{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

KD
KD
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547

bl. hunde og racehunde er lige syge {{forumTopicSubject}}

..Der dog lidt falder til racehundenes fordel, da man her ofte tester for arvelige sygdomme.

http://www.hundenyheder.dk/racehunde-er-ikke-mere-syge-end-blandingshunde/

Jeg ved dette ikke er ny viden for rigtig rigtig mange herinde, men synes det er et relevant sted at gøre opmærksom på artiklen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bl. hunde og racehunde er lige syge
  • #2   7. feb 2014 Nu har jeg læst artiklen to gange.
    Altså der er undersøgt for 24 arvelige sygdomme. 13 af dem forekommer lige ofte ved racehunde som blandingshunde. Af de sidste 10 sygdomme forekommer de 9 oftere ved racehunde mens den sidste sygdom forekommer oftere ved blandingshunde.
    Altså kan nogen forklare, hvordan man udfra det konkluderer, at racehunde ikke er mere syge end blandingshunde??? smiley
    Som jeg læser det, er der da så en større forekomst af arvelige sygdomme blandt racehundende end ved blandingshundene.

• #3   7. feb 2014 Jeg tænker det er svært at forske i, da det er meget begrænset hvad man kan opsamle af data hos blandingshunde

• #4   7. feb 2014 Ja men hvis vi forholder os til, hvad der står i artiklen, der er linket til, så fatter jeg overhovedet ikke, hvordan man kan konkludere at racehunde er mindre syge end blandingshunde???

Og alle hundene i undersøgelsen - racehunde som blandingshunde - er vel testet for de 24 arvelige sygdomme, går jeg ud fra?

• #6   7. feb 2014 Jeg synes heller ikke at artiklens konklusioner giver mening. Men den påstår nu heller ikke at racehunde er mindre syge.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #7   7. feb 2014 at forstå dét, kræver at man har læst selve undersøgelsen, og ikke kun artiklen.

Der er iøvrigt en dansk undersøgelse om aflivningsårsager, hvor konklusionen er akkurat den samme. Den er dog ikke så omfattende i antallet af undersøgte hunde.

Problemstillingen der nævnes er også den samme i begge: Der undersøges et større antal tavlehunde, end tavleløse (herunder blandinger). Og alene dét gør mange tavledyr "syge" pr. definition. Tænk blot på HD..
    En hund kan sagtens gå et helt og aktivt liv igennem, uden nogensinde at have vist tegn på sygdom. Så røntgenfotograferer man hunden, og konstaterer f.eks. HD B... altså har hunden HD, og er dermed syg.
    Dette gøres jo rutinemæssigt ved en del tavlehunde. Det er IKEK tilfældet ved blandinger.

Og det er jo kun ét eksempel.

• #8   7. feb 2014 Nej der står at racehunde ikke er mere syge end blandingshunde - i følge artiklen er de da netop mere syge smiley . Tror nok der er taget forhold for den procentvise fordeling af racehunde og blandingshunde i undersøgelsen - ellers kan man jo slet ikke bruge det til noget.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#9   7. feb 2014 Står der noget i artiklen omkring antallet af syge hunde der hhv. er tavledyr, og ikke tavledyr da? ALtså siden du kommer til konklusionen at ifølge artiklen er racehunde mere syge??

Næh. Det gør der ikke.

At man primært kan hæfte den ene arvelige sygdom på tavlehunde, og en anden på både tavlehunde og ikke tavlehunde, og en tredje på ikke tavlehunde, fortæller intet om antal, og dermed intet om mere eller mindre syge.
    Det siger blot noget om hvilke sygdomme der primært hører til specifikke racer, og hvilke der ikke gør.

• #10   7. feb 2014 Er enig med AJZ. Synes ikke tallene viser noget konkluderende. Der er heller ikke beskrevet hvordan man har defineret en blandingshund.

- Forskerne studerede forekomsten af 24 genetiske sygdomme.
    - Kom frem til at tretten af disse var lige udbredte blandt henholdsvis racehunde og blandingshunde.
    -Undersøgelsen viste, at 10 sygdomme er mere udbredte blandt racehunde.
    - Blandingsracer havde til gengæld en højere forekomst af korsbåndslæsion.

