2.888 visninger
|
Oprettet:
Hund på kattebakke? {{forumTopicSubject}}
Hej alle i dejlige hundehoveder
Har nu flere steder set (i annoncer bl.a.) at der er nogen der træner små hunde til at gå på kattebakke (?!?), i stedet for at gå udenfor, for at hunden kan komme af med det, den nu skal af med.
Hvorfor i alverden vælger man at gøre dette?
Nogen der kan hjælpe mig her?
Er dybt forundret, og forstår ikke helt meningen - hunden skal jo udenfor og motioneres alligevel?
En gnaven og forundret hilsen fra
Jen
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.159
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 521
- Eller noget der omkring...
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
dec 2012
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 38 Svar: 521
dec 2012
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 156
Jeg bliver forundret og forarget over det, fordi jeg er vant til at hunden skal aktiveres når det overhovedet er muligt, uanset om det er fysisk eller mentalt (kan måske forklares af at jeg tidligere har haft meget aktive hunderacer, og også nu har en beagle/labrador/jack russel terrier-blanding).
... og derfor forstår jeg så netop ikke, at man lærer en hund at gå på bakke.
Jeg er ikke i tvivl om, at der findes mennesker som kan benytte sig af denne træning, i forhold til hvis man selv er oppe i årene, eller kommer til skade.
- eller som A-S skriver, har lange arbejdsdage.
.. Selv har jeg også to katte, så en kattebakke har vi da også, men kattene kommer derimod ikke udenfor. De har alt hvad de skal bruge herinde, og har ikke samme aktivitetsniveau som hunden.
apr 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 337
dec 2012
dec 2012
mar 2011
Jeg kan ikke se nogen grund til at skulle være misundelig over den slags, og for den sags skyld ejer jeg heller ikke en stooooor hund.
Jeg nyder da at være ude med hunden, uanset om det så handler om aktivering eller tisse-tur.
Selvfølgelig er det ene ikke ensbetydende med det andet, men som der er skrevet flere steder er det jo fair nok hvis der er en reel grund til at man vælger at lade hunden gå på bakke - men hvis det er af dovenskab, synes jeg da ikke man bør have hund?
I den sidste annonce jeg så vedr. dette emne, er der en person der i kommentarfeltet spørger om, hvorfor hunden har lært at bruge en bakke, hvorpå svaret er, at hunden ikke bryder sig om at gå ude når det er så koldt.
I det tilfælde strejfer tanken mig, og det faktisk er hunden, eller ejeren der mener det er for koldt?
Hunden kan vel få et dækken på?
Det er disse ting der forarger mig..
apr 2007
Vi har derfor indekatte nu, de har så adgang til kattegård og vi får aldrig udekat igen. Det er simpelthen for hårdt når et af børnene finder deres kat på vejen der er kørt helt i stykker
mar 2011
Mine katte er indekatte, og har ikke samme aktivitetsniveau som vores hund. Jeg skriver intet om dine katte
De leger og slås for sjov, men skal på ingen måde aktiveres på same måde som hunden.
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 321
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 933
At mine hunde f.eks. morgen og aften m.v. kommer i haven for at "gøre" betyder jo ikke at jeg ikke går med dem ellers i løbet af dagen eller aktiverer dem - det betyder bare at de ligesom mig skal på toilet når de står op og jeg ved at mine 6 hunde ikke kan vente til jeg er kommet op, fået tøj på, fået snore på alle 6 hunde og kommet ud af døren.
Der kunne jeg da også se idéen i en hundebakke til i løbet af dagen, det er jo til tider længe man beder dem om at holde sig.
Mine katte er også udekatte, men de har stadig bakker indenfor - og katte har altså også brug for en del aktivering og mentalstimulering
Nogle små hunde kan jo også have utrolig svært ved at holde sig i længere tid, ældre kan have problemer osv.
