{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.650 visninger | Oprettet:

Blanding eller stamtavle - sundhed - Video! {{forumTopicSubject}}

Jeg må sige jeg var lidt chokeret over manges holdninger til blandingshunde og hvordan man nærmest er uansvarlig hvis man avler på en blandingshund. Jeg selv er ikke enig, jeg har en sund og rask chihuahua uden stamtavle, både forældre og hun er tjekket for arvelige sygdomme, jeg fik hende og hendes "partner" tjekket da jeg besluttede mig for at få hvalpe på hende. Det blev nogle super fine og sunde hvalpe som fik gode hjem hos skønne kærlige mennesker. Desværre endte 1 ud af de 6 hos en familie (jeg troede var gode mennesker) men som viste sig at være svindlere.

Det er nu ikke det enme der skal tages op igen, men omkring sundheden på de her hunde. hunde med stamtavle, blev jo nærmest sat på en pedistal stort set med garanti på et godt liv, gode hunde og hvor stamtavlen nærmest er en garanti for sundhed og velvære.

Nu har jeg set denne video, og jeg anbefaler virkelig at man ser den, hvis man bare går den mindste smule op i sundhed for ens hund, avl, racer, shows eller lign.
- det er en lærerig video, jeg syntes ikke der skal være en hård tone, hvor folk de river hovedet af hinanden, men helt klart noget man skal tage til eftertanke. Hunde med stamtavle er ikke en garanti med sundhed, man skal virkelig passe på og træde varsomt med mange racer.

http://www.youtube.com/watch?v=yZMegQH1SPg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blanding eller stamtavle - sundhed - Video!
  • #2   5. feb 2014 Den må snart lægges i graven den der...



  • #3   5. feb 2014 Altså søsteren til min hund skal måske aflives grundet grå stær, som er arveligt. Hun er kun 1 år og min hund har anlæg til at få det senere i livet.. Så vi har ihvertfald lært lektien på den hårde måde..

    En stamtavle er ikke en garanti, men et redskab som skal bruges før køb af en hund


  • #5   5. feb 2014 Maj brit, om den er fra england eller ej, så er det alle samme hunderacer med samme problemer og arvelige sygdomme, du mener måske at en mops er en helt anden hund end i england? Det samme med en king charles cavalier? og mange mange andre racer, som lider pga deres udseende?
    Jeg er godt klar over at vi tjekker for mere end i england, men det er stadig ikke nok, det er jo ikke kun arvelige sygdomme men ligeså meget hundens udseende?


  • #7   5. feb 2014 Maj britt.
    Jeg har skam sat mig ind i det her.
    Men så simpelt er det bare ikke.
    Du kan ikke komme her og sige at en king charles cavalier hovede er meget større end i england, eller at en mobs ikke har en for fladt hovede i forhold til hvad der er sundt for den, eller at de forskellige racer der har mange folder har mindre end i england? samtidig er der jo sygdomme man ikke engang kan teste endnu, på feks boxeren som er arvelig, hvilket man lige har fundet ud af?


  • #8   5. feb 2014 Sygdomsbærende gener forsvinder ikke på magisk vis fordi man blander racer. Men jeg tror mange bla. begår den fejl at tro at symptomfri er = rask.
    Og blandingshunde bliver i 9 ud af 10 tilfælde ikke tjekket for relevante arvelige lidelser inden avl.

    Og så er der jo forskel på om diverse arvelige sygdomme er dominante eller recessive.


  • #10   5. feb 2014 Mops, EB, FB og til dels CKC er ofre for ekstrem-avl. Og det er skidt på alle måder, men størsteparten af vores racer bliver ikke avlet efter ekstremer.

    I øvrigt bliver en hel masse blandingshunde også ekstremavlet. Ikke at det gør buldoggerne og Co.s problemer mindre, men det sætter det lidt i relief.


  • #11   5. feb 2014 Uanset hvad, så kan blandingerne stadig have præcis samme sygdomme som racehundene, for blandinger jo ofte er blandinger af netop racehundene. Du er bare heldig, hvis din hund er 100% rask psykisk og fysisk, for det er hvad blandingsavl/tavleløs avl er - Lidt et lotteri.

    En stamtavle er et redskab (Hundeweb er meget brugbart), ikke en garanti. Uden en stamtavle har du praktisk talt ikke noget redskab imo.


  • #16   5. feb 2014 Fis...

  • #18   5. feb 2014 I min race ser vi langt mere sygdom hos de tavleløse hund end hos dem med tavle. Dette fordi man avler på hvad som helst i den tavleløse avl.


  • #19   5. feb 2014 jeg synes det er en interessant tese at en arvelig sygdom holder op med at være arvelig, når man blander med en anden race... kan vi liiiiiiiiiiiiiiiiiiige få en videnskabelig bekræftigelse med link på den, tak

  • #21   5. feb 2014 Jeg købte Malou med tavle fordi for mig var det et redskab for hvilken forhistorie af sygdomme der var i hendes gener. Alt var fint og jeg har en sund, rask og glad hund.

  • #24   5. feb 2014 Min hund er også en blanding - og jeg var i starten, som dig, meget forundret den "hetz", som jeg følte der var imod blandinger...... Indtil jeg gav mig til at lytte, og egentlig forstå hvad folket sagde....
    Stamtavle er et redskab som du ikke får andre steder, men det kræver at man forstår at bruge tavlen, - eller får nogen til at hjælpe.

    Min hund er sund og rask, runder 9 år i foråret, og har ingen skavanker af nogen slags, (udover han fælder af h..... til :P) - men det er da bestemt held, for jeg aner INTET om hans baggrund overhovedet....
    Jeg køber gladeligt blandingshund igen, - det er så mit sats - men aldrig om jeg ville købe en "renracet" uden stamtavle, og give det stort det samme for hunden som med stamtavle.... -


  • #27   5. feb 2014 Igen, igen... vi snakker om gener. Gener nedarves på samme måde uanset om hunden er en blanding eller om den har stamtavle.

