{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.405 visninger | Oprettet:

hundehold i landzone {{forumTopicSubject}}


Er der nogen derude der kender reglerne for hundehold i landzone.
Sagen er nemlig, at vi lige har købt et hus, og vores naboer (som vi er naboer med ligesom i et villakvarter) har tre/fire ufattelig meget gøende hunde. Antallet af hunde svinger fordi de har kennel og nogle af hundene er udstationeringer.

Vi bor i landzone, men om deres hus (der ligger tættere på "centrum") er i byzone ved jeg ikke.

Men der er noget som helst sted i lovgivningen der siger noget om meget larmende hunde, ligesom der fx er med haner?

Der er borgerforeningsmøde i næste uge, og der ved jeg, at der kommer en for at klage over hundende, i håb om at ejeren gør noget ved sagen. Så vi de tætte naboer er ikke de eneste der synes det ødelægger freden vi landlivet en del.
Hundende står i hundegård døgnet rundt, og da vi var derovre var der ingen tvivl om, at hundene har stereotype bevægelser. Når de har hundende indendørs (en sjælenden gang imellem) så kan vi andre i hvert fald ikke høre dem. Det handler ikke om hvorvidt det er en dyreværnssag, men om vi på nogle måde kan finde noget i lovgivningen der siger noget om at det de gør er til tilstrækkelig gene for os andre.

Når vi siger hvor vi bor, så er reaktionene altid: nåååh, ved de der hunde der gør hele tiden..
Og vi kan slet ikke gå ud i haven uden at de galper løs..

Det blev halv langt -

På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hundehold i landzone
  • #1   31. jan 2014 Om det er landzone eller ej gør ingen forskel.... Hunde må ikke ved vedvarende og gentagen gøen være til gene for naboer, genboer m.m.

  • #2   31. jan 2014 Normalt er det tilladt med 4 hunde samt hvalpe uden ekstra bevilling, som de muligvis har.
    Men uanset hvad, kan man altid henvende sig til politiet, med hundelovens §4

    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145381


  • #3   31. jan 2014 Ja.. Men der må bar stå noget et sted smiley

  • #4   31. jan 2014 Tak Miemiv smiley Hvorfor dukkede den lov ikke op i min egen søgen smiley

    Men må prøve at tage en kopi med og vise dem... smiley


  • #5   31. jan 2014 Lov om hunde, §4 :
    § 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne.................................


  • #6   31. jan 2014 Kan man virkelig ringe til politi om det?
    Jeg er også den heldige ejer af en nabo med en broholmer som står og gør HELE dagen i hundegård, få meter fra mit vindue. Jeg kan hverken gå. åbne et vindue eller andet indenfor uden den skide hund står og gør som en gal .... mine hunde har heldigvis lært at ignorerer det, men mig til gengæld er ved at blive sindssyg. Jeg arbejder MEGET og når jeg endelig er hjemme og kan slappe af - så står den hund og gør og gør smiley


  • #7   31. jan 2014 Jeg læste lige lidt om det. Det siger det er svært at få politiet til at gøre noget, hvis det kun er en nabo der er generet af det. Man skal have gode beviser..
    Men for vores vedkommende, har vi en hel lille landsby der synes det er gerenede.

    Men som forslaget er: ta' en god snak med naboen, uden at angribe dem.


  • #8   31. jan 2014 Snak om det!
    En klage kan ødelægge alt for naboen.. De kan risikere at få taget lov til opdræt og hundeholdet. Og mange flytter jo netop på landet for at leve den drøm.
    Så snak endelig med dem om det inden i klager. Giv dem en chance. Måske er de ikke klar over det generer jer!

    Der ud over, så siger loven jo også der netop skal være flere som er generet for at lovteksten træder i kraft. Det er altså (heldigvis) ikke nok med en nabo der klager. Eller burde ikke være nok..


  • #9   31. jan 2014 Ginne - jeg ville absolut tale med dem først smiley Men det er rart at vide om jeg overhovedet har noget at komme efter.

