også netop laver nogle jagt-agtige-ting med hende, når hun nu også er en jagthund og hun kan lide det.
Ida.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.714
Kender nu en del der kan kravle på væggen, netop fordi de ikke bliver aktiveret.
Men labben er jo god til at "vente " og det lever den nok meget højt på.
Jagthund eller ej.