    Det er klart at snakker man om en race der har en høj forekomst af en sjælden recessiv sygdom, som der ikke kan gentestes for, og blander man den med stort set hvad som helst andet, så er risikoen for at få en hvalp hvor denne sygdom kommer til udtryk næsten lig nul. Omvendt, kan der testes for sygdommen og parrer man to racerene hunde der hverken har sygdommen eller er af bærer af den, så er risikoen for at få en hvalp med sygdommen helt lig med nul, plus at hvalpen nu heller ikke er bærer af sygdommen.

    Nogle racer har en høj forekomst af sygdomme og "bygningsfejl", andre er så kernesunde, at der faktisk ikke forekommer nedarvede sygdommen indenfor racen overhovedet.

    Angående indavl, så er genpuljen i de fleste racer så stor at det ikke er noget problem og med stamtavle er det jo rent faktisk noget man kan tjekke for flere generationer tilbage. Men igen... genetik. Er forældredyrene genetisk perfekte, så kan du i teorien indavle til du er blå i hovedet og stadigvæk få sundt afkom.

    Stamtavlen er et redskab - længere er den ikke. Og ja, jeg har racehund, men jeg indrømmer da gerne at der er nogle racer som jeg ikke vil røre med en ildtang pga. sundheden, men tænker man på at der er omkring 500 racer af vælge mellem, så hører de altså til fåtallet.

    Når jeg køber hund, så bruger jeg i lige så høj grad stamtavlen til at vælge fra som jeg bruger den til at vælge til.


  • #29   5. feb 2014 Jeg Har så nok bare været uheldig med min dengang Stamtavle Samojede
    Som både fik Katerat og udskydninger fra endetarmen.
    Kateratten var arvelig og at så opdretteren syntes at det ikke gjorde noget at avle videre med hunde som fik hvalpe med karerat Fordi at loven først skulle træde ikræft I feks 1991 husker ikke nøjagtig årstal Det syntes jeg simpelthen er noget svineri smiley


  • #30   5. feb 2014 Synes der skal oprettes Dansk Klub for Blandingshunde og så kan man begynde at avle sunde, gennemtestede blandinger, som folk kunne købe - det ville i hvert tilfælde tiltrække mig! Uanset om det ikke er så slemt i DK som i England og selv de har ændret sig derovre, så er der altså mange racehunde, som har alvorlige racetypiske sygdomme, som påvirker deres livskvalitet - det er bare ikke ok!!!! Ej heller i mild grad.

    Jeg er klar over at folk herinde forsvarer den race de selv har/avler med næb og kløer, men jeg synes, det må handle om hundenes livskvalitet mere end udseende.

    Ville egentlig gerne høre hvilken racehund, jeg skal købe, hvis jeg vil have en rask hund med god livskvalitet og ingen racetypiske sygdomme??? Nogen bud???



  • #31   5. feb 2014 Hvorfor vidste jeg bare, denne tråd var om den old gamle engelske sag igen igen inden jeg trykked ind?

    Smutter ud igen. Beklager TS men jeg gider ikke igen igen igen igen igen. Jeg er sikker på, at hvis du søger lidt på nettet finder du alt den info der kan fås


  • #32   5. feb 2014 Der er også rigtig mange blandingshunde der bliver møjsyge fordi de er den blanding de er.

    Mynderne over en bred kam er sunde. Og så generelt hunde af godt opdræt.


  • #33   5. feb 2014 Så mynder har ingen racetypiske sygdomme overhovedet?

  • #34   5. feb 2014 Whippet har ingen racerelaterede sygdomme, hvilket jeg tror skyldes, at det er en race, der tiltaler de få.
    Det betyder at den aldrig har været eller bliver moderace og dermed undgår/har undgået kritikløs avl på alt, hvad der kan kravle og gå.

    Ikke at hunden ikke kan blive syg, det kan alle levende væsener, men det er ikke den race dyrlægen oftest har besøg af.
    Min egen dyrlæge siger, at hun ville miste sit levebrød, hvis alle hendes patienter var whippets smiley


  • #35   5. feb 2014 Jeg tør ikke udtale mig generelt om alle mynderacerne, men de fleste er sunde og uden alvorlige arvelige skavanker.


  • #36   5. feb 2014 Wow Wow Wow!

    Stop lige en halv smiley jeg har på INTET tidspunkt sagt at blandinger er sundere en tavlehunde.. Men det fremgik at med en tavlehund var det stort set problemfrit, men det der skræmte mig, var at se så mange hunde med tavle der jo egentlig er blevet avlet deforme udfra en racestandart. Og har en enormt mange arvelige sygdomme, jeg ved godt at vi her i dk tester for det meste, men altså ikke det hele, boxere bliver ikke testet for den arvelige nyresygdom..

    - syntes godt nok at det er vildt at man så hurtigt bliver svinet til herinde og talt til i eneret grim tone, men folk må jo selv om hvordan de ønsker at være overfor deres med medmennesker, jeg syntes bare det skal være rart for alle, men det er jo bare min holdning smiley


  • #38   5. feb 2014 Jeg ser altså ikke at nogen sviner dig til, eller bliver talt grimt til. Men hvis du nu sægtebpp emnet herinde ville du hurtigt finde ud af at nøjagtigt samme debat, med samme video, ofte har været diskuteret her inde smiley og igen, ser virkelig ingen tale grimt til dig, de kommer da blot med gode argumenter for, hvorfor en tavle er vigtig, hvis man vel og mærke forstår at bruge det redskab der er i den smiley

  • #40   5. feb 2014 Ja jeg er måske nok en af de få som ikke går op i stamtavle . Når jeg finder en hund jeg kan li eller gerne vil købe Med eller Uden tavle så køber jeg den Og elsker den for det den er smiley

  • #42   5. feb 2014 Det er ikke mit indtryk at folk tror at tavlehunde er problemfri. Hvis du læser lidt herinde, så kan du se at der tit og ofte kommer advarsler fra "tavlefolk" om at se sig rigtig godt for når folk er faldet for en race med mange sundhedsproblemer - og der bliver da nogle gange anbefalet at folk måske burde se sig om efter en anden race uden alle disse problemer.

