4.756 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

sarah C
sarah C
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

brun udflådt fra tæves kønsorgan brun udflådt fra tæves kønsorgan

hej jeg har en amstraff hun er 5år gammel
og er ca 4 uger siden hun var færdig med og vre i løbetid
her den sidste uge har hun været meget trist, sløv og ikke lyst til og spise. så vi gik en go lang gå tur igår og tænkte det kunne hjulpe. efter vi kom hjem lå hun og sov og sener på aftenen var der kommer brun udflådt ud af hende og holdte så op igen. hun har så ligger foran brændeovnen i dag og da vi gik en lille tur kom der en halv stor klump brun gele agtig noget ud. og hun har så ligger og sovet og her til aften startet det igen. Kan det være fordi hun er "nærvøs gravid" og der så er sket noget da vi gik den tur på omkring 5 km
håber i kan hjælpe mig

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  brun udflådt fra tæves kønsorgan
  • #1   18. jan 2014 Det kunne være en livermoderbetændelse, og så er det dyrlæge nu

• #2   18. jan 2014 Dyrlæge NU
    Hvis livmoderen springer er overlevelses chancerne meget små

• #3   18. jan 2014 Har hun feber?
    Tænker også livmoderbetændelse, og så er det hurtigt dyrlæge!

• #4   18. jan 2014 Det kan også være tegn på livmoderbetændelse smiley
    Jeg håber bare at det er falsk drægtig, men det ville nok heller ikke være nogen skade at få hende neutraliseret

• #5   18. jan 2014 det lyder som en livmoderbetændelse. Det kan være akut!
    Det kommer ofte en måneds tid efter løbetid.
    Har hun feber?

• #7   18. jan 2014 Hvor bor du henne? Og kan du komme til dyrlægen selv nu? Eller skal vi finde noget kørsel?

• #8   18. jan 2014 Falsk drægtig giver da ikke brunligt udflåd, sløvhed, manglende appetit..og sikkert også øget drikkelyst. Men det er ikke altid ejer opdager det med vandet.
    Det er alt sammen typiske tegn på livmoderbetændelse. 5 år og 4 uger siden løbetid... sammen med de symptomer = Livmoderbetændelse

• #9   18. jan 2014 Dyrlægen nu tyder på livmoderbetændelse

• #10   18. jan 2014 Jeg er enig med de andre, hun skal tilses af en dyrlæge med det samme. Giver du en lige update med, hvordan det går?

• #11   18. jan 2014 Det lyder som de andre siger MEGET som livmoderbetændelse = du skal have hende til dyrlægen og helst i går!

• #12   18. jan 2014 Det er positivt der kommer udflod, for så er risikoen for livmoderen springer mindre. Men det er ikke noget der går over af sig selv, eller som man bør afvente og se an.
    Tag hendes temperatur og ring til dyrlægevagten, hvad de vurderer..

• #13   18. jan 2014 du er usandsynligt heldig med at det er begyndt at flyde fra hende efter et længere forløb hvor hun har været sløj - det kunne ligeså vel have været en hund der akut var død hvis ikke hun havde åbnet sig bagtil -

ved livmoderbetændelse er der fyldte med betændelse i livmoderen, og mange er lukkede så betændelsen ikke kan komme ud i skeden, når de så bliver sløje er det ved at være tid til at reagere og HURTIGT hvis sådan en livmoder bliver så spændt at den revner iden i hunden så er det en dødsdom... en hund af din størrelse kan have en livmoder der er oppe over 4 kg i de ekstreme tilfælde

når hun ikke er ældre vill jeg bestemt skynde mig at få hende opereret og ikek engang forsøge med antibiotika alene.

afhægig af dyrlægens vurdering af hende i aften så kan man evt starte heftig antibiotikakur i aften men så planlægge operation som det første mandag morgen men det er med hendes liv som potentielt set risiko

og var der ikke kommet flåd, så var det operation nu, ikke om to timer....

• #14   18. jan 2014 Ginne du har ret. Det tyder på den er åben. Men nu vender livmoder åbningen ikke nedaf i samme gode vinkel som vores. Derfor betyder udflod faktisk altid meget betændelse. Der skal nemlig meget til før det løber over om man så må sige. Og livmoderen kan stadig springe

• #15   18. jan 2014 Ja Calle - men en indelukket betændelse er værre.

Ts- dyrlæge nu!

• #16   18. jan 2014 Ja lukket så var hunden sikkert død i går

• #17   18. jan 2014 Sarah læser du hvad der bliver skrevet?

• #19   18. jan 2014 Jeg håber, Sarah ikke har tid til at svare, fordi hun læste første svar, og derefter jog ud af døren, og i dette øjeblik er på vej til dyrlægen med vovsen.

