{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.434 visninger | Oprettet:

AJZ
AJZ
Tilmeldt:
19. okt 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 292

Hvem blander du? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Der er mange snakke herinde om blandingshunde kontra hunde med stavtavle. Jeg fornemmer, der er rigtig mange som seriøst ved noget om hunde og racer. Derfor - efter jeres mening - hvilke hunderacer ville være ok at krydse, hvis man nu absolut ville have en blandingshund? Så kan man jo lige så godt gå efter en "god" blanding i stedet for en "dårlig". Kom gerne med bud på både små, mellem og store blandinger smiley
Og det handler ikke om igen, igen at komme med alle argumenterne for at købe en raceren hund med papirerne i orden. Men hvis der nu er nogen, som VIL ha en blandingshund, så kan man jo lige så godt gå efter noget, som ikke er "helt ude i skoven" smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem blander du?
  • #3   5. feb 2014 Hvis der skal blandes, så synes jeg det er en fordel at holde sig indenfor samme type/gruppe... Både så man ikke får eksteriørmæssigt uheldige overraskelser (har f.eks.set hvad der lignede en rottweiler med gravhundeben -jeg kan ikke tro det er særligt sundt for så stor og tung en hund) og å man har en nogenlunde ide om hvad der kommer ud af det i forhold til sind/temperament.

    På den måde har man størst mulig chance for at hvalpene bliver solgt til de rette hjem (køber ved nogenlunde hvad man kan forvente i forhold til trænbarhed, aktivitetsniveau osv).



  • #4   5. feb 2014 Jeg billiger det ikke, men hvis det absolut skulle være, så to racer der ligger tæt hvad egenskaber og sind angår..



  • #5   5. feb 2014 Labrador/Golden retriver. Men du finder næppe nogen gode opdrættere der bruger deres hunde til blandingsavl.
    Når en tavlehund tilbyde til avl uden tavle, så er der ofte grund til at være meget på vagt.


  • #6   5. feb 2014 Ikke nogen.. Men jeg blander gerne slik smiley

  • #10   5. feb 2014 Mai-Britt
    Nej det er jeg overhovedet ikke gået væk fra! smiley - og nej jeg kunne ikke finde på at bruge den til blandingsavl. Det ville være synd.

    Skal faktisk til Fredericia i weekenden og det glæder jeg mig meget til. Men der er mange aversioner herinde mod blandinger og jeg synes mange glemmer, at der findes folk derude, som langt hellere vil ha en blandingshund og så synes jeg da, det er bedre at være fornuftig omkring det. Bare fordi man gerne vil ha en blandingshund, er det jo ikke ensbetydende med, at man er en dårlig, ligeglad hundeejer. Så synes jeg, det er bedre at rådgive folk. Jeg var heldig med min blanding, men ved meget i dag som jeg ikke vidste, da jeg købte hende. Heldigvis gik det super godt, men jeg ville vælge mere bevidst, hvis jeg tog en blanding i dag - det tænkte jeg ikke så meget over dengang.

    Men bare fordi jeg sandsynligvis køber en papirhund denne gang og sandsynligvis kører helt til udlandet for at få en hvalp, betyder det altså ikke, at jeg ikke synes blandingshunde er skønne smiley


  • #11   5. feb 2014 Jeg blander gerne pekingeser, pomeranian og pappilon , hvis jeg kan få en garanti for at de kommer til at ligne victor smiley

  • #13   5. feb 2014 Jeg er med på det der med, at de skal være inden for samme gruppe, men kan i ikke nævne nogle konkrete blandinger?

    Det er kun for sjov det her - et tankeeksperiment smiley ikke for at støde nogen.


  • #17   5. feb 2014 Jamen så ses vi i weekenden - tror jeg har set et billede af dig så smiley
    Jeg tror ikke, jeg kan give dig tre gode grunde - i hvert tilfælde ikke særlig gode grunde smiley Tror det har meget med følelser at gøre. Men alså - jeg synes også, der er en del racer, som er så påvirkede sygdomsmæssigt af deres udseende og alligevel vælger folk at købe dem. Kan ikke se at det er så meget bedre end at vælge en blandingshund.



  • #19   5. feb 2014 Skulle man endelig blande, skulle det være i samme familie hyrde/hyrde, hagt /jagt osv .
    Jeg har selv den mest dejlige blanding, og er blevet tilbudt af forskellige tæveejere om de ikke måtte låne ham, og selvom han er supersød og dejlig og lækker og smuk har sagt nej, niks og nope af den simple grund der er rigeligt af blandinger og at jeg også har lovet sælger der aldrig kommer hvalpe fra ham


  • #23   5. feb 2014 Jo selvfølgelig - du må ikke glemme, at jeg selv kigger på en hund med papir denne gang - ville aldrig vælge den hvis den var hæmmet af sit udseende eller plaget af racemæssige sygdomme.

    Men det var ikke det denne tråd skulle handle om smiley



  • #24   5. feb 2014 Nej der er desværre ingen garanti for udfaldet. Så må klone istedet smiley
    Har selv haft hunde med stamtavler cocker 2 stk og Victor er andet gadekryds. Første var lab/hønsehund. Jeg har været heldig med mine rundkørsler. Den første blev 14 år uden skavanker.


  • #25   5. feb 2014 Mai-Britt

    Der tænker jeg jo så mere, at det er hundens problem, når folk vælger en usund race. Det er trods alt hunden, som betaler den største pris!