    "Mine" racer (Tervueren og Groenendael) er generelt fysiske sunde med en forholdsvis lang levetid for en hund af den størrelse, men er der nogen som har kig på racen, så er jeg som regel en af de første til at sige at de være opmærksom HD, epilepsi (her er der sket et stort oprydningsarbejde i Danmark indenfor de sidste år), og så især temperament, hvilket efter min mening er det største problem indenfor disse to racer. Jeg er også inde og advare mod at det generelt ikke er hunde for alle og enhver.


  • #43   5. feb 2014 Isabelle - det var derfor, der skulle være en klub - for folk ligesom mig der gerne betaler ekstra for hundens skyld smiley og mht bedsteforældrene så kender man vel dem, hvis nu man starter blandingshundeavlen med renracede individer. Altså jeg ville da gerne have en klub for blandinghunde, hvor sundhed og livskvalitet var det vigtigste.

    Er der ikke andre bud på renracede sunde hunde end en whippet??


  • #46   5. feb 2014 M. I
    Så tervueren og groenendael har altså racerelaterede sydomme. Jeg er interesserede i racer, der ikke har racerelaterede sygdomme?

    Ida-Kristine
    Men ved blandinger er der nogen sygdomme, som vil forsinde - nemlig dem hvor hunden er avlet til at se ud på mere eller mindre bizarre måde for at tækkes menneskers ønsker til udseendet, hvilket jo i bund og grund er totalt overfladisk og egoistisk, eftersom det er hunden, som betaler den højeste pris. Den eneste grund til, at disse hunde vedbliver at have disse skavanker, er fordi de bevidst avles til det - ex flade ansigter, for meget hud, for lange ører, for store øjne, lang ryg osv osv. Det er muligt, at der er racestandarden, men der er i hvert tilfælde ikke for hundens skyld, de ser sådan ud og heller ikke naturligt!


  • #47   5. feb 2014 Jindo er vist også en ekstrem sund race, hvor der stort set ikke er nogle arvelige sygdomme så vidt jeg ved.

    Og så er der en lang række racer hvor det er forholdsvist nemt at få en sund hund, hvis man bruger stamtavlen fornuftigt.

    Igen, en stamtavle er ingen garanti. Jeg har brugt den til at undgå HD, AD og epilepsi i mine hunde, hvilket 7-9-13 ser ud til at have lykkedes, men jeg mistede alligevel min første tæve da hun kun var 6 år gammel til kræft (ikke arveligt).


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #48   5. feb 2014 Der er vist en der burde sætte sig bedre ind i tingene, inden man smider linket til dén pop-udsendelse..... Lidt facebook-agtigt at smide den slags ud, INDEN man undersøger tingene til bunds. Sørgeligt.

  • #51   5. feb 2014 AJZ: Mht. HD, så er det ikke mit indtryk at der er højere HD forekomst indenfor Tervueren og Groenendael end der er for blandinger og andre racer i samme størrelse, så jeg ved ikke om man kan kalde det racerelateret eller størrelsesrelateret.

    Epilepsien er racerelateret, men opdrætterne er ved at avle sig ud af den. Det er jo også noget man kan bruge tavlen til - at avle sig ud af arvelige sygdomme.


  • #52   5. feb 2014 Nej men mange racer er i højere grad disponerede for visse sygdomme pga den måde de er avlet til at se ud på - f.eks hunde med rigtig lange ører døjer ofte med øreproblemer - det gør hunde med kortere ører ikke, for de har mere naturlige ører.
    Alt for mange racer er simpelthen for unaturlige udseendemæssigt og det er da nemt at avle sig ud af - spørgsmålet er om man vil?

    Blandingshund hvorfor? Hvorfor ikke smiley personligt kender jeg flere sunde blandingshunde end racehunde.


  • #53   5. feb 2014 Kæden hopper af, når man primært avler på udseende i stedet for brugsegenskaber. Hvad betyder en forkert placeret hvid plet i forhold til nogle af de slemme racerelaterede skavanker. Til eksempel er en af de sundeste kæmpehunde faktisk kangalen. Det var/er en brugshund og man avler ikke på skravl. DKK eller ej så er EB, GD, Cav., Bern S mm i al fald ikke hunde, jeg ville eje. Jeg har en god dyrlæge, men er godt tilfreds med kun at møde ham i brugsen.
    mvh søren

    Paris Hilton = avl på udseende, der kiksede smiley


  • #56   5. feb 2014 Ida-Kristine
    Jeg synes selvfølgelig, man skal blande de rigtige racer, så man undgår det du nævner. Det er derfor, der skulle være en klub, så nogen der var rigtig kloge på alt det der med, hvad der godt at mikse og teste for kunne sørge for det. Men så tror jeg til gengæld, der kunne komme nogen rigtig fine og sunde hunde ud af det.
    Plus at de fleste blandingshunde i min optik bare er smukkere end de renracede selvom det ikke er det vigtigste smiley

    Men nok om det - jeg er kommet med min mening og nu skal jeg altså lave aftensmad.
    Men hører gerne om flere super sunde papirhunde - hvis der er 400 så burde der forhåbentligt være mange?


  • #57   5. feb 2014 Basset, gravhund, cavalier, mops, shar pei, alle sammen hunde, som er meget unaturligt udseende hunde, som lider under og af noget pga deres udseende

    Og ida- kirstine
    De renracede jeg har kendt har også været dejlige og søde på trods af deres sygdomme smiley

    Men nu skal jeg altså spise smiley


  • #58   5. feb 2014 Ja, jeg kender også flere sunde racehunde end blandingshunde, men personlig erfaring er jo som regel ikke nok til at lave statistik på.

    Der findes jo også store blandingshunde, blandingshunde med lange ører, korte snuder osv. Langt de fleste racer har altså en fornuftig kropsbygning. Kigger du f.eks. på mit profil billede, så ser du en race med en god kropsbygning: kasseformet krop, opretstående ører, fornuftig snudelængde, tilpas muskelmasse, benstammer osv.