• #20   18. jan 2014 Calle det håber jeg egentlig også...

• #21   18. jan 2014 Men ja.
    Kære Sarah.
    Hvad end udfaldet hos dyrlægen bliver, vil du ikke nok være sød at opdater når du orker?
    Vi er en del her på HG som oprigtigt bekymre os, når sådanne tråde kommer op. Desvære får vi ikke altid at vide om hunden klarede sig.

• #23   18. jan 2014 Enig med alle andre, dyrlæge NU, og det er tæske-ligemeget at det er lørdag, og ekstra dyrt, mandag er det højst sandsynligt for sent!

• #24   18. jan 2014 Hun har ikke været online siden hun lavede dette opslag

• #25   18. jan 2014 Hvis hun blot er smuttet uden at logge af, vil HG opfatte det som om hun ikke har været online, siden hun sidste skrev eller skiftede side. Hun kan altså sagtens have set første svar
    HG stille hende offline automatisk efter 20 til 30 min uden handling

• #26   18. jan 2014 Nogle der ved om hun er taget til dyrlægen?

• #27   18. jan 2014 Det er tid for mig at gå i seng nu.
    Håber på at stå op til godt nyt i morgen tidlig

• #28   19. jan 2014 Ingen up date?

• sarah C
    sarah C Tilmeldt:
    sep 2013

#29   19. jan 2014 Hej Alle sammen har vært af sted til dyrlægen og vi skal giv væske og holde øjne med hende og så skal vi afsted på mandag hvor de kan svar mere på der så vi må vente og se men mange tak for alle jeres svar

• #30   19. jan 2014 Mener de det er livmoderbetændelse så?

• sarah C
    sarah C Tilmeldt:
    sep 2013

#31   19. jan 2014 De har taget mange prøve og de skal havde svar før de gør noget rigtig men lægen var 90% sikker

• #32   19. jan 2014 Håber alt det bedste for jer! Og super godt i tog til dyrlægen...

• #33   19. jan 2014 Godt i tog til dyrlægen.
    Men hold nu godt øje med hende. Den mindste forværing og i må afsted igen med det samme.

Jeg havde ikke turde tage hende med hjem. Men nu er jeg også skrup hysterisk med livmoder betændelse, da min gamle hund ikke overlevede.

Pøj pøj med hende.

• #34   19. jan 2014 Falsk drægtighed kommer først to mdr efter endt løbetid, og indebærer aldrig udflåd.
    Hvis din tæve har livmoderbetændelse skal hun have fjernet livmoderen. Jeg forstår ikke at dyrlægen sender dig hjem og venter med den diagnose.

• #35   19. jan 2014 Jeg må indrømme at jeg ikke lige kan følge det, har da aldrig hørt om en dyrlæge der ikke starter behandling eller fjerner livmoder straks;( det lyder meget mærkeligt.
    Hvad skal der podes for??

• #36   19. jan 2014 Den klinik jeg arbejdede for, der ville hun kun blive sendt hjem uden operation, hvis ejer ikke ville have hende opereret, og så ville aflivning, eller medicin som muligt alternativ blive foreslået. Ved medicin ville risikoen blive gjort meget tydelig for ejer. Men det er jo over 20 år siden jeg stoppede så............ What do i know.

Jeg forstå det ikke, og som sagt jeg havde nægtet at tage hunden med hjem. Ikke om jeg ville stå med ansvaret hvis det der går galt.
    Håber det bedste for hunden.

• #37   19. jan 2014 Ja jeg forstår det heller ikke Hvis det er livmoderbetændelse og hunden er som den er sænder man den ikke hjem og venter til mandag Håber alt vel

• #38   19. jan 2014 Dyrlægen har da forhåbentlig givet hende et ordentlig skud antibiotika, så betændelsen bliver bekæmpet.
    Bliver meget bekymret, jeg har selv været lige ved at miste en tæve pga. indkapslet livmoderbetændelse. Sørg for gud skyld for at holde øje med hende både hvad angår udflåd, der SKAL blive ved med at flyde ellers er det helt galt. Men også feberen, tjek hende løbende, at den ikke stiger!
    Krydser fingre for jer!

• #39   19. jan 2014 Min var også obs livmoderbetændelse, vi blev også sendt hjem, han havde ikke udstyr til at operere, så skulle til en anden og de havde ikke tid før en eller to dage efter, blev sendt hjem med skarp observation, vi fik ikke ab med hjem.

Hunde havde ikke livmoderbetændelse, men fandt aldrig ud af hvorfor hun havde symptomer

• #40   19. jan 2014 Men at sende hjem uden at op starte en antibiotika behandling lyder tosset, hvis det er livmoderbetændelse vil det jo så kun blive værre.....
    Skulle det vise sig ikke at være det, så stopper man jo bare igen, så har den fået det i 2 dage unødigt, men hellere det end ikke at behandle....

