Sammenføring at to voksne hunde - han og hun {{forumTopicSubject}}
Hej.
Står for at ville flytte sammen med kæresten i hans hus. Vi har to - meget forskellige - hunde.
HAN har en 4 år gammel fr. buldog, sød, kærlig og rolig - og som adlyder "førerfars" ordrer. Dens problem er, at den ikke tåler for megen ophidselse grundet vejrtrækning (de har jo noget med næse/svælg osv.), så han skal ikke overbelastes.
JEG har en 20 mdr. unghund, bl. race: schæfer/labrador-tæve (med dansk svensk gårdhund som farmor), så nogle gener er fulgt med. Halvstor hund, sød, kærlig men livlig og har brug for meget aktivering. Adlyder til perfektion, når jeg er ALENE med hende. Men IKKE, når der er andre hunde til stede - trods hundetræning på hold. Et helvede med træning i en schæfterklub. Fik bl. a. beskadiget håndled/finger ved træning, da jeg ikke kunne holde hende.
Hundene HAR mødtes på fri grund - og det går fint, men jeg kan ikke kalde min hund til mig (undtagen, når det passer hende). De har været i min lukkede have sammen nogle gange - men min hund kører alt for hurtigt hans hund træt (så den knapt kan få luft). De har IKKE været inde sammen. Det tør jeg simpelthen ikke endnu, fordi jeg ikke ved, om jeg/vi skal gribe ind og "sætte dagsordenen" - eller lade dem selv finde ud af det?
Søger gode råd til, hvordan i alverden vi dog griber det an, som forberedelse til, at hun skal til at bo i HANS hjem.
Hvad er den bedste strategi for, hvordan man fører de to hunde sammen?
Udfordringen: Hun må ikke overbelaste ham (ved konstant kontakt/leg eller "pisse-teritorie-af"). Vi ved ikke, hvordan han vil reagere på, at hun kommer ind på hans territorie.
Har overvejet af lade hende sterilisere. Er det en god ide - og hvad sker der med en hunhunds adfærd, når hun bliver steriliseret?
mvh
Liv
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.624
min personlige holdning til hvis de to hunde skal bo sammen hver dag i mange år er at hun skal stereliseres. nogle hunde er meget påvirkede i deres løbetid, har svært ved at finde ro, kan blive lidt agressive mv. så det ville jeg helt klart gøre - selvfølgelig ISÆR hvis ikke han er kastreret.
hendes engergiBEHOV vil blive 25-30 % mindre ved strerelisation så det er bedst at skifte på foder for stereliserede tæver da det er reduceret i energi (så hun ikke tager på - men stadig bliver mæt). Om hun også vil blive mindre energisk tror jeg ikke der er nogen der vil give garanti på, men det kunne være en side gevinst/bivirkning
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.624
det kan være din tilstedeværelse kan have en indflydelse på hvor hurtigt hun vil falde til ro?
vi førte i julen to tæver sammen og da de først kom ind kunne de ikke lade hinanden være - eller falde til ro. så blev de lukket ud sammen indtil de begge lå på dørtrinnet ov ville ind, herefter gik de hen og lagde sig indendørs
det er selvfølgelig helt andre hunde. begge ret rolige men måske det var en ide at lade dem prøve at løse det ude uden jer... her i vinter er det da oplagt i hvert fald da han ikke også varmestresser så
Sammenføring at to voksne hunde - han og hun