  • #59   5. feb 2014 Jo, men basset, gravhund, cavalier (lider de af "bygningsfejl"? Jeg troede mere det var hjertefejl), mops er stadigvæk kun fire racer ud af ca. 500.



  • #61   5. feb 2014 Der findes mange meninger, og myter om tavleavl og blandingsavl.
    Nogle tror at kan en hund ligge i frøstilling, har den ikke HD, at alle tavle hunde er indavlet, at man får en sund hund, hvis man køber med tavle osv.
    Rent sundhedsmæssigt så tror jeg ikke der er den store forskel, hvis man tager alle hunde med tavle, og alle blandingshunde.
    Der findes meget skod avl både på blandinger og med tavle.
    Desværre er der en del, som laver tavlehunde hvor exteriøret kommer over sundheden/brugsegenskaberne eller hvor raceprofilen modarbejder forbedringer i racen.
    Fordelen med tavlen er dog, at man kan vælge at gå uden om det, og finde dem hvor sundheden eller brugs egenskaberne er i top.

    Jeg går ind for de muligheder man har, når man vælger tavle hvalp, men har intet imod blandinger, og syntes tit der er en hetz imod det.
    For nogle er logikken, at har man en syg hund uden tavle, så skal man huske at købe med tavle næste gang, og har man en tavle hund der bliver syg, så var man bare uheldig.
    Og alt tavleløst avl handler kun om penge, og giver kassen, og al tavle avl er kæmpe underskuds forretning, og det handler ALDRIG om pengene.
    Alle 3 DKK hunde jeg har haft har været syge, men henter stadig nr. 4 i morgen, og håber det bliver bedre med den.


  • #63   5. feb 2014 AJZ - Nu hiver du gravhunden frem, og givet der er en del hunde, som får rygproblemer.

    I dag er det sådan, at hovedparten af FCI gravhundene i DK rygfotograferes inden avl, antallet af forkalkninger i rygsøjlen giver nemlig et billede af, hvor disponeret hunden er for at få diskusprolaps (den arvelige af slagsen)

    Desværre er det kun et fåtal af gravhundene, der får diskusprolaps grundet arv, den største synder er fedme og dårlig kondition.
    Man kan nedbringe antallet gennem målrettet avl, men det er straks sværere at opdrage hundeejerne.
    Gravhunden er en lille fuldblodsjagthund, der skal motioneres og holdes slank, bare 500 grams overvægt medfører unødigt slid og desværre kunne de fleste af de gravhunde man møder i gadebilledet godt trænge til at smide mere end 500 gram smiley

    Vi har i min nærmeste familie haft ca. 35 gravhunde fra min tidlige barndom og indtil nu, ikke en har haft diskusprolaps smiley


  • #64   5. feb 2014 Men hvorfor skal gravhunden have den lange ryg, når nu man ved, at de oftere får en diskusprolaps på grund af det? Det er da ikke for hundens skyld - er sikker på den meget hellere ville have en kortere ryg og det er da nemt at lave om på - og så ville den samtidig blive noget kønnere og mere harmonisk udseendemæssigt.

  • #65   5. feb 2014 Nu har en hund jo 7 halshvirvler, 13 brysthvirvler, 7 lændehvirvler og et antal halehvirvler, så ryglængden er svær at ændre på, du kan avle længere ben, men så kan hunden ikke gå i grav og det er det en gravhund er skabt til smiley

    Det er ikke den lange ryg, der har skylden, men dårlige bevægelser og at der desværre er kommet hunde i avl med forhøjet tendens til forkalkninger i rygsøjlen. Begge dele kan man avle sig ud af, hvis viljen er der.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #66   5. feb 2014 AJZ

    Gravhunden er en gravgående jagthund...... Uden den form den nu engang har, kan den ikke fungere som sådan...

    Problemerne i den race, er opstået ifm. at den blev mere populær til andet end gravjagt.

    Kigger du mod de linjer der stadig primært bruges som gravgående jagthunde, har du ikke de sundhedsproblemer.


  • #67   5. feb 2014 Border Terrieren og DSG er da også ret sunde racer mener jeg at have læst?
    Corgien er vidst også en af de mere sunde. Siger min kollega ihvertfald som selv har 2.

    Men som flere nævner så kan man aldrig vide sig sikker. Det er levende væsner vi snakker om så der er ingen garantier.

    Jeg selv har en DKK hund der har fejlet lidt af hvert (har snart klippekort til dyrlægen) mine forældre har også en westie med tavle som er over 11 år, fejler aldrig noget. De havde til gengæld en blandingshund engang der døde af kræft allerede som 7 årig. Den var den ældste i kuldet. Den første døde allerede som 4 årig, den næste året efter, den 3. Året efter og til sidst vores. Alle 4 hunde i kuldet døde af samme sygdom (ikk helt tilfældigt tror jeg)

    Min svigerindes forældre har en DKK Berner Sennen på 11 år som stadig er frisk og legesyg. Den har noget gigt men med glucosamin går det fint


  • #68   6. feb 2014 Den franske er en race, som lider af racerelaterede skavanker pga udseendet smiley

    At der er længere mellem sundere franske er fordi racestandarden er helt godnat...eller fortolkningen af standarden er helt godnat og der er så ovenikøbet slet ikke vilje til at ændre noget som helst i klubben...det er til at tude over. Restriktioner er der ingen af, det er helt op til den enkelte opdrætters etik og samvittighed og udstillingskravet er bortfaldet (det kan så både være godt og skidt, hvis man ser hvad der bliver præmieret på udstillingerne)

    Eventuelle resultater bliver ikke lagt på hundeweb (og da slet ikke dårlige resultater...de forsvinder i skuffen...), det er så indspist og konservativt, at jeg ved ikke hvad. DNA test er det nye sort, men hvad med at røngtenfotografere problemområderne som en start?