@ TS, fik den hverken sprøjte eller anden medicin ????

• #41   19. jan 2014 Ja, når den har så tydelige symptomer, antibiotika er jo konservativ behandling, så vil man ikke operere er det jo medicinen der bliver valgt

• #42   20. jan 2014 Hvordan går det med hunden?

• sarah C
    sarah C Tilmeldt:
    sep 2013

#43   20. jan 2014 Hun fik noget piller og så hjælp det hun har det der livmor ting som i alle snakke om lægen ville lige se hvor slem det var og det kan tage med pille jeg ville sige mange Tak for alle de råd

• #44   20. jan 2014 Så er hun vel blevet scannet i dag?

• sarah C
    sarah C Tilmeldt:
    sep 2013

#45   20. jan 2014 Ja da smiley

• #46   20. jan 2014 Jeg havde en shiba for omk.12 år siden som fik livmorbetændelse Da kunne man ikke give piller hun fik fjernet livmoderen Er det noget nyt at man kan give piller ?

• sarah C
    sarah C Tilmeldt:
    sep 2013

#47   20. jan 2014 Der er mange måde og gør det på piller hjælp kun med at for det væk det komme igen næste gang hun er i løbetid

• #48   20. jan 2014 Jeg håber hunden overlever, men må indrømme jeg begynder at frygte det ikke går sådanne smiley

Hvorfor vil du ikke have hende opereret? Jeg tror simpelthen ikke en dyrlæge ville vælge medicin over operation af en livmoder betændelse. Det er en løsning man kun prøver hvis
    1: ejer ikke kan/vil betale for en operation eller
    2: der er tale om en værdigfuld avlstæve.

Grunden til man vælger operation er, at man faktisk sætter tævens liv på spil ved at undlade at operere eller vente. Selv få timers forsinkelse kan nedsætte hundens overlevelses chancer væsentligt.

Jeg har ikke ville være kritisk før, fordi jeg ikke ville skræmme dig væk. Men nu bliver jeg altså nød til at spørge.
    Hvorfor spiller du russisk rullette med din hunds liv?
    Få hende nu opereret, så hun har en reel chance for at overleve. Hun er jo dog kun 5 år. Der er mange gode år endnu i hende.
    Lad være med at påstå, det er dyrlægen som ikke vil operere, for det passer simpelthen ikke, Skulle det alligevel passe så skift dyrlæge. For så er h*n et kvaj som burde have frataget retten til at behandle dyr.

• #49   20. jan 2014 Jeg vil blot informerer om at da vores Jana i sin tid fik livmoderbetændelse - åben og ikke den værste. Da prøvede vi også først at behandle med tabletter med antibiotika og livmodersammentrækkende Alzin.
    Det kom igen og anden gang valgte vi at opererer - og det er de bedste penge vi nogen sinde brugte på Jana!
    Hun livede simpelthen så meget op! Blev glad og frisk igen efter længere tid hvor hun var mut (som vi tænkte var alderen, men som vi indså kunne være sygdommen). Vores hund var gammel men fik 2-3 år mere at leve i. Og det var gode år!
    I dag havde jeg bedt om at få livmoderen pillet ud hurtigst muligt. Og jeg vil kun give antibiotika, hvis det er som forbehandling til en evt. operation!

• #50   20. jan 2014 Calle og Belika's mor: Så er min iøvrigt velrenommerede dyrlæge åbenbart en undtagelse. Vi har prøvet det tre gange og hver gang stillet overfor valget mellem medicinsk behandling eller operation. Selvfølgelig med råd omkring, hvad de vil anbefale.
    I første tilfælde scannede de betændelsen til at være ret lille, og med en ganske ung og stærk tæve af god afstamning valgte vi medicinsk og det gik fint, hun fik aldrig livmoderbetændelse igen.

I andet tilfælde første løbetid en lille betændelse som uden problemer blev slået ned medicinsk, i næste løbetid ingenting, næste igen en ikke voldsom betændelse, vi havde igen en rigtig god tæve, som vi havde planlagt hvalpe på, og valgte medicinsk behandling - det endte så desværre ud i en indkapslet livmoderbetændelse og operation.

Her sidste gang var betændelsen meget kraftig, hvalpeplaner havde vi ikke og med de erfaringer fra sidste gang tog vi operationen med det samme.

Men vi er HVER gang blev orienteret om mulighederne, mon ikke det er det som TS også er blevet, og da hun ikke har vores erfaringer, så ser hun altså ikke samme faresignaler.