    Og det generer dem selv også, de stikker hovedet ud af døre 3-4 gange og dagen og beder (råbende) hundende om at holde kæft. Men de hører det nok ikke ligeså meget som os andre smiley

    Jeg er utrolig glad for vores naboer, de er virkelig nogle sympatiske og dejlige mennesker, så jeg ønsker bestemt ikke at ødelægge noget dér.
    Mit indtryk af dem er bare, at hvis det ikke står i loven så er det lige meget. Så jeg skal bare have lidt research på plads .)


  • #10   31. jan 2014 Det er vel også fair nok, at man ikke uden videre lader en hund fjerne på baggrund af en enkelt klage.

    Det er også en gammel lov, og mon ikke vi idag har andre og meget mere irriterende støjgener i dagligdagen, både på landet men i særdelshed i byerne? smiley


  • #11   31. jan 2014 Miemiv -der er da sikkert folk der har langt værre støjgener. Men når man finder sig et hus på landet, hænger det jo ofte samen med at man bl.a. gerne vil have ro og fred. Jeg bor i en lille landsby hvor vi desværre osse har et par meget støjende hunde lidt længere henne af vejen. Og jeg kan alts fint sove fra lastbiler der køre forbi lige undenfor mit soveværelsesvindue mm. Men de der konstant gøende hunde, betyder faktisk at jeg dårligt kan lade vinduerne stå åbne en sommeraften e.l. det er hamrende irriterende.

    Line -lovgivningen har du jo fået, men det kan være svært at få politiet til at gøre noget ved (osse med flere klager) hvis det skulle komme dertil.
    Så jeg håber for dig at det hjælper at få snakket med dem. Så må de jo få dem lært ikke at gø af alt og intet eller tage dem indenfor. Hvis de "kun" har 3-4 stk, er det jo ikke umuligt at have dem inde


  • #12   31. jan 2014 Jeg har det nu også sådan (og har selv boet mange år på landet) at, hvis der er generende larm fra naboerne, hvad enten det er dyr eller motorkøretøjer (som jo er nødvendige i nogle perioder), så snakker jeg med vedkommende, før jeg overhovedet kunne finde på at klage andre steder.

  • #13   31. jan 2014 Miemiv -det er jeg slet ikke uenig med dig i... og måske endda særligt når man bor på andet eller lignende små samfund. sådanne steder er det altså ekstra ufedt at være i strid med naboerne smiley

  • #14   31. jan 2014 Har også en nabo langt væk, kørte rundt for at finde ud hvor det var henne, en tur rundt om blokken er 7 km, jeg fandt stedet, parkerede og gik hen og bankede på, hundene gøede stadig, ingen lukkede op, jeg gik om i haven, der i en hundegård på 1x1 m stod 2 hunde og gøede om kap, de stoppede da jeg gik hen og snakkede med dem.

    Jeg lagde mit kort og bad ham om at ringe når han kom hjem, han ringede og jeg forklarede at det var til at få pip af, siden den dag hørte vi aldrig en lyd der ovre fra. Det var ca 800 meter i luftlinie væk og 3-4 km i bil.


  • #15   1. feb 2014 Ja, jeg håber virkelig også at det bliver en succes historie..

    Og jeg ved godt man skal gå til det med åbent sind osv... Jeg har bare en træls fornemmelse med dem, de har et opdræt og de har en helt bestemt måde at se på hunde på og jeg tror i bund og grund deres overskud til så mange hunde ikke er der. Så deres gøende ligesom er et ydre tegn på noget mistrivsel, som så mange andre småbørns familier med to små børn, så er der nok ikke vildt meget overskud. Vi ser dem i hvert fald ikke ude og lufte hundende..

    Og hvis min fornemmelse er rigtig, så tror jeg da godt på, at de vil gøre det anderledes, men om det ren faktisk er ladesiggørligt er en anden ting.

    Og igen: jeg går ikke straks til politiet, det ville da ødelægge vores fine naboskab! Men hvis der i loven stod: at man som nabo bare måtte affinde sig med larm fra hunde, så ville jeg nok investerer i en giga jordbunke i skel til at afdæmpe lyd, og plante træer osv. Altså jeg ville nok tænke: Det er på ingen måde min ret at klage til dem over gener. Deri er forskellen for mig med loven smiley


Kommentér på:
hundehold i landzone

Annonce