    Jeg bliver dårlig når det bifaldes, at en buller snorker, rasler, raller, er så kompakt, at den ikke kan bevæge sig uhindret osv osv. Det er såååå charmerende, hmmm nej, ikke rigtigt. Min elskede race burde uddø, hvis det ikke lykkes at gøre noget, men der er ikke vilje, den er jo "som den skal være" smiley Det er som at slå i en dyne og at den så oveni er moderace er bare det værste, der kan overgå en hunderace... der avles på alt *suk* og undskyld min BØVS, jeg måtte lige ha' luft, det er til at tude over. smiley

    Alligevel vil jeg til hver en tid vælge med tavle og være ULTRAkritisk, jeg mener det er vigtigt at støtte op omkring godt opdræt og udvikling mod en bedre fransk bulldog.


  • #69   6. feb 2014 At lave en klub for blandingshunde står da enhver frit for, så gå du bare i gang. Eller venter du på, at nogen andre skal gøre det ?

    Man kan da sagtens have sådan en klub og opdrætte nogle ok hunde, men det vil da ikke ændre på, at der opdrættes racer med et udseende, der ikke ligefrem er befordrende for sundheden. Så længe folk efterspørger det udseende, så vil de blive opdrættet (med eller uden stamtavle), og det uanset at andre opdrættere andre hunde, der ikke har det udseende. Så sådan en klub vil ikke ændre på det.

    Jeg undrer mig også altid over, at racehunde på den måde bliver slået i hartkorn, som om en racehund er en racehund, og hvis enkelte racer har et uhensigtsmæssigt ydre, så stemples racehunde som en helhed. Når jeg ser mig om f.eks. på udstillinger, så er langt de fleste racer nu forholdsvis hensigtsmæssigt bygget, men de skal trækkes med ned på grund af enkelte ekstreme racer.


  • #70   7. feb 2014 *røntgen....uhhh den generer mine øjne smiley

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #73   9. feb 2014 I naturen dør størstedelen også i rimelig tidlig alder, af alt fra sygdom, til manglende evne til at holde sig skjult, eller man var bare langsommere end "naboen"...



  • #74   9. feb 2014 Søren:
    Stamtavler er ikke problemet, det er udstillinger og fokus på exteriør.
    Stamtavler er et godt værktøj til at avle defekter og skavanker ud.
    At nogen så misbruger det til at avle på exteriør, selvom det går ud over sundhed og sind, er ikke stamtavlens skyld.
    Kennelklubber og avlere med en forkert tilgang til avl er problemet.
    Så længe folk køber en hund som er "udstillings egnet" og ikke går efter brugsegenskaber, sundhed og sind, så bliver racerne ikke bedre, heller ikke uden tavle.


  • #76   9. feb 2014 Søren: Undskyld, men at være nedladende og kalde folk som brander for det de elsker, for "tanteklubben" og så komme med et argument som det der er mig uforståeligt.

    At sige at naturen råder inden for blandingsavl er jo noget vås. Dit argument bygger på, at hundene via "natural selection" stadig råder, men du glemmer at man i generationer har avlet målbevidst via selektiv avl for at opnå forskellige egenskaber. I naturen er det det dyr med de bedste egenskaber som overlever og dem med de dårlige, som falder fra og dør eller ikke formerer sig.

    Det gør sig jo ikke gældende i selektiv avl, hvor standarter og raceegenskaber sætter kravene til dyrene fordi det ikke længere handler om, hvem der er størst/stærkest/heldig nok til at overleve. Det er her stamtavlen går ind og bliver et redskab, da selektiv avl også stiller avleren over for det ansvar, at avle hunde efter standarter/egenskaber, som stadig er sunde. Det kan man jo ikke når man laver selektiv avl med blandinger, da man jo så ender ud i, at avle ud fra udseende. Her har man ikke længere sit redskab, og naturen har ikke noget at skulle have sagt, da kuldet er lavet, og køberen har købt. I stedet kan du risikere at ende ud i en blanding, som i naturen ikke ville overleve (som du jo selv stiller op).

    Så synes du skal pakke argumentet med naturloven sammen. Den har mennesket omgået. Ellers ville termet tamhund slet ikke eksistere.


  • #78   9. feb 2014 Og i øvrigt så får dyr i naturen jo også arvelige defekter. Der er bla. fundet ulve med HD.

  • #80   10. feb 2014 Hvem er tanterne Søren?

  • #82   10. feb 2014 Jamen så er jeg da også en tante smiley men er nu blevet kaldt det der var værre smiley

  • #83   10. feb 2014 Så er jeg en meget ung tante smiley

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #84   10. feb 2014 kan man være HG-tante, når man er hankøn??

