{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
596 visninger | Oprettet:

tempramag {{forumTopicSubject}}

ja det er der en delt menning om hvordan det skal være hos sbt..... men som racestandatren siger Dristig, frygtløs og absolut pålidelig så mon ikke man skal rengen med at den vil forsvar sig når den men der er faer på fær..... men hvordan for tolker i de 3 ord med hensyn til tembramaget...håber der kommer et svar eller to


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tempramag
  • #1   22. aug 2006 Hvis vi snakker aktivitets niveau på en SBT. så mener jeg klart at der skal være krudt i rumpen af dem, da det er en aktiv hund der kan lide at brænde krudt af.

    Men når vi tager ordet TEMPERAMENT i bogstavligste forstand. Så mener jeg ikke at det er racen til gavn på længere sigt, at avle dem med KORT lunte, som man eksempelvis gør mange steder i England og desværre osse herhjemme. Jeg sætter pris på at Cocio kan omgås andre hunde på en fornuftig måde uden nødvendigvis at skulle spille med musklerne! Men det er der jo delte meninger om.

    Men min mening kender du jo:-))


  • #2   22. aug 2006 hørt Michael S... efter min mening bør man overhovedet ikke avle noget skarpt ind i dem.... da det (som du siger) ikke vil gavne racen på længere sigt....

    Lykke


  • #3   22. aug 2006 Michael: Ja, vi er så enige, det ved du jo... Bedre kan det ikke siges.

  • #4   23. aug 2006 jeg kan kun sige jeg ha ikke set nogen her hjem med den før omtalet meget kort lunt.,,,, men i må jo rette mig,.,,, og jeres snak om mentale test... det vil jo slet ikke sige noget om hvordan hunde er over forander hunde... for mig bekendt er der slet ikke ander hunde til sted når der bliver lavet en mentale test,,,, og tror sq 95% af alle sbt vil klar den test som svensken ha med + og pil op.... for vi ha ikke noget problem med tempramagent her hjem... det er en sbt ikke en lab.... men det er jo forskælling hvad det er der tænder en ved racen,,,, tror vis vi piller for meget ved deres tempramagen ,,,kan vi frem provoker ting vi ikke ønsker.... så som måske fjern noget af dens sevltild ... og hvad så for lidt sevltilde og vi ha problemmet med de lige puslig ikke kan med børn....

  • #5   23. aug 2006 Hold da op...


  • #6   23. aug 2006 Anja Marie R med hvad

  • #7   23. aug 2006 Hej Namse!

    De svenska mental testen är ju en test för att provocera hunden i olika situationer och sedan se hur den löser "problemet". Det är inte så att hunden klarar det eller inte!! Man har en KÄND STATUS på mentaliteten på sin hund. ex. överraskning och hot är ju de delarna av mentaltestet där staffens mod sätts på prov.
    De ska naturligtvis reagera, men enligt min mening, ha en snabb kontroll och sedan inte ha någon bestående rädsla/intresse.
    En vek hund är inget att eftersträva!!! En modig och stabil hund som tar LÅNG tid innan den blir arg är den staffen som jag älskar. Den har ett stort tålamod med andra hundar och därför också med barn. En vek/rädd hund hugger i försvar och kan bli riktigt farlig.
    Staffar, eller hundar i allmänhet, som inte tål andra hundar har ingen plats i det moderna sammhället!!


  • #8   23. aug 2006 Namse: Synes du blander tingene lidt sammen her:-)

    1. Hvis vi snakker den faktor over for andre hunde. Så undre det mig meget hvis du siger at du ikke har set kortluntet staff´s for det har jeg desværre set efter min egen mening alt for mange gange! Når det så er sagt er det mig en gåde at nogle vælger at avle videre på hunde som beviseligt har givet aggressivt afkom og selv er det(vi snakker stadig hund til hund) er udmærket klar over at man ikke kan forvente at alle hanhunde kan med hinanden eller at alle tæver kan med alle tæver.
    Men i mine øjne er der noget i vejen oppe i hovedet på en hund hvis den bevidst prøver at ”æde” en lille hvalp eller en hund af modsatte køn hvor de ikke engang er kommet i nærkontakt med hinanden endnu!!!!

    2. Hvis vi snakker alt andet end hund/hund ja så vi jeg gerne give dig ret i at jeg heller ALDRIG har set en eller hørt om en staff som er kort luntet over for mennesker ej heller udvist den mindste dominans over for børn!

    Men du må meget gerne konkretisere lidt nærmere hvad du helt præcis mener når du nævner ordet temperament, således at vi ikke snakker forbi hinanden! Så er det overfor andre hunde du mener? eller er det over for mennesker/trykkede situationer.?

    For nu nævner du jo selv mental test og mig bekendt har en sådan intet med faktoren over for andre hunde at gøre? For nu var mit tidligere indlæg møntet på andre hunde da der absolut ikke er det mindste problem med vores race når vi ikke snakker om omgang med andre hunde.


    Ageren over for anden hund beskriver jeg lige nedenfor.
    Tager vi det punkt der om handler selvtilliden i hunden så vil enhver med nærmere hundekendskab vide at hvis en MEGET dominant hund med selvtilliden i orden ALDRIG vil kaste sig hoved kulds ud i et slagsmål eller det der ligner. Men blot udstråle her er JEG så du skal ikke komme nærmere!

    Derimod vil den nervøse/angste hund angribe/lave udfald som det første fordi den simpelthen ikke kan håndtere den pågældende situation på en ordentlig måde og ser et angreb som det bedste forsvar.

    Puha en smøre men håber at det gav lidt mening omkring min holdning til det og husk vi har jo alle forskellige udgangspunkter der danner vores holdninger.

    De bedste hilsner

    Michael


  • #9   23. aug 2006 Eva L
    ja du ha så ment ret i meget..... men der er store forskæl på at sige fra ved at knure snappe til at bid .... og det ved jeg 100% frida ikke vil gør ... men man kan aldrig sige aldring... men hund er mere sund for hund kan finde ud af at sige når de kommer for tæt på... ent ved at knure/gø rejste bøster.... en hund er først farlig når den ikke kommer med advarsel sinalger først...men ba kom som en trold op at en æske.....


  • #10   23. aug 2006 tempramgen.... hmm ja en meget store størlse,,,, jeg men nu ikke det gør det store at hunde ikke kan sammen... kan vi mensker det... og sbt termpramag taget i en hellehed fejl slet ingen til ....

  • #11   23. aug 2006 Namse: Okay så det du siger er at det er helt okay for dig at eksempelvis en hanhund ryger umotiveret i flæsket på en tæve er det korrekt forstået?

  • #12   23. aug 2006 umotiveret hmm måske lidt svære at bøje... men at en tæve sætter en hanhund der bliver ved med at hoppe på ryggen af hende på plas... så er det helt oki i min øjen ba den er kommet med en advarsel først


  • #13   23. aug 2006 Okay selvfølgelig er det ok at sige fra men derfra også til at starte et regulært slagsmål er det ok?

  • #14   23. aug 2006 vis den anden hund ba ikke fatter det... hmm ja,,, sådan ha jeg det jo også lidt sevl *g*

  • #15   23. aug 2006 Okay så du slår altså på piger hvis de ikke fatter det*LOOOOL*

  • #16   23. aug 2006 Michael S
    kan du tror... i sær vis de prøver at kommen på ryggen af mig *g*


  • #17   23. aug 2006 Michael du har jo skrevet det så smukt, kan kun give dig ret.

Kommentér på:
tempramag

Annonce