I bund og grund forstår jeg ikke at man blot kan hoppe til konklusionen at hundebakke = dovenskab? Synes det er så ærgerligt når man blot konkluderer ting, uden at have lidt baggrundsviden med
Og nej, mine hunde er ikke bakketrænet men til tider ville det være praktisk om de var
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.404
Men jeg vil da dele en sød historie. Lulu er ikke glad for at komme ud, enten er det for varmt, eller for koldt, det regner eller sner...eller det blæser...sådan omkring 20 gr., lidt LET blæst og fuglekvidder, det er ok...men det bedste hun ved bliver det aldrig (de to andre ELSKER udeliv...) Men altså, vi havde jo også indekat og kattebakke. Sidste vinter, da det var rigtig slemt med sne, is, frost og derfor flere kilo salt i kager på fortorvet, kommer Lulu-pigen ud på toilettet, mens jeg sidder der, sætter sig på bakken, tisser, vender sig om og beundrer resultatet og kommer tilfreds hen til mig; "Er jeg ikke døøøøøgti' moar, nu skal jeg ikke ud, vel?" Hun har så luret på katten og udtænkt en genial plan: "Hmmmm, han sætter sig der og skal aldrig udenfor, fint, det prøver jeg lige"
Jojo, dum det er hun bestemt ikke
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
Personligt syntes jeg ikke om denne løsning, fordi jeg ved at hunden heller ikke får de lufteture (korte eller lange) som jeg mener en hund har krav på. Når man vælger at anskaffe sig en hund, syntes jeg at man skal gøre op med sig selv om man det næste 8-15 år ønsker at lufte kræet to-tre gange om dagen, hvis ikke, så skal man holde sig til katte. Og dette er uanset om der er tale om en lille, mellem eller stor hund.
Hvis der er tilstødt sygedom efter anskaffelsen ser sagen lidt anderledes ud, men ved man inden anskaffelsen at man ikke kan lufte hunden, så køb en kat, hamster, kanin, undulat eller lignede.
mar 2011
Jeg kan personligt ikke sætte mig ind i det, da jeg ikke er tilskadekommen, eller på anden måde har brug for en bakke til hunden. Det var blot for at høre andres meninger, men samtidigt for at fortælle at jeg personligt ikke kan sætte mig ind i det.
De annoncer jeg har læst har bl.a. givet nys om at det kunne være dovenskab, hvilket jeg er blevet harm over - men der kan jo som sagt være andre grunde, som jeg ville forhøre mig om.
Jeg har aldrig heller skrevet at katte har et lavt aktivitetsniveau, eller at de ikke skal stimuleres - jeg har just forholdt mig til, at mine katte ikke har samme aktivitetsniveau som min hund.
Selvfølgelig har de behov for stimulering, fysisk som mentalt - bare ikke i samme omfang, som min hund.
... men jeg har vel fået svar - det skal ikke være mudderkast. Kan sagtens sætte mig ind i at man kan have behov for det at reelle årsager. Det havde jeg ikke tænkt over før
dec 2012
mar 2011
Mine katte kommer ikke ud, fordi i første omgang aldrig har været ude og er hunderej for alt det der sker udenfor, og fordi vi bor i midtbyen (og på 3. sal) og jeg ikke ønsker at de hverken skal køres ned eller skades på andre måder, hvilket der tit ses i byerne jo.
apr 2008
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Grunden til det var, at jeg ikke synes at man kan forlange af en hvalp at den skal holde sig en hel arbejdsdag.
Jeg har så altid haft store hunde som var for stor til en bakke, de har så altid haft en avis de kunne gøre sig ren på hvis ikke de kunne holde sig mere, det har fungeret rigtig godt.
Nu er den nye jo en lille hund, så valget faldt på at bruge bakke, ene og alene af den grund, at en kattebakke er noget mere hygiejnisk end aviser.
Og fordi jeg har en bakke til at stå til hende er jo ikke ensbetydende med at hun ikke kommer ud. Jeg tror endda, at hun kommer mere ud og bliver aktiveret mere end de allerfleste af danmarks små hunde.
I dag er hun så renlig og bakken bliver sdanset ikke brugt mere. Men den bliver stående, for som Maj-Britt skriver, det kan jo være at hunden en dag skal i løbet af dagen. Så er det jo smart at det sker i bakken og ikke på gulvet.
Jen
Hvorfor forarger det dig at ejeren skriver at det er fordi hunden ikke vil ud i skidt vejr ? Og hvorfor mener du at ejeren lyver og at det er ejeren som ikke vil ud i dårlgt vejr.
Jeg kender flere små og også store hunde som ikke vil være ude i dårligt vejr.
Mine forældres Schæfer blanding kunne holde sig i to døgn hvis det var dårligt vejr.
Min den lille vil hellere ikke gerne ud i dårligt vejr. Jeg har stået i over en halv time ude på græsplænen i silende regnvejr. Da hun fandt ud af at det ikke hjalp at rende hen til døren, satte hun sig bare ved siden af mig og rystede, tisse, det gjorde hun ikke. Og hvordan tvinger man en hund til at tisse ?