  • #87   10. feb 2014 Irsk Terrier er et eksempel på en sund race. Det er ikke en race dyrlægerne spinder guld på og de fås faktisk kun med tavle. Antalsmæssigt er racen lille så der forekommer en del tæt linieavl. Man kan holde racen sund og vital fordi det er en race, der laves af entutiaster for entutiaster ! Man kan ikke komme af med ret mange hvalpe så man laver ikke et kuld med mindre man har gennemtænkt det 110% Man er simpelthen nødt til at være kritisk; når der på verdensplan ikke er købere til ret mange hvalpe hvert år og køberne er villige til at vente på en god hvalp, så komme man aldrig af med 8 hvalpe efter middelmådige forældredyr. Den tankegang man er nødt til at have kunne andre racer nok lære noget af.
    Jeg har intet imod blandinger og jeg har kendt mange gode og sunde blandingshunde. Men jeg har også mødt mange blandinger, der var resultatet af dårlig og ugennemtænkt avl. Oftest er blandinger jo netop 'hovsa-hunde'. Det har været blandinger der gav deres ejere grå hår i hovedet pga dårlig sundhed eller dårlig psyke. Min erfaring gennem mange år i hundeverdenen som ejer, hundefører og træner er at langt de fleste blandingshunde er lavet uden nogen som helst plan. Det er enten et resultatet af et uheld, 'min tæve skal da prøve at være mor' eller 'det kunne være hyggeligt med et kuld hvalpe'. Det er for mig ikke et godt udgangspunkt.
    Jeg er nok en meget kritisk hvalpekøber: Jeg vil gerne vide hvad det er jeg køber og at det jeg køber også vil passe til det jeg gerne vil bruge det til. Dette vil jeg ikke have en kinamands chance for hvis jeg køber en blanding. Med en stamtavle har jeg en dokumentation for hvilket ophav min hund har og jeg har haft en chance for at sikre min at min hund rent faktisk bør indeholde de egenskaber jeg efterspørger. Mine svigerforældre har altid haft tilfældige blandinger ofter fra internater. Det har været dejlige hunde, men der har også været et par nitter imellem fx en med epilepsi. De har også haft en collie fra en hundefabrik. Den led af manglende prægning og voldsom HD. Sidste gang de skulle have ny hund valgte de at finde en race de synes lød somom den passede til det de skulle bruge en hund til og de valgte at den skulle have stambog. Valgte faldt på Islandsk Fårehund og de siger selv at det er den bedste hund de har haft. Jeg vil gætte på at det simpelthen er fordi de for en gangs skyld har fået en hund, der passer 100% til deres liv.
    Hvordan man ser på hundeavl afhænger jo nok temmelig meget af hvad ens formål med at have hund er: Nogen skal ikke have hund til noget særligt - jeg går til konkurrencer i lydighed med mine hunde. Fælles for alt hundeavl - hvad enten der er racehunde med eller uden stamtavle eller blandingsavl - er dog at ingen hvalpe bliver bedre end det genetiske materiale de består af!


  • #88   10. feb 2014 ... og så gad jeg forøvrigt godt vide hvad det er for pengemagere, der åbenbart spinder guld på avl af hunde med stamtavle. De fleste opdrættere jeg kender er ret fattige for alle pengene går til hundene smiley Til gengæld har jeg kendt et ægtepar der tjente en net lille sum hvert år gennem en årrække på at parre deres to hunde; en labradortæve og en golden retrieverhan og så sælge hvalpene for 5000 kr stykket. Hundene var ikke tjekket for sk** og havde ingen prøver eller noget. Mange af hvalpene arvede den allergi som golden retrieveren havde, men der var ingen hvalpekøbere der fik pengene tilbage.....


  • #89   10. feb 2014 Mette Marie: Jeg tror at folk der avler OEB tjener ret godt. OEB-hvalpe koster mellem 10-12.000kr og forældrene er sjældent tjekket for noget. Tilgengæld får man så en fin Mickey Mouse stamtavle med. smiley (Og en røvfuld arvelige sygdomme, hvis man er rigtig heldig). Juhu!

  • #90   10. feb 2014 Hvad med en EB med DKK tavle til 20-25.000 kr.pr. hvalp, hvor der ingen krav er overhovedet. Det må da være en god forretning smiley


  • #91   10. feb 2014 Jo, der er sikkert enkelte racer hvor det er en god forretning, men det er fåtallet og egentlig tvivler jeg faktisk på at opdræt af EB er nogen guldrandet forretning. Der kommer ganske få hvalpe og ofte ender det i kejsersnit, hvilket jo er temmelig pepret.
    Anne-Julie: OEB er så også en af de racer jeg synes er lidt til grin. Den sælges som værende en mere oprindelig bulldog end den engelske og sundere. Virkelighedens verden lader til at være en ganske anden og der vises stolt billeder frem af hunde, der ser mildest talt ekstreme ud og det man hører rundt omkring i krogene er at de sjældent bliver ret gamle pga alle mulige sygdomme og deformiteter.


  • #92   10. feb 2014 Hvis man nu kan finde sig en sund race, hvor der ikke er nogen sygdomme det overhovedet er relevant at tjekke for. Den skal få forholdsvist store kuld. Man skal holde sig væk fra udstillinger eller prøver og så alligevel nemt kunne afsætte alle hvalpe, når de er 8 uger. Så kan man sikkert godt tjene på det.
    Spørgsmålet er om den race findes og om det så lige er den race man brænder for ....


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #93   10. feb 2014 Man kan sagtens tjene penge på tavleavl. Også uden at gå på kompromis, og selv med racer der ikke koster mere end mellem 5 og 8.000 kroner.

    SPørgsmålet er så hvordan man gør regnskabet op, for det er jo klart at hvis man begynder at afregne alle udstillinger og prøver, som en udgift relateret til avl, så kommer det jo til at knibe.
    Rent regnskabsmæssigt, i alle andre verdener end "hund" der går dén praksis bare ikke. Det undrer mig hvor ofte man argumenterer for at den er god nok, når snakken falder på hund....

    Tja.


  • #95   10. feb 2014 Footrot.flats. Selvfølgelig kan man da nok tjene lidt på et kuld hvalpe med stamtavle. Det jeg tænker på er at der er nogen der gerne vil gøre til en guldrandet forretning og fortælle historien om det kun er fordi avlerne er pengegriske at de avler med stamtavle. Og det tror jeg simpelthen ikke på at det skulle kunne være. Det er jo ikke nogen guldgrube at sælge 5-6 hvalpe til 5000-8000 kr (25000-48000 kr). Nogen af dem har så ovenikøbet kun 1 indtægt, da hundeopdræt jo let bliver et fuldtidsjob.


  • #96   10. feb 2014 Hvis man laver 5+ kuld om året, så skal man ikke bilde mig inde, at der ikke er økonomi i det.
    Man skal måske ikke kalde det en guldrandet forretning, men modsat så siger alle, at det er en underskuds forretning at avle med tavle.
    Så hvis en der sælger hvalpe til 16.000 kr. ikke kan have overskud på det, så vil en anden race der sælges til 6.000 kr. (med samme avlskrav mm), tabe over 10.000 kr. pr. hvalp, og får man så 8 hvalpe i flere kuld om året, så kan man hurtig tabe over en halv million om året, og det tror jeg ikke på.