Så ud af de 24 har de forekomst af 13 sygdomme tilfælles. Racehunde lider mere af 10 sygdomme og blandingshunde lider mere af 1 sygdom.

Hvordan skal det så tolkes?

• #11   7. feb 2014 Footrot.flats
    Hvis det er en ordentlig undersøgelse, så er der jo taget hensyn til den procentvise fordeling - hvilket jeg allerede har skrevet en gang men du har sikkert overset det smiley

Men prøv at læse artiklen igen - kan ikke rigtig konkludere anderledes
    13 sygdomme forekommer LIGE OFTE
    10 oftere ved racehundene
    1 oftere ved blandingshundene
    = 24 arvelige sygdomme som hundene i undersøgelsen er undersøgt for

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#12   7. feb 2014 Det har jeg AJZ. Beklager.

Og jo. Det kan tolkes en hel del anderledes, som før beskrevet.
    Der er nemlig ikke skrevet antal i artiklen, og den tolkning du, og nu også Tanja, kommer med, står i modstrid med den konklusion der er skrevet i artiklen.
    Som jeg skrev, skal man nok have læst selve undersøgelsen, men jeg kan da prøve at omformulere mig:

vi undersøger for 24 arvelige sygdomme. Af disse 24 arvelige sygdomme har man observeret at 1 af dem, sjældent ses i racehunde. Ikke noget med antal sygdomstilfælde eller andet. Udelukkende at der er én type arvlig lidelse, der stort set ikke ses i racehunde.

Man har også observeret at der er 10 arvelige sygdomme, der sjældent ses i blandingshunde. Ikke nogen tal for hvor mange racehunde der så har sygdommen, ud af de undersøgte. Blot at der er større sandsynlighed for at finde netop disse 10 sygdomme, i en population af racehunde........

Man har også observeret at der er 13 arvelige sygdomme ud af de 24 der er undersøgt for, der forekommer lige hyppigt, i begge populationer. Igen gives der ikke tal for hvor hyppigt....

Godt så. SÅ kan vi prøve at overføre det til noget vi ved lidt om herhjemme. F.eks. syringomyeli... EN arvelig lidelse der er rimelig velkendt som forekommende i cavalier king charles spaniels. ALtså en arvelig lidelse vi ved med stor sandsynlighed oftest vil være at finde i racehunde. Én specifik race, ganske vist, men den opdeling er jo heller ikke nævnt i artiklen.
    Iøvrigt en sygdom der meget let kan undgåes.

Vil man rent faktisk have tallene, så må man jo købe sig adgang til selve undersøgelsen. Hér vil man så også kunne se at konklusionen (som også er at finde i artiklen) faktisk holder van, ift. det undersøgte.

Og at det egentlig også er det samme man fandt ud af i den danske undersøgelse for nogle år siden...

• #13   7. feb 2014 Jeg forholder mig bare til hvad der står i artiklen og for mig giver teksten ikke mening sammenholdt med overskrifterne. Det hænger simpelthen ikke sammen!

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#14   7. feb 2014 Det hænger sammen, AJZ. Men jeg skal gerne erkende at den danske oversættelse, ikke just er den heldigste.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

• #16   7. feb 2014 Synes ikke det gør den store forskel??

• #18   8. feb 2014 Nej det vil jeg ikke sige. Det er bare ikke sådan jeg læser undersøgelsen. Men det er muligt, det er sådan det er ment. Så giver det mening, men det er godt nok dårligt beskrevet hvis det er sådan det skal forståes

I den engelske udgave - som jeg forstår det - står der også, at det visse typer af renracede hunde, som især lider af sygdommene og det giver jo rigtig god mening?

• #21   8. feb 2014 Linket virker ikke ved mig....? Andre der har det problem?

• #22   8. feb 2014 Umiddelbart er det korrekt som du stiller det op med at racehunde er mere syge end blandinger.

Men det er så forudsat det er første led.

Hvad så når dine blandingshunde blandes igen og igen.......så stiger antallet af sygdomme explosivt.

Her er det så man går ind og siger at det kan kontrolleres ved racehunde, hvis opdrætter gør sit arbejde ordenligt.

Kommentér på:
bl. hunde og racehunde er lige syge

Annonce