Frem for at hunden skal holde sig i to døgn, så er det da bedre at den tisser på bakke, for det er bestemt ikke sund at holde sig så længe.
Og frem for at blive forargert og sige at ejeren lyver når der bliver sagt at det er fordi hunden ikke vil ud i skidt vejr, vil du så ikke være så venlig og kommemed en opskrift på, hvordan man tvinger sin hund til at tisse ???
dec 2012
sep 2008
En af de afgørende forskelle er deres sociale behov(og ja jeg ved der er undtagelser, men jeg taler generelt).
sep 2008
Det fleste hunde bløder stille op når der sker noget og de er i bevægelse.
Jeg har selv en hund som fortrækker at putte i kurven, frem for de første 1-2 minutter af en gå tur i regn, blæst og kulde. Men som sagt det forsvinder efter kort tid.
sep 2008
mar 2011
Fordi det for mit vedkommende lyder som en let og doven løsning. Jeg siger ikke at ejeren lyver, jeg siger bare at det giver mig et nys om, at det lige så godt kunne være ejeren der ikke gad.
Kan ikke se jeg nogen steder har skrevet at man skal tvinge sin hund til at tisse, eller andet i den dur?
Dette var blot et eksempel på en af de annoncer jeg har set, og en forklaring på, hvorfor JEG personligt synes, at det kan give nys om at ejeren ikke har lyst til selv at skulle ud.
Hvis det er, som du beskriver med dine forældres Schæfer-blanding, kan en sådan bakke da være praktisk.
Jeg udelukker, som skrevet en del gange i denne tråd nu, ikke at der findes reelle grunde til at man har en sådan bakke. Grundlaget for tråden var at jeg ikke forstod hvilke årsager der kan være.
Jeg har ligeledes heller ikke selv ejet en hund, eller hørt om nogen, der ikke brød sig om at komme udenfor - derfor lyder det for mig underligt, at man vælger at bakketræne en hvalp fordi den ikke vil ud.
Bodil D
Ja, det kan de vel godt.
Jeg vælger bare ikke at gøre mine rædselsslagne. Havde jeg haft dem fra at de var killinger begge to, så ville de også komme ud i snor. Men jeg vælger at lade dem være tilfredse og tilpas, fremfor at skræmme livet af dem.
apr 2007
apr 2007
apr 2008
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
Men jeg må så også indrømme at jeg aldrig har tænkt på de ting flere kommer med, så min holdning til "hundebakke" har faktisk ændret sig, i denne tråd.
Der skal selvfølgelig være en grund til at bruge en bakke til hunden, og ikke bare fordi man ikke gider at lufte sin hund.
Men ja min holdning har ændret sig. Tak til HG for at åbne mine øjne.
apr 2008
maj 2009
Selvfølgelig har du ret. Man kan give hunden dækken og snor på og gå med den.
Men nu er det sådan, at ikke alle hunde "bløder op" som du kalder det. Der er hunde, som man nærmest skal hive efter sig selv om de er godt påklædt. Mens man slæber dem efter sig, går de rystende og pukkelrygget efter en og tisse, det kan man glemme alt om.
Min har så lært at gå ud også i dårligt vejr for at gøre sig ren, men der er mange som hellere holder sig i et par døgn, og det er ikke sund..........
Rie den fromme
Måske du skulle overveje at anskaffe dig en klapvogn ?
Her i Kolding er der en som kører rundt med sin hund i barnevogn.................
dec 2012
mar 2011
Hahah, hende med klapvognen har jeg også godt set. Må nok indrømme jeg blev ligt forundret over synet, men hunden så da ud til at hygge sig.. *gg*
apr 2008
jun 2011
Grunden? Fordi jeg bor på tredje sal. Da vi kom hjem, og hun praktisk taget var renlig, havde vi nogle uheld, en tre-fire gange, og ikke én eneste gang nåede jeg ned med hende...
Næste gang, jeg skal have hvalp, vil jeg lade mig inspirere af Anni, hendes fremgangsmåde giver mening for mig. Jeg har intet som helst forhold til katte, udover at det er et underligt dyr, som nogle mennesker har til at gå rundt i deres hjem, så jeg syntes bestemt ikke, man kan sige "katte må godt skide indenfor, men hunde må ikke." Og hvis det kan gøre livet nemmere for en lille bitte hvalp, så syntes jeg næsten, det er ejerens pligt at sørge for hvalpen
ps. Maj-Britt har en pointe mht. resten af hundens liv.. Stof til eftertanke for os med lange dage og/eller fuldtidsarbejde...