    Mange har den tankegang, at blandings avl tjener man kassen på, og tavle avl bare er en underskuds forretning. Og ved tavle avl tæller man alle udgifter fra også foder, dyrlæge, mm, men tavleløse hunde skal altså også spise, og de skal også chippes og måske føde ved kejsersnit osv


  • #97   10. feb 2014 Nu skal man jo passe på ikke at skære alle over en kam. Der er sikkert nogen der tjener penge og nogen, der ikke gør både blandt blandingshundeavlere og stamtavlehundeavlere. De fleste opdrættere laver ikke mere end 1-2 kuld om året. Kun de færreste laver 5+. Og får dem der gør er det en helt anden forretning end for hobbyavleren der laver 1-2 kuld om året. Laver man 5+ kuld så er det et fuldstidsjob og man skal betale almindelig indkomstskat osv osv. Jeg kender to af den slags. De laver supergode hunde og lægger et stort arbejde i det og vinder en pokkers masse med deres hunde. Men rige det er de ikk smiley

  • #98   10. feb 2014 Jeg kan heller ikke forstå hvorfor det er så ilde set, at man tjener penge på et kuld hvalpe.?
    Syntes da det er fint, at man får nogle penge for sit arbejde.
    Om det er avl med eller uden tavle, så gad jeg ikke bruge den tid på det.
    parring, fødsel, 8 uger med hvalpe, dyrlæge ture, besøg af diverse købere osv.
    Om man så tjener 1000 eller 10.000 kr. pr. hvalp, så syntes jeg ikke personligt det er det værd.

    Men hvorfor et det tabu at tjene penge på det, det forstår jeg ikke????

    Og om det er hobbyopdræt eller kennel, så skal man stadig opgive indtægten til skat, men det er nok de færreste der gør, både med og uden tavle.


  • #99   11. feb 2014 Tonny: Jeg forstår faktisk heller ikke hvorfor det er så taburiseret at tjene lidt penge. Der er nok sådan lidt en kliche-forestilling om at tjener man penge så er man ond og udnytter andre. Det jeg stejlede over var faktisk kommentaren 'Stamtavler er djævlens og pengemageres opfindelse.' fra Søren. Det er en holdning jeg er stødt på mange gange. Set fra min vinkel er det et udsagn, der vidner om uvidenhed på området. Sandheden er vel at man kan godt være heldig at tjene på et hvalpekuld, men man kan også være uheldig at det ender med et bragende underskud. Og det er da en samvittighedsfuld opdrætter, der gør sit arbejde godt, velundt at tjene på det han/hun laver!

  • #100   11. feb 2014 Trækker man 2-3 store kuld på en tæve, så tror jeg gerne man kan tjene på det, selvom hun har været igennem hele molevitten med udstilling, prøver, helbredstest osv. så længe man ikke begynder at lægge arbejdstid, dyrlægeregninger, foder i hele tævens levetid oveni, hvilket man jo rent faktisk bør gøre hvis man kun avler for pengenes skyld. smiley

    Stiller man det op helt sort på hvidt, som et rent forretningsregnskab, hvilket de færreste gør, så tror jeg derimod det er rigtig svært at tjene penge hvis man er seriøst og ansvarlig omkring avlen.


  • #101   11. feb 2014 Ja en super forretning bliver det nok aldrig at avle hvalpe, når man tager alle udgifter med.
    Syntes bare mange har den holdning at tavle avl er underskud og blandings avl er kun for pengenes skyld. (mangler nok lige penge til sommerferie osv.)

    Hvis en avler et tavleløs kuld en enkelt gang for at prøve det, så er der mange der snakker om at det kun er for pengenes skyld. For man feks. 5.000 kr. pr. hvalp i et kuld på 7 = 35.000 kr. Så skal man stadig chippe, vacinere og registrere hvalpene, samt diverse udgifter til hvalpe foder og udstyr.
    For 8 ugers arbejde syntes jeg ikke det er meget, når alt er betalt.

    Hvis en tavle tæve laver 3 kuld i sin leve tid a´7 stk = 21 x 15.000 kr. = 315.000 kr.
    Af ekstra udgifter har man så 2 stk. udstillinger og diverse sundheds test, og evt parringer. Fordelen er så, at man som kennel kan trække udgifterne fra til foder, udstillinger, sundhedsprøver osv. Samt man for det meste kan få store rabatter på foder mm.

    Set over et hel hundeliv, så tror jeg stadig der er bedre økonomi i tavletæven end den tavleløse. Naturligvis er der også nogle der avler igennem på de tavleløse, men mange vil bare gerne have et kuld, og får skudt i skoen, at de kun gør det for pengene.


  • #102   11. feb 2014 Jeg er ikke sikker på, at det skal stilles op som tavle avl mod ikke tavle avl. Jeg tror forskellen i højere grad ligger mellem racerne.
    Nogle racer er generelt nemme at sælge, andre er ikke. Nogle racer får generelt store kuld, andre oftest små kuld. Nogle racer har ofte fødselsvanskeligheder m.m., andre kun sjældent. Alt sammen ting der i høj grad afgører, om man i sidste ende står med sorte eller røde tal på bundlinien.

    Jeg ser heller ikke noget fordækt i at have overskud på sine kuld, jeg ville ønske det var mig smiley Jeg har dog haft kuld med overskud, men jeg har haft flere med underskud, og det ved man aldrig inden, man går i gang. Men skal jeg som opdrætter se på hele mit hundehold, så er der kanon underskud, men mange andre hobbyer koster også penge.
    Når man ofte har underskud, er det vel ikke så sjovt at blive skudt i skoene, at det er en ren pengemaskine, og at man bare gøre det for pengenes skyld. Jeg tror det er medvirkende til, at mange reagerer negativt ved udtalelser om, at der er gode penge at tjene som opdrætter af racehunde. Men man må også være ærlig og sige, at selvfølgelig kan et godt kuld, hvor alt går vel og hvalpene er nemt solgt, give overskud.