  • #29   5. feb 2014 Altså man kan jo selv vælge at fravælge blandinger der er helt ude i hampen - og gå efter hundetyper der ligger tæt op af hinanden - desværre kan du ikke fravælge et skidt helbred, medmindre "avler" kan bevise at forældredyr er tjekket for arvelige sygdomme - og helt ærligt så tror jeg ikke at der er nogle der bevidst bruger en formue på at tjekke deres hunde for arvelige sygdomme - for bagefter at lave et blandingskuld smiley

  • #32   5. feb 2014 Mai-Britt
    Vi kender vel alle undtagelser både til den ene og den anden side. Når jeg nævner de racer, tænker jeg racen generelt. At de generelt har større problemer med visse sygdomme end andre racer grundet deres udseende.
    Og folk har rigtig mange fordomme og det uanset om det er blandingshunde eller racerene.


  • #34   5. feb 2014 AJZ -vi er faktisk gankse mange der osse kigger på racens generelle sundhed når vi kigger hund smiley

    f.eks. kunne jeg aldrig finde på at anskaffe en bulldog, simpelthen fordi jeg finder avlen overvejende uetisk (undskyld til dem det måtte støde) og fordi selv alverdens forarbejde, ikke giver mig ret stor sikkerhed for at få en sund hund.
    Der er en del racer jeg ville sortere fra alene på den baggrund, uagtet hvor søde jeg så ellers synes de er. Og enkelte som jeg faktisk slet ikke synes man burde avle, i hvertfald ikke i deres nuværende form.

    Så det er jo ikke kun blandingshunde jeg synes kan være et problem at avle. Det er al avl hvor man ikke har prioriteret sundhed, sind, brugsegenskaber (hvis sådan nogen findes for racen) osv...
    Og for blandingshunde er fokus bare oftes "det kunne blive søde hvalpe" eller "det er nemmere med den race, for naboen har sådan en hanhund"...
    Jeg ville ikke blande mig når folk avler blandinger, hvis det de lavede var gennemtænkt osv -altså hvis de valgte racer (og individer) der matchede, testede for relevante lidelser osv...


  • #35   6. feb 2014 Du spørg til hvordan med bla. Jeg vil sig bla. indenfor feks hyrdehunde

    Spidshunde Jagthunde osv Jeg har da haft nogle af de skønneste bla. hunde
    I dag har jeg feks tervueren/Bordercolli Pomeranier/pappilon
    Jeg har også faft tavle hunde som feks.Samojede Kaukaser Shiba og ja de var ikke bedre end mine bla. hunde smiley


  • #36   6. feb 2014 De blandinger jeg har haft igennem årene har været så meget rundkørsler, at der ikke har været en ærlig sjæl, der har kunnet gennemskue bare én eneste af racerne. Hvis jeg endelig skal have blanding, så er det nok den variant jeg foretrækker...

    Ellers synes jeg jo faktisk at Nuuk-hunden er en god velfungerede blanding. De er dannet af forskellige hyrdehunde og retrievere, og samtidig har man haft en nul-tolerance i byen, så alle hunde med den mindste smule aggressive adfærd, er blevet aflivet...


  • #37   6. feb 2014 Se det er et tanke eksperiment jeg elsker smiley
    Dog har jeg mest skumle blandinger i hovedet smiley Lidt a la rotte - BC, som uden tvivl må give en hyrdehund på steroider *GG*

    Men hvis vi nu tager fru Andersens papirløse lab, HVIS den skulle blandes med noget ville en golden være det bedste bud. De ligger tæt i alt.

    Har hørt at man i trænings og agility verdenen blander top hunde lidt på kryds og tværs. Men de er jo så også hyrde hunde hele bundtet smiley
    Men der kan man jo afgjort snakke egenskabs avl.

    Har selv en skt bernhard/landseer blanding. De går også fint i spænd kropsligt. Men temperament er langt fra hinanden.

    Min ultimative blanding må helt klart være den engelske mastif og skt bernhard smiley

    Man kan lave gennemtænkt blandings avl, HVIS man gad. Det kræver stort arbejde, men er ladsiggøreligt smiley


  • #40   6. feb 2014 Jeg er ret glad for min schæfer-tervueren-blanding smiley
    Da jeg var lille havde vi en kleiner münsterlænder/springer spaniel-blanding, som var gudesmuk! Men noget af et energibundt, og hun passede bestemt ikke til min mors måde at opdrage hund på...


  • #41   6. feb 2014 En blanding (ja selv rene uden papirer) efter forældre/linier der ikke er raske/testede for at sikre de ikke fejler noget opdrættet af folk der er ligeglade med sundhed og sind er lige så dårligt et valg som papirhunde der er avlede under samme vilkår..

    Jeg har intet imod blandingshunde. Det problem jeg personligt har er med de mennesker der avler dem hovedløst uden tanke for de fremtidige hunde og ejere som måske får knust deres hjerte fordi deres hund fejler noget som kunne være undgået ved at have testet forældrene..
    Jeg synes bestemt at opdrættere der er ansvarlige og gør de samme ting som ansvarlige papirhunde opdrættere, de skal have al mulig ret til at avle deres hunde som de ønsker.. Det er jo muligt de rent faktisk fylder en nische som der ikke er en race til, eller som racen der ér til er umulig at få fat i af den ene eller anden grund.


Kommentér på:
Hvem blander du?

Annonce