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.155
Yota bruger ikke bakken ret tit, måske en gang eller to om dagen, nogle dage slet ikke.
De dage hun bruger bakken, er typisk hvis hundene er alene 4-5 timer og så har der været et par dage, hvor det har stået ned i stænger fra morgen til aften, det bryder en korthåret whippethvalp sig absolut ikke om.
Jeg har ingen problemer med at bruge bakkerne, hundene bliver jo luftet og aktiveret alligevel, men jeg fritager Yota for den frustration det ville være for hende at finde et egnet sted at tisse, hvis vi ikke er hjemme, eller ikke lige har opdaget, at hun står ved døren og vil ud.
Hun har i de snart 3 måneder vi har haft hende ikke tisset eller skidt så meget som en gang udenfor sin bakke.
Hun bliver ikke min sidste hvalp med tissebakke
dec 2012
aug 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 267
Nu har jeg to indekatte..
Grunden dertil er at jeg ikke har nerver til at lukke dem ud.. Vi bor på landet, hvor folk tror at loven ikke gælder, så de blæser afsted med 200..
Vores have er hegnet ind, men kattene ville sagtens kunne komme ud..
(har overvejet at lave en løbegård til kattene men det er en anden snak)..
Men fordi at mine katte ikke kommer ud, så har de andre friheder herinde.
De har et KÆMPE kradsemiljø hvor de kan ligge og skue udover deres kongerige.. De sidder I vinduet og kigger på fuglene.. (der ryger en nipsting indimellem med so be it)
De bliver kælet, nusset og leget med.
De har alt de behøver herinde..
-Og de virker altså ikke triste over ikke at komme ud.. -De kender ikke andet jo
Så jo de oplever ting, løber frit (I vores hus ;)) og bliver aktiveret
dec 2012
Uanset hvad du mener eller ikke mener så vil en sammenligning være ganske fornuftig;)
Hvorfor er det ok at katte bruger kattebakke og lever et helt liv inde og ikke ok at hunde bruger hundebakke og lever et helt liv inde?
Næste gang, læs hvad jeg skriver ikke bare digte op;)
aug 2013
aug 2013
Den der var vist til mig
Jamen kan man give en hund hvad den har behov for indendøre, så er det vel heller ikke nødvendigt at den SKAL ud.. Nu har jeg en tæve som HADER regn.. Og der ville en bakke være en god løsning
maj 2009
Den med skobakker er genial..............Det kunne jeg have brugt til de store
Er der nogen som har prøvet de her ? Hvis de er effektive, så slipper man jo fra støv fra kattegruset.
http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundepleje_klippemaskine/hundetoilet/234923?gclid=CMPrrNuolLwCFYlV3godGEAAuA
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.511
Cleo kommer ud at gå 3 gange om dagen (2 små turer og 1 lang) desuden er hun altid med mig når jeg går med Salik og her har hun skam også en taske at sidde i simpelthen fordi jeg går omkring 8-15km med ham på en tur og det er alt alt for langt for Cleo efterhånden (hun er snart 10 år).
Hun bestemmer selv hvornår hun vil op og ned fra tasken og nyder virkelig at have den med.
Kattebakken har hun af den simple grund at hun så har mulighed for at besøge helt når hun vil (også når hun er alene (og nej hun er ikke alene i 8-10 timer om dagen, men omkring 3-6 timer 4 gange om ugen) eller om natten).
Desuden er den rigtig god de to gange hun har været i narkose for så har hun den inde i buret når hun vågner og skal så ikke tisse samme sted som hun ligger. Jeg har også brugt den da hun var med på færgen på ferie og på lange togturer simpelthen så hun ikke bliver tvunget til at holde sig. Bruger man kattebakken ordenligt (altså kommer den på INTET tidspunkt til at stå i stedet for hundens motion, turer ud osv.) så kan jeg INTET galt se i at bruge den. Så bidrager den nærmere positivt til hundens liv ned negativt!
apr 2008
okt 2010
Jeg har overhovedet ingen skrupler med at have bakker stående, jeg betragter det som en hjælp i renlighedstræningen og lader nok en bakke stå også når hun er blevet voksen.
