{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Lillef0d H
Lillef0d H
Tilmeldt:
16. feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Chihuahua sundhed {{forumTopicSubject}}

Hej hej

Jeg har et spørgsmål vedr. min lille Chi. Hans historie er lidt sørgelig. Jeg fik ham i december, han er blevet dårligt behandlet, hvor han boede før og jeg sagde ja til at tage ham, på betingelse af, at han kunne falde til sammen med de to hunde jeg har i forvejen, to Franske Bulldogs, og det går heldigvis bare rigtig godt. Så nu er han et fast medlem i familien. Da jeg fik ham, Kato hedder han, var områderne omkring hans øjne fyldt med mørke skorper, som det tog dagevis forsigtigt at rense væk. Hans øjne løber rigtig meget og jeg renser nu 2 gange om dagen med saltvand, men der når stadig at sætte sig lidt skorpe i løbet af dagen. Han har været hos dyrlægen som har konstateret at hans almene tilstand er rigtig fin, men der er noget med gennemstrømningen fra øjne til næse. Jeg tror (nu ved jeg jo mest om Bulldogs, men som i den henseende ligner lidt) at hans snude er lidt trykket tilbage og han har lidt en udstående pande. Dyrlægen tjekkede hans øjne og lavede sådan en test for at se, om der kunne løbe farvet væske fra øjne til næse, men der er helt lukket. Hans øjne har i øvrigt ingen skader og øjenvipperne sidder pænt, sagde hun, altså dyrlægen, det er ikke dem der irriterer. Mit første spørgsmål går nu på om der er noget bedre jeg kan gøre mht. til at rense områderne omkring øjnene? Mine Bulldogs som også har tendens til løbende øjne pga. den trykkede snude, men de bliver kun fugtige, på Kato kommer der deciderede hårde skorper i løbet af dagen og det undrer mig en del.

Min andet spørgsmål går på hans bevægelser. Ved dyrlæge eftersyn blev konstateret at han har en meget lille bitte smule løse knæ på bagbenene. Ikke noget af betydning, sagde dyrlægen. Han bevæger sig i øvrigt uden problemer og kan til enhver tid nedlægge et stk. 15 kg Bulldog (eller to) så jeg er sikker på, at han ikke har smerter el. lign. Når han går i almindelig gang – så går han pænt. I galop, heller ingenting. Men når han traver, ligner han mest af alt en veldresseret spansk pony. Hvis man kan forestille sig en hest med en meget flot trav, sådan går han. Jeg har en veninde som også har 3 Chi’er og hun siger hun aldrig har set den slags trav før. Dyrlægerne siger at de har set andre der går lidt ligesådan, men jeg kan ikke få et svar på, hvorfor han går sådan? Kan nogen her mon hjælpe? Ikke fordi det kan ændres, men jeg er nysgerrig. Mit umiddelbare bud er om hans hjerne har taget skade på en eller anden måde.
Hans historie er, at han er blevet kastet med, taget op i benene og meget mere. Han er også helt stivbenet i forbenene når man løfter ham, men benene kan let bøjes og ellers er han ikke stivbenet overhovedet.

Lidt info hvis nogen kan komme på noget jeg skal være obs. på:
Ifgl. personen jeg fik ham fra, skulle han være ca. 2 år. Dyrlægen siger ml. 3 og 5 år. Han er langhåret, mangler 3 tænder i undermunden, måske er de slået ud? Resten af tænderne er fine. Da jeg fik han spiste han KUN blød kost (vist mest leverpostej) og var panisk angst for vandskålen. Nu spiser han RC tørkost til chi og drikker fint. Han vejede 1,4 kg da jeg fik ham, nu 1,6 og vægten stiger stadig. Han var ikke chippet, så jeg tror aldrig han har været vaccineret eller passet med noget som helst før han kom her. Han er håndsky og bange for høje lyde, men samtidig usansynligt tillidsfuld og vil bare så gerne nusse, både med familien (min mand, jeg og vores to piger på 6 og 9 år) men også med alle gæster i huset. Han gør lidt men snerrer og bider aldrig. Han er begyndt at passe på huset og er alle tiders lille spasmager med en utrolig personlighed, han er virkelig noget af mest cute man kan forestille sig, og han er helt sikkert faldet rigtig godt til.