    Endelig skal man nok også definere, hvad man hver især regner med for udgifter, når man gør regnskabet op. Jeg tager de udgifter med, jeg ikke ville have haft, hvis jeg ikke lavede kuldet. Dvs. udstillingsudgifter f.eks. kommer ikke med, heller ikke fodring og andre udgifter til tæven i hendes levetid, hvorimod f.eks. udgifter til pasning af mine andre hunde, mens jeg er i udlandet for at parre, kommer med.
    Vi lever hver især helt forskellige tilværelser, og har derfor også helt forskellige udgifter, som vil være relevante at tage med. Jeg har f.eks, lige haft vinterhvalpe, der blev startet i et rum, der normalt ikke er opvarmet. Det kostede lige godt 3000 ekstra på el-regningen i den første måned. Den udgift ville jeg ikke have haft på samme niveau ved et sommerkuld, og andre ville måske slet ikke have den. Derfor kan det også være svært at sammenligne direkte for en opdrætter til en anden.


  • #103   11. feb 2014 Nu er to udstillinger ikke noget der kendetegner en seriøs opdrætter efter min mening. smiley Og så er 15.000 kr. pr. hvalp og 7 hvalpe i et kuld en meget ideel situation. De fleste racer ligger jo i en noget lavere prisklasse.

    Sådan som mit indtryk af debatten er, så er det ikke størrelsen på selve profitten der gør at nogle siger at tavleløse kuld kun er for pengenes skyld. Det er mere at der ikke er lagt noget forarbejde i parringen og at man ikke får testet forældredyrene, fordi det "ikke er nødvendigt" eller koster for meget.

    Og ja, kenneler der tjener mere end 50.000 kr./år er moms registrerede, så de kan trække købsmomsen fra, men det betyder så også at de skal betale salgsmoms.

    Det skal så siges at jeg ikke er en af dem der mener at alt tavleløst avl kun er for pengenes skyld. Jo, hvis der er en der parrer sin tavleløse chihuahua hvert år fra den er 1-7 år gammel, såååå... men det ville jeg så også sige om en opdrætter, uanset hvor mange helbredstest og udstillinger dyret havde været til.

    Mit største problem med tavleløst avl er at der er flere i denne kategori der avler hunde helt hovedløst end der er i tavleavlen, selvom de naturligvis også findes i sidstnævnte.


  • #104   11. feb 2014 Nu mener jeg, at hvis man har udstillet sin hund 2 gange (selvom det krav er forsvundet fra DKK), så har man et godt billede af om hunden er racetypisk.
    Og lur mig om ikke de fleste opdrættere også selv kan se det.
    Mig bekendt er en hunds gener ens om den har været udstillet 2 gange eller 50 gange. At nogle udstiller flere gange, er vel fordi det er en hobby for dem.
    Jeg vil mene at den avler der udstiller 2 gange og bruger resten af krudtet på sundheds undersøgelser, hunde med oprindelige egenskaber, og aner herfra, er mere seriøs, end den avler der udstiller 50 gange og går efter at få en champ, hvis bare man er gået det mindste på kompromis med sundhed, eller avlet væk fra egenskaber og exteriør der oprindelig var kendetegn ved racen.


  • #105   11. feb 2014 Racetypisk, jo, jeg mener så at der skal mere til end "bare" en 1. præmie eller en 2. præmie, når man er seriøs omkring opdrættet. Sundhed og exteriør skulle gerne gå op i en højere enhed og fordi man udstiller 50 gange, så er der jo ingen der siger at man går på kompromis med sundhed, temperament, brugsprøver eller hvad der nu ligger til racen.

    Min første tæve blev udstillet og hendes resultater var fine nok til at hun kunne avles på, men hun havde da alligevel nogle småfejl eksteriørmæssigt som gjorde at der var andre tæver med ligeså gode helbredsresultater og temperament som det ville være langt mere oplagt at avle på end lige min. Nu er jeg så ikke interesseret i avl eller udstillinger, så det var naturligvis irrelevant for mig.

    En god opdrætter er f.eks. også for mig en som hvis en race har en skavank som det ikke kræves der testes for, gør det alligevel. Seriøsitet for mig er at man ikke kun sørger for lige at skrabe sig over minimumskravene.


  • #106   11. feb 2014 Jeg mener dog stadigvæk ikke, at gener ændres ved antallet af udstillinger, samt en med forstand på racen godt kan se hvordan ens hund ser ud.
    Jeg mener slet ikke man skal stræbe efter at blive god på en udstilling.
    Et godt eksempel er vel højavls schæferen og grå schæfer, hvor de ene går længere og længere væk fra det oprindelige, laver vinkling på bagkroppen, avler mod og drifter ud af dem osv. Hvor man ved grå schæfer fokuserer mere på sundheden, drifter osv.
    For mig kendetegnes en race minimum lige så meget ved drifter og sind, som ved eksteriør. Og hellere gå på kompromis med en lille eksteriør fejl, end gøre det på sundheden.
    Det er korrekt at det optimale var at begge dele var i top, men i den virkelige verden vil en hund med perfekt eksteriør, men middel sundhed/sind, stadig være attraktive for mange i en parring.

    Jeg håber man strammer kravene og ikke slækker på dem, som DKK har gjort.
    Enten at hunde ikke kan udstilles/avlskåres, hvis ikke de når en vis standard på sundhed, samt evt brugsprøver og mental test.

    Eller simpelthen lave en A og B liga til udstilling, hvor man kun kan stille op i A liga, hvis brugsprøver, sundheden er i top og andet er rigtig godt. Og B ligaen kunne være til dem der bare vil hygge sig med udstilling, eller hvor hundene ikke er gode nok.



  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #107   12. feb 2014 At udstillingsresultaterne er i top, betyder ikke at eksteriøret er perfekt, eller overholder standarden bedre, end brugslinjerne af samme race...... Når nu vi snakker delte racer.

    Det eneste topresultater på udstillinger fortæller noget om, ér at ens hund følger moden.


Kommentér på:
Blanding eller stamtavle - sundhed - Video!

Annonce