Faktisk synes jeg det har været fantastisk slet ikke at bekymre sig synderligt om træning af renlighed, Yota er blevet lukket i haven mange gange om dagen, gået tur med osv., har hun tisset/skidt, mens jeg har set det er hun blevet rost til skyerne, har hun ikke fået gjort sig ren. Har jeg ikke rendt i numsen af hende for at holde øje med om hun evt. skulle sætte sig inde, hun er jo bare hoppet på bakken, når hun har været trængende.
Ingen våde sokker, ingen plettede gulve, ingen problemer med, at hvalpen alligevel har lavet sit eget toilethjørne, hvor lugten kan være nærmest umulig at få væk.
Hun er en ren "nydehvalp" hvor jeg bare koncentrerer mig om, at vi har det sjovt sammen
maj 2009
Tak for svar, så vil jeg prøve at invistere i sådan nogen.
maj 2009
Jeg har det på samme måde. Selv om min nu er renlig, så bliver bakken stående til den dag hun dør.
Synes også at det er rart at have den stående, for hvad hvis der sker et eller andet når man er ude. Man kan jo hænge fast i mange timer på grund af uheld, så er det godt at hunden har et sted den godt må.
For jeg er da helt sikker på, at hunden ikke har det godt med at gøre det på gulvet. De ved jo godt, at det er uønsket.
Hvis jeg skulle have stor hund igen - hvilket ikke er tilfældet - så ville jeg bruge dine skobakker.
jun 2011
Pia H: Kan man vende en hund, som er renlig, til at begynde at bruge den?
jul 2011
Følger: 13 Emner: 58 Svar: 259
de er meget billiger der, de bliver brugt til stolesæder/ kørestole til utætte ældre borger og den der hedder 60X50 passer til en af bakkerne
jun 2011
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.468
og
"Det er vel intet andet end dovenskab fra ejerens side... Trist, men sandt.."
Øøøøh, eller også er der de grunde som der ellers bliver nævnt her i tråden???
Jeg bor på 2. sal, og jeg bruger hvalpetoiletter til mine hvalpekuld og nu til min egen lille hvalp jeg har købt.
For som der bliver skrevet: hvalpen kan ikke holde sig i den tid jeg er på arbejde, så når hvalpen alligevel skal lave indenfor, hvorfor så ikke et sted den har lært er ok at lave?
Og anden grund: det tager længere tid at renlighedstræne min hvalp, IKKE pga hvalpetoilettet, men fordi det tager længere tid for hvalpen at koble det at skulle tisse, få sele og snor på, jeg tager overtøj på og bærer hende ned fra 2. sal, til hun er udenfor og rent faktisk gør det hun skal.
Det kan hun ikke endnu.
Og fordi jeg bor på 2. sal, kan jeg heller ikke bare lukke mine 4 uger gamle hvalpe udenfor for at skulle besørge. Så de lærer helt fra begyndelsen at bruge bakke.
Og INGEN af mine hvalpekøbere har fået hvalpe som ikke ville besørge udenfor. De har alle været renlige indenfor ganske få dage.
Så ingen problemer der.
Så åben øjnene for mulighederne i stedet for straks at dømme.
Og både voksne hunde samt hvalpene bliver stimuleret, aktiveret og socialiseret til UG!
Så hvalpetoilet er IKKE = dovenskab eller under-stimulering eller under-aktivering!!
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
2. Jeg mener en hund der kun er i egen have har det værre end en hund med bakke der får en tur i verden (begge hunde selvfølgelig mentalt stimuleret indenfor)
3. Vi har en hund der ikke ville noget som helst når det var dårligt vejr, hverken tisse, skide eller gå.
jan 2008
Det betyder ikke at mine hunde ikke kommer udenfor for at besørge. Selvfølgelig gør de det. Det er kun i hvalpeperioden hvor hvalpene endnu ikke er renlige eller ikke kan holde sig når de er alene.
Bakken er altså nødløsning, og ikke som erstatning for at komme ud, her hos mig i hvert fald.
okt 2010
Ingen af mine hunde har været særligt begejstrede for hverken at tisse eller skide udenfor matriklen, mens de var små hvalpe, her har de overvejende udvalgt et bestemt sted i haven, der er blevet brugt som toilet.
jan 2008
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
jan 2008
Hund på kattebakke?