For en god ordens skyld vil jeg lige tilføje, at han nu selvfølgelig er gennem tjekket hos dyrlægen, har fået ormekur, er chippet og vaccineret mv. lige som mine andre hunde ;O)

Det blev en lidt længere mail, men jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe med lidt info ;O)



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua sundhed
  • #1   16. feb 2014 Den opdrætter vi købte min datters chi af er også optiker
    Og hun bruger noget der hedder lid care (købes jos optikkere) til at ordne hendes chi'ers øjne


    Ang foder ville jeg ikke selv bruge RC da hovedingridiensen o de fleste varianter er korn
    Min datters for taste of the wild
    Men hvis hunden trives er det jo vigtigst


  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   16. feb 2014 Hej Ditte

    Først tak for dit tip, men ved du noget om, hvad det Lid Care er til oprindeligt? Jeg kan ikke rigtigt finde det, men vil undersøge nærmere.
    Ang. RC foder, ja så ved jeg ikke med andre varianter, men Chihuahuaens er hovedsageligt lavet på ris, majs og fjerkræ - ingen korn ;O)


  • #3   16. feb 2014 Når tårekanalen var helt lukket, kom dyrlægen så ikke med en løsning?


  • #4   16. feb 2014 Jeg tænker og mener man kan skylle dem ud i narkose F.eks. Ller hvis de er forsnævrede opererer dem..

  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   16. feb 2014 Jeg ved ikke om det er muligt at opererer, hans hoved eller snuden er ret trykket ind og øjnene er temligt udstående, det kan være man kan, men det gør vi ikke lige nu i hvert fald. Dyrlægen nævnte ikke muligheden. Mit spørgsmål går mere på hvad jeg kan rense øjnene med.

  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #8   17. feb 2014 Hej Fridas mor

    Som jeg skrev ovenfor, så bruger jeg allerede saltvand til øjnene, men jeg vil da lige undersøge No more...



  • #11   17. feb 2014 Lid care er beregnet til at rense menneskers øjne smiley

  • #12   17. feb 2014 Kan godt se på rc's hjemmeside at der ikke er korn i, men der er heller ikke noget rent kød i og rigtig meget "fyld" det er et dyrt foder, uden at være specielt godt
    Men hvis din hund trives er det som sat vigtigst


  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #13   17. feb 2014 Han virker som om han trives fint på Royal Canin. Jeg ved det er udskældt, men det fungerer her pt.
    Det er som om jeg er kommet lidt fra det mit indlæg egentlig handlede om.

    Er der slet ingen der kan komme med en forklaring på hvorfor han ligefrem får skorper om øjnene når de løber og hvorfor hans trav er som det er??


  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #14   17. feb 2014 Fridas mor, nej kosmetisk betyder det intet. Jeg bruger forskellige ting når min hvide buller skal til udstilling, men det er som sagt ikke det der betyder noget.

    Ditte, tak ;O)


  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #16   18. feb 2014 Hej igen Fridas mor
    Det er lidt svært at fotografere det, for jeg forsøger jo at holde det væk ;O) men det er ligesom hvis man har betændelse i øjnene og øjenvipperne klistrer sammen, bare sort. Tak for linket i øvrigt, god forklaring. Jeg tror det dyrelægen mente var at de er medfødt lukkede pga. forsnævring. Jeg skal have ham kastreret inden længe, måske kan de prøve at skylle mens han er bedøvet, det vil jeg forhøre mig om.


  • Lillef0d H
    Lillef0d H Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #20   19. feb 2014 Pia H
    Mange tak for info, det giver god mening


Kommentér på:
Chihuahua sundhed

Annonce