• #51   20. jan 2014 Kirsten: De gange jeg er støt ind i det har det lydt fra dyrlægen, hvis h*n er blevet spurgt om operation ikke kan undgås. "Vi kan prøve med medicin først" Bemærk venligst ordet prøve
    Har du overvejet, at din dyrlæge kender dig og dine hunde? Hvis så kan årsagen jo være at du netop har avls tæver. Dette bruger jeg jo netop også som eksempel hvor man prøver med medicin først.

Selvfølgelig skal hunde ejer informeres om behandlings muligheder. Men de skal dælme også have risikoen forklaret.

Hvis det fra TS side er et spørgsmål om økonomi. Så fair nok. Men så sig det dog som det er. Jeg ved godt, at mange på HG mener alle hundeejere skal have mulighed for at hæve et 4 cifret beløb fra time til time. Men sådan ser virkeligheden desvære ikke ud for alle.
    Når bare hunden ikke lider. Det må den ikke. Så hellere aflive.

• #52   20. jan 2014 sorry ...5 cifret beløb... fed fingre ramte forkert smiley

• #53   20. jan 2014 sarah: Skal hun have livmoderen fjernet så? Må jeg spørge, hvad du måtte give for at få hunden scannet?

• #54   20. jan 2014 Fifi fik livmoderbetændelse, da hun var næsten 2 år.
    Dyrlægen, som ikke var vores egen, men en der kom en gang om ugen og opererede, ville operere hende omgående.
    Han blev småfornærmet, da min mand spurgte ind til penicillin.
    Man steriliserende ved livmoderbetændelse, kun dyre alvstæver behandlede man!
    Det var hans svar.
    Så kørte vi til en anden dyrlæge, og hun behandlede Fifi, og hun kom sig 100%.

• #55   20. jan 2014 Men ud fra TS' første indlæg så lyder hun (undskyld jeg sådan taler om dig i tredie person TS smiley ) ikke som en gammel garvet hundeejer. Og hvis dyrlægen så er alt for omhyggelig med INFO, forklarer i lange baner omkring mulighederne, så drukner risikoen måske lidt i ordmængden.

Ikke alle dyrlæger er verdensmestre i at kommunikere, så TS vær forbandet meget på vagt pt., din hund er ikke ude af risikoen selvom den bliver behandlet med antibiotika.

Rent økonomisk: Selvom i evt. skulle få slået betændelsen ned denne gang, så overvej alvorligt at få fjernet hendes livmoder i god tid inden næste løbetid, det er væsentligt billigere at fjerne den, når det ikke er i forbindelse med en betændelse.

Vi betalte ca. 11.000 her sidste gang i.f.m. livmoderbetændelse, jeg spurgte på pris for almindelig fjernelse ca. 3.300 !!!!

• #56   20. jan 2014 Når man behandler med penicillin skal betændelsen kunne komme ud af kroppen.

Grunden til det hos hunde så ofte går galt, i forhold til for eksempel mennesker, er bla. hundenes anatomi. Vi mennesker går oprejst og dermed kan betændelsen uhindret løbe ud. Hunde går foroverbøjet i hofterne på 4 ben. Dette betyder at livmoderen "knækker" Selvom behandling lykkes, kan der sagtens stadig sidde noget betændelse inde i livmoderen, som ikke er løbet ud ved hjælp af tyngdekraften. Dermed kommer livmoder betændelsen retur, og denne gang er den ofte resistent overfor penicillin.
    Desuden kan betændelsen indkapsle. En uerfaren ejer kan nemt overse faresignaler som indikere, at nu er den ikke længere åben men lukket. Og så er der for alvor fare på færder. Dette er blot endnu en grund til, at medicin kun bør bruges som nødløsning.

• #57   20. jan 2014 illustration. Tyv stjålet fra nettet. Jeg ejer ikke illustrationerne.
    Hundens livmoder.
    Som det ses skal betændelsen første flyde op (imod tyngdeloven) før den kan løbe ud. Der skal altså være pænt meget betændelse, da livmoderen i sagens natur kan udvide sig, før det begynder at dryppe.

profilbillede
  • #58   20. jan 2014 Sammenlignet med menneskets livmoder

Der er frit afløb så at sige... med mindre man lider af foroverbøjet livmoder naturligvis.

profilbillede
  • #59   20. jan 2014 Rigtig godt ilostret Calle

• #60   20. jan 2014 Inger: Det var sådan jeg fik det forklaret for over 20 år siden af min chef. Det er noget forenklet. Det er jo ikke kun på grund af anatomien. Men det er den forklaring som jeg syndes, er lettest at forstå.

• #61   20. jan 2014 Jes

Kommentér på:
brun udflådt fra tæves kønsorgan

Annonce